חוות הסוסים ברעננה וההפגנה מול בניין העירייה, צילום פרטי
חוות הסוסים ברעננה וההפגנה מול בניין העירייה, צילום פרטי

החווה בה מטופלים ניצולים מהנובה ומפונים מהעוטף בסכנת סגירה: רבים יוצאים למאבק והפגינו השבוע

קנסות של כ-900 אלף ש"ח שהטילה העירייה על חוות הסוסים הוותיקה, ואשר בקשת עיכוב לגביהם נדחתה על ידי בית המשפט, מאיימים על פעילות החווה שרוב הפעילות בה טיפולית. הסיפור המלא

פורסם בתאריך: 23.2.24 08:16

המאבק להצלת חוות הסוסים הטיפולית ברעננה: מאות הורים ורוכבים יוצאים בימים אלו למאבק בשל חשש לסגירת חוות הסוסים ברעננה שמפעילה העמותה לקידום רכיבת הסוסים לילדים ונוער בשרון וזאת כתוצאה מקנסות כבדים שהושתו עליה.

מדובר בחווה שפועלת כ-23 שנים, כאשר רוב זמנה פעלה ברחוב פרדס משותף בסמוך למסעדת "מקום בלב". במהלך השנים דרשה העירייה את הקרקע לשם בניית שכונת מגורים והחווה נאלצה לעבור לפני קצת יותר משנה למקום אחר, בסמוך למושב גבעת חן, מצידו הדרומי של כביש 531. החווה משמשת שני סוגי רכיבה: ספורטיבית וטיפולית, כאשר 70 אחוזים מאופן הפעילות מוגדרת כטיפולית בעזרה לילדים, בני נוער, בעלי צרכים מיוחדים, נכים, מתמודדי נפש, הלומי קרב, מפונים מהעוטף וניצולי הנובה.

החווה עבדה ברישיון משנת 2000, אך בשנת 2019 התבצע שינוי ייעוד בקרקע לשם בניית שכונת מגורים והעמותה התבקשה לעבור מקום. בנובמבר 2021 התקבל אישור בניה לשכונה החדשה, אך לא ניתן אישור לחיבור מים לחווה במיקומה החדש, והיא המשיכה לפעול במיקום הישן, דבר שהביא לחילוקי דעות בין העירייה לעמותה ודיונים משפטיים מול תאגיד המים. כעבור שנה, בספטמבר 2022, העירייה השיתה קנסות מנהליים על סך 900 אלף שקלים בטענה שהעמותה עושה שימוש אסור ובניה אסורה. לדברי גורמים בעמותה, הקנסות הושתו על העמותה בגין החווה הישנה וזאת בשל שינוי ייעוד הקרקע מחקלאית לעירונית לצורך הקמת שכונת מגורים. לאחר שינוי זה טענה העירייה כי העמותה משתמשת ללא אישור בקרקע שייעודה עירונית. בנובמבר 2022 התקבל חיבור המים ותוך מספר ימים עברה החווה למקום החדש. ביוני 2023 התקבלה בעמותה דרישה לתשלום הקנסות המנהליים שעלו לסכום של 1.3 מיליון שקלים עם ריבית והצמדה. העמותה ומנהלת החווה, ליטל צרפתי, פנו לבית המשפט לעניינים מקומיים בכפר סבא בבקשה לעכב את תשלום הקנסות, אך לאחרונה דחה בית המשפט את הבקשה ובשל החובות הכבדים המקום נמצא בסכנת סגירה.

בהחלטת בית המשפט נכתב: "המבקשות (העמותה וצרפתי – ש.י.) העלו טענות רבות, אך בראי הכללים שנקבעו בפסיקה, הן לא הציגו "טעמים של ממש" לקבלת הבקשה או הוכיחו כי "סיכוי ההגנה" גבוהים וזאת בפרט לנוכח חולשת טענותיהן של המבקשות בעניין השיהוי בהגשת הבקשה. מדובר בעבירה שנוגעת לבנייה אסורה וללא היתר שהתיישנה בעקבות תכנית שאושרה בשנת 2019 לשינוי יעוד מקרקע חקלאית למגורים ומסחר לשם הקמת שכונת מגורים חדשה". עוד נכתב בהחלטת בית המשפט כי "המבקשות עצמן פעלו על מנת להעתיק את החווה למקרקעין אחרים, לנוכח התכנית, ולא הגישו בשום שלב בקשה להיתר לשימוש חורג. במקרה כאן, ניתנה בפועל למבקשות שהות רבה לפעול במישור המשפטי, התכנוני והעיסקי, על מנת להימנע מהטלת הקנסות, אך בסופו של דבר, בכל הנוגע לפעולות הנדרשות כדי שלא יוטל הקנס, לא עשו המבקשות דבר, מלבד פינוי של המקרקעין שלא יכול כשלעצמו להביא לביטול קנסות שהוטלו".

בעקבות החלטת בית המשפט פנתה צרפתי להנהלת העמותה וכתבה: "בחלוף שנה לערך מיום המעבר לחווה החדשה, שנה מורכבת בה חווינו אתגרים לא פשוטים, הגיעה השעה בה אני נאלצת להרים ידיים ולוותר. הקמתי את החווה והפעלתי אותה מתוך תחושת שליחות ואמונה בייעוד ובתפקיד החשוב שהיא ממלאת בכל מרקם החיים של המבקרים בה. יצאתי לדרך חדורת מטרה ומרץ על מנת להשלים את הפרויקט, נלחמתי בדרך בכל האתגרים וביחד הגענו למקום שכמעט השלמנו את החזון ופרויקט חיינו. לצורך הגשמת החזון הנכסף נטלתי על עצמי התחייבויות כספיות כבדות וסיכונים אישיים תוך אמונה כי במהרה נחזור לשגרת חיינו ואוכל לעמוד בהן".

צרפתי הוסיפה: "כעת, לאחר שנים כה מאתגרות רוויות בהתמודדויות קשות שצלחנו בקושי רב אך ביחד – קורונה, אתגר בניית החווה החדשה תוך לחצים בלתי פוסקים של העירייה ועד הוצאת היתר הבניה, הרעלת הסוסים ומלחמה, כעת נתקלתי במשוכה שאיני יכולה לעבור חרף כל מאמצי: הבירוקרטיה והתעמרות מצד גורמים בעירייה. גורמים בעיריית רעננה שמו בפניי מכשולים בכל כיוון תוך שימוש לא הוגן בסמכויותיהם. הם הטילו עליי קנס לא מוצדק של כ-900,000 ש"ח, הם מעכבים את תעודת הגמר לחווה, טוענים שאני עושה שימוש חורג ואף מעכבים רישיון עסק באמתלות שונות. כך הפכתי מאזרחית שומרת חוק ששירתה שנים את העירייה ותושבי רעננה לאחרונת העבריינים. כוחותיי אזלו ואיני מסוגלת עוד להמשיך במאבקים הסיזיפיים הללו וכפי שכתבתי בתחילת מכתבי אני מרימה ידיים, העיריה עומדת לנצח והקהילה שאתם נמנים עליה עומדת להפסיד. כשותפה אל הדרך ראיתי לנכון לעדכן אתכם מראש באשר לתחושותיי וכוונותיי".

יעל בשן, צילום פרטי

ליאור בשן, צילום פרטי

ערן בשן, אבא לנערה לפני גיוס לצבא הרוכבת בחווה ומעורה בנושא, אמר השבוע: "יש פה שילוב של בירוקרטיה עירונית לפי החוק, ובסוף הקורבן זאת הפעילות המבורכת של העמותה. החווה לא מסוגלת להתמודד עם קנסות של למעלה ממיליון שקלים. אם היא תתמודד עם קנסות כאלו היא פשוט תפשוט את הרגל. הרכיבה הספורטיבית לא תיפגע אלא רק פעילות העמותה בנוגע לטיפול ברוכבים בעלי צרכים מיוחדים, שיעורי רכיבה לילדי העיר, ועוד. הדרישה של עיריית רעננה נובעת מפרשנות סביב משמעות של שימוש בקרקע חקלאית. ברור שגידול סוסים זאת פעילות חקלאית ונשאלת השאלה האם רכיבה על סוסים זאת פעילות חקלאית. יש מקומות שהתשובה היא כן ויש מקומות שהתשובה היא לא".

לעצומה היכנסו כאן

כחלק מהמאבק התקיימה ביום שלישי הפגנה של עשרות הורים ילדים ובני נוער מול בניין עיריית רעננה ועלתה עצומה לאינטרנט תחת הכותרת "מצילים את עמותת הסוסים ברעננה", שעליה חתמו כבר מעל 1,700 אנשים. בעמותה אומרים כי העירייה שינתה את סיווג פעילות החווה למסחרית.

בשן: "הפגנו כדי שעיריית רעננה תגלה רצון טוב ותפתור את הבעיה שהיא להבנתי פתירה ברמת העירייה. נפגשתי השבוע עם מהנדס העירייה ואני מקווה שתהיה אוזן קשבת ושהעירייה תחזור להכיר בזה שרכיבה על סוסים מותרת תחת שימוש על קרקע חקלאית, כמו שקבעה לגבי החווה שלנו בעבר, ומשם דברים יסתדרו. ביקשנו מהעירייה שלא יפעלו בעניין גביית החוב ויתנו לנו אפשרות להגיש ערעור על החלטת בית המשפט. העירייה צריכה לגלות רצון טוב. קצת מאכזב היה לשמוע את ראש העירייה שיצא אלינו ואמר שהבעיה היא לא אצלו. אנחנו מאוד מאוכזבים מהעירייה. זה יכל להיפתר בלי להגיע למצב הזה. אין לי ספק שזה יכול להסתיים טוב וזה תלוי ברצון של עיריית רעננה".

בשן מספר עד כמה החווה תרמה לבתו ליאור: "חזרנו מארצות הברית לפני 7 שנים כשליאור הייתה בת 11 והיום היא לפני גיוס. היא רכבה בארצות הברית, החווה עזרה לה להיקלט בארץ, זה כמו משפחה שלה. היא גדלה והתבגרה שם. היום היא נמצאת אמנם בקטגוריית הרוכבים הספורטיביים שלא אמורה להיפגע, אבל החווה חשובה לנו. אני מתנדב בפעילות הזאת בגלל מה שהחווה הייתה בשביל ליאור כשהיא הייתה בת 12 ואני לא רוצה שזה יימנע מילדים אחרים. 70 אחוז מהרכיבה הטיפולית זה למען ילדים עם צרכים מיוחדים וזה עושה להם פלאים. חיבור לסוס זה דבר מדהים ואסור לוותר על זה".

מעיריית רעננה נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטת בית המשפט לעניינים מקומיים בכפר סבא. הוועדה המקומית תשמח בהפעלה של כל מקום על פי הכללים". עוד נמסר מהעירייה כי "נושא בדיקת פעילות החווה במיקומה החדש מצוי בידי הגורמים המקצועיים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר