אירוע לציון יום ירושלים לתלמידי תיכון בהיכל התרבות בכפר סבא. צילום עילאי הרסגור הנדין
האירוע לציון יום ירושלים לתלמידי התיכון בהיכל התרבות בכפר סבא. צילום עילאי הרסגור הנדין

בנים מקדימה, בנות מאחורה: תלמידים בכפר סבא הופרדו בהצגה לרגל יום ירושלים

תלמידי תיכון כצנלסון הוזמנו לצפות בהצגה יחד עם תלמידים מאולפנת הראל ומדרשית נעם. העירייה: "מורה הפעילה שיקול דעת מוטעה"

פורסם בתאריך: 13.5.18 18:35

אירוע של עיריית כפר סבא לרגל שבוע החינוך בכפר סבא ובסימן 70 שנה למדינת ישראל, בהיכל התרבות העירוני הבוקר, הסתיים עם טענות להדתה מצד תלמידים והורים לתלמידים מתיכון כצנלסון בעיר.

לאירוע, שהתקיים הבוקר בשעה 9:00 בבוקר, הוזמנו תלמידים מבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים בכפר סבא, ובהם תיכון כצנלסון, אולפנת הראל ומדרשית נעם. יחד הם צפו בהצגה "איזו מדינה" של תיאטרון אספקלריא. בתום ההצגה נערכו מעגלי שיח "בנושאים ערכיים-חברתיים", כהגדרת עלון העירייה שהוצא לקראת שבוע החינוך.

ראש סיעת מרצ במועצת העיר, המתמודד לראשות העיר, עילאי הרסגור-הנדין, הוזעק אל המקום בבוקר, לדבריו לאחר שאחת התלמידות שלחה הודעת טקסט לאמה וסיפרה כי במקום בוצעה הפרדה בין בנים ובנות. "כשנכנסתי לאולם ראיתי שלא רק שישנה הפרדה אלא שהבנים יושבים מקדימה והבנות מאחור", אמר הרסגור-הנדין, אני יכול רק לדמיין מה מרגישה תלמידה שבאה בבוקר לבית הספר ומוצאת את עצמה בהמשך היום בסיטואציה של דחיקה לשורות האחוריות רק בגלל שהיא בת. התקשיתי להאמין בעצמי בדיווח עד שהגעתי למקום וראיתי זאת במו עיניי. מדובר בכשל ערכי מהמדרגה הראשונה ומקרה נוסף שמראה כמה עבודה יש לפנינו בהחזרת החינוך בכפר סבא לתקופתה המפוארת. בכפר סבא כפי שאני מתכוון להנהיג לא יהיה דבר כזה".

"כשהבת שלי, תלמידת שכבה י' בבית הספר, נכנסה לאולם עם החברים שלה אמרו להם הבנים יושבים בשורות הראשונות והבנות מאחור", מספקת רקפת לביא, אמה של אחת התלמידות, "הם היו בהלם. מדובר בילדים חילונים לגמרי שלא מכירים סיטואציה כזו ולא תיארו לעצמם שתהיה הפרדה. הדתיים רוצים לשבת בנפרד, אז סבבה, למה גם התלמידים החילונים צריכים את זה. התלמידים היו נורא נסערים והבת שלי כתבה לי ולאבא שלה באמצע ההצגה 'אתם לא מאמינים מה קורה פה'. אני נורא כעסתי ופניתי לכל הגורמים הרלוונטיים בעירייה".

למה זה לא הגיוני שתהיה הפרדה באירוע בו תלמידים דתיים?

"למה זה הגיוני? מה, הבנים מתגרים מזה שהם רואים גוף של בת? וגם תוכן ההצגה היה מתחת לכל ביקורת עם מסרים שלא תאמו את הערכים שלנו. היה רב שנאם, שכולם קמו לכבודו, הבנות שליד הבת שלי שאלו 'למה אתם לא קמות', הן היו בשוק, הן לא מכירות את זה. בעיני זה מאוד חמור. עוד מעט ברחוב ויצמן יעשו הפרדה – צד ימין נשים ושמאל גברים. הלו, אנחנו עיר חילונית, תחיו איך שאתם רוצים ואנחנו ניתן לכם לחיות איך שבא לכם".

דיברת עם בית הספר?

"אין לי טענות לבית הספר, ממה שאני מבינה זו הוראה מהעירייה. פניתי למנהלת אגף החינוך, אורלי פרומן שעוד לא חזרה אלי. זה פשוט נראה רע מאוד".

התלמיד עיליי אלדר הוסיף: "כשנכנסנו להיכל התרבות מיד אמרו לנו 'בנים קדימה, בנות למעלה'. בהתחלה חשבנו שזו בדיחה. בתוך האולם היו סדרנים חובשי כיפה. אני לא חושב שהם עובדים בהיכל, ואני מניח שהם מבתי הספר הדתיים. הם ביקשו לא להתערבב, אבל היו כמה בנות שהצליחו להתקדם עם הבנים, אבל שרוב מוחלט שמו מאחור. זה מאוד מרגיז, אני חילוני, אני לא חושב שצריכה להיות הפרדה בין בנים לבנות – ובכל זאת אני בטוח שהיינו באולם פי ארבעה או חמישה מהם ובכל זאת אנחנו צריכים ללכת על פי הכללים שלהם. היה להם מספיק מקום ביציע למעלה או מאחור כדי לעשות הפרדה בינם לבין עצמם, ואפילו הפרדה של שורה שלמה מאתנו. אבל הם לא עשו את זה".

ההצגה "איזו מדינה" מספרת על אריק מגן שעומד להתחתן. באתר תיאטרון אספקלריא נכתב כי "בדירתו הגדולה בברלין הוא מתכנן לקיים מסיבת רווקים בהשתתפות כל חבריו הישראלים לשעבר. אורח מפתיע מהעבר שמגיע למסיבה בנסיבות מסתוריות, מוציא את אריק למסע אל זיכרונות כואבים ושמחים, הווי ישראלי, ואל חלומות שהיו ועודם. מעל הכל מרחפות שאלות שמעסיקות את כולנו כבר שבעים שנה באיזו מדינה אנו חיים ובאיזו מדינה אנו בוחרים לחיות".

איך הייתה ההצגה?

אלדר: "בהצגה עצמה היו הערות כמו 'להתחתן עם גוי זה לא בסדר' – שגם בזה אני לא תומך – אבל עוד יכול להעביר. הבעיה הייתה שכל הנאומים בהתחלה על ידי דתיים שלא הכרנו היו מלאים בהדתה, כולל אחד בלי כיפה כנראה מאגף החינוך, שאמר שהוא שמח לראות אותנו מתחברים, שזה גם מצחיק כי הפרידו בינינו. הביאו גם רב שיברך – זה הרגיש לי כאילו הביאו לעשות חינוך דתי לבתי ספר חילונים. זה לא הרגיש לי כל כך בסדר. זה היה מאוד מביש".

תלמידה אחרת מספרת: "הרגשתי המון זעם כי זו כפייה דתית. אני מבינה שיש להם מסורת שונה משלנו, ועם כל הכבוד למסורת שלהם אני חושבת באופן אישי שזה פרימיטיבי ומגדרי להפריד בין בנים לבנות. עם כל הכבוד למסורת שלהם, הם לא כיבדו את המסורת שלנו. אני חייבת להבהיר שהמסורת שלנו זה לא לשבת בהכרח בנים ובנות, אלא לשבת כולם עם כולם, כי כל בני האדם שווים לא הבדל דת צבע ומין – והם עשו את ההפרדה של מין. הם לא כיבדו את הערכים שהערבוביה שלנו מייצגת. כתבתי בקבוצה של השכבה מיד אחרי האירוע מה אני חושבת והיו תגובות של 'אז מה זו שעה וחצי, תכבדו'. אני חושבת שמי שאמר תכבדו הם בעצמם משתייכים לצד הזה או שהם לא מבינים את גודל הפגיעה. הם לא מבינים כמה זה לא מגיע מתוך מקום של לכבד אלא כפייה דתית. לא הייתה לנו אופציה לבחור – ולכן אין פה כבוד מצדם. באולם הייתה כפייה נטו".

מאיר מנדלוביץ' מפורום הורים חילונים בכפר סבא: "אנחנו שמחים ורוצים שיהיו פעילויות משותפות עם הציבור הדתי, אבל זה לא יכול להיעשות תוך כדי הפרדות. הפרדה בין בנים לבנות זה ערך שאינו מסתדר עם אורח החיים שלנו, ובאופן לא מפתיע – כשעושים הפרדה תמיד הגברים מקבלים יחס עדיף, כמו שהיה באירוע הזה. מרתיח לראות שדברים כאלה קורים בעיר שלנו וחבל שההנהגה לא מתייצבת באופן ברור ומשמיעה קול כנגד התופעות האלה".

תגובת עיריית כפר סבא: "לא מדובר בהנחייה עירונית אלא במורה שהפעילה שיקול דעת מוטעה בעת שסידרה את התלמידים באולם. ההנחייה היחידה היתה להושיב את. התלמידים לפי בתי ספר. אנו נחדד את הנהלים בנושא זה".

ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר בתגובה: "מבדיקה שנערכה בנושא עולה כי מדובר באירוע נקודתי, שלא תוכנן מראש. בית הספר אינו דוגל בהפרדה מגדרית ולא היתה לו כל כוונה ליצור הפרדה באירוע. בית הספר ידון במקרה ויפיק את הלקחים לעתיד".

חגי לובר, מנהל תיאטרון אספקלריא מסר בתגובה: "עובדתית זה לא נכון. היו כאלה שישבו מעורב והיו כאלה שישבו בנפרד, כדרכן של אולפנות להיות נפרדות. אנשים מסויימים מחפשים כל מקום את הזאב הנורא ששמו הדתה. חבל שמחפשים בכל מקום לראות איך אנחנו יוצרים פלגנות במקום ובכנס שכל עניינו היה אחדות. הפרדה בין בנים לבנות הולמת את שיטת החינוך של אולפנות וישיבות תיכוניות ואם יש כאלה שמעוניינים לעשות פעילויות משותפות לבנים ובנות, לא כל כך נורא שהם בחרו לשבת בנפרד, חבל להפוך דווקא אירוע של קירוב לבבות ואחדות בין דתיים לחילוניים, בין דתיים לחילוניות, לאירוע מפלג".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. תלמיד בכצה

    חאלס אני הייתי שם כחלק מהפעילות רצו שנשב דתיים וחילונים ביחד על מנת שנכיר אחד את השני אבל עקב דברים דתיים אי אפשר היה לשבת בנים בנות ביחד זהו תפסיקו לחפש בלגן איפה שאין

  2. תלמידה מכצנלסון

    ואו לאן לקחתם את זה ! אני תלמידה בכצנלסון ולא הייתה שום כפייה דתית !!!! חבל שביום שבו היינו אמורים להכיר את האחר ולכבד שום כבוד לא נותנים !
    ואם היינו בטיול שנתי והיינו נכנסים למסגד והיא מבקשים מאיתנו להוריד את הנעליים כדי לכבד זה היה בסדר ?
    כנראה שכן וכוד הייתם קוראים לזה קערוב לבבות למה אתם שואלים ? כי יש כל כל הרבה שנאה מצד "השמאל" לדתיים ,רק מדברים כל היום על שווין אחווה ואחדות ! שקל ללא שוות המילים שלכם סורי..כי לכבד זה כבר אי אפשר בימינו . באמת שזו בושה שזה הגיע לרמות כאלה . אז מה אם אתם חילוניים אז אם היינו פוגשים כומר והיו מבקשים לעמוד אז זה היה בסדר ?
    כן , אבל חס וחלילה אם זה דתיים, מהעם שלכם אז לכבד זה לא אפשרי – מלחמת אחים זה מה שאתם רוצים ?
    דיי לצביעות בכמויות הזאת דיי !
    אז מה רציתם שהדתיים ישבו בצד ? בנפרד ? כי כמה חילוניים לא רצו לכבד אותם ? זה כבר היה בושה אם זה היה קורה.

  3. גילי

    כל הכבוד לתלמידה מכצנלסון !!! די לצביעות ולרוע של פירוד וש אה

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין מספיק בעיות במדינה שלנו מחפשים לשים דגש על שטויות

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היו צריכים לצאת מהמתחם ולא להסכים להכנס עד שיבהירו את העניין. כל הכבוד לתלמידים שדיווחו. אנחנו ב2018, האפליה הזאת כל כך לא במקום ואפילו מזלזלת בבני אדם.

  6. גלעד

    יצא מפרופורציה כל הסיפור
    חבל שכל מיני אינטרסנטים מנצלים זאת לצורך קידום מטרות פוליטיות זולות
    יש כאן חיים של חילונים ודתיים בכבוד בעיר!
    אין כפיה דתית או כפיה חילונית!
    די נמאס מהרצון לנסות ליצור משברים!!

  7. תלמידה מהראל

    כן, את צודקת שיש הגתה בכל כך הרבה תחומים מהחיים. אבל האמת, במקום הספציפי הזה לא הייתה שום הדתה ושום דבר. הפרידו אותכם בשביל לכבד אותנו, כן אותנו הדתיים. אז מה אם זה אנחנו, אם היית נכנסת לאולם והאפיפיור היה נכנס ומתחיל לדבר, לא היית נעמדת בשביל המעט כבוד? אז מה זה שונה בכלל?

    הביאו המון אנשים לדבר. כן זה נכון, לא כולם דיברו בדיוק לפי החשיבה שלך או שלי, וזה בסדר. בדיוק ככה פונים לכולם.
    אה, והרב שדיבר, שכל כך הופתעת מזה שהוא דיבר ועל מה שהוא דיבר? הוא המנהל של מדרשיית נועם, והוא דיבר בדיוק על מה שדיבר כל אחד לפניו או אחריו. על מה זה יום ירושלים בשבילו, מה זו ירושלים בשבילו. נכון, אז בצורה דיי טבעית, אדם שרוב חייו עושק בתורה ובללמד תורה לנערים ידבר על ירושלים מהזווית שלו, מהזווית התורנית.
    וכן, אצלנו נהוג לקום כשרב עולה לדבר. אתם מעולם לא עשיתם את זה כשהמורה או המנהל/ת נכנסה לכיתה? אולי כבר לא עשיתם את זה בתיכון או בחטיבה, אבל באמת מעולם לא עשיתם את זה ביסודי? אצלי ואצל בתי הספר שהחברות שלי לומדות בהם (והם ממש לא רק דתיות) השמורה נכנסת אז קמים. אז נכון, הוא לא היה הרב או המורה שלך, אבל זה כבר קטע של נימוס וכבוד, עשרה עולה לדבר אז אנחנו קמים ומכבדים אותו.

    אני מאוד מצטערת בשבילכם שהרגשתם שכפינו עליכם דת, אבל אם תעצרו, תחשבו רגע, אפילו תשאלו בנימוס אחד מהדתיים או הדתיות שישבתם לידם (האמת, הם לא חיות ולא חייזרים, הם בני אדם בדיוק כמוכם) הייתם מגלים תשובה פשוטה (כנל על כל נושא שמעניין אותכם אצלנו, כן?) במקום להתחיל לעשות כל כך רעש בתקשורת. תודה רבה, ומקווה שהפעם הבאה שנעשה דבר כזה תקבלו אותנו ביותר הבנה.

  8. יש

    אחרי זה יש מתלוננים על הטרדה מינית עקב חיכוך רגליים. תאמינו לי הדת דוברת אמת.

  9. אפס אחד

    כמה התלמידה צודקת במידה וזה היה מסגד לא היה קןרה את כל זה מורידים נעליים ושותקים או כומר כולם עומדים וגם רוקדים סלסה בשבילו בושה עשיתם בכתבה הזאת.עלק עילאי במידה ואני יבחר לא יהיו דברים כאלה של הפרדה. מי יתן ובעז"ה לא תבחר וכל המרצ והשמאל ינהלו רק את עצמם ויחזרו בתשובה .בן אדם נכנס לסופר מעמיס על הההגלה מלא דברים אבל מגיע לקופה צריך לשלם אז החיים אותו דבר יבוא יום וכולם ישלמו על הטוב ועל הרע לבוראא עולם שיהיה לכם יום טוב

  10. חילונייה

    מה מצחיק אותי בכתבה הזאת שהם מתעצבנים על כך שהפרידו אותם , אני במקום הבנות הייתי מתעצבנת על זה שאמרו להם לשבת מאחורה! מזה השטויות האלה בנים מקדימה ? מה בנות הם אזרחי סוג בה? אני למדתי המקיף דתי אצלינו ההפרדה הייתה הוגנת בנים בצד אחד של האולם ובנות בצד השני. הפרדה הוגנת לחלוטין ומקבלת בעד שני הצדדים . אם כבר רוצים לעשות הפרדה.

  11. מפקפק במניעים

    תגובות משונות. מדוע הבנות מאחור? מדוע נאומים דתיים?

  12. לכל ה"תלמידים"

    אין מצב שמישהו מכם תלמיד. הכל נראה כמו תגובות ממומנות וטוקבקיסטים שקיבלו נייר עמדה עם אותן דוגמאות.
    אבל לצורך העניין- כשאני הולכת למסגד אני הולכת למקום דתי. גם בבית כנסת יש הפרדה ומכבדים, אף אחד לא מתלונן על הדתה שם. הצגה היא לא מקום פולחן וההשוואה בין השניים הזויה.
    כנערה השתתפתי בפרויקט דומה, ישבנו יחד בנים ובנות לשיח משותף.
    לא מסוגלים לראות בנות וזה פוגע בכם? תבדקו את עצמכם ותטפלו בעניין.

    העיקר בחו"ל מצליחים יפה מאוד לחיות ולטייל במקומות שפתוחים בשבת, לקנות בסופרים שמוכרים חזיר, להתמודד עם כך שאנשים נוהגים ביום כיפור או אוכלים חמץ בפסח, ואפילו יושבים יחד נשים וגברים!
    העיקר לא מבינים למה מתלוננים פה על כפייה דתית…

  13. שחר אריה תלמידת אולפנית "הראל"

    היי אני תלמידת אולפנית "הראל" ואני מייצגת את כל התלמידות מבית ספרי שהגיעו להצגה אתמול .
    חבל שבתקשורת זה מצטייר אחרת ולא שומעים את דעותינו , הבנות וההנהלה לא ידעו ולא שמעו כלל על נושא ההפרדה ועל כך שהיא תתקיים .
    ההנהלה לא ביקשה שתתקיים ההפרדה ולכן לא את ולא אף אחד יכולים להאשים אותנו בהאשמות שכאלה, אנחנו לא אשמות שאחד המורים (לא מבית ספרנו) קיים את ההפרדה .
    בנוסף על כך הפיצו שקרים על כבוד הרב הוא בכלל לא דיבר על בית המקדש ועל כך שצריך לבנות אותו אלא על יום ירושלים ועל השמחה הקשורה ביום זה בלבד !
    אני ממש אשמח שפעם הבאה תנסו גם לשמוע את הצד השני בסיפור .
    תודה רבה והמשך יום טוב

  14. אמא מודאגת

    לא יאמן שהחינוך הוא לכזו שנאה בין דתיים לחילוניים. גם אם הייתה הוראה של הפרדה, אז מה??????? ההורים כל כך מפחדים מההדתה, שכל דבר חייב לצאת מפורפורציות. יאללה מספיק כבר עם ההורים המיושנים עם הדעות הקדומות על דתיים! תתעוררו ותעודדו את הילדים שלכם לאהבה, לא לשנאה כמו שלכם!

  15. אחד מכצנלסון

    היה כל כך מעניין להפגש ולדבר, גם ההצגה הייתה משהו כל כך שונה ממה שהכרתי. מדהים אותי איך כל כך הרבה אנשים רוצים רק את הדומים להם. נכון, היה רב שדיבר אבל אם הוא היה כומר אף אחד לא היה אומר מילה כי אנחנו סובלנים ומתקדמים. רק אם זה יהודי דתי אז כל הפיוזים עולים. לא הייתה שום הדתה ושום החלנה. היו אנשים שונים שדיברו אחד עם השני. זה נורא? אגב באזור שלי ישבו בנים ובנות מעורב ואף אחד לא אמר להם דבר.

  16. תלמידה מהראל

    חאלס עם השקרים, כולה הצגה מה לקחתם קשה, יש לי מלא חברים חילונים ופשוט לדתיים זה מפריע שיושבים בנים יד בנות, אז חאלס עם הצביעות.

  17. הפנתר הורוד

    אריה אברמזון הכתב הנכבד מחפש כותרות לפני הבחירות

  18. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    על מה אתם בכלל בוכים? פשוט בושה…
    הרי אם היה מדובר בתלמידים מוסלמים מהמשולש המגיעים לכפר סבא, האם גם אז הייתם מכנים זאת "הפרדה מגדרית"?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר