צילום אילוסטרציה עזרא לוי
צילום אילוסטרציה עזרא לוי

בגלל פינוי גני חינוך מיוחד: סגנית ראש העיר רויטל לן כהן מאיימת להתפטר

שלושה גני חינוך מיוחד בעיר צפויים לעבור למבנים אחרים כדי לפנות מקום לגנים רגילים. העירייה: "פועלים למצוא מענה מיטבי לכל אחד מילדי העיר"

פורסם בתאריך: 6.8.18 08:44

סגנית ראש עיריית כפר סבא ומחזיקת תיק החינוך, רויטל לן כהן, שוקלת את דרכה הפוליטית וייתכן מאוד שתבחר שלא להתמודד בבחירות הקרובות למועצת העיר – כך היא אומרת השבוע לצומת השרון. הרקע הוא הצהרתה, בפוסט שכתבה בשבוע שעבר בפייסבוק, להתפטר מתפקיד סגנית ראש העיר בסוף השבוע הקרוב אם לא יתוקן המצב בו מתקבלות החלטות שהיא לא מעורבת בהן. עיקר התייחסותה הוא ב"פגיעה", לדבריה, בגני החינוך המיוחד. "מדובר בהחלטה שלא לצמצם את מספר גני הילדים בהתאם לכמות הילדים בעיר", היא כותבת. "החלטה שהתוצאות שלה אינן מסתכמות רק בהוצאה כלכלית משמעותית, אלא בפגיעה בפועל בגני החינוך המיוחד, ופינוי של שלושה גני חינוך מיוחד מהמבנים בו הם נמצאים".

נזכיר, כפי שפורסם בצומת השרון, כי הורים בגני הילדים קוקייה, דובדבן וברבור חששו מסגירתם עקב מיעוט נרשמים. אחרי לחץ שהפעילו ההורים הוחלט שלא לסגור אף אחד מהגנים. אבל לן כהן מסבירה שפתיחת הגנים תבוא על חשבון ילדי החינוך המיוחד. "הגנים האלה היו הרבה הרבה מתחת לתקן של מספר הילדים. אם משאירים אותם ככה, כפי שהוחלט, צריך לפתוח בשנה הבאה עוד חמישה גנים. אם היו מארגנים את הגנים בהתאם למספר הילדים האמיתי צריך היה לפתוח רק שני גנים. פתיחת שלושה גנים חדשים תדחוק למעשה גני חינוך מיוחד שלא נמצאים באזור הרישום, ויצטרכו למצוא להם מקום אחר. כשדבר כזה נעשה בשליפה מהשרוול, יעבירו אותם לאיפה שיש מקום – לגנים ישנים בלי חדרי טיפולים, לא מונגשים, ובמבנים בודדים ולא באשכולות כך שהם לא יוכלו להשתלב במערכת החינוך הרגילה. אבל מי סופר אותם. הם הרבה פחות ילדים, עם הורים הרבה יותר שקטים".

רויטל לן-כהן. צילום עזרא לוי

רויטל לן-כהן. צילום עזרא לוי

בפוסט שכתבה הוסיפה לן כהן: "הובטח לי שיתוף פעולה מלא ושותפות בחשיבה ובקבלת החלטות בנושאי החינוך, אך לצערי, לא כך הדבר. החלטות מתקבלות ללא שאני חלק מהן, וחלקן משתנות חדשות לבקרים, בהתאם ללחץ ציבורי ובלא שאני מיודעת אפילו. מאחר ואנו בתקופת מעבר לפני מועצה חדשה ולאחר שנה לא קלה, סברתי כי היציבות הניהולית חשובה יותר, ובדרכי ניסיתי להישאר מעורבת ככל יכולתי. אולם, לאחרונה התקבלה החלטה, שלא רק שלא הייתי מעורבת בה, אלא יתרה מכך – יש בה לפגוע פגיעה קשה באוכלוסייה שאני מייצגת ונמצאת פה כדי לדאוג לה: ילדי החינוך המיוחד… דווקא הילדים שזקוקים להכי הרבה יציבות, משלמים את המחיר של התנהלות תזזיתית, המושפעת מלחץ ציבורי ולא מחשיבה מקצועית ופדגוגית. לאור האמור, אין מקום מבחינתי להמשיך ולהחזיק בתואר ריק מתוכן, ואני מודיעה כי במידה ולא יתוקן המצב בתוך שבוע מהיום, אגיש באופן רשמי את התפטרותי מתפקיד סגנית ראש העיר".

רויטל, אנחנו לא רגילים לראות אותך כותבת פוסטים כאלה, בדרך כלל הדברים נותרים מאחורי הקלעים.

"אני לא משלה את הציבור. ההחלטה לפני חודשים אחדים למנות אותי לסגנית ראש עיר הייתה כדי שאוכל להמשיך ולהחזיק את תיק החינוך. כי כל עוד יהודה בן חמו היה ראש עיר ואני הייתי סגנית וממלאת מקום, בנושא של החינוך לא הייתה בעיה. מהרגע שהוא הפסיק ראש עיר היה צריך לעגן את זה מחדש. הדרך לעגן את התפקיד הספציפי הזה דורש להיות או ראש עיר או סגן ולכן קיבלתי את הסגנות. אבל אם לא סופרים אותי ולא עושים איתי דברים ואני מגלה את הכל מבחוץ ולא מסוגלת להשפיע על דברים אז אני לא משלה את הציבור. אני לא סגנית ראש העיר בתחום החינוך, היחיד שעוסק בחינוך הוא צביקה צרפתי – ואם יש להם תלונות שייגשו אליו".

לכן כתבת בפוסט שאת מחזיקה בתואר ריק מתוכן?

"מאחר וזה הפך להיות משהו ריק מתוכן, כי לא רק שלא מתייעצים איתי אלא גם כשסוגרים איתי דברים אני מגלה אחר כך שדברים השתנו בעקבות לחץ חיצוני. מבחינתי לתואר הזה הייתה משמעות שהיא לטפל בנושאי החינוך בעיר, ואם אני לא יכולה לעשות את זה אז בסדר".

למה זה קורה בעצם?

"אני חושבת שמערכת הבחירות והלחץ הציבורי, במקום לשמור על יציבות בצורה יותר עיקשת כדי שהעיר תמשיך לתפקד לפי קריטריונים ברורים, היא הופכת להיות משהו של משיכת חבל. וכשמושכים בחבל מנצח מי שחזק. מי שחזק במקרה הזה היו הורים לילדים בגנים רגילים, כי הורים לילדים בגני החינוך המיוחד הם מעטים ושקטים יותר. לא יכול להיות שזה על חשבון ילדים הזקוקים לגן מותאם, מונגש עם יציבות, צמוד לגן ילדים רגיל כדי שאפשר יהיה לעשות שילוב. כל הדברים האלה בכלל לא עניינו, לא דנו בהם. אז אני לא יכולה להגיד שאני מייצגת לא את החינוך הרגיל ולא את החינוך המיוחד במצב הזה".

את אומרת שההורים בחינוך המיוחד שקטים יותר. למה את מתכוונת?

"הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתמודדים עם הרבה מאוד בחיים שלהם. אין להם באמת את המשאבים כדי לעשות את מה שעושים הורים לילדים רגילים שמקסימום לא לוקחים את הילדים לחוג באותו אחר צהריים ביום רביעי ועומדים בפני הכניסה לעירייה. הורים לילדים מיוחדים לוקחים אותם באותו היום לטיפולים, אין להם כוח נפשי להתמודד גם עם ראש עיר שמתמודד בבחירות. הוא מקווה שמי שיושב במוקד קבלת ההחלטות שוקל שיקולים פדגוגיים. ילדים של החינוך המיוחד אי אפשר להכניס לגן פנוי אלא לגן שעבר הנגשה והתאמה מבחינת הצורך האישי שלהם. צריך חדרי טיפולים, לפעמים הילדים לא גמולים או עם מגבלות פיזיות. דברים כאלה לוקח זמן לארגן וחשוב שהם יהיו ליד גן של חינוך רגיל שאפשר יהיה לשלב אותם. לכן הם היו באשכול, כי חיפשנו אשכול שניתן יהיה לשלב אותם בתוכו".

יש סיכוי שתקבלי מה שאת מבקשת?

"לא יודעת. אני יכולה לומר שאף אחד לא פנה אלי. אני כן רוצה להגיד שלפני שנקטתי בצעד הזה, עשיתי כל מה שיכולתי כדי לשנות. אגב, גם בעניין גני היול"א. אני לא אומרת מי צודק, ההורים או העירייה. זאת לא השאלה הרלוונטית. השאלה הרלוונטית עבורי היא שלא שיתפו אותי בשום שלב בדיון אם היה כזה, גם כשניסיתי לחוות את דעתי זה לא הלך לשום מקום. לא הייתי חלק מהשיח ושיתוף הפעולה. החינוך בעיר זה לא שליפה שיש לה משמעות פוליטית אלא מלאכת מחשבת. וגם להגיש הצעה לסדר פופוליסטית בעניין היול"א כמו שהגיש יובל לוי, זה לא נקרא לחשוב על החינוך אלא להשתמש בהורים".

אז יש מצב שבבחירות הבאות תמצאי את עצמך מחוץ למועצת העיר?

"יכול להיות מאוד שזו החלטה שאעשה בכל מקרה. אני רוצה לומר ברמה האישית, אני פועלת לטובת הילדים בעיר מאז 2008 מאז שעברתי לגור כאן. אני חברת מועצה חמש שנים. כשלא הייתי חברת מועצה הקשיבו לדעתי באגף החינוך, וכתוצאה מזה גם בחוץ, יותר ממה שמתייחסים אלי היום בתור אישיות פוליטית ולא כמי שיש לה אינטרס לשפר את החינוך בעיר. לכן אני בהחלט בודקת איפה אני יכולה להשפיע יותר. היכולת להזיז 100 אלף שקל מימין לשמאל זה לא משנה. מה שמשנה זה מדיניות ועליה אפשר להשפיע גם מבחוץ. מה שקורה היום לעיר עצוב מאוד מאוד. אנשים שטועים שאכפת להם מהעיר עושים הכל כדי לזכות בבחירות בלי לקחת בחשבון לא מה יקרה ב-30 באוקטובר, אלא מה יקרה לתושבים ולעיר ב-1 בנובמבר. הם עושים ריב והפרד ומשול – שזה מה שקורה עכשיו, ולתקן וליצור אחר כך חיבור מחדש זה הרבה יותר קשה ומורכב. מאוד עצוב לי איך שנראית מערכת הבחירות".

תגובת עיריית כפר סבא: "עיריית כפר סבא פועלת על מנת למצוא מענה מיטבי לכל אחד מילדי העיר. המחלקה לילדים בסיכוי שבאגף החינוך משקיעה משאבים רבים למציאת מענים מקצועיים. ראש העיר יכבד כל החלטה שתגיש חברת המועצה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר