ראש העיר רפי סער עם ילדי גן דוכיפת בישיבת מועצת העיר. צילום: ביקורת בונה
חברי מועצת העיר בישיבה אתמול, ומאחוריהם ההורים המוחים מגן דוכיפת. צילום: ביקורת בונה

משבר הגנים: שלושה מתוך עשרת גני הילדים לא ייסגרו

יו"ר ועד הורי הגנים שרון שייניין אומרת שיש הסכמה בין ההורים והעירייה לסגור שני גנים. "עכשיו מתקיים דיאלוג לגבי הגנים הנותרים", היא אומרת. הורים הגיעו להפגנת נוכחות בישיבת המועצה אתמול

פורסם בתאריך: 6.6.19 13:11

עיריית כפר סבא החליטה לא לסגור את גני הילדים כינור (שכונת 60), הניה (סירקין-סביונים), ודובדבן (הדרים) שהם שלושה מתוך עשרה גנים שהעירייה הודיעה שבכוונתה לאחד בעקבות מיעוט נרשמים. לגבי הגנים האחרים, כך החליטו חברי המועצה בישיבת המועצה שהתקיימה אתמול, יתקיים דיון בוועדת החינוך העירונית ביום שני בשבוע הבא. בעקבות זאת, יידחה פרסום השיבוצים לגנים בכמה ימים.

יו"ר ועד הורי הגנים שרון שיינין סיפרה שביום שלישי וגם אתמול (רביעי) קיבלו הורי ילדי הגנים כינור והניה טלפונים מהעירייה, ועודכנו שהגנים לא ייסגרו. לצומת השרון נודע כי גם הורי גן דובדבן התבשרו שהגן יישאר פתוח. "יש הבנה עם העירייה ששני גנים – סול ואנפה – צריכים להסגר (בגן סול 7 נרשמים, בגן אנפה 5; א.א)", אומרת שיינין, "עכשיו מתקיים דיאלוג לגבי הגנים הנותרים".

ישיבה המועצה, שהתקיימה תחת כיפת השמיים בפארק העירוני, עסקה בחלקה הראשון והעיקרי שלה במשבר סגירת ואיחוד הגנים. הורים רבים נענו לקריאת ההורים הפעילים במאבק נגד האיחוד להגיע לישיבה ו"להפגין נוכחות". הורי וילדי גן דפנה מהשכונה הירוקה 80, שמחו על הכוונה להעבירם למתחם גן סול בשכונה הירוקה 60, הגיעו עם שלטים, נעמדו מאחורי חברי מועצה והפגינו בשקט.

ראש העיר רפי סער מדבר עם ילדי גן דוכיפת בישיבת מועצת העיר. צילום: ביקורת בונה

עם פתיחת הישיבה איפשר ראש העירייה רפי סער לנציגי ההורים לדבר, ולאחר מכן נאמרו גם דברים מפי חברי מועצה. "אין לנו שום ויכוח על נושא גני הילדים", אמר סער. "כל המחשבה היא ברגישות ובאחריות גדולה. זה לא פשוט כל כך. אתגר החינוך הוא הראשון במעלה בעיר שלנו. אנחנו הולכים להשקיע גם משאבים פדגוגיים וגם פיזיים וכלכליים, אבל נקלענו למצב שהוא באמת לא פשוט. צריך לפעול באחריות, ביחד, ברגישות, בשותפות אמיתית".

בתשובה לשאלת חברת המועצה הדר לביא, מנה מנכ"ל העירייה איתי צחר את כלל השיקולים שהביאו לסגירת הגנים: "האחד הוא צורך במבנים לגני חינוך מיוחד עקב תוספת ילדים, שניים זה נושא פדגוגי שקשור לאי יכולת לקיים גם בכמות ילדים נמוכה בצורה חריגה, והשלישי הוא ניהול כספי ציבור וקשור לעלות העודפת הנוספת שיש לעירייה בתפעול גני ילדים שאינם מתוקצבים על ידי משרד החינוך כי הוא סבור שאין להם הצדקה, וזו תוספת עודפת שחלה על הרשות".

הורי וילדי גן דוכיפת מפגינים בישיבת מועצת העיר

נציג ההורים בגן דפנה אמר שהוא מרגיש שהילדים שלהם הם "שפני ניסוי", לאחר שההורים קיבלו הודעה שילדיהם יעברו ללמוד בגן סול שבשכונה הסמוכה. "כעת משפחות עם רכב אחד לא יוכלו להתנהל ונספוג פגיעה כלכלית כי נצטרך לצאת שעה מוקדם מהעבודה כדי לאסוף את הילדים. אבל החלק החמור ביותר זו העבודה שהמרחק הוא לא סביר בעליל ויש פה חוסר התחשבות מוחלט בזה. אני מזמין את ראש העיר ואת כל חברי המועצה המכובדת להגיע אלינו לכוס קפה וארוחת בוקר, נצעד ביחד מגן דפנה לגן סול החדש שאנחנו לא מכירים, ונראה אם זה סביר שילד בן ארבע ביחד עם אמא שלו ולעיתים עם עוד עגלה של עוד תינוק יצטרכו לעשות את הצעדה הזאת בכל בוקר בהלוך ובחזור. אני מבקש מכם התחשבות לשקול מחדש את ההחלטה הזאת כי אנחנו לא נעבור על סדר היום על הדבר הזה ושנת הלימודים לא יכולה להיפתח כסדרה במתכונת הנוכחית".

יו"ר ועד הורי הגנים, שרון שיינין, סיפרה על כך שהמערכת אינה יציבה עוד הרבה לפני הקדנציה הנוכחים של ראש העיר: "אנחנו חשים כרסום במקום שתופס החינוך לגיל הרך בעיריית כפר סבא. אנחנו מרגישים שכל הזמן מסתכלים על הסעיפים שקשורים לגני הילדים בתור הוצאה ובזבוז, אבל הדבר הנכון הוא להסתכל על זה בתור השקעה ארוכת טווח בילדים. יש פה תהליך שקורה הרבה זמן. אנשים בחרו כעת בדרך חדשה, בשביל לעשות שינוי, ולכן אנחנו קוראים בואו נעשה חשיבה. נעצור ונלמד היטב מה המצב בעיר, מה הצרכים, מה החזון שהעיר רואה לנגד עיניה כשהיא חושבת על חינוך לעוד 15 שנה. מה המדיניות והעקרונות שחשובים לנו. לכן חשוב לשבת ביחד ולנהל שיח. אנחנו כרגע מקבלים החלטה בלי שעשינו את כל זה".

הורי וילדי גן דוכיפת מפגינים בישיבת מועצת העיר. צילום: ביקורת בונה

יו"ר הנהגת ההורים העירונית, סיגל קוצ'מן, אמרה: "אי אפשר לקבל החלטות בלחץ של זמן. אלה החלטות שבעיניי הן דיני נפשות. אנחנו עוסקים בילדים, בהורים ובצוותים בתוך הגנים. אי אפשר לבוא עכשיו ולהגיד 'סוגרים שמונה גנים'. צריך תהליך וחשיבה. נכנס מנהל אגף חדש, אנחנו מברכים אותו, צריך גם לו לאפשר לעשות תהליך. זו שנה של מעבר מתקופה שהייתה לא פשוטה לתקופה של עשייה. לשנת מעבר יש מחיר. אחד המחירים שצריך לבלוע הוא מבחינה כספית וכלכלית, וגם הילדים שלנו משלמים מחיר. לא בכל הגנים יהיו פחות מ-35 ילדים. זה מחיר. הבקשה שלנו להשאיר את המצב כמו שהוא ולא לשנות אותו".

חבר המועצה אורן כהן אמר להורים: "יושבים אתכם לא שעה ולא שעתיים, הרבה שעות, וגם 'לא' זו תשובה. קיימנו דיון מקדים בקואליציה בנושא דומה ואומר לי המנכ"ל ש-95 אחוז מנושא מסוים כולם מרוצים. נשארו חמישה אחוז שבאים בסוף להפגנות. אנחנו רוצים שלא יישאר אחוז אחד. כאשר יש כמה אחוזים בודדים שאינם שבעי רצון, אז צריך לטפל בהם הכי טוב שאפשר. איך לא לעשות את זה – לא לעשות מה שעשו בודדים באופוזיציה והתחילו לשסות את ההורים. המקום הוא לעשות את הדיון כאן".

חבר המועצה מהאופוזיציה, אמיר סילבר אמר: "חשוב לי להעיר לאורן, להתגאות ב-92 אחוז של שיבוץ לפי רצון ההורים זה נחמד, אבל אם לוקחים בחשבון שיש מעל 5,000 ילדים בגנים, 10 אחוז זה 500 משפחות. זה ששנה שעברה העלו משתיים לשלוש בחירות, 92 אחוז שקיבלו את רצונם – זה לא בדיוק רצונם כי לא הייתה להם ברירה לבקש את הגן השלישי".

מנהל אגף החינוך, ד"ר אורי ארבל גנץ, נשא דברים בפעם הראשונה בפני בציבור ואמר בין השאר: "בראיית המאקרו אנחנו לקראת פתיחת השנה צריכים להסתכל על התמונה הגדולה וזה שמתוך 190 גנים הרוב המכריע, על אף כל האילוצים והמשתנים שיש היום במודל הנוכחי של שיבוץ הגנים, עומדים בקריטריונים בצורה טובה. שנית, קשה מאוד במודל הקיים לקבל החלטות מיטביות באחוזים גבוהים יותר בצורה יעילה. ככל שיש יותר משתנים במודל דרגות החופש קטנות והולכות ולכן לכאורה יש פה התחשבות בהרבה מדדים, אבל דה פקטו המערכת לא יכולה לתת מענה יעיל להרבה גורמים. כבר אמרנו שלשנה הבאה נוביל תהליך גם בהשתתפות וועד ההורים, נלמד את הדברים נעלה חלופות ונחליט לאן הולכים.

"דבר נוסף הוא, כמו שנאמר קודם, שאין אמת אחת, יש פה סוגיות שונות. למשל, אם מתחילים את השיבוץ בגנים מכלל הגנים הרגילים אז איפה שנשאר מקום משבצים גני חינוך מיוחד, שזה כרגע המצב. או שעושים הפוך ואומרים שאם להורים שדיברו קודם על מרחק 200 מטר מהשכונה הירוקה קשה, על אחת כמה וכמה עשוי להיות קשה למשפחות עם ילדים עם צרכים מיוחדים. וזו שאלה. ולכן צריכה להתקבל הכרעה שמתיישבת גם על נתונים וגם על תפיסות ערכיות".
הוא הוסיף גם כי "החלטות שתתקבלנה השנה על סגירה או איחוד של גנים הן לא רלוונטיות בהכרח לשנה העוקבת. זה לא אומר שגן יישאר סגור לדיראון עולם. ואנחנו כבר מסתכלים קדימה ואנחנו לא צופים שינוי דמוגרפי".

עוד אמר ארבל-גנץ: "אמרתי שמבחינה פדגוגית אני סבור שלפתוח גן עם 15 תלמידים זה לא נכון ואסביר מדוע. חלק מהחינוך של תלמידים זה להיות בתתי קבוצות ולתפוס מקום, וילדים גם רבים זה עם זה ומשנים את טעמיהם. כשאנחנו בוחנים איפה יש גנים עם יותר מורכבויות, היכולת להתמודד איתם כשהם קטנים קשה יותר מאשר כאשר הם גדולים. 35 ילדים בגן זה לא אידאלי, אבל זה מספר שהמדינה קבעה ומכאן צריך לשאוף לאידיאל שנע במספרים נמוכים טיפה יותר, אבל לא 15".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר