טובה אגוז. צילום סלי לוי פרג'

טובה אגוז: "זו הפעם הראשונה מזה 15 שנה שארגון המורים מחליט להשבית בפועל את פתיחת שנת הלימודים"

"הגיעו מים עד נפש", אמרה הבוקר רכזת השתלמויות כפר סבא, פתח תקוה והשרון בארגון המורים, בפתיחת ועידת החינוך של כפר סבא המתקיימת בשעה זו

פורסם בתאריך: 21.8.19 10:47

"ללא פתרון המצב והפסקת הפגיעה בתנאי עבודתם של עובדי ההוראה, ייאלץ ארגון המורים להפעיל את סכסוך העבודה שהכריז ולנקוט בצעדים ארגוניים בחטיבות העליונות. זו הפעם הראשונה מזה 15 שנה שארגון המורים מחליט להשבית בפועל את פתיחת שנת הלימודים, כי הגיעו מים עד נפש", כך אמרה הבוקר טובה אגוז, רכזת השתלמויות כפר סבא, פתח תקוה והשרון בארגון המורים, בפתיחת ועידת החינוך של כפר סבא המתקיימת בשעה זו במתחם הוט סינמה באושילנד.

אגוז מנתה בפתיחת הוועידה את הבעיות הבוערות שעל סדר היום של ארגון המורים. "בבתי ספר רבים אין למורים סביבת עבודה מותאמת למאה ה-21, שכבר בשיאה", אמרה, "אין למורה פינת עבודה מספקת וראויה משלו בה הוא יכול להניח את דבריו ולהחליף כוחות בין השיעורים. מורים מתניידים לאורך יום הלימודים כשכל הציוד והתיקים עליהם, מכיתה לחדר המורים ולכיתה אחרת. אין למורה אפשרות לקיים שיחה אישית עם תלמיד או עם הורה. בבתי ספר רבים אין חדרים מיוחדים לקיום השיעורים הפרטניים. התלמידים צובאים על חדר המורים בניסיון לאתר מורה והשיחה מתקיימת על רגל אחת בחלל ההומה והציבורי של חדר המורים או המסדרון".

עוד הוסיפה: "מורים בחינוך העל יסודי נאלצים בעל כורחם לבצע מטלות של שמירה לילית בפעילויות חוץ בית ספריות הכוללות לינה. עבודת החינם בטיולים ובמסע ישראלי, מתרחשת תוך הפרה בוטה של חוק העבודה והמנוחה. מורה שהכשיר עצמו להוראה, נדרש ללכת במשך היום במסלול קשה ובלילה לשמור על תלמידיו. לעתים תוך עבודה רצופה של 20 שעות. מורה אינו מדריך טיולים ואינו שומר לילה וגם אינו סופרמן. ארגון המורים אינו מתנגד חלילה, למסורת הטיולים ברחבי ישראל, אלא דורש שמירה על חוקי העבודה. באשר למסע הישראלי שקבל אישור של משרד החינוך – במהלכו נוצרת סיטואציה שלא תאומן. מתכנני תכנית המסע הישראלי רואים את שישי-שבת המשותף כשיא המסע וכחיוני למשמעות שלו. אבל המורים המלווים את המסע לאורך שבוע ימים, כולל את שישי-שבת, אינם מקבלים שכר עבור עבודתם בשישי-שבת כי אין החוק מתיר זאת (ללא היתר מיוחד). המורים עובדים איפוא חינם בשישי שבת במסע ישראלי.

"סוגייה בוערת נוספת מהווה הגדרת תפקידם ותנאי העבודה של מנהלי בתי הספר. המנהלים עומדים בקו האש יום יום, אחראים 24/7 על תלמידיהם. אחריותם עצומה. מנהלי בתי הספר זכאים לחופשה שנתית ככל עובד וככל עובד הוראה. אלא שעד למועד זה מסרב משרד החינוך להסדיר ולקבוע תנאים אחידים ומוגדרים אשר יאפשרו למנהלי בתי הספר לנצל את החופשה השנתית לה הם זכאים. במקום זאת, מנהלי בתי ספר עובדים מסביב לשעון, הם ניתנים ללחץ בלתי פוסק מצד הורים, ראשי רשויות, תלמידים, משרד החינוך ומורים ובמועדים בהם יתר עובדי ההוראה יכולים לנצל את החופשה השנתית שלהם, הדבר נמנע ממנהלי בתי הספר שעוסקים בבגרויות, בסיכומי שנה ובהיערכויות לשנת הלימודים הבאה במהלך הקיץ. כך קורה שלמכרזי הניהול מגיעים מתי מעט. ידוע לצערנו, שמורים נוטשים את המערכת בנקוף שנים בודדות להוראה, בין אם הינם פרחי הוראה שבחרו בהוראה כמקצוע הראשון בחייהם ובין אם אלה המוסבים להוראה. עכשיו, צפוי גם מחסור במנהלים.

"בעיה חמורה נוספת היא חוסר התקן ליועצת בחטיבות הביניים. על רקע הגברת תופעות של אלימות, שימוש בסמים, עישון ושימוש באלכוהול בבית הספר הבעיה הופכת לאקוטית. ומאחר שאין תקן ליועצת בחטיבת הביניים – כל מנהל בית ספר, בהתאם לשיקול דעתו וסדר העדיפויות שלו, מחליט האם וכיצד ליטול משאבים מסל בית הספר במטרה לכסות על העדר תקן מתאים, לרבות באמצעות לקיחת שעות הוראה מיתר עובדי ההוראה בבית הספר, תוך פגיעה משמעותית בתלמידים ובמורים, כולל ביועצות עצמן הנדרשות לעבוד בחודשי הקיץ ללא תשלום".

אגוז אמרה כי "פניות רבות שבוצעו בגין הנושאים שעל הפרק, למשרד החינוך ולמעסיקים, לא נענו. אמנם משרד החינוך תומך בחלק מדרישותינו, אולם לצערנו משרד האוצר אינו שותף לגישה זו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. לא מדויק בלשון המעטה

    מה את לגיד, אם לא היה איום שביתה אז שאת הייתה השנה הראשונה והיחידה ללא איום שביתה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר