גישור--גירושים
גישור--גירושים

תהליך פרידה וגירושין – אפשר גם אחרת

תהליך פרידה וגירושין אינו תהליך פשוט, הוא מלווה פעמים רבות בתחושה של אי וודאות, כעסים ומתחים נפשיים, של הזוג ושל ילדיהם. התהליך עלול להימשך תקופה ארוכה וכרוך בהוצאות כלכליות גבוהות לשני בני הזוג. ניסינו לעשות קצת סדר בכל הבלאגן הזה, יחד עם מאיה שפירא, מגשרת הבית של "מוסכם"- מרכז מגשרים ארצי

פורסם בתאריך: 13.5.18 14:54

לפני קרוב לשנתיים, החליט המחוקק על שינוי החוק, וכיום בני זוג שעומדים להתגרש ילמדו על האלטרנטיבות להליך המשפטי עוד לפני שיגיעו לבית המשפט. אחת האלטרנטיבות המרכזיות היא גישור לגירושין, באמצעות מגשר גירושין. המטרה הראשונית של החוק הוא לשמר על יחסים משפחתיים תקינים לטובת הילדים ולבני הזוג עצמם. הליך הגישור לגירושין קצר מאוד יחסית להליך המשפטי ועלותו קטנה משמעותית.

 

מאיה-שפירא

מאיה-שפירא

מאיה שפירא, מגשרת הבית של "מוסכם"- מרכז מגשרים ארצי, מסבירה על התהליך, על דרך התנהלותו, על מה חשוב לשים לב ולכמה זמן להיערך: "תהליך הגישור מתחיל בשיחת טלפון, שיחת ייעוץ ראשונית בה "מגשרת הבית" תנסה להכיר במקצת את הזוג, להבין במה מדובר, האם הזוג בשל לגירושין והאם הדרך הנכונה עבורם היא גישור. לא פעם פונים זוגות, שרק בן זוג אחד מעוניין בפרידה. לעיתים אני מזהה סיכוי לשקם את מערכת היחסים ביניהם ושהרצון האמיתי המתגלה מבעד לכעסים והאשמה הוא בכלל רצון לשלום בית. במקרה כזה, אני מפנה אותם לליווי של מטפלת משפחתית. יחד עם זאת, מרבית הזוגות פונים כשפניהם לגירושין ממש, ואז מופנים למגשר או המגשרת הכי מתאימים להם, חשוב לציין כי שיחה פתוחה איתי כ"מגשרת הבית" שלא תגשר במקרה שלהם מבליטה את הניטראליות בהליך מאחר שאת המגשר או המגשרת עצמם הם פוגשים בתחילת ההליך וכך לא יכולה להיווצר כל דעה קדומה. עם זאת במידה שבני הזוג מבקשים לשוחח עם המגשר על מקצועיותו וניסיונו הם בהחלט יכולים לקיים שיחה מקדימה איתו או איתה כל עוד הנושאים של הגישור נמצאים מחוץ לתמונה".

ספרי לנו קצת על התהליך
"לאחר שהוסכם על תהליך גישור לגירושין, בני הזוג יפגשו עם המגשר הנכון להם בקרבת מקום מגוריהם. תתקיים פגישה ראשונה, שמטרתה לתת לבני הזוג הסבר מפורט על הליך הגישור וכן היכרות עם המגשר/ת. מיד לאחר מכן יחל הליך בניית ההסכמות אשר מבוססות על הצרכים של בני הזוג ושל הילדים שלהם. ההסכמות נוגעות לכל הדברים שאמורים להיות בהסכם הגירושין ומעבר לכך, על כל מה שחשוב לבני הזוג להכניס להסכם. הנושאים המרכזיים הם הילדים, המקרקעין -דירת המגורים או נכסים נוספים, זכויות סוציאליות, זכויות פנסיה, ומיטלטלין. כמובן שלכל נושא גדול יש הרבה מאוד נושאים וסוגיות שצריך לסכם. המטרה של הליך נכון היא להגיע להסכמות ביחס לכל הדברים כדי למנוע "מלחמות" עתידיות וכמובן לייצר לזוג מנגנונים של פתרון מחלוקות במידה שיהיו כאלה. בסופו של ההליך הם יוצאים עם ההסכם הנכון ביותר להם ולילדיהם. החתימה על ההסכם תהיה אך ורק כשבני הזוג שלמים איתו. רק לאחר מכן הוא נחתם ןמוגש לאישור וקבלת תוקף של פסק דין".

כמה זמן לוקח התהליך?
"אורך התהליך משתנה מזוג לזוג וכמובן יש פרמטרים שמשפיעים. למשל, ככל ששני בני הזוג מעוניינים בגירושין ההליך עשוי להתקצר. כך גם לעניין התקשורת ביניהם, אם היא טובה ההליך יוכל להיות קצר יותר ויעיל יותר. כמובן שגם מספר הנושאים עליהם יש לדבר, הוא פרמטר חשוב – ככל שיש יותר נושאים הגישור עשוי להתארך מעט יותר. למרות כל אלו מדובר במונחים של שבועות. נוכל לומר כי ממוצע של תהליך הגישור הוא כחמש פגישות של שעה וחצי- שעתיים כל אחת, פעם בשבוע. לפעמים יותר ולפעמים פחות. הליך הגירושין, כמו נישואי הזוג, אינו הליך טכני ומעורבים הרבה מעבר לכך. יש הרבה "סגירות מעגל" במהלך הגישור כך שבני הזוג מקבלים מענה להרבה מהצרכים הרגשיים שלהם ומאפשר להם לצאת לדרך החדשה באופן רגוע וטוב יותר. לבטח שלמים יותר. חשוב מאוד שהגישור יתנהל באווירה נעימה שיוכלו לדבר בפתיחות ובאופן חופשי. לכן חלק מהשיחות נעשות יחד וחלקן כפגישות נפרדות".

 

 

יש גישורים שלא מצליחים?
"מרבית הגישורים מצליחים. יש אחוז מאוד גבוה של הצלחות ומרבית הגישורים מסתיימים בהסכם שטוב לכל הצדדים, הגישור יכול להיכשל, רק כאשר אחד מבני הזוג לא באמת מעוניין בתהליך".
ב"מוסכם" צוות מגשרים מוסמך ובעלי ניסיון רב ואנו עוסקים בגישור בלבד. מכאן היתרון הגדול. השירות הוא בפריסה ארצית וליווי בני הזוג מתחיל עוד משיחת הטלפון הראשונה ועד סופו. במידת הצורך יש ב"מוסכם" מערך מלווה של מטפלים משפחתיים ואנשי כלכלה/אקטוארים. המגשרים מקצועיים מאוד ובעלי ניסיון רב. לא פעם קשה לזוגות להכיל את הדברים, מדובר בתהליך לא פשוט ולכן חשוב לעשות זאת בצורה רגישה ולאזן בין הרצונות של הזוג וההסכמים שמגיעים אליו, הסכמים שפותרים את הסוגיות והנושאים שעולים בהווה וגם מנסים להסתכל צעד אחד קדימה לגבי דברים שיכולים לצוץ בעתיד".

על מה כדאי לשים דגש כשבוחרים מגשר?
"קודם כל, חשוב לבחור מגשר שהוא מוסמך ובעל ניסיון. שנית, מאוד חשובה הכימיה בין המגשר לבני הזוג, למצוא מגשר שיכול להכיל ולדעת איך להתיר את הקשרים והבעיות שעולות במהלך הגישור וכמובן מגשר שיתאים את עצמו לכל אחד מבני הזוג, מבלי לפגוע במקצועיות הגישור".

 

גישור-לוגו

גישור-לוגו

"מוסכם" – מרכז המגשרים הארצי – 1-700-70-77-36
קישור לאתר
קישור לדף הפייסבוק
[email protected]

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר