איך נפטרים מבעיות נחירה בשינה? תמונה ממאגר Shutterstock
איך נפטרים מבעיות נחירה בשינה? תמונה ממאגר Shutterstock

איך להימנע מדום נשימה בשינה?

פורסם בתאריך: 9.1.19 10:06

מה זה דום נשימה בשינה?

דום נשימה בשינה – Sleep Apnea מתרחש כאשר יש הפסקת נשימה למספר שניות ממושך בזמן השינה ומלווה בדרך כלל בנחירות ובהשתנקות תוך כדי השינה.

מהם הגורמים לדום נשימה בשינה ?

דום נשימה בשל היצרות  מעבר אוויר בחלל הלוע וחסימת מעבר האוויר בגלל  חייך רפוי, לשון מוגדלת, חסימה של האף, הגדלה של הענבל, שקיעה של הלסת, צוואר קצר ומעובה ברקמות שומן ועודף רקמות רופפות הגורמת לדום נשימה ונחירות בעת השינה.

הסכנות להתעלמות מדום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה גורם לירידה ברמת החמצן בדם לרמות של מתחת ל 90% ריווי חמצן. רמות החמצן נמוכות הנגרמת עקב דום נשימה בשינה עלול לגרום ללחץ דם גבוה ככל שדום נשימה בשינה חמור יותר כך עולה הסיכון לגרימת נזקים בריאותיים חמורים כגון: יתר לחץ דם,  מחלות לב, שבץ מוחי, עייפות קיצונית במשך היום, נמנום ועצבנות ודכאון, למצב רוח ירוד,  קושי בריכוז, הרדמות בזמן העבודה,  בזמן צפייה בטלוויזיה, בזמן נהיגה וסכנה למעורבות בתאונות דרכים.

חומרת התסמונת נקבעת על פי מספר הפסקות הנשימה ורמת ריווי החמצן בדם במהלך השינה.

מצב נורמלי – עד 5 הפסקות נשימה בשעה וריווי חמצן מעל 92.

מצב קל – מ- 5 – 15 הפסקות נשימה בשעה וריווי חמצן מעל 90.

מצב בינוני – מ- 15 – 30 הפסקות נשימה בשעה וריווי חמצן מתחת ל –  90.

מצב קשה – מעל 30 הפסקות נשימה בשעה וריווי חמצן מתחת  ל –  90.

קיימים 3 גורמים של דום נשימה בשינה

דום נשימה חסימתי – –  OSA  הנגרם מחסימה פיסית בנתיב אוויר.

עקב צניחת בסיס הלשון והחייך הרך וחוסמים את דרך מעבר האוויר. חסימת נתיבי האוויר של קנה הנשימה גורמת  להפסקות נשימה  ולירידה ברמת החמצן בדם הגורם ליקיצה קצרה המאפשר לחידוש הנשימה ופתיחת מעברי האוויר.

הפסקת הנשימה נמשכת בין 10 ל-30 שניות בדרך-כלל, אך יכולה להגיע עד לשתי דקות. כאשר היקיצות תכופות, הן פוגעות ברצף השינה ולעייפות במשך היום. עד חמישה אירועי דום נשימה בשינה בשעה נחשב למצב נורמלי. אנשים בעלי מצב דום נשימה חמור יכולים גם להגיע ל-60 מצבי דום נשימה בשעה.

דום נשימה מרכזי COSA  –  –  נגרם מכך שמרכז הנשימה במוח לא שולח גירוי חשמלי לשרירי הנשימה. דום נשימה מרכזי יכול להיגרם מפגיעה במוח. אצל ילדים קטנים ותינוקות הוא יכול להיגרם מחוסר ההתפתחות של אזור זה במוח. סוג זה של דום נשימה הוא נדיר יחסית.

דום נשימה משולב –  הנגרם  משילוב של דום נשימה חסימתי ומרכזי.

תסמינים עיקריים לדום נשימה בשינה

נחירות, יובש בפה, התעוררות  מספר פעמים  בלילה, הליכה מרובה לשירותים בלילה – נקטוריה – עייפות כרונית ועקב העייפות סכנה מוגברת למעורבות בתאונות דרכים.

אבחון דום נשימה בשינה

ראשית יש צורך בבדיקה מקיפה על ידי רופא אף אוזן גרון כדי לשלול חסימה פיסיולוגית לחסימה של דרכי הנשימה. לאחר שנשללה חסימה מכנית האבחנה וחומרת המחלה נקבעת רק לפי תוצאות בדיקה במעבדת שינה.

סוגי בדיקות השינה הקיימות

בדיקת שינה ביתית

הנבדק מבצע את הבדיקה בבית באמצעות ערכה  שמקבל לביתו הערכה מורכבת ממכשיר עם חיישן המתחבר  לאצבע או באמצעות רצועה כמו שעון יד המקליט את עוצמת הנחירות, מודד את רמת ריווי החמצן ומספר הפסקות הנשימה במהלך השינה.  למחרת בבוקר הנבדק מוסר את המכשיר למעבדת השינה ושם מפענח הטכנאי את הנתונים שנאספו  לרופא מומחה לבעיות שינה השולח את המלצותיו להמשך טיפול בהתאם לממצאים.

בדיקת שינה במעבדת שינה

הנבדק צריך לבלות לילה במעבדת שינה הממוקם בדרך כלל באחד מבתי החולים. הפציינט מגיע למעבדה בשעות הערב ולאחר מילוי שאלון והסבר קצר הטכנאי  יחבר את הנבדק למערכת ממוחשבת עם חיישנים שישמשו לניטור מדדים פיזיולוגים רלוונטיים (פוליסומנוגרף) המודד, גלי מוח (EEG), מתח שרירים, רישום הפעילות החשמלית של הלב, חריקות שיניים, רמת החמצן בדם, תנועות עיניים, תנועתיות הרגליים, תנועת הסרעפת ובית החזה בדרך כלל הבדיקה תתבצע בליווי וידאו ואודיו לצורך הקלטת נחירות,  דיבור בשינה ובבוקר  יועברו התוצאות לפענוח והערכת רופא מומחה להפרעות שינה והוא ימליץ על המשך טיפול בהתאם לתוצאות הבדיקה.

הטיפולים הנפוצים להפסקת דום נשימה חסימתי בשינה

קיימים 2 אמצעים  לא פולשניים   שיעילותם מוכחת להפחתה משמעותית של נחירות ודום נשימה חסימתי :

מכשיר סיפאפ –   –  CPAP והתקן דנטלי

מכשיר סיפאפ – CPAP

הטיפול השמרני והיעיל ביותר ללא ניתוחים הוא מכשיר סיפאפ ומסכה-  CPAP –   עקרון פעולת המכשיר הוא הזרמת אויר בלחץ דרך צינור המחובר למסכה במשך כל הלילה ומונע את חסימת נתיבי האוויר במהלך השינה ובכך מונע את תסמונת דום הנשימה כל עוד משתמשים במכשיר.

כיום האמצעי היעיל ביותר כיום לפתרון דום נשימה בשינה הוא מכשיר סיפאפ שראשי התיבות שלו Continuous Positive Airway Pressure

היתרונות לשימוש במכשיר סיפאפ
איכות השינה שלך תשתפר פלאים כאשר תשתמש במכשיר סיפאפ – תקום רענן בבוקר ולא תחוש בעייפות שכל כך הטרידה אותך במשך היום.

מקבלים החזרים מכל קופות החולים עבור רכישת המכשיר והאביזרים גם ללא ביטוח משלים אבל גובה ההחזרים הכספיים מקופות חולים שונים מקופה לקופה ותלויים בסוג ביטוח משלים.

התקן דנטלי – הבנוי משתי התקנים ללסת העליונה והתחתונה , המוכנסות לפה לפני  השינה הוא הרחבת נתיב האוויר במהלך השינה באמצעות דחיפת הלסת התחתונה קדימה.

ההתקנים הדנטליים נפוצים בעולם המערבי  ומוכרים כטיפול  יעיל למניעת דום נשימה חסימתי ונחירות.

ישנם התקנים דנטליים אוניברסליים ללא התאמה אישית ומחירם נע בין 500 שח. עד ל – 1500 שח.

התקנים בהתאמה אישית מחירם כ –  1500 שח. המותאמים על ידי המטופל ועד ל – 7000 שח. בהתקנים שמבוצעים ע"י רופאי שיניים תלוי בסוג ההתקן ובמרפאת השיניים.

בכל מקרה למי שמשתמש בהתקן דנטלי למניעת דום נשימה בשינה כדאי ומאוד רצוי לבצע בדיקת מעבדה עם ההתקן על מנת לבדוק שההתקן אכן פותר את בעיית דום הנשימה בשינה.

אין החזרים מקופות החולים על רכישת התקנים דנטליים בסוג ההתקן והמרפאה.

ניתוחים וטיפולי לייזר

טיפולים פולשניים  באמצעות ניתוחים או טיפולי לייזר יעילותם ברוב המקרים מוטלת בספק לטווח ארוך ולכן ברוב בתי החולים הציבוריים לא מבצעים פרוצדורות ניתוחיות למעט מקרים חריגים.

לקבלת מידע נוסף ולהתייעצות ללא התחייבות ממומחה למכשור רפואי למניעת דום נשימה בשינה ולמניעת נחירות במהלך השינה ללא ניתוחים וללא תופעות לוואי ניתן לקבל באתר:

קישור לאתר

התקן דנטלי. תמונה ממאגר Shutterstock

התקן דנטלי. תמונה ממאגר Shutterstock


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר