,תמונה ממאגר Shutterstock. צילום: petrmalinak
תמונה ממאגר Shutterstock. צילום: Eugenio Marongiu

מגמת הבניה הירוקה בכפר סבא כמודל לערי ישראל – המומחים מסבירים

תחזיות שנעשו ברחבי העולם חושפות, כי עד שנת 2050 כשני שלישים מאוכלוסיית העולם יתגוררו בערים. החזון העירוני הזה לצד הגידול האינטנסיבי באוכלוסיה מדי שנה, מוכיחים ללא ספק כי בניה יעילה, חכמה וירוקה היא הדרך היחידה לאפשר את צפיפות החיים בעיר תוך מקסום האנרגיה והמשאבים הקיימים. יצאנו לדבר עם המומחים בתחום

פורסם בתאריך: 11.8.19 12:54

גרינברג'ס שמאות

אוהד גרינברג, ממשרד גרינברג'ס שמאות, מספר על ה"אוגדן סביבתי לבניה ירוקה" המיושם בכפר סבא וכיצד המודל מעלה את ערכן של השכונות החדשות

תחזיות שנעשו ברחבי העולם חושפות, כי עד שנת 2050 כשני שלישים מאוכלוסיית העולם יתגוררו בערים. החזון העירוני הזה לצד הגידול האינטנסיבי באוכלוסיה מדי שנה, מוכיחים ללא ספק כי בניה יעילה, חכמה וירוקה היא הדרך היחידה לאפשר את צפיפות החיים בעיר תוך מקסום האנרגיה והמשאבים הקיימים.

על פי מכון המשאבים העולמי (WRI), הבניינים אחראים כיום ל -32% מצריכת האנרגיה העולמית ולרבע מפליטת CO2 העולמית הנגרמת על ידי האדם. עם זאת, לסביבה העירונית הבנויה, יש את הפוטנציאל הכלכלי הגדול ביותר להפחתת פליטת פחמן דו חמצני בהשוואה לסקטורים אחרים.

מה המשמעות לכך?

החל משנות ה- 80, יותר ויותר ערים בעולם אמצו מגמות בניה ירוקות וברות קיימא מתוך מודעות סביבתית ומאבק נגד אלמנטי זיהום מקומיים כמו גם נגד התחממות כדור הארץ, וכן ניצול מיטבי של משאבי הטבע, לחסכון באנרגיה ועלויות.
שמאי המקרקעין אוהד גרינברג, ממשרד גרינברג'ס שמאות, אומר: "מבניה על פי תקן ירוק, כולם מרוויחים. הדיירים מרוויחים חיים בריאים יותר באמצעות שימוש גובר של משאבי הטבע: תאורה טבעית, נוף ירוק, חימום וקירור טבעיים של הבית, וכן הפחתת עלויות הדיור: חשבונות חשמל, מים וכו' מופחתים".

כיצד זה מתאפשר באמצעות בניה ירוקה?

"בניינים הנבנים בשיטת בניה ירוקה תוך עמידה בתקן ירוק של מכון התקנים הישראלי, זוכים לחיסכון של כ- 30% בצריכת האנרגיה, חיסכון צריכת המים בעד כ- 75% מהמים השפירים, מיחזור פסולת בזמן הבניה ולאורך חיי המבנה, ואיכות פנים הבניין בשימוש חומרים בעלי תו ירוק וסביבת מחיה איכותית – כל אלו הם פרמטרים שנקבעו בתקן הירוק".

מה קורה בכפר סבא, בהיבט הבניה הירוקה?

"בכפר סבא יצרו 'אוגדן סביבתי לבניה ירוקה במרחב העירוני' כבר משנת 2009, המפרט את דרישות הבניה הירוקה על פי סעיפים מוגדרים. האוגדן סביבתי (התיק הירוק) כולל הנחיות סביבתיות לבניה שמטרתן לשדרג את המבנים בתהליך הבניה על מנת לחסוך אנרגיה ומים בתפעולם השוטף, ובהתאם למדיניות העירייה להפחתת גזי החממה. נבנו שתי שכונות חדשות בעיר על פי האוגדן, וכל הבניה החדשה בכפר סבא, מיושמת על פי האוגדן.

"האוגדן מכתיב תנאים לבניה המתייחסים לקרקע, מיצוב ומיקום המבנה, מעטפת המבנה, אוורור, תאורה, אנרגיה, מים, חדשנות וניהול אתר הבנייה.

"כפר סבא נחשבת לאחת המובילות בישראל בקידום נושאי סביבה, קיימות ובניה ירוקה. בתקופת כהונתו של יהודה בן חמו כראש העיר, הוקמה השכונה הירוקה בעיר הכוללת כ-5,000 יחידות דיור. בשכונה זו הוקם בית הספר הירוק, ובנוסף, בעיר החל פרויקט הפרדת האשפה, שמטרתו היא לשמור על הסביבה.

"העיר לקחה על עצמה את המחויבות למאבק בהתחממות כדור הארץ ושמירה על איכות הסביבה – והציבה אותה בראש סדר היום העירוני שלה. באחרונה הצטרפה כפר-סבא ל- 'ICLEI', הארגון הבינלאומי לערים בנות קיימא".

כיצד האלמנטים הללו המפורטים באוגדן, באים לידי ביטוי בפועל?

"זה בא לידי ביטוי בדרכים רבות: בהיבט שימור האנרגיה, נעשה שימוש במנורות חוסכות אנרגיה בכל מבני העירייה ומוסדותיה, החלפת תאורת הרחוב והרמזורים, התקנת שעונים אסטרונומיים, התקנת מפסקים אוטומטיים למזגנים.
"בהיבט השטחים הירוקים בעיר, נקבע תקן של 21 מ"ר ירוק לנפש (התקן 5 מ"ר); 1800 דונם ירוק. נבנו שבילים ירוקים המחברים בין חלקי העיר והפארק העירוני עם 250 דונם של ריאה ירוקה בלב הכרך, והחזון הוא לנטיעת עץ עבור כל בית אב בעיר, כלומר סך של 25,000 עצים בתוך 5 שנים.

"בכפר סבא, הוקמו השכונות הירוקות הראשונות בארץ, הכוללות 5000 יחידות דיור עם נספח סביבתי מחייב של בניה מתחשבת בסביבה.

"חשוב לציין, כי עיריית כפר-סבא היא העיר הראשונה בארץ, אם לא בעולם כולו, אשר החילה תקן הבניה הירוק על כל תוכניות הבניה וההיתרים העתידיים בעיר כולה, שמטרתה להקנות למשתמשים במבנה איכות חיים וסביבה בריאה יותר, תוך התחשבות בסביבה וחסכון במשאבים, הן בתפעול המבנה והן בתהליך הבניה.

"נעשה צמצום בנפח הפסולת עירונית באמצעות למעלה מ-200 נקודות מחזור, תחנה לאיסוף פסולת אלקטרונית, פרויקט קומפוסטציה- הפיכת פסולת אורגנית לדשן;, מתקן קומפוסטר שכזה הותקן גם בלשכת ראש העיר. תחנה לאיסוף מיכליי פלסטיק, ועוד.

"מלבד כל אלו, העיר דוגלת בחינוך סביבתי תואם למודל הירוק: יצירת מנהיגות סביבתית בבתי הספר היסודיים וחינוך סביבתי כחלק מתוכנית הלימוד, כמו גם הכשרת מד"צים לחינוך סביבתי בבתי הנוער ובתנועות הנוער ופעולות לשיפור מראה בתי הנוער וסביבתם. בנוסף, בכפר-סבא פועל בית הספר רמז אשר הוכר כבית ספר ירוק והמטרה הגדולה היא להפוך את כל מוסדות החינוך בעיר מן הגן ועד לתיכון למוסדות חינוך ירוקים".

מהם היתרונות שהמודל הזה מייצר לתושבי העיר?

"היתרונות הם רבים ומגוונים, איכות אוויר מושגת באמצעות איוורור חניונים תת קרקעיים ומערכות למניעת ריחות ביוב, העמדת המבנים לכיוונים המתאימים מאפשר ניצול מירבי של אנגריית השמש לצרכי הארה וחימום וכן מערכות סולאריות לחימום והסקה, בניית מערכות משופרות נועדו למניעת בזבוז מים – מערכות השקיה חכמות וכן אמצעים להחדרת נגר עילי בצורה חכמה, הקמת סוללה למיון אקוסטי נועדה למנוע את הרעש מכביש גהה (כביש 4) הסמוך לשכונה הירוקה.

האם יש כיום בישראל תמחור שונה בין נכסים שנבנו בבניה ירוקה ובין כאלו שלא?

"בישראל עדיין אין הבדל משמעותי בעסקאות בצורה מובהקת, אך בהחלט ישנה מגמה שהולכת לכיוון, בעיקר אצל אוכלוסיות עמידות, אשר מתעדפות נכסים בשכונות ופרויקטים שנבנו על פי עקרונות הבניה הירוקה, ולראייה אנו רואים, כי מחירי הדירות בשכונה ירוקה בכפר סבא גבוהים יותר והביקוש להן גבוה יותר, בין היתר בזכות התכנון הסביבתי ואיכות הבניה.

"קיים צורך ביצור מודעות לנושא. כשאנשים מגיעים לראות נכס, חשוב שישימו לב לעניין הבניה הירוקה והערכים המוספים שלה. יש כיום בישראל מספר חברות בניה אשר פועלות על פי עקרונות אלו וכן חברת בניה גדולה אשר מובילה את תחום הבניה הירוקה ובונה רק במודל זה תוך הבנה כי עולם הנדל"ן הולך לשם".

"במקומות אחרים בעולם, מגמת הבניה הירוקה מוטמעת בהיקפים גדולים וזה בעיקר כיוון שזה מגיע מהממשלה והגורמים המדיניים המתגייסים ונותנים התייחסות לכך, ואנשים לוקחים את הדברים הללו בחשבון ויודעים לתת ביטוי ליתרונות הללו".

כיצד משרד גרינברג'ס שמאות פועל בתחום?

"אנו מספקים ייעוץ והכוונה בנושא פיתוח בר-קיימא והתחדשות עירונית בדגש על נושאי הקיימות ובניה ירוקה, תקן 5281 הישראלי, בוחנים השפעות סביבתיות, פיתוח בר קיימא ובניה ירוקה, תחום חדש יחסית במשרד אשר צובר תאוצה, ובו נבדקת השפעת ההיבטים סביבתיים ופיתוח בר קיימא על שווי הנכסים".

כיצד אתם פועלים בתחום הקיימות והבניה הירוקה?

"ראשית, אני עצמי מתמקצע בתחום ולקראת סיומו של התואר השני בקיימות עירונית. גייסנו למשרד עובדת בעלת תעודת הסמכה ללווי בניה ירוקה המספקת שירותים בתחום, ואנו מקפידים ללמוד ולחקור את הנושא ולהתעדכן בכל שיטות הבניה המתקדמות והירוקות והמערכות התומכות בכך, כדי שנוכל להעריך במדויק את שוויין. כשמעריכים נכס בהיבט הירוק, יש להתייחס גם לסביבה שלו, להיכן הבית ממוקם ביחס לסביבה, לדרך בה ממזגים או מחממים את הבית, לזרימות האוויר, מיקום השמש וחומרי הבניה הירוקים בהם נעשה שימוש בבניה".

משרד גרינברג'ס שמאות מקרקעין
כתובת המשרד: רחוב מור 16, כפר סבא
מעבר לאתר  
טלפון:077-5080138

אוהד גרינברג. צילום: רונן רוטפר

אוהד גרינברג. צילום: רונן רוטפר

 


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר