מעצבי חנויות - המומחים בתחום. (Shutterstock) צילום: welcomia
מעצבי חנויות - המומחים בתחום. (Shutterstock) צילום: welcomia

מעצבי חנויות: הכירו את המומחים בתחום

אסתטיקה, חוויה ופרקטיות הם בין האלמנטים החשובים ביותר בעיצוב בתי עסק מכל סוג שהוא. מומחים לעיצוב חנויות שמים דגש רב על החיבור בין כל הפרמטרים במטרה לאפשר חווית לקוח מושלמת. יצאנו להכיר את המעצבים שיהפכו את העסק שלכם מבינוני למוביל ומסקרן

פורסם בתאריך: 10.11.19 11:43

זוהר לבנון

מה באמת מחבר את עולם האומנות ביחד עם פרקטיקה מושלמת ורעיונות לפתרונות ישימים ונוחים? עבור זוהר לבנון, אדריכל ומעצב פנים המתמחה בעיצוב חנויות, התשובה היא ברורה – עולם האדריכלות. "המוח שלי מחבר בין שני הקצוות – הפרקטיקה והיצירתיות," אומר זוהר. "זו תמצית האדריכלות בעיניי, נדבקתי בחיידק".

לראות בניינים בראיית רנטגן

בתחילת דרכו, עבד זוהר בכמה מקומות שונים ומכל אחד מהם קיבל נדבך נוסף וחשוב לידע שצבר. "התחלתי בחברת בנייה" הוא מספר. "שם למדתי על פרויקטים של תמ"א 38, ועבדתי במשרד מהנדסים, שם נחשפתי לעבודה על תכנון מפורט של מבנה, כולל כל המערכות: מבנים, חשמל, תקשורת, אינסטלציה, מיזוג אוויר ועוד. הדברים הללו נתנו לי את היכולת להסתכל על בניין ולראות אותו בראיית רנטגן, לראות את כל המרכיבים שלו. כשאני עובד על פרויקט, אני מתכנן מתוך ראייה רב מערכתית, אני לוקח בחשבון מספר גורמים שונים ומשלב אותם, אפילו עוד לפני שהגעתי לשלב התכנון".

כבר למעלה מעשור שזוהר בתחום, ובשנים האחרונות התמקד בעיקר בעיצוב מסחרי של חנויות. באמתחתו כבר למעלה מ-20 סניפים של רשת גלידריות מפורסמת, תכנון של למעלה מ-10 וילות ועשרות בתים אותם שיפץ. הוא משלב תכנון קפדני, עם מוח יצירתי במיוחד, שאוהב לסטות מגבולות הגזרה המוכרים, וגם ראש גדול והליכה עד הקצה עבור לקוחותיו. כך, למשל, לעיתים מצא את עצמו פונה לבעלי מקצוע על מנת שייצרו לו רהיט בהזמנה אישית לפי עיצוב שלו, כדי שלא יצטרך לחפש בחנויות לנצח את אותו פריט שיושב לו בראש, שישלים באופן אידיאלי את המראה הסופי.

"ירושלים" עיצוב וצילום: זוהר לבנון

"ירושלים" עיצוב וצילום: זוהר לבנון

"שילת" עיצוב וצילום: זוהר לבנון

"שילת" עיצוב וצילום: זוהר לבנון

איך מייצרים חווית לקוח?

עיצוב חנויות, עבורו, זה לייצר חוויה עבור הלקוח שמגיע לחנות, כאשר משלבים את הגורמים המשמעותיים – נגישות, יעילות ואסתטיקה. "בית עסק חייב להיות פרקטי, יעיל, נוח לעבודה ולתפעול" מפרט זוהר, "אך מצד שני, אסתטי וחוויתי. דבר שאני לוקח בחשבון בעת עיצוב בית עסק, שלא נכנס לשיקול למשל בעיצוב בית מגורים, זו חווית הלקוח. כשהמקום מתוכנן נכון, החוויה שהלקוח עובר מאפשרת לו ליהנות ולהיות ממוקד מטרה. יש מולו את כל הדברים בהם הוא מתעניין, מבלי שיצטרך להתלבט, וזה מה שהופך את החוויה לנעימה ופשוטה. התחושה צריכה להיות לא מאיימת, עם תאורה נכונה, אקוסטיקה נכונה וחלוקה נכונה בחלל".

תהליך העבודה

את תהליך העבודה של זוהר הוא מתחיל בהבנה לעומק של בית העסק אותו הוא מעצב – מה החזון של העסק, מה היעדים שלו, מה הוא רוצה לשדר, מה ה-DNA של העסק ועוד. לפי המידע הזה הוא מתחיל לייצר חוויה עבור הלקוח, תוך כדי שהוא מאתר את הפונקציות הנדרשות בעת העיצוב על מנת לענות על הצרכים של העסק בצורה הטובה ביותר. השלב השני ממשיך ביצירת פרוגרמה של אותן פונקציות, כאשר כל פונקציה נפרטת לפרטי פרטים, ונכתבת בתרשים זרימה אל מול הפונקציה הבאה בתור, שמתחברת אליה. "ניקח לדוגמה בעל עסק שחשוב לו שהעובדים ירגישו בנוח לעבוד ביעילות" מדגים זוהר. "מתוך זה אנחנו גוזרים שצריך לקיים מרווחים סבירים באזורי העבודה ולא להסתפק במרווחים מינימליים, כדי להבטיח זרימה של העבודה. בהתאם לכך, אנחנו נחשוב על שטחים אחרים שמשמשים לפונקציות שונות בחלל, בהם כן ניתן להסתפק במרווח מינימלי. הפרדה נכונה ותרשים זרימה נכון של הפונקציות יבטיח שביעות רצון מלאה מצד בעל העסק, העובדים והלקוחות".

זוהר לבנון
כתובת: יעקב כהן 2, ראשון לציון
טלפון: 054-2367979
קישור לפייסבוק 
קישור לאתר 

"ברומפטון". עיצוב וצילום: זוהר לבנון

"ברומפטון". עיצוב וצילום: זוהר לבנון


אורי ביטון

כשאנחנו נכנסים לחנות, מהו הדבר הזה שגורם לנו להישאר, להסתובב, לטייל בין המדפים ולרכוש עוד ועוד ממוצריה? ברוב המקרים, תאמינו או לא, אלה לא המוצרים, החיוך של המוכרת, או המחיר המבוקש, אלא האווירה, חווית הלקוח והעיצוב בחנות שיכריעו את הכף. את הפיצוח הזה מבצע מדי יום אורי ביטון, מעצב פנים המתמחה בתחום המסחרי, לרבות חנויות, מתחמים קמעונאים, רשתות אופנה, מסעדות, בארים, מרפאות, קליניקות ועוד.

מהות העיצוב המסחרי

כבר למעלה מעשור שאורי, הבעלים של "Ori design studio", מתמחה בחללים מסחריים מגוונים. במהלך שנותיו הרבות בסטודיו זכה אורי לעצב מגוון רחב של חללים מסחריים ללקוחות גדולים במשק, ביניהם רשת החנויות עונות, ג'אמפ, vans, ולאחרונה כל רשת החנויות BE, של המותג "שופרסל". על העיצוב המסחרי אומר אורי: "אני מאמין שאורח החיים העכשווי שלנו והחדשנות הטכנולוגית שמאפיינת אותו, צריכים ויכולים להפוך להיות חלק בלתי נפרד מחללי המסחר החדשים.

"התפקיד שלי הוא להביא את זה לידי ביטוי, לאפשר יצירת ביטוי לזהות המותג ולערכיו, תוך התחשבות באופי ובצרכים של קהל היעד. בכל פרויקט אני מיישם את הידע והניסיון שלי בתחום העיצוב המסחרי, אני מאד מקפיד להתעדכן במגמות בולטות בעולם, תערוכות שונות וכולי, ואני מחפש לשלב את הטוב מכל העולמות בכל חלל שאני מתכנן על מנת ליצור את החלל הנכון ביותר לכל מותג ולסייע לו במיצוי הפוטנציאל המסחרי שלו".

קליניקה קרן ברטוב. צילום: אביעד ברנס

קליניקה קרן ברטוב. צילום: אביעד ברנס

צילום: אביעד ברנס

צילום: אביעד ברנס

הכירו את הצרכן החדש

אחד האתגרים העומדים כיום בפני כל מעצב מסחרי, הוא להבין את קהל היעד שהולך ומשתנה באופן תדיר. "חשוב לזהות תמיד מיהו הצרכן החדש", מסביר אורי, "מהן המגמות בשוק, מה מבקש הצרכן, מה הוא מחפש, מה מגרה אותו. צריך להבין כשאנחנו מתכננים חנויות ומדברים על הצרכן החדש, דור הZ והמהירות הזאת שהם רגילים אליה, שנובעת מכמות הטכנולוגיה שמקיפה אותם מכל עבר – איך אנחנו מדברים בשפה הזאת. זו ממש פסיכולוגיה קמעונאית, להבין לא רק מי הצרכן, אלא גם ובעיקר, איך הצרכן חושב ואיך למשוך את תשומת הלב שלו כדי שיגיע לחנות, כדי לייצר חווית קנייה שהוא יזכור וירצה לחזור עליה בעתיד".

אז מיהו הצרכן החדש באמת? לפי אורי, הצרכן החדש מעדיף שלא לבקש עזרה של מוכרים בחנות ואוהב להסתדר בעצמו, לבחור בעצמו, להתמודד עם כמה שפחות אינטראקציה אנושית. "מתוך כך," מסביר אורי, "אני כמעצב צריך לדאוג שבחלל יהיו אמצעים אינטראקטיביים ואינפורמטיביים, שימקסמו את חווית הקנייה. מצד אחד ייצרו עבורו חוויה, ומצד שני גם יעזרו לו לתקשר טוב יותר עם המותג בלי תלות בגורם אנושי, ועם כל זה, אני צריך לדאוג שבסופו של דבר העסק עדיין ירוויח, כלומר שאנחנו נגדיל את השהייה של הלקוחות בחנות על ידי שימוש בכל האמצעים הדיגיטליים, הוויזואליים והאינפורמטיביים שעומדים לרשותנו".

פרויקט "BE פארם". צילום: סיון פראג

פרויקט "BE פארם". צילום: סיון פראג

תהליך העבודה

כפי שהוסבר מעלה, תהליך העבודה יתחיל קודם כל בהכרת הצרכן, וליתר דיוק – ניתוח קהל היעד. יש להבין את מי העסק אמור לשרת, וזו הבנה משמעותית משום שכפי שמסביר אורי: "אי אפשר לעצב חנות שמיועדת לנשים באותה צורה שאעצב חנות לגברים או לילדים, וחנות למוצרים לנוער, למשל, בכלל תראה אחרת. לכל אחד מקהלי היעד יש את התפיסות הפסיכולוגיות, הרצונות והצרכים שלו, אותם החנות צריכה לשרת". לאחר ניתוח קהל היעד, ממשיך אורי לבניית הסיפור, הקונספט, הקו העיצובי שמנחה את הפרויקט. "ברגע שאנחנו מבינים את אבן הדרך שלנו, הקהל," אומר אורי, "אז קל לנו יותר לנקז לתוכו את המאפיינים, החומרים שנבחר, התחושות בחלל, השימוש בצבעים, טקסטורות ואביזרים, וכל מה שמתיישב עם ערכי הקונספט כדי ליצור חלל הרמוני המעצים את חווית הקנייה".

Ori design studio
טלפון: 052-8743737
כתובת: רח' חפץ חיים 8, תל אביב
קישור לאתר 

צילום: אילן מור

צילום: אילן מור


סטודיו אבי לב

אם אתה בעל עסק או חנות, אתה וודאי יודע עד כמה עיצוב החנות יכול לשפר דרמטית את הרווחים שלך. אנו חיים בעולם מאוד ויזואלי והתוצאות מתוך סקר של "Morspace" מבהירות זאת היטב. בסקר שעסק בנושא השפעת עיצוב החנות על הצרכנים, נשאלו צרכנים אמריקאים עד כמה המראה של חנות קמעונאית תשפיע על החלטתם להיכנס ולבקר בה – כמעט כל הקונים (95 אחוזים), השיבו כי הנראות של החנות חשוב ומשפיע על בחירתם להיכנס ולקנות. הסקר הציע כי קמעונאים בכל התעשיות, החל ממכוניות, דרך אופנה ועד לחנויות כלי בית, צריכים להתמקד בעיצוב החיצוני והפנימי של החנות שלהם כדי להבטיח לעצמם לקוחות מרוצים.

המעצב התעשייתי והנדסאי אדריכלות אבי לב, בעלי 'סטודיו אבי לב', עוסק בתחום עיצוב נקודות מכירה למעלה משלושה עשורים. הוא למד הנדסת אדריכלות, בוגר בצלאל בעיצוב תעשייתי ובחברת "בליבא" לעיצוב תעשייתי שייסד וניהל, עבד עם כל ענקי הקמעונאות בישראל, ביניהם: סופר פארם, אוסם, המשביר, עלית, פרטנר, ורבים נוספים.

מחברת ענק בבעלותך הכוללת 70 עובדים, לסטודיו פרטי ועצמאי לעיצוב, מדוע בחרת בשינוי?

"במשך 15 שנים ניהלתי את חברת 'בליבא' לעיצוב תעשייתי, על עשרות עובדיה ומנהליה. צברתי ידע וניסיון בעבודה עם הרשתות הגדולות ביותר במרכז, וכן עם חנויות בוטיק קטנות בפריפריה, ולמדתי המון על נקודות מכירה ובעיקר איך לחשוב כמו שהצרכן הסופי חושב ולעצב את החנות על פי קווי המחשבה שלו, מה שמניע אותו לפעולה, קרי – לקניה, ולעצב את החנות בהתאם. אחרי שנים של ניהול חברה גדולה החלטתי לקחת את כל הידע והניסיון הזה ולעבוד מתוך הסטודיו הפרטי שלי, עם אותן חנויות שאני בוחר ואתגרים שאני לוקח על עצמי כדי להפוך חנות לרווחית ומשגשגת, באמצעות העיצוב".

באדיבות "סטודיו אבי לב"

באדיבות "סטודיו אבי לב"

באדיבות "סטודיו אבי לב"

באדיבות "סטודיו אבי לב"

אילו כישורים מיוחדים צריך בשביל להיות מעצב חנויות מקצועי, כזה שהעיצוב שלו מגדיל משמעותית את הרווחים עבור בעל העסק?

"ראשית ולפני הכל, צריך כמובן ידע בעיצוב, מחשבה יצירתית, אינטליגנציה רגשית – כדי להבין את התנהגות וגורמי ההשפעה על הצרכנים, ואינטליגנציה בכלל – יש המון מחשבה ותחכום מאחורי עיצוב חנות במטרה של הגדלת רווחים, זה לא עוד מדף צבוע או חלון ראווה מעוצב, יש כל כך הרבה מעבר, תיאוריות התנהגותיות שלמות ומורכבות שיש ללמוד ולהבין.

"לאחר מכן, צריך לדעת לחשוב מכמה זוויות שונות, לחשוב כמו הצרכן ולפי מה שהוא חושב, במקביל ללמוד ולהבין את הצרכים של בעל נקודת המכירה/החנות, וכן את הצרכים של הספקים שלו שמוכרים את הסחורה דרך החנות. בעבודתי, אני משלב בין הצרכים של כולם ומוסיף את היכולות העיצוביות והתכנוניות שלי לצד ההבנה בחומר, זו המעטפת הכוללת שאני מספק ללקוחותיי – בעלי החנויות. אני משלב את המיקרו ואת המאקרו: הבנה באדריכלות והבנה בעיצוב מוצר, הבנה בפרטים הקטנים ובראייה הכוללת, ותמיד חש מסופק וגאה בסיום הפרויקט וכשהלקוחות שלי מספרים לי בהתרגשות עד כמה משמעותית התרומה של עיצוב החנות על משיכת הלקוחות והגדלת הרווחים, זה אושר גדול".

עד כמה באמת העיצוב משפיע על רווחי העסק? ניתן למדוד את הרווחים?

"בהחלט. עיצבתי המון בתי מרקחת לאורך השנים, ורוקחים הם אנשים עם חשיבה מתמטית, יודעים לכמת ולמדוד – כמה מהם מדדו את ההשפעה ודיווחו על הגדלה של כ- 20-30% במכירות, לאחר העיצוב שעשינו. היום אני עובד עם חנויות ועסקים מכל הסוגים והגדלים: בעיקר חנויות תקשורת, טלפוניה, אופנה, בתי מרקחת, חנויות תכשיטים, וגם דוכנים בקניונים, דוכני רחוב, חנויות ניידות, פופ אפ, ועוד ועוד".

תוכל לחשוף קצת מסודות המקצוע? כמה כללים מנחים בעיצוב החנות?

"על קצה המזלג, צריך לחשוב על בעל החנות ולהחליט קודם כל – איזו חוויה הוא רוצה לספק לקונים, אילו רגשות הוא רוצה לעורר, אני שואל אותו את השאלות הללו, ואנו מנסחים יחד את התשובות כדי שיתנו לנו את הכיוון. לדוגמה, אם חנות מסוימת רוצה לפנות לצעירים בעיקר ולעורר רגשות של חופש, וייב וכיף. כל אלמנט בעיצוב החנות יתוכנן וייושם בהתאם לקו הזה – הצבעים יהיו חזקים ומעוררים, נוכל להוסיף תמונות של גלישה וצעירים על החוף, המדפים יעוצבו בהתאם.. וכן הלאה.

"בהמשך, נגדיר את פרישת המוצרים על בסיס זרימת התנועה של הלקוחות בחנות. נרצה למשל, להציב את המוצרים המפתים ביותר ואת התצוגות הרווחיות בהתאם למסלול ההליכה של הלקוחות, או לחילופין להתוות את מסלול ההליכה שלהם, דרך הבלטת המוצרים והתצוגות באופן מפתה שימשוך אותם לשם.

"יש כללים רבים לעיצוב החנות בדרך שתשפיע על הצרכנים, אך תמיד כמובן יש לחשוב על הנראות, העיצוב המודרני, הנקי והאסתטי, שילוב נכון של צבעים נעימים ומושכים לעין, מדפי זכוכית שמשדרים ניקיון לחנויות מסוימות ולאחרות מדפי עץ כבדים המשדרים אופי יותר עתיק ווינטאג'. הכל אנו לוקחים בחשבון בהתאם לסוג החנות, מה היא מוכרת ולאיזה קהל היא פונה בעיקר".

באדיבות "סטודיו אבי לב"

באדיבות "סטודיו אבי לב"

מהו הערך המוסף שאתה מספק ללקוחותיך?

"המחשבה שלי שונה ממרבית המעצבים, אני אמפתי ללקוחותיי, לרוב אנו נעשים חברים מהר מאוד, והמחשבה שמובילה אותי היא לא רק לייצר לו רווחים אלא גם לצמצם לו עלויות, דרך העיצוב – למשל באמצעות תאורה חכמה ואוורור נכון אשר חוסכים באנרגיה, בתהליך העיצוב לעשות שימוש בחומרים איכותיים ולא יקרים, לעבוד עם קבלנים שהמחירים שלהם סבירים, ולהגיע לאיכויות עיצוביות דרך התחכום של העיצוב והתכנון ולא בדרך של לשפוך כסף.

"מעבר לכך, אני בהחלט מרגיש נוח לומר שאני משרד העיצוב שעושה תכניות עבודה הכי מושקעות ומפורטות בארץ. הספקים שמקבלים ממני את השרטוטים לעבודה לא צריכים לשאול או לברר איתי כלום – הכל מפורט, מדויק וברור ברמת המילימטר. אך כמובן שאני תמיד זמין להם וללקוחות שלי, לכל שאלה, לכל רעיון ולכל דבר ועניין. תהליך עיצוב החנות אורך בין שלושה חודשים לחצי שנה בממוצע עד לפתיחת החנות ואני תמיד מלווה את הלקוחות שלי בפתיחה".

סטודיו אבי לב
טלפון: 054-6720555
כתובת: מושב לכיש – עובדים בכל הארץ
קישור לאתר
קישור לפייסבוק

באדיבות "סטודיו אבי לב"

באדיבות "סטודיו אבי לב"

 


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר