העלאת ביטחון עצמי (Shutterstock) צילום: העלאת ביטחון עצמי (Shutterstock) צילום: KieferPix KieferPix
העלאת ביטחון עצמי (Shutterstock) צילום: העלאת ביטחון עצמי (Shutterstock) צילום: KieferPix KieferPix

העלאת ביטחון עצמי: הכירו את שיטתו הייחודית של הפסיכותרפיסט אורן צוריאנו

אם ניסיתם כבר עשרות שיטות כדי להעלות את ביטחונכם העצמי, וכל פעם מחדש הרגשתם תקועים ב"לופ", כדאי שתכירו את השיטה הייחודית שפיתח הפסיכותרפיסט אורן צוריאנו, דרך טיפולית אינטגרטיבית שמניבה תוצאות

פורסם בתאריך: 25.11.19 11:30

"האמינו בעצמכם!" זהו המסר המועבר לנו, חד וחלק, מקואצ'רים, מפסיכולוגים, בקורסי העצמה, בספרים ובתכניות טלוויזיה והוא מגובה במשפטים תומכים כגון: "אם רק תאמינו בעצמכם, תוכלו להשיג הכל!", "אם תחשבו חיובי, תצליחו!" ועוד כהנה סיסמאות.

אומרים לנו שאנחנו יכולים להשיג הכל רק באמצעות אמונה. לו היה זה נכון, הייתי יושבת כעת על שפת הבריכה של המלון הפרטי שלי בווגאס אותו רכשתי מכספי האקזיט שעשיתי בשבוע שעבר, שכנתי האומללה היתה משילה שישים ק"ג ממשקלה במקום להיאבק בסוכרת במשך שנים, ואמי האהובה היתה עוברת לגור ביוון כפי שתמיד חלמה.

להאמין בעצמנו זה חשוב, זה אף חיוני על מנת להצליח, אבל זה לא הדבר היחיד העומד בינינו לבין מטרות העל שאנו שואפים להשיג. כך, אנשים הסובלים מסוגיות של חוסר ביטחון עצמי והערכה עצמית נמוכה, לא תמיד יכולים "להאמין בעצמם", במיוחד כשיש להם היסטוריה ארוכה של כשלונות.

אורן צוראינו, פסיכותרפיסט ומומחה בסוגיות ביטחון עצמי והערכה עצמית, פיתח מודל חדש וייחודי לטיפול באנשים הסובלים מחוסר ביטחון עצמי וההערכה עצמית נמוכה, הנקרא: "פסיכולוגיה של ביטחון עצמי".

על הצורך שזיהה בפיתוח גישה ייחודית שתטפל בנושא, הוא אומר: "לא היתה שיטה ספציפית לטיפול באנשים הסובלים מחוסר ביטחון והערכה עצמית נמוכה, המטפלים היו למעשה לוקחים גישה טיפולית בה הם מתמחים ומנסים להתאים אותה לנושא זה. לכל גישה טיפולית, יש תובנה מרכזית להבנת הבעיות של המטופל וטיפול בהן באמצעות תובנה זו. אך ככל שחפרתי והעמקתי יותר בתחומי הביטחון וההערכה העצמית, המקומות בהם הם נוצרים או נפגעים, והמורכבות הגדולה בכל מה שמשמר קשיים מהסוג הזה (גם לאחר שנים רבות של טיפול), כך הבנתי, שנדרשת גישה טיפולית ספציפית לנושא זה, אשר תכלול אלמנטים רלוונטיים מגישות טיפוליות שונות ומגוונות".

מה הבנת שחסר בגישות הטיפוליות הקיימות, בכדי להצליח באמת להעלות את הביטחון וההערכה העצמית של המטופל?

"דבר ראשון, הבנתי שבכל שיטה חסרות תובנות קריטיות משיטות אחרות. לכל שיטה או גישה יש תובנות מדהימות ואפילו גאוניות, אך כשאין הבנה בהירה כיצד כל התובנות מהגישות השונות משתלבות יחד וכיצד בחיבור ביניהם הן יכולות ליצור שינוי ממשי עמוק ואמיתי, אז אפשר למצוא את עצמנו בטיפול למשך שנים או עוברים מטיפול לטיפול. כך נרגיש שאנחנו אולי לומדים המון אבל לא באמת משתנים מבחינת הביטחון והערכה העצמית".

אז "פסיכולוגיה של ביטחון עצמי" הינה פשוט חיבור בין הגישות השונות?

"ראשית, חשוב להבין שלא מדובר באוסף של שיטות בלבד, אלא ממש באינטגרציה בין כל המרכיבים שזיהיתי בכל שיטה טיפולית. כאשר שילובם בצורה מאוחדת הוא קריטי לרבים, על מנת להגיע לפתרון כולל לכל הבעיות הקשורות לחוסר ביטחון עצמי, אסרטיביות והערכה עצמית נמוכה ודימוי עצמי נמוך.

"בנוסף, גיליתי שבשביל לפתור בעיות מהסוג הזה עד הסוף, אנשים צריכים אלמנטים נוספים שלא נמצאים כלל בשום שיטת טיפול".

תוכל לספק דוגמה?

"אחת מהבעיות הקשות למשל, שעליה מטופלים ומטפלים כאחד יכולים להעיד, היא שרבים חשים שלא משנה כמה שהם לומדים על בעיותיהם ועוברים חוויות שחרור רגשי ממשקעי העבר, הדברים לא נכנסים פנימה, לא מופנמים. זה אחד מהתסכולים הקשים ביותר למי שסובל מחוסר ביטחון והערכה עצמית נמוכה, שלעיתים אף מוביל לייאוש ותהייה אם בעייתם תוכל אי פעם להיפתר ולפעמים זה אף מוביל לדיכאון בעקבות ההכרה הזו.

"דוגמא נוספת, לומדים תובנות חברתיות ביחס לדינמיקות של מאבקים גלויים ונסתרים על "מי שווה יותר?", שכאשר מבינים אותם לעומק, קל לנו הרבה יותר להתנהל ולהרגיש נוח עם כל האנשים שאנו רגילים לחוש שלא בנוח בחברתם".

הבעיה שרבים מרגישים, שהדברים שהם לומדים לא נכנסים פנימה, נפתרת בשיטת פסיכולוגיה של העלאת ביטחון עצמי?

"לחלוטין! אחד מהדברים שגיליתי תוך כדי המאבק שלי בחוסר ביטחון והערכה עצמית נמוכה, הוא כיצד נוצר חוסר ההפנמה וככל שהעמקתי בזה עם מטופלים ממש פיתחתי דרך שבעזרתה אפשר לפצח את הבעיה הזו לכל אחד".

אולי תספר קצת על המאבק שלך?

"שנים רבות הרגשתי בסתר בחוסר ביטחון ורגשי נחיתות, אשר ייסרו אותי והובילו אותי לטיפולים וסדנאות רבות בתקווה לפתור אותם. ייתכן והבחירה שלי ללמוד פסיכולוגיה באוניברסיטה הושפעה מהכמיהה שלי להשתחרר מהסבל הזה. המשכתי ללמוד ולעבור הכשרות בגישות רבות ומגוונות, ואספתי תובנות מכל גישה שלמדתי ומכל טיפול או סדנה שעברתי, עד שהבנתי מספיק כדי להרגיש שאני יכול להתחיל לעזור לאחרים, ובאופן עמוק ויעיל הרבה יותר מכל מה שפגשתי".

מהו המבנה של הטיפול ה"פסיכולוגיה של ביטחון עצמי", שפיתחת?

"הטיפול שפיתחתי משלב עבודה רגשית, עבודה שכלית והבנתית וכלים פרקטים"

מה זו עבודה הבנתית?

"ראשית, אנחנו לא עובדים על המחשבות אלא על ההבנה – במטרה לחסוך מהמטופל מאמצים ומאבקים מיותרים לשכנע את עצמו לחשוב חיובי, אלא שממש יבין לעומק דברים מסוימים במציאות בצורה אחרת, ודרך כך האמונות שלו ישתנו מעצמן באופן עמוק ואמיתי. הוא יוכל למשל, להבין באמת ולעומק שהוא שווה (במקום לשמוע שוב ושוב מהמטפל שעליו פשוט להאמין שהוא שווה). כל כך הרבה מטופלים סיפרו לי שככל שהם התאמצו "לחשוב חיובי", כך הם חשו יותר ויותר שהם משקרים לעצמם. הבנה אמיתית מובילה לאמונות חיוביות באופן טבעי".

כיצד הטיפול הרגשי משולב במודל שלך?

"במקרים רבים, לא ניתן לשנות את הרגשות שלנו רק מתוך זה שאנחנו מסתכלים בצורה אחרת על הדברים, כפי שאין ספור מטופלים יעידו לאחר שנים רבות של עיבוד קוגניטיבי של חוויותיהם על ספת הפסיכולוג. לכן, אני משלב במודל הטיפולי שלי טיפול רגשי שמטרתו לשחרר משקעים רגשיים וטראומות עבר באופן מעמיק אך יעיל וממוקד לנושא הביטחון והערך העצמי".

ומה לגבי הכלים ההתנהגותיים שאתה מצייד בהם את המטופל?

"לאחר שאנו עוברים יחד במהלך הטיפול על כל ההקשרים שלו: המקצועיים, הזוגיים, החברתיים, המשפחתיים, ומבינים כיצד הוא מתנהל בתוך כל אחד מהעולמות הללו, אני מצייד אותו בכלים התנהגותיים נכונים המותאמים לו באופן אישי. לדוגמה, מטופל שחוסר הביטחון העצמי בסביבה המקצועית שלו נובע, בין היתר, מהעובדה שהוא לא רוצה לפגוע בחבריו לצוות ולכן נמנע מלהעיר להם הערות לגבי עבודתם, יקבל ממני כלים של דרכים אלטרנטיביות לבטא את עצמו כך שדבריו יאמרו על ספין חיובי ויתקבלו בברכה (וכן כלים כדי להתמודד במקרים שבכל זאת דבריו לא יובנו ולא יתקבלו בברכה).

למי הטיפול מתאים?

"הטיפול מתאים לאנשים שיש להם פחד לתקשר עם בני המין השני, החשים קושי במעמד חברתי, קושי ביצירת קשרים, פחד קהל או פחד באירועים חברתיים, אנשים שחשים שאינם מצליחים לבטא את עצמם היטב, שנמנעים מלצאת מאזור הנוחות שלהם, שחשים לא נוח עם המראה החיצוני שלהם, אנשים שמתקשים לקבל או להעביר ביקורת, חשים קושי בקבלת זהותם המינית, מתקשים להתנהל במקום העבודה, ואנשים סופר-מצליחים שחשים כי הם חיים בסוג של שקר ושאין הצדקה אמיתית להצלחה שלהם".

אורן צוריאנו הוא פסיכותרפיסט, מומחה לפסיכולוגיה של הביטחון העצמי. הוא למד (פסיכולוגיה) באוניברסיטת תל אביב, וכן עבר הכשרות רבות ומקיפות בתחום הפסיכותרפיה וגישות טיפוליות שונות. בעקבות הקשיים האישיים שהיו לו בצעירותו בהיבט הביטחון העצמי, הוא למד את התחום וחקר את הנושא במשך 20 שנה. לימים, הוא פיתח את הגישה הטיפולית: ה'פסיכולוגיה של ביטחון עצמי' לטיפול בבעיות של ביטחון עצמי ירוד והערכה עצמית נמוכה, ומטפל מזה 13 שנה באמצעות שיטה זו.

כתובת הקליניקות: תל אביב וצורן (מטפל גם דרך זום וסקייפ)
טלפון: 050-6933335

מעבר לאתר
המדריך לפיתוח בטחון עצמי

העלאת ביטחון עצמי. צילום: ליאת קונטר

העלאת ביטחון עצמי. צילום: ליאת קונטר


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר