תואר בפסיכולוגיה. (Shutterstock) צילום: HBRH
תואר בפסיכולוגיה. (Shutterstock) צילום: HBRH

תואר בפסיכולוגיה: החסרונות שמגלים בלימודים ומאוחר מדי לתקן

לימודים האורכים במשך שנים בעלויות משמעותיות, תואר ראשון שאינו מאפשר עבודה כמטפל קליני, ועדכון לא מספק של תכניות הלימודים בהתאם לשיטות טיפול חדשות שפותחו, כל אלו, לדברי פז אושרן, הן חלק מהסיבות לכך שתואר בפסיכולוגיה לא צריך להיות מטרת היעד של צעירים שרוצים לעבוד כמטפלים

פורסם בתאריך: 29.11.19 13:01

מהן הבעיות בעצם, בלימודים לתואר בפסיכולוגיה?

"תואר בפסיכולוגיה הוא נושא שמאוד קרוב ללבי" אומר פז אושרן, "בת הזוג שלי היא יועצת זוגית, היא עשתה תואר בפסיכולוגיה וכשהכרתי דרכה מה סטודנטים עוברים, התמלאתי כאב אמיתי. סך הכל זה קהל צעיר ואיכותי שהולך ללמוד פסיכולוגיה מתוך תחושת שליחות ורצון אמיתי לעזור לאנשים, ובסוף הוא מתייאש מהדרך ומהחזון לעזור לאנשים רק בגלל מסלול לא פרקטי, לא יישומי, ארוך ומייגע.

"כמעט כל הצעירים שנרשמים ללימודים לתואר בפסיכולוגיה, מבינים די מהר שהמרחק בין המסלול הלימודי והתואר ובין היכולת לטפל באנשים, הוא מרחק של שנות אור. מסלול הלימודים ארוך ואינסופי והמטרה שלשמה הם נרשמו ללימודים הללו, פשוט נגוזה מול עיניהם. הם מוצאים את עצמם מאבדים את הניצוץ שדבק בהם בהתחלה, וזה עצוב.

"למרות שהם רצו ללמוד מקצוע שייתן להם משמעות בעבודה ביכולת לטפל ולעזור לאנשים, במהלך הלימודים הם מגלים שתואר בפסיכולוגיה לא יגשים להם את החלום הזה, ולא ייתן להם כלים פרקטיים לטיפול. הבעיה הופכת להיות עמוקה יותר כשהם מגלים את זה מאוחר מדי, אחרי שנה או שנתיים של לימודים, כשהם השקיעו כל כך הרבה זמן, משאבים וכסף, וחבל להם לעזוב.

"דבר נוסף, אנשים בטוחים שלימודים באקדמיה יסדרו להם עבודה עם סיום התואר, מה שלא נכון, כל העולם האקדמי בסופו של דבר בא לקדם מחקרים. בשביל זה יש שיעורים כמו סטטיסטיקה, פילוסופיה וביולוגיה, כי המטרה של אקדמיה היא לא למצוא לך מקום עבודה אלא לקדם מחקר וגם המקצועות שנלמדים עוסקים בעיקר במחקר ופחות בפרקטיקה, פחות במה שיכין אותך לראיון עבודה. אנשים רבים מוצאים את עצמם מאוכזבים מהתואר בפסיכולוגיה".

מה בלימודי הפסיכולוגיה האקדמאיים, בכל זאת מספק כלים יעילים לטיפול?

"יש באמת מקצועות מצומצמים מאוד שאפשר למצוא בהם עניין ורלוונטיות כמו למשל: CBT. הבעיה היא, שמדובר בחלק קטן מאוד מהתואר כולו שאורך שלוש שנים ורוב הצעירים כבר מתעייפים.

"הפער בין מה שאנשים מרגישים שהם השקיעו ובין מה שהם מרגישים שהם קיבלו, הוא פער גדול מאוד והוא פער שמדכא את רוב האנשים, מה שגורם להם להתבאס ולברוח מעולם הטיפול וחבל – אלו סטודנטים שבאמת יכלו לעזור להרבה אנשים ולהפיק מכך המון, אבל הם מרימים ידיים בגלל השיטה הממסדית".

מהו הקושי בלמצוא עבודה עם סיום התואר בפסיכולוגיה?

"אחרי תואר בפסיכולוגיה יש שלוש אפשרויות – לעבוד בעבודה שהבוגרים יכלו לעבוד בה גם ללא תואר ואינה קשורה לטיפול פסיכולוגי, להמשיך הלאה למסלול הטיפולי של פסיכולוגיה קלינית שהוא מאוד ארוך ומייגע (כולל תואר שני וסטאז' שנמתחים לאורך שנים), או לחפש לעצמם מקצוע אחר, ואז יש כאלו שהולכים למקצוע טיפולי אחר וכאלו שהולכים למקצוע שלא בתחום הטיפול כי נמאס להם לגמרי.

"זה באמת מוביל לתסכול גדול התואר בפסיכולוגיה, צעירים השקיעו המון כסף בשכר הלימוד לתואר, במקום מגורים בקרבת קמפוס הלימודים, זמן בו יכלו לעבוד ולעשות כסף וכל זה בשביל לצאת עם כלים לא מספקים לעבודה".

מהי לעומת זאת, שיטת NLP?

"שיטת Neuro Linguistic Programming, או בעברית- היכולת "לתכנת" את המוח ומערכת העצבים באמצעות שפה. דר' ריצ'ארד בנדלר- מתמטיקאי ואיש מחשבים אמריקאי בשיתוף פעולה עם פרופ' ג'ון גרינדר- בלשן וחוקר שפה, חקרו את האנשים שהצליחו לשנות אנשים במהירות באמצעות שימוש במילים ובשאלות הנכונות.

"השיטה מפסיקה לשאול 'למה יש בעיות', כי השאלה הזאת לא מובילה לפתרון. הרבה אנשים יודעים למה הם התחילו לעשן וזה לא עוזר להם להפסיק לעשן. במקום זה, השיטה ביקשה לחקור את תהליכי החשיבה שמאחורי כל בעיה"

פז אושרן, למד והתמחה בטיפול בשיטת NLP והיפנוזה, בארצות הברית וצבר ניסיון רב שנים בטיפול NLP להצלחה והשגת מטרות.

כיצד תחום ה- NLP פותר זאת?

באחד מערבי NLP LIVE שפז העביר מול קהל, הוא הדגים את יכולותיה הייחודיות של שיטת טיפול NLP וכיצד ניתן לבצע שינוי מעמיק אצל אדם שנאבק בבעיה מסוימת לאורך שנים, ולהיפטר ממנה תוך זמן קצר.

דניאל, היושב בקהל, מתנדב לשתף בבעייתו: "שיפוטיות וביקורת עצמית" הוא מסנן בלחש, בין שפתיו "אלו תחושות קשות שמלוות אותי כל הזמן, לאורך שנים, ואיני מצליח להתגבר עליהן".

"בוא אל הבמה". מזמין אותו פז לכל תרועות הקהל ומחיאות הכפיים המחזקות. דניאל תופס את מקומו על כסא במרכז הבמה. דניאל מספר שהוא חש חוסר נוחות במצבים רבים. יש לו תחושת "שיפוטיות עצמית" גבוהה ואף תחושת מועקה בחזה במצבים בהם הוא שופט את עצמו בחומרה. "זה קול השיפוטיות והביקורת שעולה אצלי בראש , ותחושת המועקה מתפשטת בחזה", הוא מסביר.

"יש הבדל גדול בין שיפוטית וביקורת ובין רצון להשתפר", מסביר פז אושרן לקהל, "הרבה אנשים לא רוצים לוותר על השיפוטיות העצמית כי זה מה שדוחף אותם להשתפר, אבל זה לא נכון. שיפוטיות וביקורת לוקחות את הדבר השלילי והופכת אותו לאישי. הן למעשה אומרות: זה אתה.

"כולנו יכולים לחשוב, גם דניאל יכול לחשוב – במה אתה יכול להשתפר מבלי שתהפוך את הבעיות לאישיות? כשיש בעיה במקום להגיד איזה ביישן אתה כולם מסתכלים עליך, זה אתה. צריך להחליף את הקול הזה בראש שלנו ומשם להתקדם.

דניאל מונחה לקחת מרווח אחורה עם הכסא ומבצע איתו תרגיל המדמה היפנוזה. מבקש ממנו לשחרר את הידיים והרגליים, למצוא לעצמו פוזיציה נינוחה ולעקוב אחר כף ידו של פז המתרחקת. הוא מכניס אותו למצב של רגיעה מוחלטת – שם מתקיימים השינויים. פז מנחה את דניאל ליצור לעצמו קול חדש, קול שאינו שיפוטי וביקורתי, לתת לו מבטא אחר.

"קח את תחושת הביטחון העצמי, צבע את הביטחון בצבעים אחרים וסובב אותו במעגלים לכיוון ההפוך. בכל פעם שתרצה לבצע שינוי בעצמך, תוכל להשתמש בטכניקה הזו, להיכנס אל תת המודע שלך, לשלוט על הקול הפנימי ולשנות את מה שהוא אומר לך כדי להרגיש ביטחון", מסביר פז.

פז אושרן במהלך הרצאה. באדיבות: פז אושרן

פז אושרן במהלך הרצאה. באדיבות: פז אושרן

פז מעיר את דניאל מהריכוז בו הוא נמצא. "איך אתה מרגיש עכשיו?"
"טוב" דניאל משיב.
פז מבקש: "תבקר את עצמך, תשפוט את עצמך" .
דניאל אומר שאינו יכול, תחושת השיפוטיות נעלמה כלא היתה והוא לא מצליח לשחזר אותה.
לשאלתו של פז, כמה שנים שפטת את עצמך והעברת ביקורת? דניאל משיב שמזה עשר שנים".

"NLP, היא שיטת טיפול מהירה ואפקטיבית מאוד. זו שיטת טיפול קוגניטיבית, המאפשרת לעשות שינויים מהירים, עמוקים, עוצמתיים, וכמובן חיוביים מאוד, מבלי לעבור את מסכת הלימודים של תואר בפסיכולוגיה.

"שיטת ה- NLP לא מתחרה אפילו בתואר בפסיכולוגיה, כי פסיכולוגים לא יודעים ליצור שינויים כאלו עוצמתיים ומהירים בזמן קצר. המטרה שלי, אפשר לומר – שליחות, היא לקחת את כל הצעירים הללו שבאמת רוצים ללמוד ולטפל באנשים, ולספק להם את הפלטפורמה הזו שתחסוך מהם את כל מסכת העינויים שהם עוברים בתואר לפסיכולוגיה.

"NLP היא באמת אחת השיטות הפופולריות לטיפול, כי היא יודעת ליצור שינויים מהירים וטובים. במקרה לדוגמה בתחילת הכתבה, הראיתי כיצד ניתן ליצור שינוי בזמן קצר, לאחר שנים של קיבעון, זו בדיוק המתודולוגיה של NLP.

"מי שלומד NLP באופן שיטתי, מגלה שהוא יכול לטפל, לחסוך לעצמו הרבה מאוד כסף, זמן ותסכול ולהתחיל לעזור לאנשים בצורה מאוד פשוטה ומהירה. הלימוד מאפשר להבין איך ליצור שינויים עמוקים בחיים של אנשים, וועוזר להם ליישם ולהביא לידי ביטוי את היכולות שלהם".

פז אושרן הוא מאסטר ומורה מוסמך ל-NLP והיפנוזה (ארה"ב), בעל קליניקה בראשון לציון ובית ספר בתל אביב. מחבר סדרת הספרים "איך להיות מגנט חברתי" המבוססת על השיטות שפיתח. פז עוזר לצעירים להיות מומחים בשינויים מהירים באמצעות שפה.

לפרטים נוספים והרשמה לקורס NLP לחצו כאן 

קישור לרכישת הספר הראשון "איך להיות מגנט חברתי"
קישור לרכישת הספר השני "ביטחון עצמי למגנוט חברתי"
קישור לרכישת הספר השלישי "אסרטיביות חברתית"
קישור לעמוד הפייסבוק של פז אושרן 
קישור לאתר של פז אושרן 

פז אושרן. באדיבות פז אושרן

פז אושרן – מאסטר ומורה מוסמך ל-NLP והיפנוזה. באדיבות פז אושרן


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. נועה

    האם היית אומר גם על לימודי רפואה שזה מסלול ארוך ומייגע ומיותר? בשביל לטפל באנשים צריך לעבור הכשרה ארוכה ומעמיקה, לא כל מי שלמד קורס יכול לטפל בבני אדם. עצוב מאוד שנראה שקורה או שניים מאפשרים לטפל טיפול נפשי ושאין הבנה כמה זה קריטי ללמוד את נפש האדם לעומק. גם מטפל בפרחי באך או הומיאפית יכול להעניק טיפול רפואי, אך האם זה מחליף טיפול רפואי כשיש בעיה עמוקה יותר?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר