כפר מלל לפני 100 שנה. עיבוד לצבע (צילום: זולטן קלוגר)
כפר מלל לפני 100 שנה. עיבוד לצבע (צילום: זולטן קלוגר)

כפר מל"ל: פיסת היסטוריה בת 100

מוזיאון כפר מל"ל מציין 100 שנה למושב העובדים הראשון בארץ ישראל המספר את סיפור תחילת ההתיישבות

פורסם בתאריך: 28.1.20 13:52

מוזיאון עין חי – כפר מל"ל באזור השרון, הרבה מעבר להצגת ההיסטוריה המרתקת של תחילת תקופת ההתיישבות בארץ, מסיר את הגולל על ויכוח רב-שנים בין שני מושבים בישראל: כפר מל"ל ונהלל.

המוזיאון הוקם בשנת 2012, במבנה שהיה בית ספר אזורי דו-קומתי, במטרה לשמר את התקופה הייחודית בארץ ישראל בין השנים 1912-1919. מאחורי הקמתו עומד, בין היתר, הקרב הנצחי בין נהלל לבין כפר מל"ל על התואר 'מושב העובדים הראשון בישראל', אשר נמשך כמעט עד היום – עד אשר דוביק גרודמן, מנהל המוזיאון, הגיע לחקר האמת ההיסטורית למען החלוצים והדורות הבאים.

כיצד ניסו בנהלל לשנות את ההיסטוריה?

"בשנת 2018, ההיסטוריון ד"ר יואל פיקסלר הגיע לביקור במוזיאון כפר מל"ל ונפגשנו", מספר דוביק, "ובשיחה שעתידה הייתה לשנות את ההיסטוריה, פרשתי בפני ד"ר פיקסלר חוות דעת מקצועית וממצאים דרמטיים, המעידים על עיוות היסטורי ומוכיחים כי ההתיישבות במושב העובדים בכפר מל"ל החלה למעשה בשנת 1919, ולא בשנת 1921 כפי שההיסטוריה עוותה.

"על פי הסברה, אנשי נהלל (מושב שנוסד ב-1921) פעלו כדי לשנות את ההיסטוריה ולזכות בתואר הנכסף: 'מושב העובדים הראשון בישראל', שמשמעותו קבלת תקציבים הגדולים פי 50 לפיתוחו בהשוואה לתקציב שניתן לכפר מל"ל. ד"ר פיקסלר נרתם לחקור את הנושא בהתנדבות, ובעזרת התמונות וההוכחות המוצקות שעלו במחקר שביצע, הוא פרסם בשנת 2019 מאמר ב'עתמול' המצהיר כי כפר מל"ל הוא אכן מושב העובדים הראשון בישראל".

דוביק במהלך סיור במוזיאון (צילום: יואל פיקסלר)

דוביק במהלך סיור במוזיאון (צילום: יואל פיקסלר)

דוביק הוא איש של מעשים, טייס במקצועו, מחדש מכוניות נדירות ואמן בנשמתו, המחייה תמונות היסטוריות של המושב. הוא בקיא בהיסטוריה של כפר מל"ל, ומבקרי המוזיאון נהנים מסיפוריו המרתקים לצד התערוכות הקבועות והמתחלפות. לדבריו, "זהו המוזיאון היחיד בישראל המחייה את סיפור העלייה השנייה ותקופת המעבר עד להתיישבות העלייה השלישית.

"המוזיאון מציג תצוגת קבע על-פני שטח של 160 מ"ר, הכוללת תמונות של הצלם המפורסם זולטן קלוגר משנת 1919, ולצידו דונם וחצי של מרחב המוזיאון הכולל את הצריף הראשון משנת 1921 שקירותיו עשויים בוץ, ומציג באותנטיות את החיים שהיו בו באמצעות חפצים אישיים של ראשוני המתיישבים. הטרקטור הראשון שהיה במושב, משק העזר, הצריף ושלושת בתי הכורכר – כולם משנת 1920.

"מרחב המושב כולל את המחלבה של תנובה, המרפאה האזורית, הספרייה, מועדון הנוער העובד, בנק עין חי ובית הספר האזורי ששימשו את כל האזור, וכן באר המים המשוחזרת משנת 1912 וחורשת אלונים נדירה שנשתמרה ממלחמת העולם הראשונה".

באר המים החרבה והצריף המשותף לאנשים ולסוסים 1919 - לא פלא שהיו מוקפים בפשפשים. עיבוד לצבע (צילום: זולטן קלוגר)

באר המים החרבה והצריף המשותף לאנשים ולסוסים 1919 – לא פלא שהיו מוקפים בפשפשים. עיבוד לצבע (צילום: זולטן קלוגר)

מהן הנקודות ההיסטוריות המשמעותיות המוצגות במוזיאון?

"המוזיאון ממחיש את החיים בעלייה השנייה בעזרת תמונות, מסמכים וחפצים של עין חי, שהיה מושב פועלים שנוסד בשנת 1912. כשנסוגו התורכים, הם הרסו את המושב וגירשו את הפועלים. רק אחרי המלחמה, בשנת 1919, הגיעה קבוצה אחרת של מתיישבים בראשות זילברג ממשתלת חולדה והם אלו שהקימו את כפר מל"ל כמושב עובדים בתמיכת המרכז החקלאי. שנה לאחר מכן, ב-1920, נוסדה קרן היסוד שהקימה גם את נהלל.

"אריק שרון הוא הדמות הידועה ביותר שנולדה וגדלה במושב, ובעקבותיו נערכים סיורים רבים שמתחילים במוזיאון כפר מל"ל, המתובלים במגוון סיפורים היסטוריים מרתקים המתארים את החיים הלא פשוטים בעשרים שנים קשות ללא חשמל ואף ללא מים לחקלאות".

הטרקטור הראשון משנת 1920 (צילום: יואל פיקסלר)

הטרקטור הראשון משנת 1920 (צילום: יואל פיקסלר)

מי מתפעל את המוזיאון ומיהו קהל המבקרים?

"המוזיאון הוקם על ידי כפר מל"ל, מתופעל ופועל בהתנדבות, ומארח קבוצות מבקרים בכל הגילים וכן ילדי בתי ספר יסודיים, אשר חווים את תקופת העלייה השנייה ואת החיים במושב העובדים בדרך של חוויה פעילה באמצעות משק העזר: הפרדס, הלול הנייד, גן הירק והמוזיאון עצמו. בכל תחנה מתנסים התלמידים וחווים את החיים של פעם – האכלת התרנגולות, איסוף ביצים ושקילתם, עבודה בגינה, והשקיית הפרדס. הילדים מציירים, פותרים חידות ונהנים מהדרכה, בשיתוף מדריכות של מוזיאון כפר סבא, ומשפע של פעילויות מרתקות ומהנות", מסכם דוביק.

המוזיאון מציג סרט מושקע המביא את סיפורי התושבים הראשונים של מושב כפר מל"ל, את הדמויות מחיי המושב ואת אבני הדרך להתפתחות המושבים – מהמושב הראשון, כפר מל"ל, ועד האחרון, באר מילכה שבהר הנגב.

מומלץ להגיע לביקור במוזיאון, להתרשם משחזור התקופה, מהתמונות הנדירות ומהפריטים המיוחדים, המציגים את תנאי החיים ההרואיים של החלוצים הערכיים וחדורי המוטיבציה הציונית מראשית היישוב בארץ, אשר מתובלים בסיפורים מעניינים ומפתיעים של התקופה.

מוזיאון כפר מל"ל

כתובת: רח׳ הבנים 4, כפר מלל

למעבר לאתר המוזיאון

לרגל חגיגות המאה, עכשיו הכניסה למוזיאון חינם בתיאום מראש!

לפרטים ותיאום ביקור במוזיאון: 09-7428223, 054-4466776


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר