ד"ר און דולברג. צילום באדיבות בית חולים מאיר
ד"ר און דולברג. צילום באדיבות בית חולים מאיר

"התפקיד שלנו הוא להחזיר את הקשיש לתפקודו הקודם מהר ככל הניתן"

ד"ר און דולברג, רופא בכיר במערך הגריאטרי במאיר, מספר על הגישה הפליאטיבית-הוליסטית של בית החולים בטיפול בחולים קשישים

פורסם בתאריך: 14.6.18 13:48

תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם, והיא רק הולכת ועולה. כפועל יוצא הלך והשתכלל תחום הרפואה הגריאטרית, העוסק בהבנת תהליכי הזדקנות ומחלות הזיקנה ונותן מענה לצרכים הרפואיים המיוחדים של אוכלוסיית הקשישים. המטרה העיקרית היא שמירה על איכות החיים ועל התפקוד הפיזי והקוגניטיבי.

המערך הגריאטרי בבית החולים מאיר כפר סבא כולל שתי מחלקות. האחת, מחלקה פנימית-גריאטרית המתמקדת באבחון וטיפול במחלות חריפות המאפיינות את גיל הזקנה. השנייה, מחלקה לגריאטריה-שיקומית שנמצאת ברחוב גלר בעיר, שלוחה של בית החולים שמטרתה לשפר את התפקוד בקרב קשישים שעברו אירוע מוחי, שבר או כל מחלה חריפה אחרת שגרמה לירידה תפקודית.

ד"ר און דולברג, מומחה ברפואה פנימית וגריאטריה, ורופא בכיר במערך הגריאטרי במאיר, החל לעבוד בבית החולים בשנת 1997 עוד בהיותו סטודנט צעיר, וצמח יחד עם המחלקה. הוא מסביר: "אוכלוסייה מזדקנת מאופיינת בריבוי מחלות ותסמונות שהצטברו לאורך השנים וחלקן ייחודיות לגיל הזיקנה, שהטיפול בהן דורש מיומנות קלינית רחבה וראיה כוללת של מישלב הבעיות. התסמינים הקליניים של מחלות בגיל המבוגר מופיעים לרוב באופן שונה מאשר בגילאים צעירים יותר, דבר המקשה על איתור הבעיה. בנוסף, תהליך הריפוי וההחלמה אצל קשישים בדרך כלל ממושך יותר. הטיפול במחלה אקוטית דורש התייחסות הן למחלה עצמה והן לשאר מחלות הרקע מהן סובל המטופל הקשיש".

המחלקה הגריאטרית במאיר היא בעלת אוריינטציה פליאטיבית. עקרונות הטיפול הפליאטיביים מתמקדים בכך שמרבית המחלות הקיימות כיום הן מחלות כרוניות, שאינן ניתנות לריפוי, והמטרה היא להתמקד בהקלה על הסימפטומים שמפריעים לחולה כגון: כאבים, בחילות, קוצר נשימה וכדומה. הייחודיות ברפואה הפליאטיבית, הינה היכולת להסתכל על המטופל בראייה הוליסטית הרואה את המטופל, בכללותו, גוף ונפש, וכן מעניקה התייחסות למרקם המשפחתי העוטף אותו.

 

"אצל המטופל הקשיש מחלה אקוטית מלווה בירידה תפקודית המצריכה, בנוסף לטיפול הרפואי, גם סיוע בביצוע הפעולות הבסיסיות כגון לבוש, רחצה, אכילה ועוד”, מוסיף ד”ר דולברג, “התפקיד שלנו במחלקה הגריאטרית הוא לנסות להחזיר את הקשיש לתפקודו הקודם, מהר ככל הניתן. זה תהליך הדורש משאבים רבים ומעורבות של צוות רב מקצועי הכולל צוות סיעודי, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, דיאטנים ועובדים סוציאליים. ככלל, הטיפול באדם הקשיש, רצוי שילווה על ידי רופא גריאטר, שהוא בעל מיומנות קלינית, לטיפול ואבחון של מחלות הזיקנה".

המחלקה הגריאטרית במאיר מספקת גם כלים למטופל ולבני משפחתו להתמודדות עם הסימפטומים של מחלות חשוכות מרפא, כבר בשלבים מוקדמים של המחלה, וכן מאפשרת לחולים סופניים, לסיים את חייהם בכבוד ללא סבל גופני או נפשי.

המדור רופא/ה מומחה/ית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים "מאיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר