רפי סער וצוות החקירות האפידמיולוגיות, מימין: יעל לוי, מעיין סנה, מתי גצלר, אורלי אבלס, בר זוהר, לינה בק, אורלי נפשי

"ההדבקות בתוך המשפחות רבות יותר" | הכירו את הצוות האפידמיולוגי של העירייה

שמונה חוקרות וחוקר אחד, שחברים בצוות החקירות שהקימה העירייה, ביצעו עתה יותר מ-600 חקירות והוכתרו כצוות המוביל במחוז דן. ראיון על האנשים שמשתפים פעולה ועל אלו מתחמקים, על חקירות מארצות הברית, ועל עבודה שהיא סוג של שליחות

פורסם בתאריך: 22.1.21 11:05

למעלה מ-600 חקירות אפידמיולוגיות ביצע צוות החוקרים של עיריית כפר סבא מאז שהוקם באוקטובר האחרון. לאחרונה התבשרו בעירייה שהחוקרים של כפר סבא מוקמו במקום הראשון במחוז דן. הצוות מונה שמונה חוקרות וחוקר אחד שמטפלים ב-92 אחוזים מהחקירות של העיר. כשמונה אחוזים נוספים מטופלים על ידי משרד הבריאות ופיקוד העורף.

"החלטנו להקים את צוות החקירות האפידמיולוגי העירוני במטרה לסייע בקטיעת שרשראות הדבקה והורדת שיעור התחלואה בעיר, וזה מוכיח את עצמו", אומר ראש העירייה, רפי סער. "הצוות עבר הכשרה מיוחדת ועושה את עבודתו בצורה מקצועית, מתוך מסירות ושליחות אמיתית למען תושבות ותושבי העיר. אני אופטימי נוכח שיעור החיסונים הגבוה בעיר ומקווה כי בקרוב כולנו נוכל לחזור לשגרה בטוחה ובריאה".

דנה עוז, צוות חקירות אפידמיולוגיות כפר סבא

"העבודה שלנו מאוד חשובה", מספרת דנה עוז בת ה-28. "אתה נפגש עם כל קשת החברה הישראלית במהלך החקירות ואני רואה בזה סוג של שליחות. זה המינימום שאפשר לעשות על מנת להשפיע על המצב", היא אומרת. עוז מספרת שהם עובדים במשמרות ובדרך כלל האזרחים משתפים איתם פעולה: "יש את החקירות היותר מאתגרות, של אנשים שלא מאמינים בקורונה או שלא רוצים להכניס את החברים שלהם לבידוד או שחושבים שאין להם תסמינים ולכן הם לא מדביקים, אבל רוב האנשים משתפים איתנו פעולה", היא אומרת בסיפוק. "זמן החקירה הכי קצרה הוא כחצי שעה, אבל יש גם חקירות שנמשכות עד ארבע שעות. אנחנו יוצרים איתם קשר ומתחקרים אותם איפה הם היו ועם מי הם נפגשו. לעיתים יש תושבים שזקוקים לעזרה ואז אנחנו מערבים גופים שונים בעירייה. יש אנשים מבוגרים שיותר קשה להם ומאוד חוששים. אנחנו מתנהגים ברגישות גדולה, ולא פעם משמשים כסוג של אוזן קשבת".
גם מעין סנה בן ה-35 הוא חלק מהצוות. מעבר להיותו חוקר הוא גם מרכז את דיווחי התחלואה במוסדות החינוך ומרכז דוחות בנושא. "התחושה של מה שאנחנו עושים היא תחושה מעורבת", הוא משתף. "לפעמים אתה מקבל שיתוף פעולה מדהים ואתה אומר איזה כיף שאנשים מבינים את המטרה ומה ולמה אנחנו עושים זאת. אבל לעיתים יוצא לך לדבר עם אנשים שלא מבינים מה המטרה שלך ואתה חווה סוג של תסכול", הוא מסביר. "אני חושב שמה שאנחנו למדנו מהחקירות עד עתה זה שההדבקה בקרב המשפחה היא הרבה יותר גדולה ובני משפחה לא באמת שומרים מרחק מהחולה המאומת. נתון נוסף הוא שרק 45 אחוזים מהמאומתים יודעים ממי הם נדבקו".
יש חקירות שאתה זוכר במיוחד?

"היה לנו מקרה של משפחה שחלתה והתחלנו לחקור, להבין האם היה איזה אירוע ולהבין ממי הם נדבקו והם התעקשו שלא היה כל אירוע. כעבור שבוע בן משפחה נוסף נדבק ואז הסתבר שהיה אירוע שהם לא דווחו עליו. מצד שני היה לנו מקרה של בחורה כבת 20, שחיכתה לטלפון שלנו. היא עשתה רשימה של כל מי שהיא פגשה והמקומות שהייתה והודיעה לכולם שהם צריכים להיכנס לבידוד. זו הייתה אחת החקירות היותר כיפיות".
ומה עושים אם מישהו לא רוצה לשתף פעולה?
"זה עובר לסמכות גבוהה יותר. לפעמים אתה יושב מתוסכל, כי אתה יודע שהם נפגשו עם אנשים נוספים, אבל לא רוצים להגיד על מנת לא להכניס אותם לבידוד ולך אין יותר מידי מה לעשות. או שהיה לי מקרה שדיברתי עם מישהו ואחרי חצי שעה הוא ביקש הפסקה ואז במשך שלושה ימים לא הצלחתי לתפוס אותו".

מיכל שניידר, צוות חקירות אפידמיולוגיות כפר סבא

# # #
הצוות כאמור כולל תשעה עובדים, שמגיעים מהמוקד העירוני וממחלקת תרבות והם פועלים מול מפקדת אלון של פיקוד העורף ומול משרד הבריאות. הצוות עבר הכשרה של משרד הבריאות ופיקוד העורף והחקירות כוללות יצירת קשר עם החולים, הבנה של איפה היו ומה עשו ומניעת מצב שייתכן ואנשים נדבקו מחולים מאומתים ועדיין לא יודעים על כך ולא נכנסו לבידוד.
רוב הצוות עובד מהבית. אחת חברות הצוות אף עבדה בחודש האחרון מארצות הברית. "הילדים שלי מתגוררים בארצות הברית עם אבא שלהם והגעתי לבקר אותם למשך חודש והיה חשוב לי להמשיך ולתחקר גם מרחוק", מספרת מיכל שניידר, אשר מתפקדת כאחמ"שית. "צריך להבין שמדובר בשעות הפוכות, שמונה בבוקר בישראל זה 22:00 בלילה בארצות הברית ולא פעם חקירה לוקחת שעתיים, שלוש ואפילו ארבע שעות, אבל היה חשוב לי לקיים את החקירות ולשמור על כפר סבא גם מרחוק", היא אומרת. "לשמחתי, אצלי כולם שיתפו פעולה והיו מאוד נחמדים ולעיתים אפילו נתתי להם את מספר הוואצאפ שלי אם יש להם שאלות לאחר התחקור. אנשים שמקבלים הודעה שהם חייבים להיכנס לבידוד לא פעם הם בלחץ, מבקשים שנחזור אליהם כעבור כמה דקות או כעבור כמה שעות ולא פעם חיכיתי ונשארתי ערה עד שלא סגרתי את החקירה".

# # # 

חברי הצוות הם: מיכל שניידר, מתי גצלר סובעי, לינה בק, בר זוהר, דנה עוז, מעיין סנה, יעל לוי, אורלי אבלס ואורלי נפשי.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חנה לוי

    ואף מילה טובה למנהלים, סגנים ואחראי קורונה בבתי הספר שעורכים את החקירות האפידמיולוגיות בתוך בתי הספר

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר