ד"ר איתי שטרנברג, מנהל היחידה לאורולוגיה אונקולוגית במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית. צילום רמי זרנגר
ד"ר איתי שטרנברג, מנהל היחידה לאורולוגיה אונקולוגית במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית. צילום רמי זרנגר

בחודש נובמבר מגדלים שפמים וכדאי שנדבר על זה

מוטציית גן ה-BRCA פוגעת בנשים ובגברים כאחד. בואו נעשה סדר ממוקד

פורסם בתאריך: 31.10.22 09:07

כמדי שנה, עולה ומתחדש בחודש נובמבר שיח מודעות בנושא סרטן הערמונית, או כשמו – מובמבר.

אם תהיתם מה משמעות השם – הרי לכם מיזוג בין מוסטאש (שפם) לנובמבר, שמקורו במלבורן שבאוסטרליה, ומטרתו העלאת המודעות לבריאות הגבר בתחום הפיזיולוגי והנפשי.

ידוע ומוכר כי סרטן הערמונית הינו סרטן שכיח ביותר בקרב גברים בעולם המערבי, אך יש דרכים פשוטות לגלותו בהקדם.

הוא ניתן לאבחון בצורה פשוטה וקלה בבדיקת דם מדויקת ומצילת חיים בשם PSA. בדיקה זו הייתה נתונה לביקורת שלילית בשנים האחרונות, אך למעשה בדיקת סקר זו, היא המדויקת ביותר בעולם הרפואה כיום ומצילת חיים. הבדיקה מורידה את התמותה בכ-20%-30%, ומומלצת לגברים החל מגיל 50.

במרבית המקרים סרטן הערמונית אינו גורם לתסמינים בשלביו הראשונים. אך כאשר קיימים תסמינים, לרוב אפשרות הריפוי כבר לא קיימת. דבר המצביע על חשיבות רבה לביצוע בדיקות סקר המאפשרות גילוי מוקדם והעלאת הסיכוי לריפוי.
"יש המחמירים ומקדימים את הבדיקה לגיל 45", מציין ד"ר איתי שטרנברג, מנהל היחידה לאורולוגיה אונקולוגית במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית, בו הוא מבצע ניתוחים בטכנולוגיות חדשניות ומובילות בעולם.

הוכח כי קיים קשר ישיר בין מוטציות בגן ה-BRCA, הגן המוכר כגורם לסרטן שד ושחלות ולסרטן הערמונית. גברים נשאים של מוטציה בגן ה-BRCA בעיקר מסוג 2, נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן הערמונית. מוטציה זו מעלה במיוחד את הסיכון למחלה אגרסיבית יותר ולתמותה מהמחלה. לאור עובדה זו, מומלץ לגברים עם סיפור משפחתי של סרטן שד או סרטן שחלות, להיבדק להימצאות מוטציה בגן זה. במקרה ונמצאת המוטציה, יש להתחיל את בדיקות הסקר עם PSA, כבר בגיל 40.

נוסיף ונאמר כי גם התסריט ההפוך חשוב, גברים שחלו בסרטן הערמונית ונמצאו כנשאים של מוטציה בגן ה-BRCA, מעלים את הסיכון של בנותיהן לחלות בסרטן השד ובסרטן השחלות, ולכן מומלץ שבנות אלו תיבדקנה ותהיינה במעקב כמקובל בנשאיות מוטציית ה BRCA.

בדיקות סקר לסרטן הערמונית בוצעו בעבר מדי שנה, אך הספרות המקצועית מראה כי כשיש רמת חלבון נמוכה, ניתן לרווח את הבדיקה ולבצעה אחת למספר שנים במקום לבצעה מדי שנה. בדיקת הדם ניתנת על ידי רופא המשפחה, אך מומלץ שהמשך הבירור יתבצע על ידי אורולוג המתמחה בתחום. בהתאם לתוצאת הבדיקה, ניתן לדעת האם יש צורך בהמשך בירור, כגון בדיקות דם מתקדמות יותר או דימות (בדיקת MRI ערמונית וביופסיית ערמונית). נציין כי, בניגוד לעבר, בו בוצעה הביופסיה כדגימה אקראית ולמעשה "עיוורת", מקובל היום לבצע אבחון עם ביופסיית ערמונית בהנחיית דימות MRI.

אחרי האבחנה ועל סמך מדדים קליניים בזמן האבחנה, ניתן לסווג את המחלה לקבוצות סיכון. "מחצית מהמקרים החדשים של סרטן הערמונית מסווגים כ"סרטן בסיכון נמוך", הגדרה המתארת סיכון נמוך במיוחד לפתח גרורות או למות מהמחלה. החולים במצב זה אינם נזקקים לטיפול ומומלץ שיהיו במעקב בלבד, ע"י אורולוג", אומר ד"ר שטרנברג ומציין כי "המעקב כולל מפגשים בתדירות של מספר חודשים עם בדיקות PSA תקופתיות, מדי שנה עד שנתיים בדיקת MRI ומדי שנתיים עד שלוש ביופסיה". כמחצית מהמטופלים אשר מתחילים מעקב למחלה בסיכון נמוך, יתקדמו בהמשך לטיפול וכמחצית מהמטופלים לעולם לא יזדקקו לו. מטופלים עם מחלה בסיכון בינוני, לרוב אינם מתאימים למעקב, אך סיכויי הריפוי בעקבות הטיפול, גבוהים.

אפשרויות הטיפול בקבוצה כוללות ניתוח כריתת ערמונית, טיפול בקרינה וטיפולים ממוקדים (טיפולים פוקאליים).

רוב ניתוחי סרטן הערמונית מבוצעים כיום בעזרת מערכת הדה-וינצ'י, רובוט מתקדם, המופעל על ידי רופא מקצועי ומאפשר ניתוח עדין ודיוק רב. הרופא המנתח נעזר במצלמת תלת מימד בהגדלה בחלל הניתוחי ומפעיל את מכשירי הניתוח בעזרת ג'ויסטיקים.

טיפול בסרטן הערמונית בכל אחד מהאמצעים הקיימים מוביל לפגיעה בתפקוד המיני וחומרת הפגיעה תלויה בגיל המטופל, בתפקוד המיני הטרום טיפולי שלו ובהיקף מחלתו המשפיע על אופן ביצוע הטיפול.

חשוב לציין כי במקרים רבים התפקוד המיני מתאושש, אך התאוששות זו אורכת לרוב חודשים רבים ואף שנים, לכן מקובל כיום לבצע שימור עצבי זקפה בניתוחי סרטן ערמונית, על מנת לשפר את התוצאות התפקודיות ולצמצם את הפגיעה בתפקוד המיני.

כ- 10% מהמאובחנים בסרטן הערמונית, סובלים ממחלה בסיכון גבוה, לרוב, מחלה אגרסיבית, המצריכה טיפול אגרסיבי, שלעיתים אף הוא אינו יעיל. במקרים אלו, הטיפול האגרסיבי מצמצם משמעותית את הסיכוי לשמר את התפקוד המיני.

ולסיכום, סרטן הערמונית, אומנם, הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בעולם המערבי, אך רק אחוז נמוך מהחולים מוכרע על ידו.

יותר מ-85% מהגברים, המאובחנים עם סרטן הערמונית במהלך חייהם, הולכים לעולמם מסיבות אחרות. וכפי שמתאר זאת ד"ר שטרנברג: "עקרונות הטיפול בסרטן הערמונית כוללים שלושה פרמטרים חשובים – הבראה מסרטן, שימור יכולת התפקוד המיני ומניעת דליפת שתן".

לאור המידע הממוקד, הפנייה אליכם הקוראים הגברים, הקפידו להיבדק בזמן, כי בריאותכם חשובה!


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר