הפגנת ניצולי השואה צילום ניר קידר
הפגנת ניצולי השואה צילום ניר קידר

"נכשלנו": האם גם אתם חושבים שהמדינה לא עושה מספיק עבור ניצולי השואה?

הפרלמנט של כפר סבא עונה על שאלה אחת בשבוע. והפעם: האם המדינה מתייחסת כראוי לניצולי השואה?

פורסם בתאריך: 12.4.18 12:07

אירית מרק, עיתונאית ופעילה חברתית

אירית מרק

במשך שנים המדינה התייחסה לניצולי השואה באופן מזלזל ופוגע. בחלוף השנים, ובפרט בשנים האחרונות, גברה התודעה למצבם הקשה והקשיים הכלכליים של רבים מהם. בשנים האחרונות אכן החלו להגדיל את התשלומים, דבר שיש בו כדי לסייע ולו במעט לניצולים. יחד עם זאת, ניתן להגדיל את הסיוע הכספי. בנוסף, יש צורך לחבק אותם בדרך של התעניינות במצבם, ולצורך כך לחנך את הנוער שיתנדב לסייע לניצולים בביקורים קבועים אצל הניצולים, לטייל איתם וכך לתת להם הרגשה כי הם רצויים ומתחשבים במצבם, והכי חשוב: לא שוכחים אותם.

 

הלן שי, בעלת משרד יחסי ציבור ופעילה במועצת נשים

הלן שי
המדינה חייבת לשנות את יחסה לחלשים בחברה ובהם ניצולי שואה, קשישים, סיעודיים ונכים. אוכלוסייה זו מהווה חלק נכבד מהחברה ועל כן הממשלה צריכה לתת קדימות בהקצאת המשאבים. חברה בריאה נבחנת ביחסה לחלשים. ניצולי השואה ששרדו וחיים הם מעטים ולא כולם זוכים בכספי הפיצויים הראויים. חלקם גלמודים ועניים, ועצוב שנזכרים בהם כל שנה רק בערב יום השואה.

 

דב עילם, אמרגן

דב עילם. צילום עזרא לוי

סכומי כסף עצומים של ניצולי שואה שהתקבלו ממשלות זרות נשארו בממשלת ישראל ו/או במוסדות "נאמנים" נוספים, ולא הגיעו לייעודם לרווחת ניצולי שואה שרבים מאד הלכו לעולמם כשהם חיים בעוני ודלות. בלעדי קרובי משפחה של ניצולי שואה שחיטטו והטרידו משרדי ממשלה קרוב לוודאי שרבים מהניצולים לא היו מקבלים מידע על הזכויות שלהם. יש להעביר לבני משפחותיהם של ניצולי שואה שהלכו לעולמם את יתרת הכספים שלא נוצלו.

אלי אליהו, כוכב רשת

אלי אליהו

אנחנו בשנת 2018, ועדיין נתקלים מדי חודש בפוסטים עם בקשות לעזור לניצולי שואה. כמישהו שנמצא הרבה ברשת, תאמינו לי שיש הרבה, ובטח עוד הרבה שאני מפספס. וואלה, יש כאן משהו מאוד לא בסדר. מרגש לראות אנשים פרטיים נרתמים ועוזרים, אבל בסופו של יום זה משהו שהמדינה אמורה לעשות. עצוב שניצולי השואה צריכים להגיע למצב של מצוקה ולפנות לציבור בשל אוזלת היד של המדינה. מבאס אותי שאחרי כל האובדן והסבל הם צריכים לקבץ נדבות ולהיות תלויים בחסדים. מגיע להם, במעט השנים שנשארו להם, להזדקן בכבוד ולקבל עזרה ראויה מהמדינה. בקיצור, לצערי הרב נכשלנו".

 

אורי נגר, איש עסקים ויו"ר עמותת כפר סבא הצעירה

אורי נגר

ממה שהצלחתי ללמוד ולקרוא בנושא, המדינה אכן עושה למען ניצולי השואה. יכול להיות שלא מספיק, אבל עושה. מדובר בהמון פרמטרים לפיצוי על ידי המדינה ועל ידי מדינות מזרח ומערב אירופה. כיום לא נותרו ניצולי שואה רבים, ולכן חשוב לעשות למענם ככל הניתן כדי שימשיכו ויסיימו את חייהם בכבוד. על המדינה לקבוע גוף אחד שירכז תחתיו את כל המשרדים והעמותות המטפלות בנושא כדי לוודא שהכל מגיע לניצולים, ולא מתקזז בדרך על עמלות קיזוזים ושכר טרחה לכל ה״עוסקים במלאכה״ ומנהלי העמותות השונות. זו חובותינו המוסרית כעם וכמדינה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר