מפגש הנשים בקניון ערים
מפגש הנשים בקניון ערים

המחאה נגד הרצח: נשים רבות בכפר סבא החליטו לשבות

נשים כפר סבאיות שהצטרפו למחאה החליטו להיפגש בבית קפה בקניון ערים כדי לדון בדרכים להעלאת המודעות

פורסם בתאריך: 19.6.17 08:32

בתום שבוע שבו נמצאו ארבע נשים ללא רוח חיים ולפי החשד נרצחו על ידי בני זוגן או קרובי משפחה, החליטו מספר נשים ברחבי הארץ, וגם בכפר סבא, שלא להגיע למקום עבודתן ולהיפגש יחד כדי לדון בתופעה. אתמול בבוקר, בשעה 9:00, נפגשו בבית קפה בקניון ערים 15 נשים שבחרו להשתתף בפעילות ולא להגיע למקום עבודתן.

מי שהשתתפה וסייעה בהרמת האירוע בכפר סבא היא חברת מועצת העיר מסיעת תפו"ח שבאופוזיציה, ד"ר ענת קלומל. "המפגש הזה הוא רעיון שצריך להמשיך אותו. היה שיח מאוד מעניין וכל אחד אמר את דעתו בנושא. אני ביטלתי את הפגישות שלי להיום בבוקר כדי להגיע. היה טווח גילאים רחב ומגוון מקצועות רחב. היו נשים כמו אחות בבית חולים, יועצת לחברות בחו"ל, סטודנטית ופנסיונרית. היו גם שני גברים שבאו כדי להביע את דעתם", מספרת קלומל. "תופעת רציחות הנשים היא משהו שאי אפשר לסבול. אנחנו לא מוכנים שהתופעה הזו תמשיך. בתור מישהי שהיא חברה בועדת רווחה ובתור אישה עצמאית, היה לי חשוב לעלות את הנושא הזה בכפר סבא ספציפית. אני רוצה לתת את המרחב של השיח החברתי בעיר ולאפשר אותו כמה שיותר, כדי ליצור מנהיגות בתוך העיר שתטפל בנושא, שאנשים יתנדבו לפעילויות של הסברה על הנושא מטעם הרווחה והעירייה. ההסברה סביב הנושא הזה בארץ היא לא מספיק טובה בעיניי, ואני חושבת שצריך ליצור יותר פעולות של מניעה, כדי שאנשים לא יגיעו למצבים כאלו".

חברת מועצת עיריית כפר סבא פליאה קטנר וחברות הכנסת יעל גרמן ומיכל רוזין בהפגנה בתל אביב

חברת מועצת עיריית כפר סבא פליאה קטנר וחברות הכנסת יעל גרמן ומיכל רוזין בהפגנה בתל אביב

היוזמה המכונה "החופש שלך – החופש שלנו" החלה להירקם לקראת סוף השבוע, כאשר התברר כי היה זה שבוע קשה במיוחד בו נרצחו ארבע נשים. מי שיזמה את האירוע היא תושבת העיר עד לפני מספר שנים, נב גל, יזמת בתחום החינוך, שעברה להתגורר בהוד השרון. היא שאבה השראה משביתת הנשים באיסלנד בשנת 1975, אז החליטו נשים שלא להגיע למקום עבודתן ולהשבית את המשק במטרה למחות על תנאי העסקתן, וכדי להמחיש את החשיבות של הנשים בחברה ובכלכלה במדינה. בפוסט שהפך לויראלי במהרה בפייסבוק, כתבה גל: "נשות ישראל: 4 נשים נרצחו בחמישה ימים. נשים במדינת ישראל אינן שוות לגברים והחוק המגן על זכויותיהן לא נאכף. נשים נאנסות והגברים יוצאים לחופשי. יש עונשים שלא מרתיעים. נשים שנופלות כזבובים. בואו נתאגד פעם אחת. פעם אחת ונעזוב את המחשב, הסירים, הכיתות, המטוסים, הילדים ובני הזוג. ונצא לחופשי בכיכרות. בואו נעשה זאת כבר. בואו נקום ונהפוך פה את המצב. הוא לא יכול להימשך יותר … הוא כבר לא יכול להידרדר יותר. נשים הן לא רכוש. נשים הן לא הפקר".
"מספר הנשים שנרצחו השבוע פשוט זעזע את כל אמות הסיפים הפרטיות שלי", אמרה נב ל"צומת השרון". "מכיוון שאני חובבת היסטוריה ומכירה את הסיפור שהיה באיסלנד, זה נתן לי את הרעיון להשבית את המשק. 50 אחוז מהאוכלוסייה במדינת ישראל לא זוכות לשמירה, להגנה או לאכיפה מספקת, אין הרתעה של אלימות כנגד נשים. זה כנראה סימן שלא באמת זקוקים לנו, ואם נשים ישביתו את המשק לכמה שעות, פשוט לא ילכו לכמה שעות לעבודה אולי אנשים יראו פתאום את המשמעות של זה, אולי משהו ישתנה ביחס לנשים. המטרה היא בעצם להראות מה קורה כשאנחנו חסרות בשוק בעבודה. שנשים יתכנסו בבתי קפה, שידברו על הנושא ויעלו את המודעות בקרב האנשים שמסתובבים בקניונים כדי שבסופו של דבר תהיה חקיקה, ענישה ואכיפה, ויהיה שיפור באופן גורף של מעמד הנשים בחברה. לא הגיוני שנשים בשנת 2017 לא יהיו בטוחות".

פליאה קטנר. צילום עזרא לוי

פליאה קטנר. צילום עזרא לוי

"כאילו שיש משהו רומנטי ברצח"

במקביל למפגש בכפר סבא, נערכו מפגשים דומים בתל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע ובקריית שמונה. במוצאי שבת התקיימו הפגנות מחאה בשבעה מוקדים בארץ. בהפגנה בתל אביב השתתפה חברת המועצה מסיעת מרצ שבאופוזיציה, פליאה קטנר. "ההפגנה הייתה נגד המדיניות וההתנהלות של הממשלה בנושא של אלימות נגד כלפי נשים בישראל. יש מדיניות מכוונת של דחייה של קבלת החלטות ביישום של מסקנות שגובשו בנושא הזה", אומרת קטנר. "ההפגנה הייתה כדי להפעיל לחץ על הרשויות, בין אם זה עיריות או בין אם זה הממשלה, כדי ליישם את מה שהציבור רוצה ומבקש. התקווה היא שהמחאה תעורר משהו אצל מקבלי ההחלטות שיתחילו ליישם את הדרישות. אני חושבת שניתן למגר את התופעה הזו של רצח ואלימות נגד נשים, ולדעתי המדינה לא משקיעה בזה מספיק מאמצים. השבוע הזה שנרצחו בו 4 נשים ממש מוכיח שיש פה אוזלת יד של הרשויות".
קטנר מדגישה שתופעת האלימות כנגד נשים אינה משתייכת למגזר מסוים. "אלימות נגד נשים במשפחה או בין בני זוג, היא משהו שפושה בין כל שכבות האוכלוסייה שלנו. זו מכה קשה ולא משנה לאיזו קבוצת אוכלוסייה את משתייכת. במגזר הערבי יכנו את זה הרבה פעמים רצח על כבוד המשפחה ובחברה היהודית זה יכונה רצח על רקע רומנטי. כאילו שיש משהו רומנטי ברצח. אלימות נגד נשים זה משהו שיכול לקרות לכל אחת, אפילו לחברה שלך, כי אף אחד לא יודע מה קורה בין 4 קירות".
למה את חושבת שלא הייתה הפגנה בכל איזור השרון?
"המחאה הזו התארגנה בימים ספורים, וזה הישג עצום שהיא נערכה במספר כזה של מוקדים בזמן כל כך קצר. אני מניחה שתל אביב היא יחסית קרובה לכאן, ואין סיבה להקים מחאות במוקדים שהם יחסית קרובים. המוקדים שבהם נערכה המחאה היו מרוחקים מאוד אחד מהשני".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר