בעוד כחודש, במרץ, אמורה להסתיים הקמתו של שביל האופניים החדש שנסלל בימים אלה ברחוב כצנלסון. שביל האורך, שיחצה את מרכז כפר סבא מצפון לדרום, אמור לחבר, לנוחיות רוכבי האופניים, את דרך בן יהודה עם רחוב ויצמן.
השביל הזה הוא הראשון שנסלל במסגרת השלב הראשון של תוכנית העירייה ומשרד התחבורה, שמטרתה לרשת בסופו של דבר את העיר כולה בשבילי אופניים. “כשהבאנו את התוכנית לאישור משרד התחבורה הם כל כך התרשמו ממנה, שאחד הבכירים לקח את תוכנית, והיום לכל עיר אחרת שמבקשת ממנו תקציב לשבילי אופניים הוא מראה את התוכנית של כפר סבא ואומר שהוא מצפה לראות תוכנית לא פחות טובה. התוכנית שלנו היא מצוינת”, אומרת מנהלת מחלקת התחבורה בעירייה ליהן דהרי.
אלא שתוכניות לחוד ומציאות לחוד. התוכנית המקורית נכתבה כבר לפני שש שנים על ידי צוות גדול במיוחד שכלל אדריכלים, יועצי נוף ותנועה. בעירייה ביצעו סקרים ובדקו כמה משתמשים פוטנציאלים יש בשבילים והאם תיתכן קישוריות מפרוורי העיר למרכזה, לאזורי התעסוקה ולרכבת. התוכנית יצאה למעשה לדרך בשנת 2012, ומאז מדשדשת, משאירה את העיר עם שבילים המפוזרים ברחבי העיר ולא מחוברים זה לזה.
חמש שנים אחרי הוצאת התוכנית המקורית לפועל, עברה התוכנית שינויים רבים והשתכללה וכעת מקווים בעירייה להוציא אותה לפועל במתכונתה העדכנית. עם זאת התקציב מתקבל ממשרד התחבורה עבור כל מקטע בנפרד, כך שאין לעירייה למעשה שליטה על קצב ההתקדמות. דשדושה של התוכנית המקורית גורם לחשש אצל רוכבי אופניים בעיר שגם הכוונות החדשות סופן לא להתממש, מה עוד שלחלקם יש ביקורת על תכנון רשת השבילים עצמה. “אני קצת מתקשה להבין איך בעירייה מתכננים לקדם את התכנית, כשממילא התקשו ליישם אותה במשך חמש שנים”, אומר אחד מהם, אלן טנמן, שהחל לפעול בנושא השבילים מול העירייה.
כיום יש בכפר סבא 15,882 מטרים של שבילי אופניים סלולים במקטעים שונים ברחבי העיר. השבילים האלה אינם מתחברים זה לזה ואינם יוצרים דרך אחת רציפה ומתמשכת ברחבי העיר. בשכונה הירוקה הצפונית (שכונת 80) נסללו עד היום 4,750 מטר; בשכונה הירוקה הדרומית (שכונת 60) נסללו עד היום 3,040 מטר; ברחוב דב הוז, בקטע שבין טשרניחובסקי למעפילים, נסללו 420 מטר; ברחוב אופירה נבון – בין שכונת קפלן לשכונת תשלוז – נסללו 250 מטר; בטיילת בשכונת עלייה נסללו 722 מטר ובשבילים שונים אחרים ברחבי העיר נסללו 4,200 מטר נוספים. במקביל, במסלול הכושר “פארקור” בשכונה הירוקה הצפונית נסללו 2,500 מטר של שביל אופניים אתגרי.
לפי תוכנית העירייה, בשלב הראשון של העבודות שמתחיל כאמור בימים אלה, מתוכננים להיסלל 20,140 מטרים נוספים של שבילי אופניים ברחבי העיר. שבילים נוספים שנמצאים בשלב הראשון של העבודות המתוכננות הם חיבור צומת רעננה עם רחוב משה סנה (1,530 מטר), חיבור בין דב הוז לויצמן דרך רחוב טשרניחובסקי (1,355 מטר), חיבור דרך בן יהודה משכונת קפלן (רחוב הנביאים) ועד טשרניחובסקי דרך התיכונים (2,710 מטר), חיבור רחוב תל חי מבן יהודה, דרך רחוב הכרמל ועד דרך תל אביב יפו סמוך לכביש 531 (1,690 מטר) ועוד. שביל נוסף אמור להסלל ברחוב נורדאו ולחבר את תחנת הרכבת עם ויצמן ורחוב יצחק שדה בצפון. בשלב השני, שכולל 12,515 מטר של שבילים, אמורים להסלל שבילי אופניים ברחובות סוקולוב, משה דיין, הגליל, הכרמל, גלר, בר אילן, דרך תל אביב יפו, הנביאים ועוד.
בד בבד עם תחילת העבודות, מנהלת העירייה שיחות עם תושבים ומשאים ומתנים מול משרד התחבורה לגבי תקציבים והאופן בו יסללו את השבילים הבאים. לכן, בין השאר, פתח בשבוע האחרון תושב העיר אלן טנמן קבוצת פייסבוק חדשה בשם “כפר-אופן – שבילי אופניים לכפר סבא טובה יותר". המטרה שלו היא לגרום לעירייה לאמץ את המודל ההולנדי לרישות שבילי האופניים, והוא מעלה לא מעט הצעות לאופן שבו לדעתו אמורה רשת האופניים הכפר סבאית להיראות.
“בשיחה שלי עם מחלקת התנועה של עיריית כפר סבא לגבי מהיר לעיר (פרויקט נתיב התחבורה הציבורית המהיר לאורך רחוב ויצמן), נאמר לי שרוכבי אופניים יקבלו אומנם שבילים, אבל יצטרכו לרדת מהאופניים בכל צומת, ובפרט בצומת ויצמן/רוטשילד שהוא הצומת הצפוף ביותר בעיר”, הוא כותב בפוסט שפרסם, “אז אחרי אותה שיחה, חשבתי לעצמי: מה היה עושה ראש עיריית אמסטרדם? אותה עיר נוראית שמקדשת את הולכי הרגל ורוכבי האופניים. הגעתי למסקנות הבאות: אין צורך שמי שחוצה את העיר ברכבו מקצה לקצה יעשה זאת דרך מרכז העיר. יש את רחוב בן יהודה, יש את 531. אם אין צורך, לא חייבים לאפשר נסיעה רצופה ברכב ברחוב, וגם לא ברחובות המקבילים לו… ואז כבר לא צריכים ארבעה נתיבים – מספיק שניים. פתאום יש המון מקום לנתיבי אופניים ושבילים מופרדים משני צדי הכביש, עם המשכיות בצמתים, להולכי רגל והתנועה זורמת”.
אחת הבעיות המרכזיות שמעלה טנמן היא כאמור רציפות שבילי האופניים, שגם אם היו מחוברים זה לזה באופן מושלם, רצף הנסיעה היה נקטע בצמתים. “כל השבילים מנותקים אחד מהשני ובסופו של דבר העירייה סוללת שבילים, אבל לא ניתן לנסוע בהם באופן רצוף”, הוא אומר, “צריך לאפשר לרכוב מנקודת המוצא ועד ליעד, ולא לגרום למצב שבו הרוכב נאלץ לנסוע על הכביש כחוק אבל תוך סכנה, או בניגוד לחוק ועל המדרכה, או לחצות צמתים.
"עוד בעיה היא שלפי השלב הראשון של התוכנית בונים את השבילים במקומות בהם הכי נוח לסלול, ולא לפי הצורך התחבורתי של הרוכבים. ברחוב מסויים יש עץ שאי אפשר לעקור, לפעמים מבקשים סכומי עתק להטמין באדמה תשתיות חשמל, יש הרבה הפרעות תשתית שמייקרות את הפרויקטים הללו. זו בהחלט בעיה”.
מה אתה חושב אחרי שראית את המפה של העירייה?
“התכנית הזו טובה מזו שהיתה בהתחלה. ולמרות זאת, במבחן התוצאה, פחות מעשרה אחוז מהתכנית הראשונית המוגבלת בוצע. למשל, שביל בדב הוז בין המעפילים לכצנלסון שהתחילו בסלילתו בוטל כדי להוסיף לרחוב שמונה מקומות חניה. העיר היום נורא פקוקה ואופניים יכולים לעשות את השינוי, אבל אני חושב שפוליטיקאים מפחדים לקבל החלטות שהם חושבים שהן לא פופולאריות. הם למשל מפחדים שהסוחרים בוויצמן יתעצבנו אם הרחוב יצומצם, למרות שמחקרים מוכיחים שככל שאתה מצמצם נתיבים כמות העומס יורדת”.
חבר קבוצת רוכבי האופניים האזורית “השרון בשבילי אופניים”, מאיר מנדלוביץ’, לא בטוח שהבעיה היא תקציבית. “אפשר לפתור את בעיית התחבורה בכפר סבא, בהתאם להנחיות משרד התחבורה. אם יהיה רצון טוב, הכסף שיש כרגע בקופה ובקרנות משרד התחבורה יספיק להכל”, הוא אומר, “אני חושב שהעירייה לא עשתה כלום במשך חמש שנים. עכשיו הם עשו קטע אחד חלקי בכצנלסון, שהוא מבורך, אבל לא פותר את הבעיה – לא של ההגעה לתיכונים ולא של החטיבות. זה עולה לנו בדמים, בילדים ומבוגרים שנפצעים בתאונות אופניים בכפר סבא שיכולות היו להימנע. יש שבילי אופניים בעיר שפשוט לא יוצאים משום מקום ולא מגיעים לשום מקום, אז למה סוללים אותם? תראה את השביל שמחבר את אושילנד וסאן דיסק. שביל אופניים נפלא שאנחנו לא יודעים למי הוא עוזר. העיקר להגיד שסללו שבילי אופניים. זה לא מנע אף תאונה ולא סייע לאף אחד”.
מנהלת מחלקת התחבורה בעירייה דהרי, מסבירה כי “לעיריות אין תקציבים לסלילת שבילי אופניים. כל שנה רוב הבקשות שלנו הן למימון של שבילי אופניים. בסוף אתה צריך לשנות את כל הגיאומטריה של הרחוב, מביא אבני שפה, בונה מדרכה חדשה, העלויות גדולות”, מסבירה דהרי, “אתה לוקח רחוב קיים וצריך להכניס עוד שניים וחצי מטרים, ולא יודע מאיפה לקחת את זה. מהמדרכה? מהכביש? ומה עם העצים? עמודי חשמל? יש במהלך התכנון הרבה מאוד אלמנטים מטרידים. לכן קשה לתכנן שבילי אופניים בערים בישראל”.
אחת הטענות המרכזיות היא שאין רצף נסיעה. תמיד השביל יסתיים בצומת.
“הבעיה היא לא העירייה אלא העובדה שלמשרד התחבורה אין פתרונות לסלילת שבילי אופניים רציפים במדינה. ברגע שבמשרד התחבורה ישנו את ההנחיות, נפעל לפיהן. עקרונית אני מסכימה עם הטענה אבל מצד שני כל צומת הוא קונפליקט. במשרד התחבורה אמרו לי שהם כותבים מחדש את התוכנית כך שיהיה פתרון לנושא הצמתים. עד אז, גם רוכב אופניים יצטרך לעצור ולרדת מהאופניים כדי לחצות מעברי חצייה וצמתים. עם זאת, אני אתן דוגמה של קטע הדרך מטשרניחובסקי עד רחוב ירושלים, ומהרצל עד כביש 40. במסגרת תוכנית מהיר לעיר לא הסכמתי בשום אופן לעשות שביל אופניים שנקטע באמצע, כשאין דרכים חלופיות. עכשיו מדברים על תכנון מחדש של כל האזור. אנחנו עובדים עם מתכנן תנועה ונוף ומנסים להכניס כמה שניתן שבילי אופניים, למרות הקושי התכנוני במרחב העירוני”.
פרויקט שבילי האופניים נחשב ל”בייבי” של ממלא מקום ראש העירייה, צביקה צרפתי. “התוכנית לא יוצאת אל הפועל בקצב שאנחנו רוצים”, מודה צרפתי, “אבל היא נעשית צעד צעד, בתקווה שהיא תושלם. כל אחד חושב שכדי לסלול שביל אופניים לוקחים אספלט סוללים וזהו. הנושא מורכב והתקציבים ממשרד התחבורה לא תמיד בגובה שאנחנו מבקשים. לשמחתנו, בשנתיים האחרונות יש התקדמות מאוד טובה. שיתוף הפעולה טוב ובשנים הקרובות הקצב ילך ויגבר והשבילים יגיעו לכל המרכזים החשובים. אין לי ביקורת על משרד התחבורה. כעיר אני רוצה יותר, אבל המשרד מחלק את העוגה שלו בין הרבה ערים. עם זאת, המודעות גדלה וכך גם יגדלו התקציבים”.
מהנדסת העירייה, ענת צ’רבינסקי מוסיפה: “תוכנית האב לשבילי אופניים היא תוכנית מצוינת שנועדה להתוות את הדרך ולמצב את כפר סבא כעיר שרואה את החשיבות של הנושא. יחד עם זאת, התוכנית צריכה עדכונים ואנחנו עדיין מכניסים שבה שינויים. השנה הגדלנו באופן משמעותי את התקציב העירוני בעוד שני מיליון שקל לטובת שבילי אופניים. נפגשנו עם תושבים בעבר ונשמח לעשות כל דבר שיקדם את הרשת ויאיר את עינינו בכל כיוון במסגרת החוק”.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד משקיע מדי שנה עשרות מיליוני שקלים בהכשרת מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים, בכל רחבי הארץ. המשרד מעודד רשויות מקומיות להקים בתחומן שבילי אופניים באמצעות תקצוב ייעודי, ומקדם תכניות לסלילת שבילי אופניים בכבישים בינעירוניים ורשת אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן. משרד התחבורה תיקצב את שבילי האופניים בכפר סבא בסכום כולל של למעלה מ-4.6 מיליון שקלים, שמועברים לרשות המקומית, האחראית על ביצועם, בהתאם לקצב התקדמות הפרויקטים. כל שביל אופניים נבחן ומתוקצב באופן פרטני, טרם אישורו. יצוין כי שבילי האופניים מהווים נדבך אחד מיני רבים, ותקציב משרד התחבורה מתחלק בין הפרויקטים השונים שהמשרד מקדם. לפיכך, כל שביל אופניים מתוקצב בנפרד ולא ניתן לתקצב את כל שבילי האופניים בעיר בפעימה אחת כמכלול".
תגובות