הדמיית הקניון המתוכנן. הדמייה: משרד האדרכילים יסקי מור סיוון
הדמיית הקניון המתוכנן. הדמייה: משרד האדרכילים יסקי מור סיוון

זה לא רק המחלף: מה לא סיפרו לכם שמתוכנן לקום בשטח המחלוקת סמוך ל-531?

חשיפה: עיריות הוד השרון וכפר סבא מתקוטטות על השטח ביער אוסשיקין, וכנראה שלא רק בשביל להציל את העצים

פורסם בתאריך: 13.4.18 13:09

השטח שבין הוד השרון לכפר סבא, בגדה הצפונית של כביש 531, באזור תחנת הרכבת סוקולוב, עלה לכותרות בשבועות האחרונים על רקע התנגדות תושבי רחוב ארלוזורוב בכפר סבא לתוכנית של נתיבי ישראל להקמת רמפת סוקולוב, שאמורה לקום סמוך לבתיהם. כחלק מהמאבק נלחמים גם התושבים, בגיבוי העירייה, בהחלטה לעקור 170 עצים ביער אוסישקין לצורך הקמת הרמפה. במקביל, מנהלת עיריית כפר סבא מאבק להעביר לידיה את השטח, ששייך מוניציפאלית להוד השרון, ולפני פסח אף התקיים במקום סיור של ועדת הגבולות עם נציגים של שתי העיריות.

אבל, מסתבר שמלבד הרמפה והעצים, יש אינטרס נוסף בשטח המחלוקת, וכזה ששווה הרבה מאוד כסף: בסמוך לרמפת סוקולוב מתכננים, מזה למעלה מעשר שנים, היזמים גיורא רוזנבאום ומוטי שמיר (שמלצר), בשיתוף עם רכבת ישראל, להקים קניון רחב ממדים, עם בניין משרדים וחניון גדול. על פי אתר האינטרנט של חברת ג’ רוזנבאום, במתחם אמור לקום מבנה תעסוקה ומסחר.

הדמיית הקניון המתוכנן. הדמייה: משרד האדרכילם יסקי מור סיוון

הדמיית הקניון המתוכנן. הדמייה: משרד האדרכילם יסקי מור סיוון

רוזנבאום, למי שלא מכיר, הוא בעל שטח חניון רכבת סוקולוב וגם בעל השטח שבו אמורה להתבצע עקירת העצים ושהופקעה על ידי נתיבי ישראל לשם כך. המרכז המסחרי על כל חלקיו אמור לקום גם על חלק מביתו של היזם השני שמיר. היזמים אומרים שהקמת הקניון קיבלה כמעט את כל האישורים הנדרשים, אבל מתעכבת בעיקר בשל בקשת עיריית כפר סבא מנתיבי ישראל להקים את מחלף סוקולוב, שלא היה בתכנון המקורי של כביש 531. “השקענו בתוכניות האלה הרבה מאוד כסף שכנראה ילך לריק”, אומר השבוע שמיר, “במיזם שלנו לא היתה בגלל פגיעה בעצים. המחלף הזה, שנוצר בחטא, הוא זה ששינה את כל הסיפור. היינו צריכים לשנות את התוכנית והצלחנו להתגבר גם על זה. אבל מי שחותך את העצים הם נתיבי ישראל. המיזם שלנו, באחריות, לא נושק לעצים".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

7,000 מ"ר של מסחר ותעסוקה

“הקמת הקניון תיקח עוד הרבה זמן – עוד חזון למועד”, אומר השבוע רוזנבאום. “מדובר בפרויקט שיזמנו במשותף עם מוטי שמיר שמלצר, שגר בסמוך, יחד עם רכבת ישראל. אבל אין מה לדבר על הפרויקט כי אני לא רואה אותו קם בזמן הקרוב”.

ראיתי הדמיה מרשימה מאוד.

“זו הדמיה מרשימה שהגשנו בזמנו לתוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית, שהייתה אמורה לקום במתחם, אבל לצערי הרב בגלל הבירוקרטיה הישראלית זה מדשדש במשרדים השונים. אני במידה רבה סקפטי ולא משוכנע שהפרויקט ייוולד”.

זה הולך לקום לצד המחלף?

“זה כבר לקח בחשבון מזמן את המחלף כך שזה לא סותר אותו. אפילו תכננו מעבר תת קרקעי מתחת למחלף כדי לקשר את המחלף לרחוב הטייסים”.

תסביר עליו קצת.

“הפרויקט אמור לנצל את שטח האדמה שכלוא בין המחלף – שאמור לעבור בצמוד מאוד לבתים של כפר סבא בעורף של רחוב ארלוזורוב, ולהתחבר לרכבת באופן מיטבי. מדובר בפרויקט בדומה לזה שקם בעזריאלי בחיבור של הרכבת לאיילון. זהו שטח של 7,000 מ”ר של מסחר, משרדים ותעסוקה שאמור לשרת את באי ויוצאי הרכבת. בעגה המקצועית קוראים לזה ‘עבודת רגליים’, כלומר שתושבי כפר סבא והוד השרון יחנו את הרכבים שלהם בחניון קומתי ותת קרקעי הרבה יותר גדול ממה שקיים היום, חניון שמכיל כמעט 700 מכוניות לעומת 120 כיום, ובהלוך אל הרכבת ובחזור ממנה בדרך אל המכונית הם יעשו את הקניות שלהם על הדרך”.

נשמע פרויקט גדול.

“שליש ממנו מיועד לחניון. 7,000 מ”ר זה שטח קטן מאוד יחסית. אין מטרה להביא אנשים מהחוץ לקניון אלא רק מי שנדרש לשירותים בתוך המתחם”.

גיורא רוזנבאום

גיורא רוזנבאום

זהו שטח שלך?

“השטח הזה הוא שלי בחלקו הגדול – זו קבוצה של בעלי קרקע שהרימו את הפרויקט. אנחנו מטפלים בתוכנית הזאת משהו כמו עשר שנים לצערי הרב. יחסית, זה לא המון זמן בענף הנדל”ן, לצערי פרויקטים נגררים אפילו מעבר לזה. אני בספק שזה ייבנה גם אחרי כל המאמץ הגדול וההשקעה של מיליוני שקלים ששמנו בתכנון ובהסכמים עם רכבת ישראל ועם נתיבי ישראל. יש לנו התחייבויות כספיות גדולות מאוד שלקחנו על עצמנו”.

שמעת על עקירת 170 העצים?

“היער שהולכים לעקור שייך לי, אז בטח ששמעתי. מה שבטעות קוראים לו יער אוסישקין – זו חורשת עצי אקליפטוס שסבא שלי נטע בזמנו. זה שטח שהפקיעו ממני. המחאה להצלת העצים טובה, אבל לצערי הצרכים יגברו על ההתנגדות הזאת. יש תוכנית מאוד ברורה של נתיבי ישראל. מה שקרה הוא שהם כשלו ולא תכננו בתחילה את הירידה מכוון מערב יותר קרוב לסוקולוב, והסתמכו על כך שהמעבר בתל חי יספיק. התוצאה הייתה עומס גדול של רכבים היורדים לתל חי, כך שחלק מהתנועה גם זרמה דרך העיר. הרעיון של העירייה, והצפי היה, שחלק מהתנועה תתנקז דרך כביש הטייסים – מה שלא קרה. כעת התכנון של רמפת סוקולוב מאלצת את נתיבי ישראל להפקיע שטחים באזור בית הקברות כדי לאפשר גלישה לכביש וירידה לסוקולוב. אגב, אלו לא העצים היחידים שייעקרו. גם ממערב לשם, בשטח שבו עיריית כפר סבא ביקשה להשתמש, לא רחוק היום שיעקרו עצים כאשר יוגשו תכניות בנייה כלשהן”.

אז אתה בעד או נגד עקירת העצים?

“זה לא שייך אם אני בעד או נגד. אני נמצא במצב שאין לי יכולת להתנגד או לתמוך או לתקוף את זה. בוודאי שאני נגד העקירה. זה שטח שהופקע ממני. אבל מישהו שואל אותי בכלל?”.

יער אוסישקין. צילום עזרא לוי

יער אוסישקין. צילום עזרא לוי

אז איפה הקניון אמור לקום?

“בתפר שבין הכביש, במיקום של החניון עצמו. בסופו של דבר עקרו עצים כדי להקים את החניון של הרכבת. למה אז תושבי כפר סבא לא התנגדו? הרי הופקעו שם בזמנו ארבעה דונם מתוך עשרה דונם שהיו לי. נניח שאז ועד הפעולה לא היה מספיק חזק, אבל גם אז לא היה סיכוי וגם לא היום. המחלף הזה הוא צורך של שתי הרשויות – כפר סבא והוד השרון”.

מה אתה אומר בעצם, שעקירת העצים היא גם אינטרס של בגלל עיריית כפר סבא?

“עיריית כפר סבא מגלגלת עיניים לשמיים כדי לתת הרגשה לתושבים שגם הם נגד עקירת העצים, אבל הם צריכים את זה. הרי הם יצרו את הבעיה כשדרשו את הקמת המחלף במקום הזה, אז נותנים להם פתרון ועכשיו הם מצקצקים בלשון ואומרים אוי ואבוי? המחלף לא היה קם אם הם לא היו מקימים קול צעקה שאין ירידה ל-531, ופתאום הם נגד. מה, יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה?”.

ומה עם הוד השרון?

“לעירית הוד השרון לעומת זאת מאוד נוח, כי היא הסתדרה. היא יכולה לאורך הדרך לעשות ירידה לכביש 4 ואפילו לכביש 5. לעיריית כפר סבא אין אופציה כזו”.

כפר סבא רוצה לספח את השטח.

“נכון, הם ביקשו את השטח הכלוא הזה, אותו השטח שעיריית הוד השרון מתנגדת לשחרר אותו בוועדת הגבולות. גם אני מתנגד. אני לא מוכן בשום פנים ואופן שעיריית כפר סבא תשתלט על המתחם הזה ותעשה בו כאילו בתוך שלה. הם רוצים את היער אליהם”.

תוכנית הסיפוח

ביום ראשון לפני כשבועיים, בשבוע של ערב פסח, הגיעו לסיור בשטח צוותים של עיריות כפר סבא והוד השרון יחד עם אנשי ועדת הגבולות במשרד הפנים, כדי לראות בעין את האזור אותו מבקשת עיריית כפר סבא לספח אליה. בסיור השתתף גם פרופ’ אלי פירסט, מי שתכנן את תוכנית המתאר העירונית כ”ס 2035. אנשים מטעמו של חבר מועצת העיר מהאופוזיציה, המתמודד לראשות העיר, יובל לוי, צילמו את המשתתפים בסיור ובפוסט שהעלה לפייסבוק כתב “מי יודע מה עשה ראש עיריית כפ”ס ובכירים בכביש ליד היער ובית ספר אוסישקין?”.

סיור בוועדת הגבולות לפני פסח. צילום: המטה של יובל לוי

סיור בוועדת הגבולות לפני פסח. צילום: המטה של יובל לוי

“אשתו של לוי הגיעה והתחילה לצלם אותנו כאילו אנחנו שודדים וגורמים נזק”, אומר סגן ראש עיריית הוד השרון, יגאל שמעון. “היא כנראה חשבה שמדובר על סיור שקשור לתוכנית של הרמפות ועקירת העצים”.

אז מה באמת עשיתם שם?

“אנחנו הגענו לסיור של ועדת הגבולות. זה הכל”.

דיברתי עם גיורא רוזנבאום הבעלים של הקרקע, והוא די כועס על עיריית כפר סבא.

“גם אני כועס. עיריית כפר סבא פשוט מנסה לעשות פעולה לחטיפת הקרקע במטרה לזכות בנתח נדל”ני ששייך להוד השרון. מהסיור התברר לי שכל מה שהם רוצים זה לפתח את השטחים מצפונית לכביש 531. מה שהם רוצים לעשות זה בדיוק מה שאנחנו רוצים לעשות – הם מייעדים את הקרקע למשרדים ולמסחר”.

הכוונה לקניון אותו הולכים להקים?

“בדיוק, אלא מה. מדובר בתוכניות שלא אושרו שנים בגלל נושא הרמפות שרק עכשיו קיבלו תוקף”.

נשמע שזה מרגיז אותך.

“זה מרתיח אותנו. הם מדברים נגד כריתת היער, אבל הם בעד הקמת מתחם נדל”ני על חשבון החנייה של הרכבת וחלק ניכר מהעצים שיניב להם רווח יפה מארנונה. אמרתי לחברי הוועדה שעיריית הוד השרון מוכנה להקים צוות תכונני שייתן מענה לצרכים של התושבים שלא יפגעו. לתכנן ביחד. ובעיריית כפר סבא לא רוצים. הם רוצים את השטח אליהם. אז יצא המרצע מן השק – הכוונה של כפר סבא הוא לזכות בנתח כלכלי – וזה חמור ביותר – זו לא שכנות טובה, לא שכנות ראויה”.

אתה אומר דברים קשים.

“ואני עומד מאחוריהם. הלכו והגישו לוועדת הגבולות דרישה לשינו קו הגבולות בלי להתייעץ אתנו. הם אפילו לא הגישו התנגדות לתוכנית המתאר שלנו – תוכנית שקיבלה תוקף רק לפני חודשיים. הם לא מתנגדים לעשות לביתם ומגישים בקשה לשינוי גבולות כדי להשתלט על שטח נדל”ני. הם הגזימו וטוב שכפר סבא ימשכו את הבקשה שלהם מידית”.

 

יובל לוי

יובל לוי

יו”ר האופוזיציה במועצת כפר סבא, המתמודד לראשות העירייה יובל לוי, התייחס ואמר: “אני מייצג את הדרישה הציבורית לשמור על מה שנשאר מהפרדסים ומהעצים של פעם מפני הבנייה הפרועה. קניון חדש איננו נחוץ לאף תושב חוץ מאשר ליזמי הנדל”ן ואינו מצדיק את הפגיעה באופי העיר ובאיכות החיים. רק אינטרסים תמוהים יכולים לצוץ ולהביא לבנייה של קניונים ומגדלים יום אחרי שמורידים את היער. האינטרס הציבורי הנקי לא מחייב להוריד את היער. אני מצפה שהנהגת העיר תדע להפעיל את הסמכויות שלה בשם הציבור ולשמור מפני השחתת פני העיר כפי שכל אדם מהיישוב מצפה מהם לעשות כן. כאב לי לשמוע שעיריית כפר סבא לא רק שאיננה עוצרת את כריתת היער אלא מעוניינת לכאורה בבניית מגדל וכל המחלוקת היא אם העירייה תהנה מהדיווידנדים או לא. הנהגת עיר צריכה להיות רחוקה מקבלנים ומאינטרסים שלא תורמים לציבור”.

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: “מדובר בשטח המוניציפלי של הוד השרון, כשכביש 531 נמצא בסמכותה ובאחריותה הבלעדית של חברת נתיבי ישראל. עיריית כפר סבא רואה בחומרה רבה כריתתם של עצים, ופועלת בהקשר זה אל מול הגורמים הרלוונטיים”. לגבי סיור ועדת הגבולות מסרה העירייה: “ראש העירייה צביקה צרפתי השתתף בסיור ועדת הגבולות לפני הפסח, בהמשך לבקשת העירייה לתיקון הגבול המוניציפאלי עם הוד השרון ולהרחבתו גבולות העיר עד לתוואי תשתית כביש 531. במסגרת זו, הועלו הטיעונים בעד תיקון הגבולות והוצגו הנימוקים התכנוניים לכך, תוך התייחסות לאיכות חיי התושבים. נזכיר כי עיריית כפר סבא פועלת לביצוע תיקונים בגבולות המוניציפליים של העיר מול עיריית הוד השרון ומול מועצה אזורית דרום השרון, כפי שגם אושר במועצת העיר”.

תגובת נתיבי ישראל: “כידוע התוכנית אושרה על ידי ועדת התכנון המחוזית (מרכז) עוד ב-2015 לאחר בחינת חלופות תכנוניות רבות ולאחר שנשמעו כלל ההתנגדויות מצד הציבור, לרבות נושא היער. הבחירה להפנות אצבע מאשימה נגד חברת נתיבי ישראל שאין לה כל סמכות חוקית בבחירת החלופה היא בגדר ספין המזלזל בקורא, כך גם טענותיו של האדם שהבאת את דבריו ואינם נכונים בבסיסם. בהתאם להנחיית משרד התחבורה, הפרויקט המדובר עתיד לצאת לביצוע במיידי, זאת לאחר שהושקעו שנות עבודה רבות ומיליוני שקלים, כאשר תכליתו לחבר את 531 לכביש 4 לצפון ולאפשר את פרויקט ‘מהיר לעיר’ אשר מהווה לו תנאי”.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: “התוכנית המדוברת איננה נמצאת בתהליך עבודה ברכבת ישראל”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אילנה

    רח סוקולוב לא מסוגל גם עכשיו לקלוט את כמות התנועה שסורמת אליו מ 531 מה יהיה לאחר שהמחלף יבנה… פקקים וזיהום אויר ורעש לתושבי הרחוב…. נדלניסטים תאבי בצע וממון…

  2. אילנה

    רח סוקולוב לא מסוגל גם עכשיו לקלוט את כמות התנועה שזורמת אליו מ 531 מה יהיה לאחר שהמחלף יבנה… פקקים וזיהום אויר ורעש לתושבי הרחוב…. נדלניסטים תאבי בצע וממון…

  3. אריאל

    בניית קניון בצמוד לתחנת רכבת היא דווקא _טובה_ לסביבה. בפשטות, אם נוסעי הרכבת יוכלו לעשות קניות בתחנה, זה אומר שהם לא יצטרכו לסוע ברכבם הפרטי לעשות קניות במקום אחר. זה מעודד שימוש בתחבורה ציבורית, מפחית זיהום ממכוניות, מפחית פקקים ומייתר את הצורך בבניית מרכזי קניות בשטחים פתוחים באמת.
    בקיצור הקניון הזה הוא טוב לסביבה וגם לציבור.
    (ולא, אין לי מניות בקרקע)

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר