בית הספר אוסשיקין. צילום עזרא לוי
בית הספר אוסשיקין. צילום עזרא לוי

פיילוט ראשון מסוגו שיתקיים בבית הספר אוסישקין עשוי לשנות את מערכת החינוך בישראל

אם הפיילוט יצלח, אמורה שיטת ששת העקרונות המתגבשת להיות בעתיד הלא רחוק נחלתם של כל בתי הספר היסודיים בישראל

פורסם בתאריך: 23.4.18 14:58

פיילוט ארצי, ראשון מסוגו, שאמור להתחיל בשנת הלימודים הבאה בבית הספר היסודי אוסישקין בכפר סבא, עתיד לשנות את מערכת החינוך בישראל. הפיילוט, שאירוע הכרזה חגיגי שלו יתקיים מחר (ג') בבית הספר, הוא תוצר של שיתוף פעולה בין אגף המחקר והפיתוח במשרד החינוך לבין הנהלת בית הספר, ומבוסס על שישה עקרונות שישולבו, החל משנת הלימודים הבאה, בכל תחומי הלימוד בבית הספר. אם הפיילוט יצלח, אמורה שיטת ששת העקרונות המתגבשת להיות בעתיד הלא רחוק נחלתם של כל בתי הספר היסודיים במערכת החינוך בישראל.

"מדובר במהלך תקדימי שקורה בכפר סבא והוא ראשון מסוגו בארץ", מספרת מנהלת בית הספר אוסישקין טלי שוורצשטיין-בסר, "כשהתחלתי לנהל את בית הספר, לפני יותר משנה, התחלתי לחשוב מה נכון לעשות כדי להכין את התלמידים לעתיד שלהם כאנשים בוגרים במדינת ישראל. ילד שנכנס בגיל שש לבית ספר עובר את מערכת החינוך, ואחרי השירות הצבאי מתחיל את חייו המקצועיים. שאלנו איך יראו החיים שלו, איך תראה המציאות שלו, ומשם חשבנו איך לגזור מזה אחורה ומה אותו ילד צריך שניתן לו היום כדי שיצליח בעתיד להשתלב בצורה מיטבית בחיים ובעבודה".

ואיך עושים את זה בפועל?

"כפעולה ראשונה הבאתי לבית הספר עתידנים וחוקרי מוח, שהעבירו לצוות ההוראה הרצאות על איך אמור להיראות העתיד במדינה. מתוך ההרצאות האלה הצוות גזר שישה עקרונות שצריכים להיות בכל החשיבה של בית הספר ובכל תחומי הלימוד והפעילויות. במקביל, דרך אחת האמהות בבית הספר, שהיא בעצמה חוקרת מוח, גיליתי שבאגף המחקר והפיתוח במשרד החינוך עובדים על משהו דומה. נפגשתי עם האנשים באגף ולהפתעתי גיליתי שגם הם גיבשו שישה עקרונות שהיו זהים לששת העקרונות שגיבשנו אנחנו בתוך בית הספר. בשלב הזה, כשגילינו שבמשרד החינוך הגיעו לאותן מסקנות כמו שלנו, החלטנו לחבור ולעבוד יחד".

שוורצשטיין-בסר מכנה את ששת העקרונות "עקרונות של פדגוגיה מוטת עתיד", והיא מסבירה: "ראשית, יש את עיקרון הפרסונליות, שאומר שעולם החינוך צריך לעבור מחינוך סדרתי לחינוך מותאם אישית. הכוונה היא התאמה של התכנים באופן אישי לכל אחד מהתלמידים. אחד הביטויים לכך היא בחירה, ולפי השיטה 30 אחוז מחומר הלימוד יהיו לפי בחירת התלמידים, והם ילמדו אותו בשעות בחירה שיוגדרו לשם כך. הם יוכלו לעבוד עם מנטורים וללמוד נושאים פרטניים, וגם הם עצמם יוכלו לשמש כמנטורים עבור תלמידי השכבות הנמוכות. גם בתוך המקצועות עצמם תהיה בחירה, ולמשל ילד יוכל לבחור אם במתמטיקה הוא יתמקד בלוגיקה או בהסתברות, ובמדעים יוכל לבחור בנושא אחד שמעניין אותו ושקרוב לליבו".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

"עקרון שני הוא האי-פורמליות", ממשיכה שוורצשטיין-בסר, "ילדים יוכלו להביא נושאים מעולמם האישי, נושאים שאליהם נחשפו מחוץ לבית הספר, וללמוד עליהם. למשל תלמיד שבדרך לבית הספר ראה ציפור והתעניין בה יוכל להרחיב את הלימוד עליה באמצעות מנטורים בשעות הבחירה, או שיוכל ללמוד עליה באמצעות תלמידים מכיתות גבוהות יותר שישמשו עבורו כמנטורים".

"עקרון נוסף הוא הגלוקאליות, מושג שמשלב גולבליזציה ולוקאליזציה", מוסיפה שוורצשטיין בסר, "הכוונה היא לאפשר לתלמידים לגבש את הזהות המקומית שלהם ובמקביל גם לפתוח אותם לעולם הגלובלי. התחלנו למשל השנה לקיים שיחות סקייפ בין תלמידי שכבת ד' בבית הספר לבין תלמידים בכפר קטן שאיתרתי ליד האלפים בגרמניה. התלמידים שומעים על החיים בגרמניה וכמובן שמתבצע גם תהליך הפוך. במקביל, אנחנו פועלים כדי לגבש את הזהות המקומית, הכפר סבאית. הילדים לומדים על הזהות שלהם, על כפר סבא, על אזור השרון, על ישראל, לומדים מה מיייחד את כפר סבא, המורשת של העיר ולאן כפר סבא מתפתחת. במסגרת הזו התלמידים גם יוצרים קשרים בתוך הקהילה, אם זה באמצעות ביקור אצל קשישים בבית גיל פז בשכונה או קשר עם ילדי גנים בסביבת בית הספר".

העקרון הרביעי בשיטה החדשה הוא "תמורתיות". "העידן המודרני הוא עידן של הרבה מאוד שינויים מואצים וילדים צריכים להיות מסוגלים להתמודד עם אתגרים של מציאות משתנה", אומרת שוורצשטיין-בסר, "זה אומר שילדים צריכים להיות גמישים וזריזים כדי להסתגל למציאויות חדשות".

תסבירי.

"הסבר פשוט לכך יכול להיות מדוגמה פיזית, כשלמשל בחצר בונים צינור שהילדים נכנסים אליו ויוצאים מצדו השני. לפי עקרון התמורתיות בונים צינור שבאמצע הדרך הוא משתנה, והופך לצר יותר או רחב יותר, כך שהילד צריך להתאים את עצמו כדי להצליח לצאת החוצה. מבחינת הלימודים עצמם יהיה דגש על עידוד לקיחת סיכונים, על החופש לטעות, על לחשוב קדימה ולדמיין מציאויות אחרות".

טלי שוורצשטיין בסר

טלי שוורצשטיין בסר

עקרון נוסף נקרא "תכלול", ושוורצשטיין-בסר מסבירה שמדובר בגיבוש זהות ערכית ומוסרית של התלמידים. "דווקא בעולם כזה פרוץ ומשתנה אדם צריך לדעת מה הם הגבולות שלו, ומה הוא מוכן או לא מוכן לעשות", היא אומרת, "במציאות משתנה כמו שלנו מדובר בעקרון מאוד חשוב שמלמד את התלמידים להקשיב למצפן המוסרי שלהם. העקרון הזה צריך להיות נוכח בשיח בבית הספר, כשתוך כדי עבודה נותנים לתלמיד הערכה על ההתנהלות הערכית שלו. אתה מאפשר לתלמיד לבדוק בעצמו איך הוא התנהל, איפה למשל הוא ויתר ועל מה הוא לא היה מוכן לוותר".

העקרון האחרון הוא עיקרון השיתופיות. "בעתיד יהיו חייבים לעבוד בשיתופי פעולה, ואין מצב בעתיד שאדם יוכל להשיג לבד את מה שהוא יוכל להשיג בקבוצה, ותלמידים צריכים ללמוד לעבוד יחד כדי להשיג מטרות", אומרת שוורצשטיין-בסר, "הרעיון הוא להרכיב קבוצות עבודה שבהן כל אחד יכול לתרום משהו לקבוצה, לפי כישוריו, ולהעשיר את הקבוצה בידע ובתכונות שלא בהכרח קיימים בבית הספר. למשל, ילד שהחוזקה שלו היא יכולת ארגון טובה יקח על עצמו את ארגון סדר הפעולות. ילד אחר, שהוא אולי פחות מסודר אבל מאוד יצירתי, יתרום את היצירתיות שלו לקבוצה. בקבוצות יכולים לעבוד גם ילדים משכבות גיל שונות, והתלמידים יצטרכו לדעת להתגמש ולנהל שיח אמיתי כדי להגיע ביחד לתוצאה".

הפיילוט, כאמור, אמור להתחיל בבית הספר בשנת הלימודים הבאה בתהליך מדורג, והוא יתחיל בשלושה מוקדים בחצר בית הספר. "החלטנו שלמידה רבה תתקיים בחוץ, ושהלמידה תהיה רב תחומית, כלומר תשלב מספר תחומי לימוד בפעילות אחת", אומרת שוורצשטיין-בסר, "באמצעות שתי אדריכליות שאיתן יצרתי קשר, ושעובדות בשיטה של אהבת הטבע, ניצור נחל בחצר בית הספר שבו התלמידים יוכלו ללמוד נושאים מתמטיים כמו חישובי נפח המים או קצב הזרימה וגם לקיים פעילויות בנושאים אחרים כמו טבע או אמנות.

"מתוכננת לקום גם 'חצר פריקה', שבה נציב גופים גדולים שאיתם הילדים יוכלו ללמוד גיאומטריה אבל גם לבנות דגמים של מבנים היסטוריים שונים וללמוד עליהם ועל האמן שיצר אותם. בנוסף, אנחנו מתכוונים ליצור אזור של פינות מחבוא שמפתחות את היצירתיות. במקביל, נשלים את טיפוח הגן הבוטני שקיים בבית הספר ושהיה מוזנח במשך תקופה ארוכה, וגם שם נקיים למידה משולבת של מקצועות שונים".

נשמע כמו עבודה מאתגרת עבור צוות ההוראה.

"אכן. המורים והמורות בבית הספר יושבים כבר עכשיו ועובדים על גיבוש התוכניות הפדגוגיות לשנה הבאה, תחת ליווי והדרכה של אגף המחקר והפיתוח במשרד החינוך, עד להסבה של כל תוכניות הלימודים כך שיתאימו לשיטת ששת העקרונות. חשוב להדגיש שכל התהליך הזה התחיל למעשה מצוות ההוראה של בית הספר, שישב וחשב על כל העקרונות האלה והיה מוכן לעשות את השינוי, כי בכל זאת מדובר בעבודה עצומה של הצוות וצריכה להיות נכונות לעשות את השינוי הזה. חשוב לי מאוד לציין גם את שיתוף הפעולה עם הנהגת ההורים והורי בית הספר, ואת הסיוע הבלתי רגיל שאנחנו מקבלים מהם, ושרק בזכותו הגענו עד הלום. הורים התנדבו לתרום מזמנם וממרצם כדי לקחת חלק בהקמת המערך הזה".

באירוע ההכרזה על הפיילוט, שיתקיים כאמור מחר (ג') בשעה 13:45, ישתתפו בין השאר ראש עיריית כפר סבא צביקה צרפתי, מנהלת אגף החינוך אורלי פרומן, מנהלת מחלקת יסודיים באגף החינוך אורית ליבוביץ', רכזת חינוך לקיימות בבתי הספר הדס קרואני וכן אנשי אגף המחקר והפיתוח במשרד החינוך ריבי ארצי ותמיר הופמן. "את האירוע תנחה המורה אילנה פרידה, שהיא בעצמה בוגרת בית ספר אוסישקין", מספרת שוורצמן-בסר, "בכיתה ב' היא הכירה תלמיד בבית הספר והיום הם נשואים כבר שנים רבות. היא חלק מבית הספר עוד מראשית ימיו, והיא הולכת לעבור עם בית הספר את השינוי הזה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. אמיר עשבי

    יוזמה מבורכת ניראה דרך נכונה להתאים את בתי הסר לעת הזאת .

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נהדר לקרוא! עכשיו אפשר לתכנן את המעבר לכפ"ס…

  3. אורית

    בני יעלה לכיתה א שנה הבאה, טוב לדעת שהולכים לקראת שנה עם יוזמה מבורכת שכזו :))

  4. רתם

    נשמע מרתק!!! איך נרשמים לאוסישקין? הלוואי שיהיו כאלה מנהלים גם בבתי ספר אחרים עם יוזמת חשיבה להתפתחות הילדים ולא רק בית חרושת לציונים

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צר לי, אבל נראות מילים רמות והתציבים מניין?

  6. משה

    בית ספר אושסקין בהנלת טלי חוזר להוביל את החינוך בכפר סבא ובישראל בכלל. אילנה מחנכת משכמה ומעלה שמובילה כיתה להישגים בשקט תוך דגש על חינוך ולא רק על לימוד.

  7. אנונימי

    הכל למראית עין, האלימות בבית הספר הזה חוגגת והחנהלת מטייחת הכל מתחת לשטיח

  8. נועם

    כאבא לילדים בבית הספר, אני מרגיש שכל פנייה שמגיעה מטופלת ברצינות ומקבלת התייחסות. ובאמת מדהים שיש כזה פרוייקט ומחשבה שהיא אחרת ויצירתית. כל הכבוד למנהלת ולצוות החינוכי!

  9. יעל פרידמן

    אימצו חל' מהעקרונות של החינוך הדמוקרטי, שאפילו מאפשר יותר בלי ה, יותרמאחריות אישית, שיתופי פעולה לה וכיוצ"ב. אם יצליחו ליישם והצוות החינוכי יעשהנאת המעבר מחשיבה ישנה לחשיבה חדשה, אז זה מבורך.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר