תלמידי מגמת הניו מדיה באורט שפירא צילום עזרא לוי
תלמידי מגמת הניו מדיה באורט שפירא צילום עזרא לוי

קמפיין מנצח: כך הפכה מגמת הניו-מדיה בתיכון אורט שפירא למשרד פרסום חברתי מצליח

סרטן השד, נוער גאה, ניצולי שואה והמתות חסד: תלמידי מגמת הניו-מדיה בתיכון אורט שפירא יוצרים ומקדמים קמפיינים חברתיים ברמה שלא הכרתם

פורסם בתאריך: 4.5.18 13:06

ארבע נשים צעירות מבקשות להיכנס לקניון. הן עוברות דרך השומר וגלאי המתכות המוצב בכניסה. השלוש הראשונות עוברות בקלות, אבל כשהרביעית עוברת הגלאי מצפצף. כשהשומר בודק אותה עם גלאי המתכות הידני הצפצוף הולך ומתגבר. שיאו של הצפצוף כשהגלאי מתקרב לאזור החזה. הצעירה המומה. על המסך נכתב באותיות גדולות: "סרטן השד הוא פצצה מתקתקת. אם תגלו אותו בזמן תוכלו להציל את החיים שלכן".

את הסרטון האפקטיבי הזה הפיק נבו חרט, תלמיד כיתה י"ב במגמת הניו מדיה והפרסום בתיכון אורט שפירא בכפר סבא, עבור עמותת "אחת מתשע", המעניקה שירותי תמיכה, מידע ומיצוי זכויות לנשים חולות סרטן השד ולקרוביהן.

המגמה המבוקשת מצליחה בשנים האחרונות להכניס את התלמידים לתעשייה תוך כדי לימודיהם, בעבודה מול עמותות שמתייחסות אליהם כאנשי מקצוע לכל דבר. בימים אלה מופצים ברשתות החברתיות תשדירים רבים כאלה, שעושים הרבה באזז וצוברים לייקים.

"הקושי הגדול היה להשיג קניון שיסכים שנשתמש במגנומטר שלו", מספר חרט, "הסבירו לנו שכל זמן שאנחנו מצלמים מכשירי האבטחה לא בשימוש. במשך חודשיים חיפשנו, אחד הקניונים הסכים לאפשר לנו לצלם את הכניסה ולא את המגנומטר. חשבנו איך לפתור את הבלת"ם הזה ובסוף קניון אושלינד הסכים. כנראה שכשהם הבינו שמדובר בקמפיין משמעותי שעשוי להציל חיים, הם הסכימו".

חרט, בן 18 וחצי, מושקע כל כולו בתוך הנושא הגילוי המוקדם של סרטן השד לאחר שאמו חגית נפטרה מסרטן בגיל 39 לפני כארבע שנים וחצי, משום שלא נבדקה. "כשגילו לה את המחלה היא הייתה כבר בשלב ארבע, בו הגידול מתפשט לאזורים אחרים בגוף", הוא מספר, "את הקמפיין הזה היא החלה עוד בעודה חולה ואני הצטרפתי אליה. כך הכרתי את העולם הזה. חצי שנה אחרי שהיא נפטרה הקמתי את פרויקט 'בחרי בחיים' ואני גם מרצה לבני נוער בנושא של יזמות ואקטיביזם חברתי בהקשר של הסיפור שלי".

נבו חרט. צילום עזרא לוי

נבו חרט. צילום עזרא לוי

החיבור של חרט למגמה שאפשרה לו להביע את עצמו סייע לו להעביר את המסר ולהתפתח. "במגמה הרחבתי את הידע שלי בצורה מדהימה", הוא מספר, "אנחנו לומדים חומרים ברמה אקדמית, לכן אין שום סיבה שלא נצא עם כלים לחיים. כמו במגמה, גם בהפקת הסרטון לא התפשרנו ברמת השחקנים, הלוקיישן וההכנה. בזכות זה שיש פה ערך מוסף אנשים רצו לקחת חלק בפרויקט. הפרסומת שודרה בערוץ 2 בתוכנית הבוקר של ניב רסקין ומופצת בפייסבוק. זו גם הסיבה שכל משרדי הפרסום שפנינו אליהם התייחסו עלינו בכבוד ולא כמו לילדים".

אמא דיברה על כך שהיא לא גילתה מוקדם את המחלה?

"אני מניח שכן, אבל לא איתי. הייתי ילד בן 13. אמא שלי ואני היינו שותפים אחד של השנייה, עזרתי לה בהפצה של המסר שנשים צריכות לבדוק את עצמן. אם פעם בחצי שנה את מקפידה ללכת לשיננית או לעשות ציפורניים, למה את לא דואגת לבריאות הפנימית שלך ולעתיד שלך ושל משפחתך. היום אני רואה את זה כמטרה להציל כמה שיותר אנשים מיתמות".

כעסת שהיא לא בדקה את עצמה?

"להרבה במצבי יש כעס ותסכול, אצלי המצב היה שונה. לא ידעתי מיד שהמצב שלה סופני. לאט לאט הבנתי את זה. אבא שלי תמיד אמר לי, ואני לא אשכח את זה לעולם: 'כולנו יחד עם אמא צריכים לדאוג שהיא תישאר אופטימית, מאושרת וחזקה'. זה לא קל לקבל את זה אבל אתה לומד. אתה נמצא שם בשבילה כמו שהיא הייתה בשבילך".

מה בעתיד?

"בעתיד אני רוצה להיות מפיק סרטים ותוכניות טלוויזיה – לעבוד מאחורי הקלעים של התעשייה. בנוסף אני רוצה להיות מורה לשל"ח – בזכות אותם מורים שעזרו לי בתקופת האבל כשלמדתי בחטיבת הביניים".

נוער גאה וניצולי שואה

סרטונים נוספים הפיקו השנה במגמה עוסקים במגוון נושאים, בין השאר קמפיין בעד המתת חסד בישראל, קמפיין למשפחות אמנה ופרויקט לנוער להטב"י. "הבחירה למשל בפרויקט המתת החסד הייתה מאוד קשה", מספר מנהל המגמה איתי אברמוביץ', "אין עמותות שעוסקות בזה בישראל. התלמידים החליטו שהם עצמם יהיו עמותה בפני עצמה. יצרנו קשר עם ח"כ עופר שלח שתומך בהצעת החוק בנושא. הוא היה מאוד בעניין וחיבר אותנו עם שבעה חברי כנסת נוספים שהזמינו אותנו לירושלים, ושם צילמנו סרטון של שתי דקות בו כל אחד מחברי הכנסת מדבר על הנושא".

קמפיין נוסף על משפחות האומנה עלה לאחר שאברמוביץ' צפה בכתבה בנושא באולפן שישי. "אמרתי שחייבים לעשות מזה משהו", הוא מסביר, "לקחתי צוות תלמידים שלא היה להם נושא והם הסכימו שזה רעיון מעולה. הגענו למנכ"לית עמותת 'אור שלום' שהבינה שמדובר בתלמידים רציניים והפקנו סרטון על מסך ירוק שהופץ בשבוע שעבר. בסרטון ילדים בני שש עד תשע מדברים על המצב שלהם בחברה".

איך נוצר הפרויקט הלהטב"י?

"לאחר שאחד התלמידים שלנו יצא מהארון. חברי הפרויקט יצרו קשר עם עמותת איגי ויצרו סרטון מדהים שקשור לנוער טרנסג'נדר. בנוסף הם עבדו עם עמותת 'תהילה' שעוזרת להורים שהילדים שלהם יצאו מהארון. הם יצרו את הסיסמה 'אני גאה בבן שלי' ותחת הכותרת הזו הורים סיפרו את הסיפור שלהם".

יש פרויקטים נוספים?

"פרויקט 'מחוברים' שמפגיש בין ניצולי שואה לתלמידי תיכון, זה פרויקט של רשת 'אורט'. יצרנו מספר סרטונים ואתר אינטרנט מושקע שמנסים לייצר את הקשר בין התלמידים לדור ניצולי השואה. מעבר לחיבור הרעיוני, במיזם הזה התלמידים מקבלים ערך מוסף במפגש עם הניצולים ומצד שני אנחנו משמחים אותם ונותנים להם נקודת אור בחיים".

איך בדיוק העמותות האלה משתכנעות שהתלמידים שלכם יעשו עבודה מקצועית עבורן?

"התלמידים יוצרים קשר עם העמותה ואומרים להם 'תקשיבו, אנחנו רוצים להיות חברת הפרסום שלכם בחינם ללא עלות'. ברגע שעמותה מתוודעת לסרטונים ולעבודה המקצועית שאנחנו עושים הם מבינים שזה ווין ווין. התלמידים עוזרים להם לגייס כספים ואנחנו בתמורה מקבלים ניסיון בעולם האמיתי – איך לעבוד מול לקוח ובכלל. זה אמנם לא פרסום מסחרי, אבל הפרסום החברתי נותן להם ערך מוסף ומעצב אותם כבני אדם. זה הופך אותם לאנשים טובים יותר".

אברמוביץ', בן 36, נשוי + 2 מפתח תקוה, בעל חברת ההפקות "גרסת הבמאי" יחד עם שותפו ערן כהן ובעל ניסיון רב בטלוויזיה (במאי מצלמות ב"האח הגדול", "אחרי הצלצול" של דיסני, "תרבות רחוב" בחינוכית ושלל תכניות ריאליטי) מפתח לדבריו את הדור החדש של מגמות התקשורת בארץ. "כשהגעתי לכאן לפני שבע שנים לא תיארתי לעצמי אי פעם שכל כך אוהב את זה. היום המגמה זה הבייבי שלי. החלטתי שאני הופך את המגמה למקצועית בארץ. אין פה שולחנות וכיסאות כמו בכיתה רגילה, אלא שולחן קריאיטיב מרכזי עם כיסאות עם גלגלים, כמו בחברת הפרסום הכי גדולה. פה לכל תלמיד יש קול. הוא לא יושב בסוף הכיתה והולך לאיבוד. אנחנו מדברים על הקמפיינים, יש שיתוף והתלמיד מרגיש שווה בין שווים. חשוב שהתלמידים ירגישו אווירה אחרת, פה זה הבית שלהם מבחינתי".

איתי אברמוביץ צילום עזרא לוי

איתי אברמוביץ צילום עזרא לוי

 

התותחים מתקבלים בקלות

המגמה, שהיא קרש קפיצה לעולם האמיתי, מאוד מבוקשת. לדברי אברמוביץ' יותר מ-100 תלמידים ביקשו להתקבל למגמה השנה. "אנשים עמדו בתור ובסוף ולקחנו, אני ושני המורים שעובדים איתי (ד"ר ניסים כץ – תקשורת וחברה, עדי שפירא – הפקה), רק 33", הוא מספר, "הם עושים עשר יחידות לימוד – חמש עיוניות וחמש מעשיות. זה עולם אמיתי, זה אחרת, הם 24/7 במגמה, יש בינינו יחסים שהם מעבר למורה ותלמיד, אנחנו מדברים כל היום כדי לראות שהדברים קורים. אני עובד על 28 פרויקטים בו זמנית, כל שנה אני מכוון גבוה יותר. פעם במגמה יצרו סרטים עלילתיים, הבוגרים צפו בהם והבוחנת ראתה וזהו. אמרתי לעצמי שאני רוצה להפיק משהו שאנשים יראו. יש פה עבודת טלוויזיה לכל דבר. הפרסומות כתובות עלילתית כי הם לומדים איך לספר סיפור, יש קריאיטיב, יש שחקנים ולוקיישנים. אני גם מביא לפה את מיטב האמנים בארץ כדי שירצו להם. היו פה למשל ליאור שליין ודאנה איבגי, בן שני ועמרי אסנהיים מעובדה. אנחנו מסיירים במשרדי פרסום שרק אקדמיים מתקבלים לשם – וסיירנו במאקו, בקשת וברשת".

 

ועבורם מכאן לאן?

"את כל הבוגרים שלי כמעט חוטפים ליחידת ההסרטה של צה"ל, מי שהיו תותחים מתקבלים בקלות. אחד התלמידים שלי, אלון אלבכרי, הוא הבעלים של 'פרוגי' אחד מאתרי הנוער הפופולריים כיום. הוא המציא את זה בזמן שהיה במגמה לפני שבע שנים. חלק מהתלמידים בסוף באים לעבוד אצלי, אחרים הופכים לצלמים ובמאים בתעשייה. עם כולם אני בקשר טוב גם אחרי שסיימו את הלימודים".

תלמידי מגמת הניו מדיה באורט שפירא צילום עזרא לוי

תלמידי מגמת הניו מדיה באורט שפירא צילום עזרא לוי

ב-7.6 יתקיים ערב חגיגי באשכול הפיס בכפר סבא בהשתתפות 300 איש, משפחות ואנשים מהתעשייה, ממשרד החינוך ומהעירייה בהשתתפות מנהלת בית הספר ורד אסולין. אברמוביץ': "בכל שנה, זו השנה הרביעית, אנחנו מארגנים אירוע גדול ומקרינים את כל הקמפיינים, מדברים עליהם, יש טקס של בחירת קמפיין מצטיין, מחלקים אוסקרים ותעודות. התלמידים נורא מתרגשים לקראת האירוע. אני תמיד אומר להם שההגשמה הכי גדולה של כל יוצר הוא לקבל הכרה. להקרין את הסרטים שלהם מול מאות אנשים, זה דבר גדול. אנשים בוכים לפעמים מול הסרטונים. אמרתי להם אם אתם תצליחו לעורר כאלה רגשות, לצחוק לבכות או להתרגש אז עשיתם את שלכם".

הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אחד שיודע

    כל הכבוד!
    רק מדובר באלון אלבכרי ולא באלירן אלבחרי (שגיאת כתיב)

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר