צביקה צרפתי ואיתי צחר צילום מתוך הסרטון
צביקה צרפתי ואיתי צחר צילום מתוך הסרטון

אל תמצמצו: כך אושרה לעיני המצלמות, ובהצבעה ספק חוקית, החכרת שטח עירוני במרכז העיר ליזם פרטי

איתן צנעני יצא וחזר, אמיר גבע נמנע והתחרט, איתי צחר לחש לצרפתי ואורן כהן החזיק את הראש. הדרך שבה חברי המועצה אישרו את העסקה ברוטשילד 55 תשאיר אתכם המומים

פורסם בתאריך: 4.7.18 18:09

מועצת עיריית כפר סבא אישרה, ברוב קולות הקואליציה, בהליך מעורר מחלוקת, עסקת החכרת קרקע עירונית במרכז העיר, לקבלן, אלי סבאג, כדי שיקים מתחתיה חניון תת קרקעי. הקמת החניון נדרשת להוצאת היתר בנייה לפרויקט המתוכנן בשטח הסמוך, על קרקע פרטית, להקמת בניין בן תשע קומות המשלב מגורים ומסחר, במגרש שבו פועל לחם ארז, ברחוב רוטשילד 55.

את הפרויקט ואת החניון אמורה להקים חברת איתנים, בבעלות אלי סבאג, אחד התורמים בבחירות הקודמות לסיעת מעוף, סיעתו של ראש העירייה צביקה צרפתי ושל קודמו יהודה בן חמו, והסיעה הגדולה בקואליציה. בין בעלי הקרקע תורמים נוספים למעוף – דוד אלבז וישראל דורי.

האופן שבו אישרה מועצת העיר את העסקה, בישיבתה בחודש יוני, ולעיני המצלמות, מעורר סימני שאלה רבים. מצפייה בהקלטת ישיבת המועצה, כפי שתוכלו לראות בשני הסרטונים שלפניכם (גרסה ערוכה ומקוצרת וגרסה ארוכה) עולה כי בעת ההצבעה לא הושג הרוב הדרוש כדי לאשר את ההחלטה, אך לאחר הצבעה חוזרת שהתבצעה בהליך מאוד תמוה, על רקע מחאות יו"ר האופוזיציה יובל לוי, וכשההסבר הוא "ספירה חוזרת של הקולות", ההחלטה עברה.

צפו בסרטון הערוך מישיבת המועצה:

 

הגרסה הארוכה של ישיבת המועצה כפי שפורסמה באתר העירייה (דקה 2:16:00):

נסביר קודם שמכיוון שמדובר בהעברת שטח השייך לעירייה לידיים פרטיות, נדרש רוב מוחלט של חברי מועצת העיר, קרי עשרה מתוך 19 חברי מועצת עיריית כפר סבא נדרשו להצביע בעד ההחלטה כדי לאשר אותה. בתחילת הדיון ביקש לוי את זכות הדיבור ואמר לנוכחים: ״אני מציע לחזור על איזו אזהרה… מי שיש לו נגיעה אישית או זיקה או חשש למראית עין של זיקה אישית, שידע שאסור לו להשתתף בדיון״.

בהמשך הדיון, עוד בטרם התקיימה ההצבעה, התברר לראש העירייה צרפתי ולמנכ״ל העירייה איתי צחר, שיתקשו להשיג את הרוב הנדרש מכיוון שסגן ראש העירייה איתן צנעני לא מתכוון להשתתף בהצבעה. קולו של צחר נשמע בבירור אומר לצרפתי: ״אין פה עשרה מצביעים….״. ובהמשך: ״איתן לא יצביע בעד״.

איתי צחר וצביקה צרפתי בישיבת המועצה

איתי צחר וצביקה צרפתי בישיבת המועצה

מיד בתחילת הדיון צנעני יוצא מהאולם. לאחר דיון ארוך מתקיימת הצבעה. חבר המועצה אמיר גבע נמנע, ושמונה חברי מועצה בלבד מצביעים בעד ההחלטה: ממה שיינפיין, עמירם מילר, אורן כהן, צביקה צרפתי, דבי שני, מתי פז, רויטל לן-כהן ויהודה יוגד. שני חברי סיעת מרצ עילאי הרסגור-הנדין ופליאה קטנר מתנגדים, ויו”ר האופוזיציה לוי נמנע גם הוא יחד עם שתי חברות סיעתו ענת קלומל ואתי הדנה. היועץ המשפטי של העירייה שנכח בישיבה מודיע שההצבעה נפלה: ״צריך רוב מוחלט של חברי המועצה, לא רק של הנוכחים, צריך עשרה והעסקה הזאת לא עברה״.

בשלב הזה, מתקשה חבר המועצה עמירם מילר להשלים עם כך שההצבעה לא עברה ושואל: ״אה, לא יכול להיות״. ראש העירייה והיועץ המשפטי לעירייה משיבים יחד: ״כי אין לך עשרה״. היועץ המשפטי חוזר ומונה את שמות שמונת חברי המועצה שתמכו בהצעה. מילר פונה לחברי המועצה ומפציר בהם שיצביעו בעד. אז מבחין סגן הגזבר צבי אפרת שאיתן צנעני לא נוכח באולם ויוצא להביא אותו.

על פי הסרטון מהישיבה, היועץ המשפטי עסוק בשלב זה ברישום המצביעים ומציין כי לא שמע מי התנגד. עוזרת המנכ״ל יפעת וגשל אומרת לו ששני חברי מרצ התנגדו והוא רושם ומאשר זאת. היועץ המשפטי מבקש שוב לשאול מי נמנע או התנגד, וארבעת חברי המועצה מרימים את ידם, כולל ד״ר גבע והדבר נרשם בשנית.

משנים את ההצבעה בדיעבד

וכאן מתחיל הסיפור להיות מוזר. כאשר סגן הגזבר חוזר לאולם המליאה ומביא איתו את צנעני, הוא מסמן לראש העירייה. מנכ״ל העירייה, איתי צחר, לוחש לראש העיר צרפתי: ״הוא רוצה עותק של העבודה שנעשתה מאחורי הקלעים… “.

מילר, שמבחין בכניסתו של צנעני, קם ממקומו ומתיישב ליד ד״ר גבע, שכאמור נמנע קודם לכן. בדיעבד, אפשר להבין שהצליח לשכנע אותו לתמוך בהצעה. כשצנעני מתיישב הוא משוחח עם היועץ המשפטי, ועם חבר המועצה מתי פז ומתעדכן לגבי תוצאות ההצבעה, ואף משיב להם: ״אז חסר עוד אחד גם בלעדי בכל מקרה״.

אז קורא מילר: ״תהיה הצבעה חוזרת!״, ומתחילה מהומה. יו״ר האופוזיציה לוי מתנגד לקיומה של הצבעה חוזרת וצועק: ״תעשה שמונה הצבעות חוזרות. סליחה, הייתה הצבעה? הייתה הצבעה? לא, אני לא מבין. הייתה הצבעה, אני לא מבין באיזה פרוצדורה, היא לא יכולה לחזור חצי שנה״. וקורא לראש העיר: ״אתה אמרת זה החוק, תנהג לפי החוק״.

מנכ״ל העיריה צחר שואל את היועץ המשפטי עו”ד אלון בן זקן מה אומר החוק וזה משיב: ״אמרתי, הצעה שעלתה ולא התקבלה לא תחזור שלושה חודשים״. הוא מוסיף גם שמניין הנוכחים העכשווי בחדר לא תואם את סך האנשים שהצביעו בעד, נגד או נמנעו (שכן איתן צנעני חזר לישיבה). בשלב הזה, ראש העיר ממהר להודיע על הצבעה חוזרת לקול מחאותיו של יו”ר האופוזיציה לוי. צחר משיב ללוי: ״הוא רק עושה ספירה, הוא לא עושה הצבעה. הוא עושה ספירה חוזרת. כל אחד שהצביע… יובל הוא הסביר לך. הוא אומר הוא לא רשם טוב…״. עו”ד בן זקן מצביע על צנעני ומוסיף: ״אבל יש פה אנשים שלא הצביעו, עם כל הכבוד״.

ראש העיר קורא: ״אני חוזר, מי בעד ההצעה?״, ובפועל מתקיימת הצבעה חדשה ולכאורה ספירה מחודשת של הקולות. אמיר גבע שנמנע בהצבעה הראשונה מרים את ידו בעד. כך עושה גם צנעני שלא השתתף כלל בהצבעה הראשונה, ורוב של עשרה חברי מועצה מושג. כל חברי האופוזיציה מצביעים נגד, כולל חברי סיעתו של לוי שנמנעו. בשלב הזה צועק עו״ד לוי: ״אתם לא תשנו את ההצבעה שלכם בדיעבד…אתם כולכם בבעיה. אדוני היקר, קורה פה דבר מוזר. אתה לא מבין, אתה קבעת יפה מאוד, קבעת שההצעה לא עברה ואני לא אשתתף בה. תודה, רבותי. היועץ המשפטי אמר בשפה הכי ברורה שההצעה לא עברה. מה שקורה פה לא מקובל. אתה לא יכול לעשות דבר כזה. אתה קבעת ואתה לא יכול לחזור בך מהקביעה שלך״.

מצאו את ההבדלים: למעלה, ההצבעה הראשונה בלי צנעני וכשגבע (הכי ימני) נמנע. למטה, ההצבעה השנייה, עם צנעני שחזר לאולם וגבע שמצביע הפעם בעד

מצאו את ההבדלים: למעלה, ההצבעה הראשונה בלי צנעני וכשגבע (הכי ימני) נמנע. למטה, ההצבעה השנייה, עם צנעני שחזר לאולם וגבע שמצביע הפעם בעד

היועץ המשפטי אמר ללוי לקחת את הנושא למשרד הפנים, ולוי עונה: ״לא למשרד הפנים, הפרוטוקול יגיע למקום אחר״. ראש העיר ממהר לעבור לנושא הבא שעל סדר היום, לא לפני שמנכ״ל העיריה צחר לוחש לו: ״זה לא יעבור בשקט. צביקה, זה הכל יהיה לפרוטוקול וזה ייבדק״.

בפרוטוקול ישיבת המועצה נכתב בבירור שההחלטה אושרה: ״החלטה מס’ 386: מאשרים ברוב קולות החכרת מקרקעין לתקופה של 49 שנים…״.

נציין שהמחלוקת לגבי חוקיות ההחלטה נובעת, ככל הנראה, משני סעיפים בפקודת העיריות, האחד לגבי הצבעה חוזרת והשני לגבי העלאה מחדש של הצעה שכבר נדחתה. סעיף 45(ב) קובע כי “אם תוצאות ההצבעה אינן ברורות ליושב ראש, או שערער אחד מחברי המועצה עליהן, ימנה היושב ראש, מבין חברי המועצה, שני מוני קולות ויטיל עליהם את מניין הקולות בהצבעה חוזרת”.

על פי סעיף 46(א): ״לא תועמד לדיון ולהצבעה הצעה לביטול החלטה, או הצעה לדיון מחודש בהצעה שנדחתה, אלא לאחר שעברו שלושה חודשים ממועד ההחלטה או ממועד דחיית ההצעה, לפי העניין, זולת לפי דרישה של ראש העיריה או שליש לפחות מחברי המועצה, חתומה בידיהם. לא ייערך דיון חוזר בהחלטה יותר מפעם אחת”.

390 אלף שקל לחכירה ל־49 שנים

באפריל 2016 אישרה ועדת המשנה לתכנון ובנייה בכפר סבא את בקשת חברת הבנייה איתנים סבאג להקים בניין משולב למסחר ומגורים, בן 11 מפלסים, בחלקה ששטחה 660 מ”ר ברחוב רוטשילד 55. השטח המיועד לבנייה בחלקה הוא 410 מ”ר, והבקשה כוללת הקמת שתי קומות למסחר ועוד שבע קומות למגורים שבהן 17 יחידות דיור. עוד כוללת הבקשה הקמת שני מרתפי חניה שבהם 57 מקומות חניה. 26 מהם אמורים לקום מתחת לשטח הציבורי הפתוח הגובל בחלקה, שגודלו 265 מ”ר. במסגרת ההיתר אמור להיחתם בין היזם ובעלי הזכויות בשטח לבין העירייה הסכם לחכירת אותו שטח ציבורי פתוח ל-49 שנים במסגרתו יוסדר השימוש בשטח, הסכם שאותו התבקשה המועצה לאשר כאמור. הקמת החניות הכרחית כדי להוציא היתר בנייה.

מנהלת מחלקת רישוי בניה בעירייה, שרית שיליאן הסבירה במהלך הישיבה: ״החוזה מדבר בצורה כזאת, חכירה ל-49 שנה ותמורה כספית של 392 אלף שקל, כולל תשלום על מטלה ציבורית. בעצם השטח של השצ”פ (שטח ציבורי פתוח) העליון הולך להיות מפותח והולך להיות מגונן״.

השטח ברוטשילד 55. צילום עזרא לוי

השטח ברוטשילד 55. צילום עזרא לוי

גורמים המקורבים לחבר המועצה מילר אמרו לצומת השרון שהסיבה בגינה היה לו חשוב להעביר את ההחלטה היה כדי להקדים את תקופת תחילת העבודות על נתיבי התחבורה הציבורית ״מהיר לעיר״. ״היה לו עניין ציבורי״, הם אומרים. ״אם היינו נכנסים לתקופת ההכרזה של ׳מהיר לעיר׳, אז נכנס לתוקף תקן חנייה מופחת של משרד התחבורה, הציבור עלול להפסיד מקומות חנייה – כי היזם לא יהיה מחויב לתקן המקומי. הוא יכול היה למשל, להקים במקום 24 חניות הרבה פחות מזה״.

באשר לחוקיות ההצבעה אמרו מקורביו של מילר שלדעתו ההצבעה חוקית, ושאם היא לא חוקית יביאו אותה להצבעה נוספת.

מילר מסר בתגובה: "לא אני ניהלתי את הישיבה ולא אני החלטתי על 'הצבעה חוזרת' אני מניח שאם נפל פגם משפטי בתהליך, יובא הנושא לדיון מחודש. הסברתי לחבר המועצה ד"ר גבע את חששותי בהפחתה ניכרת של מקומות החניה (על ידי היזמים) עקב הכרזת קו מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים) בעתיד, דבר שנראה לי הזוי ולא ראוי באזור זה של מצוקת חניה ציבורית גבוהה". מילר הוסיף: "לא ידעתי על כוונות ההצבעה של עו"ד צנעני.
אין לי קשר עם היזמים, אם היה הייתי מודיע על כך ולא משתתף בדיון".

שאלנו את חבר המועצה גבע, שנמנע תחילה, מה אמר לו מילר שגרם לו להפוך את החלטתו. ״אין לי מושג, אם ההצבעה לא בסדר, אז היא לא בסדר, זה ייבדק. אבל הנסיבות בגינן שיניתי את ההצבעה שלי היו כי לא רציתי להיות זה שקובע שבן אדם השקיע בנכס, ואז בא אלי אחד כמו מילר ואומר לי שייגרם לו נזק חמור. המטרה של ההימנעות שלי היא כי אני לא מכיר את הנושא ולא התכוונתי שזה ייפול עלי – הנפילה של כל העסקה״.

תגובתו של איתן צנעני: “במהלך הדיון יצאתי לקיים שיחת טלפון והתעכבתי מחוץ לאולם הישיבות. בשלב מסוים יצא אלי סגן גזבר העירייה, רו”ח צבי אפרת, והודיע לי כי כעת מתקיימת ההצבעה ועל כן נכנסתי לאולם והשתתפתי בהצבעה. השאלה אם מדובר בהצבעה חוזרת או בספירה חוזרת היא שאלה משפטית וזה לא מתפקידי להכריע בה. למותר לציין כי אין לי שום קשר אישי עם היזם ו/או עניין אישי בעניין הנדון ואין לי כל ניגוד עניינים ועל כן לא היתה כל מניעה מבחינתי מלהשתתף בהצבעה”.

חבר מועצת העיר, אורן כהן מהליכוד, שנראה בסרטון תופס את ראשו בשעה שאיתן צנעני נכנס לאולם, אמר בתגובה: "מה בדיוק קרה בשתי דקות האלה שבא חבר מועצה ושינה את הצבעתו? קיבל אסמס מתושב? נשמע לי תמוה. נשמע לי שאנשים מצביעים מתחושות בטן. אני לא כל כך מכיר את החוק, אבל לדעתי אם הצעה נופלת אסור להגיש אותה חצי שנה, אתה אומר שלושה חודשים. הצבעה חוזרת היא אינה הגשה מחדש. לא בדקתי".

למה תפסת את הראש?

"כי אחד משנה את ההצבעה והשני לא נמצא וחוזר".

ידעת שאיתן צנעני מתכוון לצאת מהחדר בטרם הדיון?

"לא, תפסתי את הראש כי ראיתי שזה לא מתנהל כמו שצריך, אנשים עושים מה שהם רוצים. אם אתה נגד אתה נגד, מה קרה אתה פתאום משנה את דעתך. מה קרה בשתי הדקות האלה? זה הסיפור".

גבע אומר שהוא שינה את הצבעתו לבקשת מילר.

"זה שיקול ענייני? צריך לשאול אותו".

מעניין מה קורה בישיבות שלא חשופות לציבור.

"בשיחות סגורות זה מתנהל בצורה יותר עניינית, בטח מהישיבה הזאת של מועצת העיר".

יו”ר האופוזיציה ויו”ר ועדת הביקורת יובל לוי אמר בתגובה: “כבר במהלך הישיבה התרעתי בפני היועץ המשפטי כי הפגמים החמורים בהתנהלות הדיון, ואי חוקיות ההצבעה, פסולים מכל וכל. למרות זאת, הועברה ההחלטה במחטף. אין מקום להתנהלות שכזו במנהל ציבורי, בעיר מתוקנת. אני קורא בזאת לראש העירייה, וליועץ המשפטי לעשות חשבון נפש ולהסיק את המסקנות המתבקשות בעצמם”.

תגובת העירייה: ההסכם לא ייחתם עד להבהרת הסוגיה המשפטית

תגובת עיריית כפר סבא: “מדובר בפרויקט שאושר תכנונית בכלל מוסדות התכנון של העירייה ומשרד הפנים כבר לפני שנים. בישיבת המועצה נדרש אישור של חברי מועצת העיר להחכרת הקרקע הציבורית. טרם ישיבת המועצה קיבלו חבריה את כלל החומרים המשפטיים, הסבר על המצב המיוחד והמורכב והובהר להם מספר פעמים כי ההחלטה לקבל או לדחות את ההחלטה על החכרת הקרקע הינה באחריותם ובסמכותם הבלעדית. בנוסף, יש לציין כי הנושא כולו מחויב באישור שר הפנים. בתום ההצבעה ביקש היועץ המשפטי לעירייה מחברי המועצה לחזור על הצבעתם וזאת בשל אי התאמה בין הרישום שערך לבין מספר חברי המועצה הנוכחים. בספירה החוזרת שינו מספר חברי מועצה את הצבעתם ולאור כך עלתה שאלה משפטית האם מדובר בהצבעה חוזרת או ספירת קולות. עיריית כפר סבא מבהירה כי לא ייחתם כל הסכם עם איש ללא הבהרת כלל הסוגיות המשפטיות, ובכלל זה המחלוקת בנושא חוקיות ההצבעה”.

תגובת משרד הפנים: “עיריית כפר סבא הינה רשות איתנה ומשכך אינה דורשת אישור משרד הפנים לעסקת מקרקעין. עם זאת, לאור הדברים שעלו בפנייתך , משרד הפנים יפנה לרשות המקומית לקבלת התייחסותה בנושא”.

אלי סבאג שוהה בחו"ל ולא ניתן היה להביא את תגובתו.


הישארו מעודכנים בכל הסיפורים החמים בכפר סבא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מר לוי היקר. אותו מר ממה שיינפן שהפכת להיות מספר 2 שלך לקראת הבחירות הצביע בעד החלטה שערורייתית.
    פוליטיקה דוחה.

  2. מ

    זוועה! הורסים את כפס הקטנה והשקטה שלנו
    כפר סבא הופכת למפלצת של נדלן הורסים עצים ויערות
    גוזלים לנו את השקט והנוחות של העיר!

  3. טל ומטר

    עמירם מילר,
    מחזיק תיק התחבורה כבר עידן ועידנים, שמצב התחבורה בעיר מפתיע אותו כל פעם מחדש( ראה מקרה פתיחת החיבור מ 531 לכביש 4).
    שחרר אותנו מנוכחותך המזיקה.

  4. מחכה להסבר

    יובל, גם אתה וסיעתך מלכתחילה לא התנגדתם אלא נמנעתם, במה אתם טובים יותר ?

  5. אייל תדהר

    לא ברור על מה המהומה ?
    השמשת קרקע כלואה בעורף וחכירה ל 49 שנים בתמורה לכסף שישמש לטובת התושבים..

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר