פנחס כהנא
פנחס כהנא

מי ישמור על העצים? יו"ר משמר האילנות בכפר סבא, פנחס כהנא, עוזב את התפקיד

כהנא הקים את משמר האילנות לפני כשמונה שנים, ורשם שורה של הישגים בפעילותו לשמירת העצים בעיר. "חשוב שמפעם לפעם מישהו אחר יקח האחריות ואולי יביא מחשבה חדשה"

פורסם בתאריך: 17.7.18 09:08

יו"ר משמר האילנות, ומי שהגה וייסד אותו, פנחס כהנא, עוזב את תפקידו ויעביר את התפקיד למתנדב אחר, כך הודיע אמש. "אני מנהל את משמר האילנות מזה שמונה שנים, ואני חושב שחשוב שמפעם לפעם מישהו אחר יקח האחריות ואולי יביא מחשבה חדשה. יש דברים מאוד חיוביים בשינוי כזה. ברור שזה נושא מאוד חשוב ומשמעותי, אבל אישית אני רוצה להשקיע את האנרגיה שלי, בזמן החופשי שלי, גם בדברים אחרים. נושא העצים מאוד חשוב, זה איכות חיים עירונית, אבל אולי אעשה פעילות התנדבותית אחרת בתחומים אחרים. גם במועצה לפיתוח מקיים אני בשלבי עזיבה. אני חושב שהקבוצה היא מדהימה. לא טריוויאלי שאנשים, במשך שמונה שנים, מתעניינים בנושא ומשקיעים את זמנם. אין הרבה ארגונים כאלה בארץ".

במכתב ארוך, המסכם את שנות פעילתו כיו"ר המשמר, הוא מתאר איך הכל התחיל: "לפני כעשר שנים הוקמה בכפר סבא, על ידי פרופ' יצחק שנל, 'המועצה לפיתוח מקיים' בעיר. המועצה מעורבת ויוזמת מפגשים בנושאי סביבה, תכנון ואיכות החיים העירונית, למעלה מ-20 מפגשים שנקראו 'מפגשים בירוק'. במסגרת סדרה זו נערך מפגש בנושא 'חשיבות העצים במרקם העירוני וההגנה עליהם', בו הוצג סקר עצים עירוני. ראינו שהקהל שהגיע כלל רבים שלא היו במפגשים קודמים ושהנושא קרוב ללבם. מכאן נולד הרעיון שלי להקים את 'משמר האילנות' בעיר.

"התחלנו בפעילות הדרכה. הזמנו את פקידי היערות הארציים שהגיעו לסיור הדרכה בעיר. הבאנו חומר מקצועי לחלוקה, בעזרת פקיד היערות במשרד החקלאות והכפר. קיימנו מפגש בנושא 'עצים מופלאים – סיפורם של עצים עתיקים ומיוחדים'. קיימנו מפגש נוסף בנושא 'עצים בעיר – למה ולמי זה חשוב', וכן הרצאות בנושא חשיבות העצים במרקם העירוני ועתיד היער העירוני בישראל".

כהנא מציין בין השאר כי לאורך השנים הסבירו מתנדבי המשמר לגורמים בעירייה שלדעתם לא יהיה צל בציר המרכזי בפארק גם בעוד 30 שנה. "אחרי עשר שנים היה צריך כבר להיות צל", הוא מסביר, "הסיבה שאין היא טיפול לא נכון בגיזום העצים, בחירה לא נכונה של מיני העצים, בחירה לא נכונה של העצים במשתלה ואי נטיעה במקומות קריטיים. כתוצאה נעשו מספר נטיעות, אבל ביקשנו מפגש מקצועי בנושא".

כהנא שקיבל תעודת הוקרה ממשרד החקלאות והכפר על פעילות ענפה ועקבית למען העצים ומגן מארגון "ליונס כפר סבא" על היותו איש מופת בפעילותו המשמעותית המתמשכת בשמירה על איכות הסביבה, מפרט את ההישגים הרבים של המשמר. בין השאר "הקמת צוות לשיתוף פעולה עם העירייה, מחלקת גנים ונוף, מחלקת קיימות, איתור הבקשות לכריתת עצים, גיבוש חוות דעת וערעור על ההחלטה אם צריך. בצורה כזו הצלנו עשרות עצים".

"אחד מהפרויקטים היפים שיזמנו הוא עריכת סקר גומות עצים ריקות בעיר", מספר כהנא, "מצאנו כ-200 גומות כאלו. המתנדבים הכינו את הסקר. הבאנו את התוצאות לעירייה, שיש לציין שנטעה ברוב הגומות האלו תוך מציאת פתרון להשקיה. לאחר זמן עשינו עוד סקר ובו כללנו גם גומות שהיו ריקות והעירייה כיסתה אותן משום מה. כללנו גם הצעות לנטיעת עצים במקומות שסברנו שיש לטעת. העירייה משתמשת בחומר זה. כהערכה על פעילות זו נטענו יחד עץ בטקס – המתנדבים והעיריה".

לסיכום הוא אומר: "הייתה תקופה מעניינת בניהול משמר האילנות. מתנדבים מופלאים שיש להם לב רחב לעצים. מקווה שכל ראש עיר שיבחר, יחבק אותם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר