אילוסטרציה תחנת כוח. צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
אילוסטרציה תחנת כוח. צילום א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

עתירת העירייה חושפת: כך הוסתר ממנה מידע על הקמת תחנת הכוח מזרחית לכפר סבא

עיריית כפר סבא עתרה לבית המשפט כדי שיורה לוועדה לתשתיות לאומיות, לרשות החשמל ולמשרד התשתיות לחשוף בפניה את כל המידע באשר להקמת התחנה, שאמורה לקום שני קילומטר מזרחית לעיר

פורסם בתאריך: 16.8.18 08:40

עיריית כפר סבא הגישה עתירה מינהלית לבית המשפט בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, כדי שיורה לרשויות המדינה השונות לחשוף את כל המידע באשר לתוכנית להקים תחנת כוח בשטח "מפגש השלום" – שני קילומטר מזרחית לכפר סבא.

את העתירה הגישה העירייה במשותף עם המועצה האזורית דרום השרון, המועצה המקומית כוכב יאיר, המועצה המקומית ג'לג'וליה והמועצה המקומית אלפי מנשה, נגד הוועדה הלאומית לתשתיות, רשות החשמל, רשות מקרקעי ישראל ומשרד התשתיות הלאומיות. בנוסף עתרו העיריות נגד חברת ריינדיר אנרגיה שנבחרה להקים את תחנת הכוח.

"המדובר בבקשה של העותרות לקבלת כל המידע הרלוונטי בקשר לתוכנית לתשתית לאומית מס' תת"ל 91, להקמת תחנת הכוח המזרחית במחזור משולב (גז טבעי וסולר) שתמוקם בסמוך לתחנת הדלק מפגש השלום – הנמצאת מזרחית לעיר כפר סבא, מערבית לכביש 6, דרומית מכביש 55 בסמוך לכביש 444", נכתב בעתירה. "כפי שניתן לראות בתמונה המוצגת מיקום תחנת הכוח המזרחית, אשר עתידה להשתרע על פני שטח של 278.817 דונם, נמצא בסמיכות גבוהה לרשויות המקומיות מסביבה (מרחק שנע בין 700 -1,800 מטרים) דבר אשר עלול לסכן את בריאותם וכתוצאה מכך את חייהם של האוכלוסייה ברשויות מקומיות אלה, בניהן העותרות".

הדמיית תחנת הכוח של חברת ריינדיר אנרגיה

הדמיית תחנת הכוח של חברת ריינדיר אנרגיה

נזכיר ב-2 באפריל 2017 התפרסמה החלטת ממשלה בנושא "עידוד מאגרים קטנים ובינוניים והכרז על שעת חירום במשק הגז הטבעי". במסגרת ההחלטה נקבעו הוראות לתכנון תחנות מבוססות גז טבעי ואנרגיה מתחדשת ליצירת מלאי תכניות למשק החשמל, בניהם תנאים וקריטריונים להסמכת גופים להכנת תכנית לתשתית לאומית לייצור חשמל ולהגשתה לות"ל. בין השאר נקבע במסגרתם כי להגשת בקשת ההסמכה להכנת תכנית יצורף אישור רשות החשמל על קיומה של זיקה למקרקעין – בתוך 60 ימים מיום החלטת הממשלה. ב-30 באוקטובר אותה שנה התקיים דיון בות"ל בעניין פרסום דבר הכנת התת"ל שם נקבע כי "הועדה התרשמה כי המיקום המוצע בסמוך לתחנת הדלק 'מפגש השלום' הינו מיקום ראוי לתחנה מטעמים של ניצול שטח כלוא בין מערכת כבישים ושטח מופר בסמוך לאזור הביקוש במרכז הארץ והקרבה לתשתיות חשמל וגז טבעי".

לבסוף ב-19 בנובמבר התפרסמה הודעת הות"ל בדבר הכנת התת"ל שמטרתו היא הקמת תחנת הכוח המזרחית בהספק של עד 1,300 מגה ואט וחיבורה למערכות החשמל, הגז הטבעי והדלק.

על פי העתירה, כבר בחודש אוגוסט 2017, השתתפו העתרות במפגש ראשון שנערך בנושא והן הביעו את התנגדותם הרשמית להקמת התחנה מטעמים של: "התנהלות חסרת כל שקיפות בעניין תכנון הקמת תחנת הכוח, מאפייניו הפרטניים והתכנוניים של תא השטח שעליו מתוכננת לקום תחנת הכוח, הכוונה להעמיס מקור משמעותי של זיהום אוויר באזור עמוס מפגעים מזהמים ממילא ובסמוך לריכוז אוכלוסייה גדולים ועקב חשש בטחוני בהקמת מתקן גז רגיש במיקום המוצע בסמוך לשטחי הרשות הפלסטינית".

העותרות גם ביקשו להתעדכן בזיקה הקניינית שהייתה אמורה להיות מוצגת כאמור תוך 60 יום ממועד החלטת הממשלה. מאוחר יותר אף פנו בשני מועדים שונים לות"ל בבקשה לקבל מידע בקשר לתת"ל. לאחר שחלף יותר מחודש ימים ממועד הגשת הבקשה לות"ל פנו העותרות פעם נוספת ליועץ המשפטי של הות"ל בדרישה חוזרת לקבלת כל המידע, הביעו "דאגה עמקה בנוגע לתקינות הליך תכנון הקמת הכוח" ודרשו לעניין בחומרים – אישור רשות מקרקעי ישראל לשימוש בקרקע, אישור רשות החשמל לקיומה של זיקה קניינית, סטטוס עדכני של גודל תא השטח, המלצת מנהל התכנון לגבי זיקה תכנונית, תיעוד בחינת החלופות וייתכנות כלכלית של היזם".

ב-28 לינואר 2018 נמסרה תגובת הות"ל שעל פי העתירה הייתה "חלקית בלבד ואינה עונה על בקשת העותרות למידע המבוקש ולמעלה מכך – לא עניינית".

למרות פניות רבות נוספות על פי העתירה, "המשיבה ניצלה את פרקי הזמן המותרים בחוק לשם קבלת החלטה והרבה מעבר לכך וגם תשובה נוספת של היועמ"ש של הות"ל לא סיפקה מענה אמיתי וענייני לשאלת העותרות". עוד נכתב בעתירה כי "להפתעתן של העותרות במכתב מיום ה-20 במרץ אותה שנה, ציין היועמ"ש של הות"ל כי אין ברשות הות"ל את אישור רשות החשמל לקיומה של זיקה קניינית ואין ברשות הות"ל תיעוד של מועד המצאת הזיקה וכי לא הוגש לות"ל אישור כאמור". יותר מזה, נכתב כי בות"ל הציעו כי העותרות יפנו בעצמן לרשות החשמל ורשות מקרקעי ישראל לקבלת המידע המבוקש.

עורכת הדין המייצגת את העותרות, לי לוריא, שלחה מטעמן מכתב תגובה לות"ל על פי מבוקש לעצור לאלתר את הליכי התכנון וקידום תת"ל 91, עד להמצאת והצגת כל המסמכים והאישורים הנדרשים. בנוסף הם גם פנו בעצמן לרשות החשמל ורשות מקרקעי ישראל וכן גם למשרד התשתיות הלאומיות אשר על פי החלטת הממשלה אמונה על הסמכת הגופים והקמת פרויקטים מהסוג הזה.

גם כאשר בחודש אפריל שלח משרד האנרגיה מכתב עם מסמך מרשות החשמל – בדבר השלמת בדיקת הזיקה למקרקעין, לא פורט דבר בקשר לזיקה הקניינית. לאחר שליחת תגובות נוספות שאינן העילו במאום, על פי העתירה, כתבו ברשות החשמל: "המסמכים המבוקשים הינם סודות מקצועיים מסחריים והועברו לרשותנו בידיעה שאין אנו מעבירים אותם לצד ג' וזאת בהתאם לקבוע בחוק חופש המידע".

לאור זאת מוגשת העתירה. "תמוה שרק כעבור שבעה חודשים מפניית העותרות התקבלה תשובת רשות החשמל כי לא ניתן למסור את המידע", נכתב בעתירה, "ובמשך שנה התקבלו תשובות מתחמקות לא ענייניות שאינן מקדמות את העותרות לשום מקום… מדוע נאלצו העותרות להמתין עד לשלב הזה אשר בינתיים התקדמו המשיבות כולל היזם בקידום תת"ל 91 באין מפריע וללא כל פיקוח ציבורי, בעוד שהעותרות ניסו ומנסות כל העת לקבל מידע שמצוי בידיע המשיבות, אך לפתע כעת אינן יכולות למסור אותו".

לטענת העותרות, תשובת רשות החשמל אינה עומדת בנהלי חופש המידע – שתכליתו שקיפות פעולת הממשל, שהוא בייסוד המשטר הדמוקרטי. לסיום מתבקש בית המשפט למסור לידי העותרות את כל המידע המבוקש ללא כל דיחוי נוסף כמפורט בעתירה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. David sela

    עלה התלמיד על רבו צרפתי היה לך ביה"ס מצויין להטיית הציבור אבל הציבור לא טיפש 433 לא ירחמו על משחקי המסכנות שלך

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר