יהודה בן-חמו בהארכת המעצר. צילום עזרא לוי
יהודה בן-חמו בהארכת המעצר. צילום עזרא לוי

פרשת בן חמו: חשד לשיבוש חקירה ותת פרשה סודית

בדיון בהארכת תקופת ההרחקה של ראש עיריית כפר סבא מהעירייה נחשפו פרטים חדשים מהחקירה

פורסם בתאריך: 5.7.17 20:47

שופט בית משפט השלום בראשון לציון עמית מיכלס נעתר ביום חמישי שעבר לבקשת המשטרה להאריך את תקופת הרחקתו מהעירייה של ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו, החשוד בקבלת שוחד, עד 1 באוגוסט. בן חמו לא הגיע לבנייני העירייה מאז נעצר בחודש פברואר. המשטרה ביקשה בדיון להאריך את תקופת ההרחקה עד 10 באוגוסט, והשופט נעתר לבקשה ברובה.
לפי פרוטוקול הדיון בבקשת המשטרה, אמרו נציגי המשטרה רפ"ק לירן וקסברגר ורפ"ק גיל ראכלין כי "מדובר בפרשה חמורה ביותר, במסגרתה מעורב החשוד בביצוע מגוון עבירות שחיתות ציבורית, לרבות קבלת שוחד, מרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי עובד ציבור, והכל לאורך שנים ובמסגרת תפקידו כראש עיריית כפר סבא",
בהמשך, אמרו נציגי המשטרה כי לאחר עבודה אינטנסיבית של היחידה החוקרת, התגבשה תשתית ראייתית איתנה כנגד בן חמו: "מחומר הראיות שהצטבר, כפי שמפורט בדוח הסודי וכפי שניתן ללמוד מהסיפא במסמך הפרקליטות המלווה, ניתן לומר כי התגבשה תשתית ראייתית איתנה כנגד החשוד בעבירות המיוחסות לו…אנו בישורת החקירתית האחרונה". את בקשתם להאריך בפעם השלישית את תקופת הרחקת של בן חמו מהעירייה נימקו נציגי המשטרה בכך כי "קיים חשש ממשי לשיבוש חקירה על ידי החשוד ובזאת בהתאם מפורט בדוח הסודי ומעצם היותו של מרבית העדים בפרשה כפופים למרותו".
בתגובה לבקשת המשטרה, אמר בא כוחו של בן חמו, עו"ד בועז בן צור: "זו בקשה חסרת תקדים… להמשיך להרחיק את ראש העיר כפר סבא מהעיר כפר סבא, שלמעלה מ־50 אחוז מתושביה בחרו אותו, אחרי ארבעה חודשים וחצי שהוא נמצא מחוץ לעיר". בהמשך, אמר בן צור כי יש משמעות לכל יום הרחקה של ראש העיר, וכי עד יום הדיון חלפו כבר 135 ימים בהם בן חמו מורחק מהעירייה. "יש משמעות לתושבי העיר ולסדר השלטוני שנקבעו בדי.אן.איי של מדינה דמוקרטית ושמשטרת ישראל החליטה להתערב בהם ברגל מאוד גסה".
עו"ד בן צור גם התייחס לכוונת הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד בן חמו: "יש מסמך פרקליטות מלווה והם כותבים שהם מתעתדים להגיש כתב אישום. זה נתון שכשל עצמו מלמד שני דברים, האחד שאנחנו נמצאים כבר אחרי החקירה, בשלהי החקירה…זה סותר, כי מה שהודיעו לנו בשיחה האחרונה שהייתה שעכשיו מחכים להגיש כתב אישום. על בסיס זה אין שמץ של יסוד משפטי להרחיק ראש עיר לתקופה נוספת ומדוע? (כי) במקרה הזה אנחנו מקבלים השעיה מעשית, שנמשכת כמקדמה על התקופה בה אמור להיות מוגש כתב אישום".
בדיון רמזו נציגי המשטרה כי כבר נגרמו שיבושים בחקירה: "בהחלט יש אינדיקציות ממשיות בתיק לפעולות שיבוש ולפעולות שקשורות בדברים שסותרים את פני השחרור, ודברים שסותרים את תנאי השחרור. החשוד נחקר והדברים בפני בית המשפט".
השופט מיכלס חיזק בהחלטתו את טענת השוטרים לשיבוש החקירה. "הופניתי למסמכים שנאספו במהלך השבועות האחרונים ומצאתי שאכן קיים חשד סביר שנעשו לפחות שני ניסיונות לשבש את החקירה בדרך זו או אחרת…אני סבור שאין להקל ראש באמור באותם מסמכים, כאשר עד כה נחקר המשיב לגבי אחת הפעולות שנעשו על פי החשד". הוא הוסיף כי "עיון בפעולות החקירה מלמד שמדובר בפעולות הניתנות באופן מובהק לשיבוש, נוכח היכרותו של המשיב את אותם אנשים והשפעתם עליהם בהיותו ראש העיר", וציין תת פרשייה נוספת שנחקרת במקביל: "תשומת לב מיוחדת יש לתת גם לפעולה 18 שהינה תת פרשייה נוספת הנחקרת במקביל ובשלב זה מצאתי שלא להרחיב את הדיבור לגביהם במסגרת החלטתי זו".
השופט הכיר בפגיעה בראש העיר ובעירייה בתקופה ממושכת כל כך בהיעדרו : "גם אם יש הצדקה חקירתית להמשך הארכת התנאים, בהקשר של חלוף הזמן והפעולות שנותרו לביצוע, לא ניתן להתעלם מהפגיעה בפועל במשיב ובעירייה שראש העיר שלה אינו מסוגלת לתפקד באופן חופשי ושקט". מנגד, ציין השופט כי איסור יצירת הקשר של בן חמו עם העירייה אינו גורף, שכן הוא רשאי לעמוד בקשר אל מול גורמים מסוימים בעירייה. השופט התייחס לאמירת המשטרה כי החקירה מצויה בישורת האחרונה: "עיון בדוחות הסודיים שהוגשו מלמד שאכן כך הם פני הדברים. רשימת פעולות החקירה המפורטות כיום בשני הנספחים היא מצומצמת וממוקדת ביותר. נוסף על כך דומה שחלק מתתי הפרשיות חקירתם הסתימה זה מכבר".
השופט כתב בהחלטתו להרחיק עוד את בן חמו מהעירייה כי "אין מדובר בפרק זמן קצר בשים לב לפרקי הזמן שניתנו עד כה לצורך השלמת החקירה. מצופה שפרק הזמן ינוצל לא רק לביצוע הפעולות המנויות בנספחים הסודיים אלא גם בפעולות שיכול ו'יוולדו' כתוצאה מהפעולות שיבצעו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר