בני ברוכים. צילום פרטי
בני ברוכים. צילום פרטי

בני ברוכים: "הדתה זו מילה חדשה ומעצבנת שהמציאו אנשים אנטי דתיים"

הסטנדאפיסט בני ברוכים לא הבין מדוע ההורים בכיתת בנו, חושבים שטקס קבלת ספר התורה המסורתי בבית הספר, בכיתה ב', נחשב ל'הדתה'. אז הוא הגיב בפוסט שהפך לוויראלי. וגם: הפעילה נגד הדתה ניצן וייסברג עונה לו

פורסם בתאריך: 22.10.18 14:29

בני ברוכים הוא סטנדאפיסט פעיל ועסוק. הופעות, צילום והעלאת סרטונים לעמוד שלו ברשת החברתית וגם השתתפות בלא מעט תוכניות מוכרות (עדי אשכנזי, אדיר מילר ועוד). לאחרונה גם ראינו אותו בקמפיין לאפליקציית סונול . אבל הוא לא חשב שיככב בנושא כל כך רציני כמו הדתה ברשת החברתית. "כתבתי פוסט בעניין רציני, זה לא משהו שאני עושה בדרך כלל ולא ציפיתי שזה יכה ככה גלים", הוא אומר השבוע לצומת השרון.

מה בדיוק היה?

"אנחנו, אני ואשתי מזה 14 שנה חגית, הורים לנועם בת 11 (כיתה ה') ואיתמר בן 8 (כיתה ב'), שניהם תלמידים בבית הספר שי עגנון. לאחר שאשתי, שחברה בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית, הסבה את תשומת ליבי לדיעות וההתכתבויות של חלק מההורים בקבוצה בנושא טקס קבלת ספר תורה בכיתות ב', החלטתי להגיב. זה היה בתחילת החודש, שבועיים לפני הטקס עצמו שהיה ביום שישי האחרון. היא הפנתה את תשומת ליבי לכך שחלק מההורים פתאום אמרו וכתבו בקבוצה הודעות כמו "מה פתאום טקס קבלת תורה"?, והשתמשו במילה "הדתה". זו מילה חדשה ומעצבנת בלקסיקון העברי שהמציאו עכשיו כל מיני אנשים אנטי דתיים. לאחר שהצטרפתי לקבוצה, גם הגבתי ושאלתי אותם: 'ממה אתם מפחדים? ממה לעזאזל? הרי כל היום מסתובבות בחורות חצי ערומות באינסטגרם ופייסבוק וביו טיוב, והילדים חשופים לזה. מזה אתם לא מפחדים?' חלק מההורים התחילו להגיב, ואמרו שגם בתורה היה אונס, רצח פריצות וכו', אז אמרתי להם, שהתורה מייצגת את עם ישראל וזה עם שיש בו הכל, גם פריצות וגם צניעות. יש הכל.

בני ברוכים בר מצווה

בני ברוכים ובנו

"מיד אחר כך, החלטתי שאני מפרסם את ההתכתבות הזו של הווטסאפ בפייסבוק. וחשוב לי להבהיר, אני כסטנדאפיסט מחזיק מזה שנים בא'גנדה, שאני לא אתעסק בעניינים פוליטיים לעולם. אני תפקידי להצחיק. אבל אני מודה, שהדבר הזה, בגלל שהוא בעיני עבר כבר גבול של הגזמה, החלטתי להגיב כי אני חושב שיש מספיק אנשים ששונאים אותנו בעולם הזה. רציתי שאנשים יבינו, שדי, אנחנו עם אחד! צריכים להיות ביחד. מספיק עם כל המריבות והשטויות ועל מה, על טקס רוחני ומקסים שעושים בבתי הספר עשרות שנים?!. חשוב לי לציין, אני לא אדם דתי! אני אדם מאמין. יש הבדל גדול. אבל אני בן אדם שמאוד מחובר למסורת ולרוחניות וליהדות ומאמין באלוהים ואני חושב שמי ששכח את השורשים שלו זה מאוד עצוב. המדינה הזו מבוססת על יהדות והיא קמה על ידי חילוניים שיכלו ללכת לכל מקום אחר והם באו כי הם יהודים. אנחנו רואים גם היום, גם בשנים האחרונות יש עליה גדולה גם מאירופה וגם מארצות הברית. לא סתם אנשים באים לפה לישראל, כי זה הבית של העם היהודי. אנחנו מחוברים למדינה הזו לגמרי ויש לנו שורשים פה. זו מדינה שהוקמה על ידי הבסיס של היהודים ונכון שיש במדינה גם ערבים והם חלק מהמדינה והם אזרחים שווים, אז מה? זה כמו שיש יהודים במדינות מוסלמיות, אבל זה נושא אחר לגמרי".

לא חששת שהבעת עמדה שכזו, עלולה לפגוע לך בקריירה?

"אם כבר קיבלתי את ההשראה שלי ממישהו לעשות את זה ולהגיד מה אני חושב בלי לפחד, זה מהזמר עומר אדם, זמר וילד מדהים שהיה מוכן לוותר על המון כסף ובלבד שהפסטיגל לא יתקיים בשבת וזה ראוי להערצה מבחינתי. כשאני מסתכל עליו , אני אומר לילד הזה יש אומץ לעשות כיבוד אלוהים. אני לא מתיימר להיות עומר אדם אבל אני ממש כמוהו לא יכולתי לשתוק. הרבה אנשים שאלו אותי אם אני לא מפחד שהפרסום של הפוסט הזה יפגע בי, והנה, אני מודה שמאז שהפוסט הזה עלה, יותר אנשים אוהבים אותי ויותר אנשים מזמינים אותי להופעות. ולא, זה לא יהיה חלק מהמופע שלי!".

ומה היו התגובות?

"לא הרגשתי שמתלהמים עליי, אלא שהרוב הגדול היה מאוד בעד, בקבוצה של הכיתה וגם אחר כך בפייסבוק. אני עשיתי את זה כי הבנתי שבן אדם לא צריך לוותר על העקרונות שלו והדבר הזה היה חשוב לי. אני חושב שזה חד פעמי כי זה מסוג הדברים שתמיד יהיה לי מה להגיד עליו. היו גם תגובות שליליות כמו של מישהי שכתבה, 'אני קוראת את התגובות שלך ושל החברים המטומטמים שלך ואני בהלם'. כתבתי לה שהיא מוזמנת להפסיק להיות חברה שלי בפייסבוק. וחלק גם כתבו שזה מאוד עצוב שאנשים שכחו שאנחנו יהודים וכולם גיבורים כשהם פה, אבל בטיול בחו"ל הרבה מאיתנו מחפשים את בית חב"ד. הרבה גם התפלאו שהיה לי את האומץ להעלות את הפוסט הזה. אגב, התגובות גם ברשת החברתית וגם ברחוב, ממשיכות עד עכשיו. מעבר למאות צפיות ושיתופים שאנשים עשו לזה. מי שקרא את מה שכתבתי הבין שאני מאוד רציני בנושא הזה. כי הפעם לא באתי להצחיק אלא להביע את דעתי, לשים את זה בפייסבוק והתוצאות יהיו מה שיהיו. ואני מודה שלא האמנתי שאקבל כאלו תגובות מדהימות ושתהיה לזה כזו תפוצה. לא חשבתי שזה יכול לעורר כאלו הדים ואני חושב שזה קרה כי הדבר הזה נגע בהרבה אנשים שנמאס להם שמכל דבר שקשור לדת יוצרים הד ורעש, וקוראים לזה הדתה. אחר כך גם אמיר יבגי הזמין אותי לערוץ 20 לראיון בנושא, ראיון שגם זכה להרבה שיתופים".

איך היה הטקס ביום שישי?

"הטקס עצמו התקיים ביום שישי האחרון ב-"מדרשיית נועם בכפר סבא" והוא היה יפה מאוד ורוחני. גם אלו שהתנגדו באו ואמרו אחרי הטקס שהוא היה מכובד ויפה. הוא לא היה דתי. גם בהנהלת בית הספר שמחו שהעליתי את הפוסט ואחרי הטקס היו המון תגובות בווטסאפ הכיתתי על הטקס עצמו כי כולם נהנו. היו לא מעט מחמאות לוועד ולכל מי שארגן את הטקס הזה. זה יפה בעיני כי זו אהבת חינם ולא שנאת חינם וזה מאוד חשוב לי. הילד שלי היה בטקס ונהנה מאוד. אגב, אני עדיין בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית ואת יכולה לציין ששמתי את הקבוצה על שקט! אגב, השבוע כהלצה כתבתי לכל ההורים, שבגלל שיש לבן שלי שבוע הבא יום הולדת, הם מוזמנים למסיבת יום הולדתו של איתמר, ואל תדאגו, אנחנו נחלק ספרי תהילים ותהיה גם דרשה. זה היה כמובן בהלצה והוספתי סמיילי".

"הרעיון הוא לאחד, לא לייצר מחלוקת"/ התשובה של ניצן ויסברג

ניצן ויסברג. צילום מיכל לנרט

ניצן ויסברג. צילום מיכל לנרט

אנחנו אוהבים מאוד את התנ"ך וגם יוצא לנו מידי פעם לבקר בבית כנסת. אבל כשהגיע הזמן של הבת שלי בכיתה ב' להשתתף בטקס קבלת חוברת תורה בבית כנסת, סרבנו להשתתף. למה? לא הרגשנו שהטקס הזה מכבד את המסורת הציונית שלנו. אותה מסורת שהוציאה את התורה מארון הקודש בבית הכנסת, והכניסה אותה לכיתה בבית הספר. המסורת הציונות שהפכה את תנ"ך למקצוע ליבה, שנלמד באופן ביקורתי על ידי בנים ובנות יחד. המסורת הציונית שבגללה ילדים וילדות בשנת 2018 משחקים בהפסקה בשפת המקרא.

כאשר סבתי ז"ל עלתה ארצה כנערה, אביה הדתי ישב עליה שבעה. כי היא כפרה במסורת היהודית הדתית, ובחרה להיות חלוצה ציונית במכנסיים קצרים. הציונים שייסדו את מדינתנו חוללו מהפיכה, ושילמו מחיר אישי כדי שנהיה עם חופשי בארצנו. המסורת הציונית הזו היא מסורת בה אני מאוד גאה. וזו מסורת שאותה אני רוצה להנחיל לילדי הלאה.

ומה עם לכבד את אלו שרוצים לקבל חוברת תורה בבית הכנסת? המהות של טקס קבלת חוברת תורה היא לאחד אותנו, הורי וילדי הכיתה, כקהילה סביב מכנה משותף. לא לייצר מחלוקת, לא להדיר או לפגוע. אם ההורים והילדים בכיתה תמימת דעים, בלי שום התלהמות בווטסאפ וחרמות ולחצים, שהמקום לקיים את הטקס הוא בית כנסת – נפלא! ואם בכיתה אחרת ההורים והילדים לא מסכימים, אז זו הזדמנות לבנות הסכמה חדשה. וזה עוד יותר נפלא!

לדעתי האישית, בית ספר הוא המקום המושלם לטקס כי הוא ממקם את המקרא בתוך ההקשר הציוני וישראלי שרלוונטי לילדי החינוך הממלכתי. אבל אולי עבור כיתה אחרת המכנה המשותף הוא דווקא בטבע. או בבית כנסת רפורמי. או אולי יבחרו לעשות יחד טקס קבלת חוברת תורה וחוברת מדע. מכיוון שהנושא שנוי במחלוקת, ה-תפקיד החינוכי של כולנו הוא לבנות יחד בקהילה הסכמה. טקס חינוכי חדל להיות חינוכי כאשר הוא מדיר מתוכו את חברי הקהילה. כל מי שמתיימר לקבוע באופן נחרץ שזה כן הדתה או לא הדתה מפספס לחלוטין את הפואנטה.

ניצן ויסברג, אם לארבעה, היא פעילה חברתית, מרצה ויועצת לחדשנות

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. גאיה ש.

    צודק ב100% הייתי בטקס שערך הרב יוסי לתלמידי בית ספר יצחק שדה והיה מקסים ומרגש, אני חילונית לגמרי ובכל זאת חשוב לי שילדי ידעו מה זה בית כנסת וישתתפו בחוויה המיוחדת הזו. לדעתי כל ההתקפות נגד ביקור ילדינו בבית הכנסת נובע מבורות או משנאה לכל מה שקשור לעם שלנו ולמסורת שלנו ואין לזה כל קשר להדתה.

  2. איילת

    כל הכבוד לך בני! בן אדם אינטליגנטי, חכם ומעל הכל מצחיק. דברים של טעם כתבת, תודה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר