בית ספר רמז. צילום עזרא לוי
בית ספר רמז. צילום עזרא לוי

אם לילדה ברמז שגילתה הודעה גזענית בקלמר: "אף אחד לא למד מהסיפור של מאיה אלמו"

"ערסיות עניות מיוספטל", "כושית מכוערת, שמנה", "עניות, כלבות מפגרות": הודעות פוגעניות על רקע גזעני וסוציואקונומי, שנשלחו לתלמידות בית הספר היסודי רמז ושנחשפו השבוע בשרון פוסט, עוררו סערה. אימותיהן בראיון בלעדי לצומת השרון

פורסם בתאריך: 20.12.18 15:53

הסיפור הזה הוא לא על ילדה אחת ולא על שתיים, שחוו באופן ספציפי אלימות מילולית כזו או אחרת. זהו סיפור מטריד על בית ספר יסודי אחד, בית הספר רמז בכפר סבא, שבו לומדים ילדים משכונות שונות – יוספטל והדרים, ועל גזענות ומלחמת מעמדות שמרימות את הראש מבלי שהנהלת בית הספר וההורים יודעים איך להפסיק את זה.

הסיפור התחיל להתגלגל ביום ראשון השבוע, כשבקבוצת הפייסבוק "כפר סבא שלנו" של אירית מרק נחשפו הודעות אלימות שנשלחו אל אחת התלמידות, תושבת שכונת יוספטל, המיועדת אליה ואל כמה מחברותיה. ההודעות פורסמו גם באתר של מרק השרון פוסט. "בואי אני אסביר לך למה אין לך ולחברות שלך סיכוי להיות מקובלות: אתן עניות ואין לכם גרוש אל התחת (הטעויות במקור). אתם כלבות מפגרות, כולם שונאים אותכם, אתם מכוערות…", נכתב.

ההודעה עוררה סערה, והנהלת בית הספר הגיבה במהירות (על כך בהמשך). מתברר שזו לא היתה ההודעה היחידה ברוח זו שנשלחה בין תלמידות, שמגיעות משכונות שונות. "טוב, אני אסביר לך ולחברות שלך בהיגיון אף אחד מהמקובלים בכפר סבא לא שם אליכם ובטח שלא סובך אתכם אתם סתם ערסיות עניות מיוספטל שחושבות שהם משהו אוקי?", נכתב לילדה אחרת.

עוד התברר שבשנת הלימודים הקודמת גילתה אחת הילדות פתק בקלמר שלה ובו נכתב כך: "את כושית מכוערת, שמנה פרחות מהשכונה, שכונה של מתאבדים, לכו תתאבדו גם אתם". מאז, מספרות האימהות בראיון בלעדי ל"צומת השרון", בנותיהן, ובנות נוספות, כולן תושבות שכונת יוספטל, זוכות ליחס פוגעני ומזלזל בבית הספר.

* * *

בשיחה מגוללות האימהות את תחושותיהן ותחושות בנותיהן. "הפתק שהבת שלי קיבלה בקלמר שלה היה בשנת הלימודים הקודמת", מספרת אחת מהן, "מאז היו דפוסי התנהגות שהלכו וחזרו, כל הזריקה של המילים, כל המילים הלא יפות, וכל הדברים המזעזעים שהם עשו לבנות שלנו. הבעיה היא שאת כל זה המנהלת לא ידעה. מה זה אומר כשהן כותבות 'אתן גרות בשכונה של מתאבדים – לכו תתאבדו כבר'. זה אומר שאף אחד לא למד מהסיפור של הילדה המסכנה מאיה אלמו שהתאבדה כי הציקו לה באותו האופן (אלמו למדה ביסודי בבית הספר רמז; א.א). בבית הספר הזה כל הזמן יש את הקטע הזה של לא מקובלות וכן מקובלות. כאילו הן הגיעו מבתים טובים יותר, במרכאות. את הבריונות אני רואה דווקא מהצד השני ולא מהצד של השכונה. ערסיות קראו להן. זה חוזר כמו תקליט וכבר אי אפשר לספוג את זה".

ומה הבת שלך אומרת על זה?
"קודם כל, המורה של הילדה שלי מאוד אוהבת אותה וטיפלה בנושא. אבל העניין הוא שהבנות בשלב כלשהו כבר הסתירו דברים. זה הכי גרוע. כבר נמאס להן לבוא ולהגיד הציקו לי, אמרו לי, ואז אתה מגלה שיש איזו הצטברות של מקרים. אני מבינה את המנהלת כי גם היא לא ידעה. עצוב שיש הורים שלא לוקחים את זה לתשומת ליבם ויושבים עם הילדים שלהם על הנושא הזה. כל הורה צריך לדבר עם הילדים שלו ולהסביר להם את ההשלכות של אלימות מילולית, ומה היא יכולה לגרום לצד הנפגע. זה בעיניי קשור לגמרי גם לחינוך של הבית. לצערי, גם לא קיבלנו טלפון של התנצלות מההורים האלה".

ובכל זאת, איך הילדה מרגישה?
"זה גורם לה לא לרצות ללכת לבית הספר. היא אמרה לי 'תודה לאל שזו השנה האחרונה – אני לא רוצה לראות אף אחד מהן בחטיבה איתי'. זה פוגע בביטחון העצמי של הילדים, במיוחד בגיל 12 שמתחילים את גיל ההתבגרות. הייתה פה כבר את אלמו שהתאבדה. תראו לאן דברים יכולים להגיע מהעלבות כאלה. זו ילדה שהייתה מלאת שמחת חיים שלא היית חושב לרגע שהיא תגיע לאן שהגיעה. זה מפחיד. צריך לקחת את הדברים האלה ממש ברצינות. אני צריכה לחבק את הילדה שלי המון".
אם שנייה, שבתה קיבלה השבוע את ההודעות אמרה: "יש מזל לבת שלי שיש לה הורים כמונו ומשפחה אוהבת ותומכת, ולא כמו ששלחו לה הודעות 'ילדה מהשכונה עניה' וכאלה. הבת שלי לא עניה, אנחנו אמנם לא עשירים, אבל היא מקבלת כל מה שהיא רוצה. איך מישהו מרגיש עם זה, ובמיוחד ילד? זה עצוב, כואב, מאכזב ולא תגיד שיש לי ילדה מפלצת או רעה. יש לי ילדה טובה וכל הילדות שפגעו בהן הן ילדות מבית טוב – לא ילדות שמתחצפות, ילדות שלומדות ולא חסר להן כלום. אז נפלו עליהן קורבן ואני מקווה שזה לא יחזור שנית. כאבנו ובכינו אבל אנחנו נותנים צ'אנס. אני רוצה להאמין במערכת ואני מאמינה שהם יעזרו ויש להם את כל הכלים ושהם יעמדו בהבטחות שלהם".

בית הספר רמז. צילום עזרא לוי

בית הספר רמז. צילום עזרא לוי

* * *

בהודעה שכתבה מנהלת בית הספר, גלית פרדינרו, יחד עם היועצת אורלי דן, לכל הורי בית הספר נכתב: "אתמול הגיעה אלינו פנייה על תכתובות פוגעניות ומעליבות באינסטגרם דרך האפליקציה 'אנונימי'. יועצת בית ספר והמחנכות עודכנו לגבי האירוע ושוחחו עם ההורים. הבוקר צוות בית הספר טיפל בעניין מול התלמידים, ההורים וגורמי חוץ (משרד החינוך, העירייה ומהמשטרה). השיחה בכיתות נסבה על ההשלכות בפגיעה ועל כללי ההתנהגות והנורמות הרואיים הן ברשת והן בחיי היום יום, תוך התייחסות לשלושת המעגלים: הילדים הנפגעים והוריהם, הילדים הפוגעים וריענון בכיתות בנוגע למוגנות ברשת".

על פי המנהלת מומחית מטעם מוקד 105 של המשטרה הדגישה בפניהם את הצורך במעורבות ההורים למניעת מעשים פוגעניים בילדים ועל כך שיש לפקח באילו אפליקציות הילדים משתמשים. "האפליקציה 'אנונימי'", כותבת המנהלת, "אינה מתאימה לשימוש על ידי ילדים או מבוגרים ויש להסירה מהנייד במיידי. חשוב לעקוב, לתזכר ולשאול כל הזמן, לברר מה קורה בקבוצות ומה שלום הילד. שיתוף פעולה בין הבית לבית הספר יתרום להתנהלות מיטבית ברשת".
הילדות חזרו ביום רביעי השבוע ללימודים לאחר היעדרות של שלושה ימים, ולאחר שהילדה ששלחה את ההודעות הושעתה מבית הספר למשך יומיים ואף נדרשה להכין עבודה חינוכית בנושא אלימות.

בנוסף, בבית הספר יקיימו הרצאות משותפות של הורים ולתלמידים עם מומחה בתחום הסכנות ברשת, וגם יקיימו הרצאה והצגה לתלמידים בנושא אלימות. בנוסף, הובטח להורים כי ביום חמישי תתקיים שיחה של מנהלת בית הספר והיועצת יחד עם הבנות הפוגעות והבנות הנפגעות.

שכונת יוספטל, כפר סבא. צילום עזרא לוי

שכונת יוספטל, כפר סבא. צילום עזרא לוי

"הסיפור זה טופל על ידי המנהלת, אני מקווה שעל הצד הטוב ביותר", אומרת אחת האימהות שבתה קיבלה השבוע את ההודעות, "הייתה כאן התערבות של העירייה, המנהלת, היועצת ואחרים והכל הסתדר. חשוב לי להבהיר שאני לא רוצה לפגוע לא בבת שלי ולא בילדים הפוגעים כי בסך הכל כולם כאן ילדים. מה שכן, צריך לפעול בנידון בצורה חינוכית חדה ולא מתפשרת כדי לגרום לזה להפסיק".

"אנחנו נותנים לזה הזדמנות", אומרת האם השנייה. "היה וזה יחזור על עצמו, אז כבר יהיה רעש גדול. אני באמת רוצה לומר שכל הכבוד למנהלת ולצוות בית הספר. הן טיפלו בזה בצורה מאוד טובה ואני מקווה מאוד שזה לא יחזור על עצמו. תודה גם לעיריית כפר סבא".

"זה בית ספר עם 900 ילדים ומנהלת אחת טובה ככל שתהיה בתפקידה לא יכולה להשתלט על כולם", אומרת אם אחרת שילדה לומד בבית הספר, "אבל איך זה יכול לקרות שאף אחד לא מדבר עם הילדים האלה על הדברים האלה בשגרה? למה עושים רק כשקורה מקרה כל כך חמור? איך יכול להיות שהמנהלת לא יודעת שכך מתנהגים כבר תקופה מאוד ארוכה ילדים אצלה בבית הספר?".

* * *

חברת מועצת העיר החדשה מסיעתו של ראש העיר, אסנת ספורטה, שצפויה לקבל את תיק החינוך, ליוותה את הנושא מקרוב. "אני רוצה לומר שאני רואה את האירוע הזה בחומרה רבה וזו גם הסיבה שמיד עם היוודע המקרה התגבש צוות בין מקצועי ברשותה של מנהלת בית הספר, הגורמים הרלוונטיים בעירייה, משרד החינוך, הפיקוד על משרד החינוך, מוקד 105 וגם שלי, ובשלב הראשון הייתה היוועצות איך מתנהלים לאור הפרטים שהיו ידועים בהתחלה", היא אומרת, "לאחר מכן ערכנו בירור מעמיק של פרטי המקרה, ואז נתנו טיפול ראשוני מול הילדות המעורבות הפוגעות והנפגעות שהובל על ידי מנהלת בית הספר כשהצוות הבין מקצועי משתף פעולה מגבה, מייעץ ומעודכן. כעת בית הספר עם הצוות המקצועי נערך להרחיב את הטיפול לטיפול מערכתי – המעגל הראשוני של הילדות המעורבות ובני משפחותיהם, המעגל השכבתי והמעגל הבית ספרי בהפרדה בין השכבות הנמוכות והבוגרות. נטפל גם במעגל של התלמידים וההורים יחד בפעילויות משותפות. בימים הקרובים נעדכן את ההורים לגבי ההתערבות המערכתית של התלמידים וההורים. גם אני שוחחתי באופן אישי עם האימהות של הבנות גם אתמול כדי לקבל את הפרטים ממקור ראשון ועדכנתי אותן אחר כך באופן אישי לגבי התפתחות הדברים ותוצאות הבירור שעשינו. היום הייתה לי עוד שיחה איתן ואנחנו בקשר רציף. האימהות מעריכות את הטיפול המקצועי ואני חושבת שאם כבר קורה מקרים כאלה מה שחשוב זו ההערכות המקצועית והמהירה. אני רוצה לחזק את המנהלת שניהלה אירוע לא פשוט בהיבטים פנים בית-ספריים ותקשורתיים".

את לא חושבת שהעובדה שדבר כזה מתרחש בבית הספר זו תקופה ארוכה, על רקע גזעני ומסית, זו תעודת עניות לבית הספר שלא ידע מזה?
"אני חולקת על דבריך. אני ביררתי את העניין עם מנהלת בית הספר, זה האירוע הראשון מהסוג הזה שהובא לידיעתה. אני רוצה להעביר מסר גם לילדים וגם להורים: דווחו על אירועים מהסוג הזה לצוות. לנו יש את הסנסורים שלנו כאנשי חינוך אבל במה שאנחנו לא יודעים אנחנו לא יכולים לטפל. המקומות הכי מדאיגים אלו שאנחנו לא מודעים לקיומן וזה מסר שחשוב לנו להבהיר".

תגובת עיריית כפר סבא: "מיד עם היוודע המקרה נערכה היוועצות של כלל הגורמים האחראיים במערכת החינוך בעיר. משהתבררו פרטי האירוע החל טיפול מערכתי כולל, שהובל על ידי מנהלת בית הספר בשיתוף עם אגף החינוך, הפיקוח של משרד החינוך, גורמי האכיפה ויחד עם חברת המועצה ד"ר אסנת ספורטה, שעתידה להחזיק את תיק החינוך בעיר. כמו כן, במהלך היום התקיימו שיחות אישיות עם כל הגורמים המעורבים באירוע, נערכו שיחות הסברה עם התלמידים ונשלחה הודעה להורי בית הספר, הכוללת הנחיות למניעת הישנות מקרים כגון אלו. בימים הקרובים תגובש תכנית התערבות מערכתית שקהל היעד שלה הם התלמידים, ההורים והצוותים החינוכיים ומטרתה הגברת מוגנות התלמידים ברשת".

תגובת משרד החינוך: "אנו רואים בחומרה כל ביטוי של אלימות, לרבות אלימות ברשתות החברתיות. המקרה מטופל בהתאם לנהלים, בליווי גורמי המקצוע והפיקוח, הן מבחינה משמעתית והן מבחינה חינוכית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה אם ההורים האלו הגיע הזמן שמישהו ילמד את הילדים האלו שכולנו שווים

  2. ברוני

    זה הכל חינוך מהבית יש לא מעט הורים שמחנכים את הילדים שלהם שאם הם גרים בשכונה מסויימת וההורים עובדים בהיי טק אז הם מעמד "אצולה"

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר