בין 1 במאי ועד 9 בספטמבר 2018 חילקו פקחי השיטור העירוני בכפר סבא 78 דוחות על עבירות שביצעו רוכבי אופניים חשמליים. כך עולה מנתונים שחשפה הבוקר עיריית כפר סבא, בעקבות פניית צומת השרון. שישה מהדוחות על סך 1,000 שקלים כל אחד, על עבירה על פי סעיף 401 על שימוש בטלפון נייד בזמן נסיעה, שלושה דוחות על סך 1,000 שקלים כל אחד על פי סעיף 402 על שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית, דוח אחד בסך 100 שקלים על פי סעיף 406 על נסיעה על המדרכה ו-66 דוחות בסך 100 שקלים כל אחד על חציית מעבר חצייה ברכיבה.
נסביר שהבוקר פרסמה עמותת הזהירות בדרכים אור ירוק הודעה לעיתונות, לפיה עיריית כפר סבא התעלמה מבקשתה לדעת כמה דוחות חילקו פקחי העירייה בחודש ספטמבר 2018. בתגובה, טענו בעירייה כי הנתונים נשלחו לעמותה בחודש אוקטובר, וצירפו את המכתב ובו הנתונים. בעמותה אמרו כי "המענה שהוציאו בעירייה לא הגיע ונשמח לקבל אותו עכשיו". כעת, בעקבות השתלשלות האירועים ולבקשת צומת השרון, העבירה העירייה את הנתונים.
עמותת אור ירוק שלחה בקשה על פי חוק חופש המידע, ל-28 ערים (שבהן יותר מ-50 אלף תושבים) כדי להבין האם סמכויות האכיפה החדשות כלפי רוכבי אופניים, שניתנו לפקחים החל מחודש מרץ 2017, מיושמות הלכה למעשה. על פי אור ירוק, מתוך 28 ערים, 19 ערים השיבו לבקשת המידע מהעמותה ותשע ערים התעלמו. "מן הנתונים שהתקבלו באור ירוק עולה תמונה עגומה החושפת כי למעט עיריית תל אביב-יפו, שאר העיריות פשוט כמעט ולא מתייחסות לסמכויות האכיפה ולא מקדמות את בטיחות הרוכבים" אמרו באור ירוק.
מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק חושפים כי בשנת 2018 רשמו השוטרים כ-25 אלף דוחות לרוכבי אופנים חשמליים, המהווים עליה של 60 אחוז במספר הדוחות שנרשמו בשנת 2017. "בעוד המשטרה מגבירה את האכיפה ומנסה להשיב את הסדר למדרכות הערים, בולטת לרעה היעדר האכיפה מצד פקחי העיריות והרשויות המקומיות שנועדה לסייע למשטרה באכיפה מצילת חיים", אמרו בעמותה. ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ראשי העיריות לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים ולהתעלם מכך שאנשים נהרגים בעיר שלהם ובזמן שהם לא מבצעים אכיפה למרות שיש בידיהם סמכויות לכך".
תגובות