הפגנת תושבים נגד תוכנית המתאר. צילום יעל יפה
הפגנת תושבים נגד תוכנית המתאר ביוני. צילום יעל יפה

מצאו את ההבדלים: תוכנית המתאר שאישרו חברי המועצה שונה מזו שהופקדה במחוזית

בעוד שתושבי מזרח העיר "זכו" במתקן פסולת ליד הבית, בשכונה הירוקה נאסר על הקמת מפעלים מזהמים. ויש הבדלים נוספים. אדריכל התוכנית: "בסמכות הוועדה המחוזית לדחות החלטה של המקומית"

פורסם בתאריך: 11.7.17 16:35

תוכנית המתאר שאותה אישרו 15 חברי מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בינואר 2016, והתוכנית שהפקידה העירייה בוועדה המחוזית אחרי אישור חברי המליאה, שונות אחת מהשנייה. כך עולה מהשוואה בין שתי התוכניות. אדירכל התוכנית, פרופ' אלי פירסט, אומר שההבדל נובע משום החלטת הוועדה המקומית היא המלצה בלבד, וש"לוועדה מחוזית סמכות לקבל או לדחות את מה שנאמר בוועדה המקומית".

נזכיר שלפני כשלושה שבועות הצביעו חברי המליאה בעד משיכת התוכנית, בין השאר לאחר שטענו שגובה הבנייה בתוכנית המופקדת הוא 22 קומות באזורים שונים בכפר סבא, סעיף שלדבריהם לא אישרו מעולם. מתברר כי לא מדובר רק בפערים בין מספר הקומות, אלא בפערים משמעותיים נוספים בין שתי התוכניות.

כך למשל, בדברי ההסבר לתוכנית שהוגשה למחוזית, נוספה הערה שעסקה בצפיפות הבנייה וקבעה צפיפות של 20-15 יחידות דיור לדונם בשטחי הפיתוח החדשים בעיר. ההערה הזאת לא מופיעה בתוכנית שאישרו חברי המליאה. עוד נכתב בתוכנית שבמחוזית כי בתוכניות בנייה של התחדשות עירונית (פינוי בינוי ותמ"א 38) לא תפחת הצפיפות מ־15 יחידות דיור לדונם, וגם הערה זו לא מופיעה בתוכנית שאישרו חברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

גם בגובה הבנייה באזורי מגורים "בבניה מרקמית גבוהה", יש הבדל בין שתי התוכניות. בתוכנית שאישרו חברי המועצה הגובה לא יעלה על תשע קומות מעל קומת הקרקע ובנוסף קומת גג חלקית. בתוכנית שהופקדה בוועדה מחוזית גובה הבניה הכללי במתחמי בניה חדשה הוא תשע קומות מעל קומת קרקע ועוד קומת גג חלקית, ולא יעלה על גובה של 22 קומות.

הבדל נוסף: באזור בתוכנית המוגדר "דרום מזרח העיר" (השטח שממערב לרחוב משה דיין, ממזרח לנווה ימין ודרומית למושב אלישמע וצפונית לרחוב בן יהודה) מאושרת לפי התוכנית שהופקדה במחוזית בנייה של עד 22 קומות בשולי העיר. בתוכנית שאישרו חברי המועצה נכתב לגבי אזור דרום מזרח העיר רק "חיגור בבנייה גבוהה".

אזור התעשייה החדש שממזרח לשכונות קפלן ויוספטל בכפר סבא, אזור התעשייה שהצית את מאבק התושבים נגד תוכנית המתאר, הוגדר בשתי התוכניות כאזור תעסוקה 2, כזה שמאפשר לאצור וליצור חומרים מסוכנים. אך בתוכנית שהופקדה לוועדה מחוזית מצוין כי תוקם באזור התעשייה הזה תחנת מעבר פסולת, מה שלא צוין בתוכנית אותה אישרו חברי המועצה.

בנוסף, בתוכנית שאישרו חברי המועצה, צוין כי ישולב קו מתע"ן (מסוף תחבורה עתיר נוסעים) לאורך חלקו של כביש 5504, שישמש גם את באי אזור התעשייה, וכן שתפעל מערכת שאטלים בין אזור  התעשיה למתחם כפר סבא צפון העתידי. בתוכנית שהופקדה למחוזית התווספה תחנת רכבת בסמוך לחיבור בין כבישים 5503 וכביש 6, והקמת מרכז תחבורה משולב באזור זה שיכלול גם מתע"ן, אוטובסים ושאטלים.

באזור בית החולים מאיר, אושרה בתוכנית שהוגשה למחוזית תוספת בנייה של מסחר ותעסוקה של 58.5 אלף מ"ר. בתוכנית שאישרו חברי המועצה תוספת בנייה של מסחר ותעסוקה היא בהיקף של 54 אלף מ"ר.

אזור התעסוקה כ"ס 80 בשכונה הירוקה, שכיום הוא פנוי ברובו, היה על פי התוכנית שאישרו חברי המועצה אזור תעסוקה מסוג 2, כך שהיה יכול להכיל ולאצור חומרים מסוכנים. אלא שבתוכנית שהוגשה לועדה המחוזית הוא מוגדר אזור תעסוקה 1, שאסורה בו אצירה של חומרים אלו. עם זאת, בנספח הסביבה של התוכנית שהופקדה במחוזית נכתב כי אזור התעסוקה מוגדר אזור 2.

מירית שקד ברק. צילום שירן מנחם

מירית שקד ברק. צילום שירן מנחם

מובילת מאבק התושבים נגד תוכנית המתאר, מירית שקד ברק אמרה בעקבות הדברים: "מלכתחילה התרענו נגד התוכנית. לכן אנחנו לא מרפים ואנחנו ממליצים לכל התושבים לקחת אחריות ולהסתכל בתוכנית המתאר ולבדוק מה תכננו להם, בתוכנית שהוגשה למחוזית, ליד הבית. שינוי סיווג אזור התעסוקה בשכונות הירוקות מאזור 2 שאישרה המועצה לאזור 1 שהוגשה למחוזית, מראה שלחץ ציבורי עובד ויש מי שחושש מהשכונות הירוקות בעיר. עצוב שמובילי התוכנית בחרו להפוך את השכונות הוותיקות לחצר האחורית של העיר ובשכונות חדשות הם חשבו פעמיים. יחד עם זאת, אני רוצה להבהיר שכל אזורי התעשייה בכפר סבא מסווגים 2, לעומת הוד השרון ורעננה שם כל אזורי התעסוקה מסווגים כאזור 1, ורק אחד מסווג כאזור 2. לצערנו כפר סבא בחרה להיות עיר התעשייה של השרון. הנהלת העיר ובכירי העירייה צריכים שיהיה להם את האומץ להפוך את הכל אזורי התעשייה בכפר סבא ל-1 ולהכניס לכאן משרדי הייטק".

חבר המועצה עילאי הרסגור הנדין: "יש סיבה לקיומה של מועצת העיר. חברי מועצת העיר אינם בובות, הם נציגיהם הנבחרים של תושבי כפר סבא. הם אלה שצריכים לקבל את ההחלטות. מי שמגיש תוכנית לועדה המחוזית עם שינוי אפילו של פסיק אחד לעומת הנוסח שהוחלט על ידי מועצת העיר, פועל בחוסר סמכות. כשהתגלו הבעיות הקשות שהיו בתוכנית חשבתי לתומי שהן חמקו מבין עיניי כשקראתי אותה. אך כעת מתברר שלא זו התוכנית שהצבעתי עבורה".

תגובת מ"מ וסגן ראש העירייה צביקה צרפתי: "עיריית כפר סבא פועלת על פי חוק באופן שקוף וגלוי. מיד לאחר ההחלטה שהתקבלה בישיבת מועצת העיר, העברנו לוועדה המחוזית בקשה למשיכת תכנית המתאר והעברתה לדיון מחודש. כעת נמצא הנושא בפתחה של הוועדה המחוזית, אנו ממתינים להחלטתה ונפעל על פיה".
אדריכל התוכנית, פרופ' אלי פירסט, אמר: "התכנית שהוצגה לוועדה המקומית היא גם התכנית שהוצגה בוועדה המחוזית. מתכננת המחוז ויו"ר הוועדה המחוזית, שנכחו בדיון בוועדה המחוזית, נכחו גם בעת הצגת התכנית לועדה המקומית, אולם, לוועדה מחוזית סמכות לקבל או לדחות את מה שנאמר בוועדה המקומית. לכן, החלטת הועדה המקומית היא "המלצה" והחלטת הועדה מחוזית היא "אישור להפקדה", שאחריו יתקיים הליך התנגדויות, בו גם למהנדס העירייה הזכות להתנגד להחלטות הוועדה המחוזית שהן מנוגדות להחלטות שהתקבלו בוועדה המקומית. וזה בדיוק מה שנעשה ועומד להיקטע באבו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דורית

    תושבי כפר סבא תתעוררו.. עכשיו!! לא אחר כך!!

    אנחנו אלה שנמשיך לעמוד בפקקים בדרך למקומות העבודה מחוץ לכפר סבא, כי את הפועלים למפעלי התעשייה המזהמים שיוקמו יאיישו בכוח עבודה זול שמקורו בשכנינו וזאתבמקום לספק מקורות תעסוקה מתקדמים לתושבי העיר.
    בנוסף עוד נישאר עם הזיהום..

    חיגור בבנייה גבוהה, פקקים, זיהום, בלי מקורות תעסוקה מתקדמים מה יש עוד לחפש בכפר סבא?????
    כך העירייה דואגת לתושבים? לשם כך נבחרו? מה מסתתר מאחורי התוכנית המזוייפת?
    עאלק כפר סבא עיר "ירוקה". בקרוב פח האשפה של השרון!

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר