יהודה בן-חמו בהארכת המעצר. צילום עזרא לוי
יהודה בן-חמו בהארכת המעצר. צילום עזרא לוי

ביום ראשון: דיון בערר שהגיש בן חמו על הרחקתו מהעירייה

ראש עיריית כפר סבא, החשוד בקבלת שוחד, הורחק מהעירייה עד 1 באוגוסט אבל דורש לחזור לעירייה באופן מיידי

פורסם בתאריך: 13.7.17 17:23

ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו, ערער השבוע לבית המשפט המחוזי ברמלה על החלטת בית משפט השלום מלפני כשבועיים להאריך את תקופת הרחקתו מהעירייה עד 1 באוגוסט. בערר שהגישו סנגוריו של בן חמו, עו"ד בועז בן צור ועו"ד דיקלה סירקיס, הם ביקשו מבית המשפט המחוזי להורות "לבטל את ההחלטה ולהורות על סיום תקופת הרחקתו של העורר מהעירייה ועל החזרתו המיידית לעירייה לתפקידו כראש עיריית כפר סבא". הדיון בערר נקבע ליום ראשון הקרוב בצהריים.

נזכיר, כי בדיון האחרון בבית משפט השלום בראשון לציון, ביקשה המשטרה להאריך את תקופת הרחקתו של בן חמו מהעירייה עד 10 באוגוסט, לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמות על הארכת תקופת הרחקתו. במהלך הדיון צוינה תת פרשייה נוספת שנחקרת במקביל, ונציגי המשטרה אמרו כי מחומר הראיות שהצטבר עד כה ניתן לומר שהתגבשה תשתית ראייתית איתנה נגד בן חמו בעבירות המיוחסות לו, וכי הם בישורת החקירתית האחרונה. הם נימקו את הבקשה להאריך את תקופת הרחקתו של בן חמו מהעירייה בפעם השלישית בכך ש"קיים חשש ממשי לשיבוש חקירה על ידי החשוד ובזאת בהתאם מפורט בדוח הסודי ומעצם היותו של מרבית העדים בפרשה כפופים למרותו", ואף רמזו כי כבר נגרמו שיבושים בחקירה. השופט אמנם הכיר בטענת סנגוריו של בן חמו בפגיעה בו ובעירייה בשל התקופה הממושכת שבה הוא מורחק ממנה, אך נעתר לבקשה ברובה לאחר שציין כי איסור יצירת הקשר אינו גורף שכן הוא רשאי לעמוד בקשר אל מול גורמים מסוימים בעירייה ושהחקירה אכן בישורת האחרונה.

"החלטתו של בית המשפט קמא (בית המשפט בראשון לציון) היא החלטה בלתי מידתית, הפוגעת קשה בזכויותיו של העורר, ובכל זה זכותו לחירות וזכותו לחופש העיסוק במידה העולה על הנדרש", כתבו סנגוריו של בן חמו בערר שהוגש, "גם נוכח השיקולים שפורטו על ידי היחידה החוקרת, בעטיים התבקשה ההרחקה הנוספת של העורר המעירייה, לא היה מקום להורות על הרחקתו לתקופה ארוכה ומשמעותית נוספת".

סנגוריו של בן חמו התייחסו בערר לכוונה להגיש כתב אישום נגד ראש העירייה: "גם אם יש כוונה להגיש כתב אישום כנגד העורר (כפי שנאמר על ידי נציג היחידה החוקרת), הרי שהתנהלות הדברים בהקשר זה מוכרת וידועה מראש…גם אם תחליט הפרקליטות שיש מקום להגשת כתב אישום יתקיים, טרם הגשתו של כתב האישום, שימוע, ורק בסיום הליך השימוע ובכפוף לתוצאותיו תתקבל החלטה האם להגיש כתב אישום. מדובר בהליך הנמשך על פי רוב חודשים, אם לא יותר מכך". הם  הוסיפו כי "בנסיבות אלה, ודאי שלא ניתן, על סמך אמירה לפיה יש כוונה להגיש כתב חשדות, להוסיף ולהרחיק את ראש העיר המכהן מהעירייה".

הסנגורים טענו כי ההחלטה להאריך את תקופת הרחקתו מהעירייה חורגת "באופן מהותי מעקרון המידתיות. לרשות היחידה החוקרת עמדו חודשים ארוכים להשלים את פעולות החקירה, בפרט את אותן פעולות שהיא טוענת לחשש של שיבוש בעניין אם ראש העיר יחזור לתפקידו", ואמרו, בלשונם, כי ניתן להמשיך בפעולות החקירה גם אם בן חמו יחזור לעירייה. "אין כל יסוד לטענה שאחרונת פעולת החקירה צריכה להיות מושלמת על מנת שאדם יוכל לשוב למקום עבודתו, ונבחר ציבור למשרתו".

עוד ציינו סנגוריו של בן חמו כי הרחקתו מהעירייה לתקופה של כחמישה חודשים היא "תקופה חסרת תקדים בהיקפה, גם בהשוואה להליכים אחרים שהתקיימו כנגד ראשי ערים וראשי מועצות אזוריות (לרבות אלו שהוגש נגדם כתב אישום)", וכתבו על ההחלטה כי בית המשפט שגה "שגיאות מהותיות בהחלטתו…לא ניתן המשקל הראוי לנימוקים כבדי המשקל שהונחו בפניו ולא ביצע את האיזון הראוי בין צרכי החקירה לבין זכויותיו של העורר".

לטענת סנגוריו של בן חמו, לא מתקיימים התנאים הקבועים בחוק המאפשרים את הרחקתו מהעירייה, בהם חשש מביטחון הציבור, משום שלדבריהם "אין חשש שחזרתו של העורר לתפקידו כראש העיר בעירייה תהווה סכנה לביטחון הציבור, וממילא הועלתה טענה בעניין זה על ידי היחידה החוקרת. כך גם לא נראה שחזרתו לעירייה תקל עליו בביצוע עבירה דומה, גם בהתחשב בעבירות בהן הוא חשוד. העורר נמצא זה מספר חודשים תחת עינם הפקוחה של החוקרים, ובנסיבות שכאלה, הסיכוי שהוא יבצע עבירות דומות הוא קלוש ביותר, וכל טענה בעניין זה מגוחכת להפליא". הם הוסיפו כי ככל שיש טענות הנוגעות לשיבוש חקירה "הרי שניתן לפתור חשש זה באמצעות הטלת מגבלות של איסור יצירת קשר והימנעות מטיפול בתחומים מסוימים הקשורים בחקירה".

בערר, טענו עורכי הדין כי במהלך חמשת החודשים בהם מורחק ראש העיר מהעירייה היה על היחידה החוקרת "לבצע את הפעולות ביחס אליהן היא טוענת לשיבוש אם העורר יחזור לתפקידו", והתייחסו לדו"ח הסודי שהוגש לבית המשפט השלום על ידי היחידה החוקרת והפעולות שעוד ניתן לבצע. "כלל לא ברור מדוע לא ביצעה היחידה החוקרת פעולות אלה במשך החודשים הארוכים בהם היה נתון העורר מחוץ לעירייה. היחידה החוקרת לא נדרשה לתת על כך את הדין ולהבהיר מדוע יש צורך עתה, בחלוף תקופה כה משמעותית של הרחקה, להוסיף ולהרחיק את העורר מהעירייה, לטובת ביצוע פעולות חקירה ומפאת החשש הנטען לשיבוש", כתבו.

בסיום, טענו סנגוריו של בן חמו כי גם אם סבר בית המשפט שיש לתת ליחידה החוקרת פרק זמן נוסף של הרחקה לטובת פעולות חקירה, לא היה לתת הרחקה של 30 ימים נוספים משום שהיחידה החוקרת טענה שהיא בישורת האחרונה של החקירה. לדברי סנגוריו, "כל יום נוסף של הרחקה עבור העורר ועבור העירייה, הוא על משמעות נכבדה וגורר אחריו פגיעה בזכויות יסוד וברצון הבוחר".

ראש עיריית כפר סבא יהודה בן חמו נעצר בחודש פברואר בחשד ללקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים ועבירה על איסור הלבנת הון. הוא שוחרר ממעצר בסוף פברואר למעצר בית מלא, עד 12 במרץ, ומאז שחרורו ממעצר הבית הוארכה מספר פעמים הרחקתו מבנייני העירייה.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר