יהודה בן-חמו בהארכת המעצר. צילום עזרא לוי
יהודה בן-חמו בהארכת המעצר. צילום עזרא לוי

הערעור של בן חמו: הצדדים יחכו להחלטת בית המשפט

בהסכמת הצדדים החליט שופט המחוזי ברמלה למסור את ההחלטה בעניין חזרתו של ראש עיריית כפר סבא לעירייה, באמצעות המזכירות

פורסם בתאריך: 16.7.17 18:30

בית המשפט המחוזי ברמלה דחה את ההחלטה אם לקבל את ערעור ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו, החשוד בקבלת שוחד, על החלטת בית משפט השלום להאריך את תקופת הרחקתו של בן חמו מהעירייה. בסיום הדיון שהתקיים היום (א'), ובהסכמת הצדדים, קבע השופט כי ההחלטה "תשלח לצדדים באמצעות המזכירות". את בן חמו ייצגו בדיון עורכי הדין בועז בן צור ודקלה סירקיס. את המדינה ייצג נציג המשטרה רפ"ק לירן וקסברגר.

"הפעם הופלה שגגה רבתי בהחלטת בית המשפט השלום", אמר בדיון סנגורו של בן חמו, "אני רוצה לדבר על עובדות. העורר מרוחק מזה כחמישה חודשים ממקום בחירתו שהיא עיריית כפר סבא. בתחילת תקופת המעצר הסכמנו לשני תקופות הרחקה מוסכמות עד שהמשיבה החליטה שהיא רוצה לבקש תקופת הרחקה נוספת ולכן סירבנו סירוב מוחלט. התקיים דיון ובמסגרת הדיון אני רוצה להראות החלטה של בית משפט קמא ולהראות שהיא שגויה. בית המשפט קמא קובע כי החקירה הסתיימה, ולגבי היתרה הם נמצאים בישורת החקירתית האחרונה… הבקשה היא לאסור על כניסתו לעיריית כפר סבא, שזה מקום עיסוקו והוא גם משמש כראש עיר… אי אפשר לנהל עירייה כשהוא נמצא בבית. זה שהוא יכול ספורדית לאשר פעולה זו או אחר, אינה אומרת שהוא יכול לשמש כמנהל העירייה. ראש עיר מכהן זה ראש עיר מכהן. אי אפשר לנהל כך עירייה… זה שאומרים שהעירייה לא מתנהלת באופן תקין זו אמירה לא הוגנת כי ראש העיר מורחק מתפקידו. מדובר בחמישה חודשים של הרחקה, ולפי שיטת התביעה או היחידה החוקרת אנו נמצאים בחקירה שהסתיימה ברובה או בישורת החקירתית האחרונה, ואנו עוסקים בכך שמדובר בנבחר ציבור בתפקיד בעל משמעות ויש שיבוש מסוים, לא חקירתי, אלא של סדרי שלטון, כי היחידה מפקפקת כעת באפשרותו לשמש בתפקידו. ככל שחולף הזמן האפשרות לשיבוש מתמעטת".

עוד אמר הסנגור כי "חמישה חודשי הרחקה של אדם ממקום עבודה, כשמדובר באדם עובד ציבור, ראש עירייה, ולכן יש פגיעה קשה בחופש העיסוק והפגיעה הנוספת היא הפגיעה בזכות היסודית של הציבור לבחור ושל אדם להיבחר. ואם נוסיף לכך שאנו נמצאים בישורת אחרונה צריך להראות דבר כבד משקל שניתן להמשיך את הסטטוס קוו ההרחקתי. אנו מבקשים להחזירו לאלתר. אם צריך הגבלה מסוימת לעניין ספציפי או אדם מסוים אפשר לשקול זאת במסגרת האיזון, אך אני סבור כי עם פגמים כה מהותיים אין מקום להותיר את המצב על מקומו".

בא כוח המשטרה בדיון, רפ"ק ליקן וקסברגר, אמר בדיון: "ההגנה מנסה למשוך את הדיון למקום בו אנו לא נמצאים. אנו נמצאים בעיצומה של חקירה שיש לבצע. כאשר תסתיימנה פעולות החקירה ואנו נחליט, הפרקליטות והמשטרה, כי החקירה הסתיימה ואין חשש יותר לשיבוש ותעלה השאלה אם ראש העירייה יוכל לחזור ללשכתו, או האם אנו נבוא בבקשה כי לא ראוי שראש העיר יחזור וימשיך לכהן בתפקידו. אם העורר היה חשוד בעבירות שלא קשורות לתפקידו כראש עיר לא היינו מבקשים את הרחקתו מהעירייה. הרחקה פיזית מהמקום היא בגלל שלשכתו בעירייה. בעקרון אסור לו לעסוק בתפקידו. אסור לו לעסוק בענייני העירייה מתוך בניין העירייה. הגענו לסוג של נוסחה שיכולה לשמור על איזון המשך החקירה באופן סטרילי והאפשרות של ראש העיר להתערב בעניינים קרדינליים מול אישיות ספציפית. מותר לו לנהל את ענייני העירייה אך לא מלשכתו ולכן אנו אומרים שכרגע מדובר על הרחקה פיזית מהבניין. מדובר בתיק שמלווה על ידי הפרקליטות כבר מהחקירה הסמויה ורוב החומר נמצא בידי הפרקליטות כשאנו מתבקשים על ידי הפרקליטות לבצע פעולות חקירה נוספות וכן יש פעולות שנוצרות תוך כדי תנועה. בסך הכל יש לבצע 14 פעולות, אשר חלקן הינן מאותו דו"ח סודי שהוגש ב-29 ביוני 2017, וחלקן חדשות… אנו לא באים בסיסמאות של 'החקירה בעיצומה'. השאיפה שלנו היא להעביר את התיק במלואו לפרקליטות על מנת שנדע אנה אנו הולכים הפעולות שאנו אמורים לבצע, במידה ולא יתפתחו לפעולות חדשות, יסתיימו, ובמידה ויהיה דיון נוסף אנו נהיה במקום אחר משפטית".

אחריו אמר הסנגור: "ראש העיר מורחק ולא שום דבר אחר. חברי התייחס לשאלה אם ראוי או לא שיחזור העורר לכסאו. החוק קובע שאם מורחק ראש עיר מכסאו יש ועדה שיושבת על השאלה וגם לעניין אם כשהוגש כתב אישום. אם יש משהו של כתב אישום שלא ראוי יש ועדה שדנה בהקשר זה, ואנו לא שם". עוד הוסיף הסנגור: "נקודה נוספת, אם תמיד המבחן היה עד לסיום אחרון פעולות החקירה אז אפשר היה להאריך למשך שנה או שבעה חודשים, כשהפעולות מתארכות. אנחנו נתנו את ההסכמות על בסיס האמירות שהיו 'אנו כבר מסיימים'. את הסיום הזה אנו שומעים חודשים. אם הם מעידים על עצמם שהם סיימו או שהם בישורת החקירתית האחרונה, שזה היה לפני שבועיים ומשהו, בפני בית המשפט קמא, אז אני אומר די. למה לא סיימו את הפעולות האלה זה מכבר, האם לא יכלו לגבות במשך חמישה חודשים את ההודעות? מדובר בפעולות שאף אחד לא נשאל, מדוע לא עשו את הפעולות האלה במשך חמישה חודשים?". עוד אמר הסנגור כי: "הטענות לשיבוש היו ערטילאיות ולא קונקרטיות וכלליות".

בתגובה אמר רפ"ק וקסברגר: "יש חשש קונקרטי לשיבוש וזה מפורט בדו"ח הסודי. מעולם לא נאמר כי החקירה תסתיים בתוך תקופת ההסכמה. תמיד נאמר כי החקירה מתקדמת אך לא התחייבנו לסיים במועד מסויים", והסנגור הוסיף כי " לשכת ראש העיר נמצאת בלשכה מבודדת ולא קשורה לבניין העירייה עצמו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר