הפגנת התושבים בפתח ישיבת הות"ל בירושלים בדצמבר. צילום: מטה מאבק התושבים
הפגנת התושבים בפתח ישיבת הות"ל בירושלים בדצמבר. צילום: מטה מאבק התושבים

כפר סבא עתרה נגד הקמת תחנת הכוח: "חשש כבד ביותר להיעדר האישורים הנדרשים"

הטענה המרכזית: היזמית ריינדיר אנרגיה לא הוכיחה זיקה למקרקעין. גם המועצה האזורית דרום השרון, ג'לג'וליה ואלפי מנשה הצטרפו לעתירה. ריינדיר: "נלמד את העתירה ונגיב בהתאם לצורך"

פורסם בתאריך: 8.4.19 12:57

עיריית כפר סבא, המועצה האזורית דרום השרון, המועצה המקומית ג'לג'וליה והמועצה המקומית אלפי מנשה, הגישו עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד הוועדה הלאומית לתשתיות, רשות החשמל, רשות מקרקעי ישראל, משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים ונגד ריינדיר אנרגיה, בדרישה לעצור את כל ההליכים התכנוניים והאחרים הקשורים לתת"ל 91 – במסגרתה מתוכננת לקום תחנת הכוח מזרחית לכפר סבא, בסמוך לתחנת הדלק מפגש השלום. עוד הם מבקשים לחשוף או למסור חומרים ומידע בנושא שלא הגיעו לידיהם.

בעתירה, שהגישו בשם הרשויות המקומיות עורכי הדין ברק קינן, גילי נאור אליאס ולי לוריא ממשרד מ.פירון, נכתב כי מיקום תחנת הכוח, בסמיכות גבוהה לרשויות המקומיות מסביבה, "עלול לסכן את בריאותם וכתוצאה מכך את חייהם של האוכלוסייה ברשויות מקומיות אלה, בניהן העותרות". לטענתן לא הוכחה כל "זיקה למקרקעין", שהיא תנאי כחלק מהכרזת הממשלה ל"עידוד מאגרים קטנים ובינוניים והכרזה על שעת חירום במשק הגז" מה-2 באפריל 2017. "מפרוטוקול הדיון המועצה הארצית מה-5 בדצמבר 2018", נכתב, "עולים נתונים מדאיגים ביותר, בעיקר בכל הקשור להעדר קיומה של זיקה קניינית למקרקעין עליהם מתוכננת הקמת תחנת הכח המזרחית וזאת חרף הנדרש והמתחייב על פי החלטת הממשלה, כפי שיפורט בהרחבה בעתירה זו להלן".

בישיבה מה-15 לינואר בועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות השנה נכתב בפרוטוקול: "במקרה הקונקרטי, לאור העובדה שליזם התכנית אין כל זיקה למקרקעין הצפוניים שמחוץ לשטח ההסמכה וכי מדובר בשטח בהיקף גדול יחסית, יינתן ליזם פרק זמן של 30 יום להגיע להסכמות עם רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ביחס לשטח זה, וככל שתושג הסכמה, תופקד התכנית במתכונתה הנוכחית".

"לתדהמת העותרות", נכתב בעתירה, "לא רק שלא התקבלה התייחסותה של רשות מקרקעי ישראל או ריידנדיר אנרגיה עד כה, כנדרש מהן על פי הדיון במועצה הארצית ובישיבה (לאחר שקיבלו הארכות לכך), מהדיון במועצה הארצית ומהישיבה עולה בבירור – באופן שאינו משתמע לשתי פנים – כי אין זיקה קניינית לכלל המקרקעין. לא ברור כלל ועיקר, כיצד ניתן להמשיך ולהתנהל כרגיל בעוד שהסמכת היזם לתכנון והגשת תת"ל 91 ולהקמת תחנת הכח המזרחית – נעשתה שלא כדין! כיצד ניתן לאפשר לגופים ממשלתיים במדינה להתנהל באופן כזה? התנהלות מסוג זה, אינה עולה על הדעת".

על פי העתירה, כבר בחודש אוגוסט 2017, ביקשו העותרות לנהל את ההליך בשקיפות מירבית. הן הביעו את התנגדותן הרשמית להקמת התחנה וחתמו על בקשה מפורטת לקבלת כל המידע והחומרים של  היזם במסגרת ההליך, ובקשה להתעדכן בלוחות הזמנים. מאז נשלחו עוד ועוד בקשות כאלה ללא מענה. הרשויות ביקשו אישור רשות מקרקעי ישראל לשימוש בקרקע, אישור רשות החשמל לקיומה של זיקה קניינית ותיעוד של מועד המצאת הזיקה, סטטוס עדכני של גודל תא השטח עליו מתוכננת תחנת הכח וזיקה קניינית כאמור לכל תא שטח חדש שהתווסף, המלצת מינהל התכנון לגבי זיקה תכנונית (כנדרש על פי החלטת הממשלה), תיעוד בחינת החלופות שהתנהלה בוועדה הלאומית לתשתיות ואת ההיתכנות הכלכלית של היזם.

ב-9 באוגוסט הוגשה עתירה מנהלית במטרה לגלות את כל המידע המבוקש ורשות החשמל הודיעה "במפתיע", כלשון העותרות, כי ברצונה לקיים בחינה מחודשת של הבקשה. השופטת מחקה את העתירה אולם הוסיפה: "…לא נעלמו מעיניי טענות העותרות לגבי הקושי שלכאורה התגלה בסוגית הזיקה הקניינית למקרקעין (או למצער לחלקם). לשיטת העותרות, קושי זה מדגיש את חשיבות האינטרס הציבורי במסירת המידע המבוקש בהקדם….".

לאחר מכן שלחו העותרות מכתב ליועץ המשפטי של הוועדה הלאומית לתשתיות המביע חשש כבד לקיומה של הזיקה הקניינית במקרקעין. במרץ השנה, השיבה חברת החשמל כי בחנה את עמדת "צדדים שלישיים" רלוונטיים והגיעו להחלטה למסור לעותרות את המסמכים כשהם מושחרים. המסמכים טרם הוגשו, שכן על פי העתירה "לטענת רשות החשמל, יש למצות את זכויותיהם של הצדדים השלישיים להגשת עתירה מינהלית בהתאם לחוק".

"מהשתלשלות האירועים המתוארת בעתירה דנן נדמה שהמשיבות עסוקות ב'להעביר את הזמן' ככל שניתן, והכל – במטרה לקדם את תת"ל 91 מבלי להידרש לנימוקים או הסברים כלשהם למאן דהוא – דבר המרמז על חשש כבד ביותר על העדר אישורים ומסמכים נדרשים לצורך הקמת תחנת הכח המזרחית – ובמיוחד – העדר הזיקה הקניינית למקרקעין נשוא עתירה זו – דבר שכאמור נאמר במפורש  -הן בדיון במועצה הארצית והן בישיבה", כותבות העותרות.

לטענתן, יש חשיבות ציבורית ודמוקרטית שהנתונים יהיו חשופים במלואם לציבור וכי התנהלות המשיבות אינה עולה בקנה אחד עם חוק חופש המידע.

מחברת ריינדיר אנרגיה נמסר בתגובה: "נלמד את העתירה ונגיב בהתאם לצורך".

ממשרד האוצר, בשם מינהל התכנון, נמסר בתגובה: "תכנית תחנת הכח ריינדיר נבחנה בות"ל בעקבות ההסמכה שניתנה לה במסגרת החלטת ממשלה 2592. הליך התכנון התבצע בהתאם לסמכויות הניתנות לות"ל ובשיתוף הרשויות ומשרדי הממשלה הרלוונטיים".

תגובת משרד האנרגיה: "העתירה התקבלה היום במשרד. תשובתנו תינתן בבית המשפט".

תגובת רשות החשמל: "העתירה התקבלה אצל הרשות זה עתה. אנחנו נלמד אותה ונתייחס לכל הטענות במסגרת ההליך בבית משפט".

תגובת רשות מקרקעי ישראל טרם התקבלה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר