חוליית עמוד שנתגלתה בחפירות התמ"א 38 לאחרונה. צילום באדיבות עיריית כפר סבא
חוליית עמוד שנתגלתה בחפירות התמ"א 38 לאחרונה. צילום באדיבות עיריית כפר סבא

פרסום ראשון: ממצאים ארכיאולוגים נדירים התגלו בחפירות תמ"א 38 בכפר סבא

במסגרת עבודות החפירה ברחוב הגפן התגלתה חוליית עמוד מהתקופה הרומית או הביזנטית, שהייתה חלק מהכפר הקדום תל כפר סבא, וממצאים נוספים. מנהלת מוזיאון כפר סבא ירדנה ויזנברג: "עוד לא התגלתה כל כפר סבא הקדומה. יש עוד למה לחכות"

פורסם בתאריך: 29.12.19 09:17

פרסום ראשון: ממצא נדיר התגלה לאחרונה במהלך עבודות תמ"א 38 ברחוב הגפן בכפר סבא – חוליית עמוד עתיקה מהתקופה הרומית או הביזנטית שהייתה חלק מהכפר הקדום תל כפר סבא. על פי מנהלת מוזיאון כפר סבא, ירדנה ויזנברג, בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת נחפר תל כפר סבא וכל הממצאים הועברו למוזיאון שהוקם במיוחד לשם כך, אותו היא מנהלת כיום. "כנראה שאז פספסו את החולייה הזאת, והיא נשארה בשטח", היא מסבירה.

הממצא התגלה כאמור במסגרת עבודות תמ"א 38 וכחלק מפרויקט שלב ב' בפיתוח של הגן הארכיאולוגי הקדום בעיר, אותו מקדמת עיריית כפר סבא בעלות של 1.5 מיליון שקלים. תל כפר-סבא, בו נתגלו שרידיו של הכפר הקדום הקרוי במקורות כפר-סבא, היה מקום חשוב ומיושב כבר לפני יותר מאלפיים שנה, בזמן שלטון הרומאים בארץ ישראל. כנראה שמשפחה יהודית בשם "סבא" נתנה ליישוב את שמו. בספר שחיבר באותה תקופה ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו נזכרו הביצורים והתעלות שהיו באזור, "החֵל בכפר סבא … עד ימה של יפו".  יוסף בן מתתיהו תיאר אותו במילים "העמק היפה במלכותו [של המלך הורדוס] המלא נחלי מים ועצי חמד". לאורך מאות השנים שעברו מאז היו תקופות שבהן עמים שונים חיו ביישוב ובסביבתו. יש עדויות שיישוב ערבי היה באזור כבר לפני כ-1,000 שנה. הכפר הזה שימר את השם העברי כפר סבא אך נעזב במהלך מלחמת העצמאות.

חוליית עמוד שנתגלתה בחפירות התמ"א 38 לאחרונה. צילום באדיבות עיריית כפר סבא

במוזיאון הארכיאולוגי של כפר סבא אפשר לראות ממצאים משש שכבות של חפירות שנערכו בשני אתרים בעיר – תל כפר סבא שבמזרח העיר וח'רבת סאביה שבאזור שכונת עלייה. הממצאים, כמו שִבְרֵי כלי חרס וכתובות עתיקות, מוצגים לקהל המבקרים לפי סדר התקופות, החל בהופעת האדם הקדמון באזור וכלה בימים האחרונים של התקופה העות'מאנית, עם ייסודה של כפר סבא העברית החדשה.

"החולייה שנמצאה היא חלק מעמוד שאנחנו מזהים שחסרים לו חלקים בשני קצותיו", מסבירה ויזינברג. "בדרך כלל יש לו כותרת יפה מאותה תקופה והחלק השני של העמוד שהוא הבסיס גם איננו. זהו החלק הרחב יותר. החולייה מתאימה לממצאים שנחפרו בזמנו לפני שנת 1978, אז היה ניתן לגזור עתיקות ולבנות מעל. כשתכננו את שכנות הדרים ואת מרכז גלר כך עשו. הם חפרו מעין אמבטיה, הוציאו את העתיקות, ואז החלו לבנות עם כלונסאות את מרכז גלר ואת הבתים שיש כיום בהדרים. כל הממצאים הועברו למוזיאון שהוקם בשנת 1980. כנראה שפספסו את החולייה הזאת והיא נשארה בשטח. נמצאו עוד משקולת ממתכת ופריטים זעירים נוספים, ונקווה שיהיו עוד ממצאים. אני מאמינה שהחולייה הייתה חלק ממבנה ציבורי קטן או גדול והיו בו אבני גזית, לכן אנחנו משערים שזה מבנה מהתקופה הרומית או הביזנטית שהיה חלק מאזור התעשייה של כפר סבא הקדומה ושל הגן הקדום שהיה שם".

כותרת ארכיטקטונית של עמוד, עשויה שיש. דגם צמחי. נתגלתה בתל כפר סבא כבר בשנות ה-80. צילום באדיבות עיריית כפר סבא

זה מרגש אותך?

"זה מאוד מרגש כי יש סימן חיים שמשהו שם קרה ושיש פוטנציאל, אם נחפור את השביל שהולך מצפון לדרום שסמוך למרכז, למצוא עוד דברים. עוד לא התגלתה כל כפר סבא הקדומה. יש עוד למה לחכות".

השריד שנתגלה במסגרת עבודות פיתוח הנעשות בשכונת יוספטל, הועבר כאמור לשימור למוזיאון הארכיאולוגי שבקריית ספיר בעיר. יש לציין כי לאתר הגן הארכיאולוגי הוכנה תוכנית רב שנתית, כאשר בשלב ראשון ישוחזר וישומר אזור מערכת המים העתיקה מתקופת הברונזה, הכוללת שבילי הליכה, אמפי קטן מדורג המיועד לישיבה עבור קבוצות, שיחזור באר עתיקה המופעלת על ידי המבקרים, שילוט, נטיעת צמחייה בעלת אופי במקורות העבר, וכן את שדרוג המתקנים החקלאיים הכוללים את בית הבד וגת היין.

כמו כן, במסגרת הפרויקט, המבוצע באמצעות החברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא, תיבנה תשתית לשחזור גלגל המזלות – הזודיאק – בו מוצגים חודשי השנה והעונות החקלאיות, כפי שנתגלה בבית שאן. עבודות שלב ב' צפויות להסתיים באפריל 2020, כאשר בסיומם יופעל האתר בשיתוף מוזאון כפר סבא עם תכנים מגוונים, ביניהם שחזור פסיפס, הפעלת בית הבד ועוד.

ראש העיר, רפי סער: "התגלית שנתגלתה היא נדבך נוסף המעיד על ההיסטוריה המקומית של העיר כפר סבא, על מקורותיה ועל אופי החיים כאן בעבר. עיריית כפר סבא מעניקה חשיבות רבה לשימור המורשת וההיסטוריה המקומית ובימים אלו אף מתניעה מחדש את תוכנית שימור העיר. אני מודה למשרד מורשת וירושלים ולרשות העתיקות על שנרתמו לפרויקט חשוב זה – פרויקט המנציח, באמצעות פעילות יצירתית לכל הגילים, את האופן בו חיו תושבי האזור בעבר".

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. אבשלום בום

    לא הבנתי. מצאו שם ארכיאולוגים?
    או אולי ממצאים ארכיאולוגיים?
    לשפ התואר ארכיאולוגי מוסיפים ים ואז נוצר ארכיאולוגיים
    לשם העצם ארכיאולוג מוסיפים ים ואז נוצר ארכיאולוגים.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר