נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת ומסר מפרשת ויקרא

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע, פרשת ויקרא, ועל מצוות קימחא דפסחאשל עמותת אש"ל הכפר

פורסם בתאריך: 18.3.21 13:16

ערב שבת 'ויקרא'
יום שישי ז' ניסן
כניסת שבת: 17:31
צאת שבת: 18:2

הרב יעקב מזרחי

השבוע אנו פותחים את ספר ויקרא, הספר שידוע גם בשמו "תורת כהנים" כיון שרובו עוסק בדיני בית המקדש, הכהנים והקרבנות. בראש ובראשונה, השם 'קרבנות'. 'קרבן' הוא מלשון קירוב, התקרבות. כלומר, הקרבן מבטא תהליך של התקרבות בין האדם לבין קונו. מצוות הקרבת הקרבנות אומרת אפוא, שחובה על האדם לנסות להתקרב ככל האפשר אל הקב"ה.

איך עושים 'קרבן'? לוקחים בהמה, בודקים אותה היטב שלא יהיה בה מום, שוחטים אותה ומוציאים את דמה, ולאחר מכן שורפים אותה (או חלקים מסויימים ממנה) באש שבערה על המזבח. כל ההיבטים הללו ישנם בכל אדם. הסכנה הגדולה האורבת לאדם בדרכו, היא ההטעיה העצמית. הוא אינו מעריך נכון את תכונותיו וכוחותיו, ובשל כך הוא עלול להיכשל בתפקידו. לכן עליו לבדוק את עצמו שלא יהיה בו 'מום' – שלא יישאר חלק כלשהו באישיותו שלא יובא בחשבון ולא 'יוקרב' לקב"ה.

למה מקריבים קורבנות.? אילו היינו מצוּוים לתרום את בשר הקורבנות לאכילת עניים ונזקקים – נו, מילא; אבל לשרוף בהמות שלמות על המזבח. מה התועלת בכך.? וכי לא חבל על הבשר.?
מה יסוד וסיבת מצוות הקורבנות.? קורבנות באים לכפר על חטאים: חטא משמעותו בגידה בה' לשם התאוות והרצונות האישיים. התיקון לדבר הוא בביטול התאוות, המחשבות האישיות ומילוי דבר ה' – ואין לך מעשה של הכנעת היישות שבאדם כמו קורבנות. העלאת בהמה שלימה על המזבח, מעשה לא מובן בשכל ואף נוגד את השכל, ולמה עושים זאת.? אך ורק כי "אמרתי", כי ה' ציווה, כאן מתבטאת ההכנעה המושלמת של היהודי כלפי הבורא, היא היא התשובה האמיתית לשוב ולהכניע עצמנו להקב"ה.

בתלמוד נאמר שהמילה מזבח מתחילה באות מ, שהיא ראשיתן של המילים –מזיז, מזין, מחבב, מכפר. כלומר, המזבח מזיז  ומבטל גזֵרות רעות; מזין את העולם בשפע שבא על ידי הקרבנות;
מחבב את עם ישראל אצל האלוקים; ומכפר על עוונותיהם של ישראל. עניינו העיקרי של המזבח הוא להקריב קרבנות, כדי לכפר על עוונותיהם של ישראל. על ידי כך נעשה "ריח ניחוח לה'", נחת רוח לפני אלוקים, ואז הוא מעניק את שפע ברכותיו לעם ישראל. פעולתו של המזבח היא דווקא בסדר הזה – מזיז, מזין, מחבב, מכפר. גם אם עדיין לא נעשתה הכפרה, ועדיין לא הגענו ל'מחבב' – בכל זאת אלוקים כבר דואג לעם ישראל, מסלק ממנו את הגזֵרות הרעות ומזין אותו בכל השפע הגשמי והרוחני הדרוש לו. קודם כול אלוקים 'מזיז' – מבטל את כל הגזֵרות הרעות העלולות לפגוע בעם ישראל בעתיד. עכשיו, כשהיהודי חי וקיים, הוא זקוק לפרנסה, והוא מבקש אותה אלוקים, שהרי מי שנותן חיים נותן גם מזון. גם את זה אלוקים עושה – 'מזין'.
אלוקים נותן ליהודי כל זאת לפנים משורת הדין, אף שעדיין לא נתכפרו חטאיו.

וכך נאמר: "פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון", היינו שאלוקים נותן לכל אחד ואחד על פי רצונו, אף על פי שרצונו הוא על פי מושגיו והבנתו, ואין הוא יודע מה באמת לבקש. בכל-זאת אלוקים נותן לו את משאלות ליבו, מכיוון שזה רצונו.

גם אנו נשתדל לקראת חג פסח הממשמש ובא להשתתף במצווה של 'קימחא דפסחא' לתת לכל מי שצריך את צורכי הפסח. אנו באש"ל בכפר מחלקים סלי מזון וארוחות לליל הסדר ובמשך החג ארוחות כשרות לפסח והעלויות גבוהות מאוד, נודה לכם על השתתפותכם בלינק המצורף: www.chabadkfarsaba.com


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר