נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: כניסת ויציאת השבת ומסר מפרשת השבוע

פורסם בתאריך: 12.8.21 18:03

ה' אלול תשפ"א
ערב שבת פרשת שופטים
כניסת שבת: 19:06
יציאת שבת: 20:04

 

הרב יעקב מזרחי על פרשת השבוע:

הרב יעקב מזרחי

פרשת השבוע נפתחת בציווי למנות שופטים, שעל-פיהם יוכרעו הדינים וההלכות,
הרמב"ם מביא הלכה מעניינת: אם דנו בדיני נפשות ופסקו כל הדיינים פה-אחד שהאיש חייב מיתה – "הרי זה פטור, עד שיהיו שם מקצת מזכין שיהפכו בזכותו".

הלכה זו מביאה לידי ביטוי את המשמעות האמיתית של עונשי התורה.
גם העונשים החמורים ביותר, ואפילו עונש מוות, עיקרם הוא לכפר על האדם. כאשר יהודי עבר עברה שעונשה מיתה, העונש הוא תיקון גדול וטובה לנפשו, שעל-ידי כך יזכה לחיי העולם הבא.

זכותם ומעלתם של ישראל: אם אפילו מי שהכל רואים בו חובה בלבד – פוסקת התורה שיש להפך בזכותו, כי חייב להימצא בקרבו גם טוב – על-אחת-כמה-וכמה היהודים החיים בימינו.

שופטים הם הדיינים הפוסקים פסקי הלכות לעם-ישראל, ושוטרים הם אלה שתפקידם לכפות בכוח את בעלי-הדין לבצע את פסק השופט.

על הגאולה נאמר "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה". כך מתפללים שלוש פעמים ביום: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה". בזמן הגאולה, הכול יצייתו מעצמם לשופטים ולא יזדקקו לכפיית השוטרים.

כבר היום רואים את הגישה של בתי המשפט להעביר ל'מגשר' – ימות המשיח כבר אמרנו…

חודש אלול, שבו הקב"ה נמצא ב'שדה', והכול רשאים ויכולים לקבל את פניו – זה הזמן לצאת ולפעול אצל כל יהודי, יהיה מצבו אשר יהיה, שיתעורר בו רצון גלוי ללכת ולקבל את פני המלך הנמצא ב'שדה'. חודש אלול הוא זמן לחשבון-נפש על השנה החולפת, ולהכנה לקראת השנה החדשה. החודש האחרון בשנה – הוא הזמן לעריכת מאזן שנתי. להתבוננות על עצמנו ולתוך עצמנו. אלו"ל: אני לדודי ודודי לי – היהודי מוסר את ה"אני" שלו, את כל מציאותו, לקב"ה המכונה "דודי", אהובי, והתמסרות זו מעוררת את "דודי לי" – שהקב"ה מגלה את אהבתו ליהודי ומשפיע לו חיים ושפע בכל המצטרך.

מעשה בחסיד שהתארח באכסניה כפרית של זוג קשישים יהודים, אי-שם ברוסיה של לפני מאתיים שנה. ולעת חצות ניגשו המארחים לחדרו והעירוהו, כדי שיבוא עמם לסליחות, כנהוג. "מה זה סליחות?", תקע בהם החסיד פני תם. "וכי אינך יודע?", סנט בו הבעל, הידען, "בסליחות מבקשים מאלוקים שתהיה השנה הבאה טובה, שתניב הפרה חלב בשפע, שתטיל התרנגולת ביצים לרוב ו…". "אני לא מאמין", קטע אותו החסיד בארשת תדהמה, "אנשים בגילכם מתעוררים באמצע הלילה בשביל לבקש חלב וביצים?"…

מה בעצם הרעיון של אמירת הסליחות בחודש אלול? ובכן, האמת היא, שבכל יום (חול) אנו מבקשים סליחה על מעשים שנכשלנו בהם. בכל תפילת עמידה אנו שבים ומבקשים: "סלח לנו אבינו כי חטאנו, מחל לנו מלכנו כי פשענו". אבל בחודש אלול יש לבקשת הסליחה משקל מיוחד.

בעצם העובדה שהקב"ה שב ומתקרב אלינו בחודש אלול הוא מעביר לנו שדר: אני אסלח, אני אאיר לכם פנים. רק תיגשו ותבקשו סליחה, רק תנצלו את ההזדמנות ותתקרבו גם אתם אליי – ותובטח לכם שנה טובה ומתוקה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר