שכונת קפלן. צילום עזרא לוי
שכונת קפלן. צילום עזרא לוי

"תיקון עוול": תושבים בקפלן יוכלו לרכוש את המגרש הצמוד לבתיהם ללא מכרז

החלטה של מועצת מקרקעי ישראל מסדירה את מצבם של בעלי בתים שהוקצו בראשית המדינה לעולים חדשים באזורי פיתוח

פורסם בתאריך: 25.9.17 19:02

תושבים בשכונת קפלן בכפר סבא, דיירים ששוכנו בשכונה עם קום המדינה על ידי חברות משכנות, והם בעלי זכויות במבנים בשכונה, יוכלו לרכוש, ללא מכרז, זכויות בשטחים הצמודים אליהם ושבהם הם משתמשים בפועל, זכויות שעד היום לא הוסדרו.

זאת בעקבות החלטה של מועצת מקרקעי ישראל, בראשות היו"ר, שר האוצר משה כחלון, שהחליטה להסדיר את מצבם של בעלי בתים שהוקצו בראשית המדינה לעולים חדשים ביישובי עולים באזורי פיתוח. פרט לכפר סבא, יש עוד כ-40 יישובים ברחבי הארץ שלגביהם ההחלטה בתוקף.

מדובר בדיירים ששוכנו עם קום המדינה על ידי חברות כמו עמידר, עמיגור ופרזות ורכשו זכויות במבנים, אך לא בשטח הסמוך להם. זאת, משום שבמרבית המקרים, בעת הקצאת הדירות המקוריות לא הייתה כלל תכנית תקפה שהייתה רלבנטית לשטח. לאחר שהושלמו ההליכים התכנוניים ונעשתה חלוקה למגרשים נוצר, פעמים רבות, מצב בו הדירה עומדת על מגרש אחד אשר לרוב נרשם על שם בעל הזכויות בדירה, ובסמוך לו נמצא מגרש פנוי. מגרש זה, הגם שלא הוקצה, הוחזק בפועל על ידי בעל המגרש המקורי במשך שנים ארוכות.

החל מסוף שנות השמונים ועד לשנת 2000 התקבלו מספר החלטות של מועצת מקרקעי ישראל שאיפשרו לבעלי הזכויות בדירות ביישובי עולים ובפריפריה, לרכוש את הזכויות גם במגרש הפנוי הסמוך. בפועל, בגלל הגדרות בעייתיות נוצר מצב בו בשכונה או ברחוב אחד חלק מהדיירים זכו למגרש נוסף וחלק לא, ונוכח סירוב הרשות להקצות את המגרש הנוסף, התנהלו ומתנהלות התדיינויות משפטיות במספר רב של תיקים. כעת מבקשת מועצת מקרקעי ישראל לאפשר את רכישת הזכויות במגרש הנוסף, לפרק זמן מוגבל.

שר האוצר, יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, משה כחלון אמר : "לאחר עשרות שנים של קיפוח והתעלמות מהמצוקה של האוכלוסיות הללו, הגיע הזמן שממשלת ישראל תסתכל גם אליהם. הם שווים לא פחות מאוכלוסיות אחרות שקיבלו קרקעות בפטור ממכרז מאז קום המדינה. אני רואה בזה לא פחות מתיקון עוול וצדק חברתי."

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר