שדות ירחיב והדמיית תחנת ריינדיר. צילום זאב שטרן, הדמיה Reindeer Energy

המאבק נגד תחנת הכוח מתרחב. החשש: זיהום ותחלואה

אחת החברות שמעוניינות להקים תחנת כוח באזור מנסה לרכוש שטח חקלאי שני קילומטר ממזרח לכפר סבא. תושבים בסביבה מתארגנים למאבק. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 20.10.17 13:25

המאבק נגד הקמת תחנת כוח מזרחית לכפר סבא, מתרחב. תושבים המתגוררים בגוש יישובי חורשים, החלו להתארגן למאבק נגד הקמת תחנת כוח פרטית בשטחים החקלאיים של מושב ירחיב, כשני קילומטר דרום מזרחית לכפר סבא.

ביום ראשון היו אמורים חברי אגודת מושב ירחיב להצביע אם לאשר את החכרת הקרקעות לחברת "דליה אנרגיות" ("אור אנרגיה") שמעוניינת להקים את התחנה, אך ההצבעה נדחתה ל-26 באוקטובר, לדברי חברים באגודה בשל מיעוט משתתפים.
טרם ההחלטה לדחות את ההצבעה, שלחו התושבים המתנגדים מכתב לחברי האגודה ובו הביעו חשש מזיהום ומסכנות בריאותיות, וכן מירידת ערך הבתים והנחלות של היישובים מסביב, אם אכן תקום תחנת כוח באזור. הם גם הביעו חשש שהתחנה, אם תוקם בשטח הסמוך יחסית לקו הירוק, תהיה חשופה לפיגועי טרור ולהתקפת טילים.

לפי חבר באגודת ירחיב, שביקש להישאר בעילום שם, לצורך הקמת התחנה מתכוונת דליה אנרגיות לחכור שטחים חקלאיים של ירחיב, דרום מזרחית למפגש הכבישים 55 ו־6. המתנגדים טוענים, כי הכוונה של דליה אנרגיות היא להקים שם, בשטח של כ־100 דונם, תחנה לייצור חשמל, בהספק 900 וואט, לדבריהם פי שניים מההספק בתחנת הכוח רידינג.

נציין שבתא שטח סמוך, בתא השטח הכלוא בין הכבישים 6 ממזרח, 444 ממערב ו־55 מצפון, בו נמצאת תחנת הדלק מפגש השלום, 1,800 מטר בקו אווירי מכפר סבא, מבקשת חברה אחרת, ריינדיר אנרגיה, להקים תחנת כוח שאמורה, לפי פרסומים, לייצר חשמל בהיקף של עד 1,300 מגה וואט.

הדמיית תחנת הכוח של חברת ריינדיר אנרגיה

הדמיית תחנת הכוח של חברת ריינדיר אנרגיה

יודגש כי אין מדובר בהקמת שתי תחנות, ובסופו של דבר אמורה לקום תחנה אחת באחד משני השטחים. מי שאמורה להחליט איפה תוקם בסופו של דבר התחנה, ועל ידי מי, היא הוועדה לתשתיות לאומיות. נזכיר שבחודש אפריל האחרון החליטה הממשלה על הקמת תשתית לאומית לייצור חשמל, במסגרתה יוקמו תחנות כוח על בסיס גז טבעי ב־16 מיקומים בארץ.

במסגרת זו הסמיכה הממשלה גופים שמטרתם להכין תוכנית תשתית לאומית לפרויקט ייצור חשמל מגז טבעי אותה יגישו לוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). תחנה נוספת הסמוכה לכפר סבא עתידה לקום באזור צור נתן על ידי חברת אדלטק, ועתידה ליצר חשמל בהיקף של 1,260 מגה וואט.

מי שהחלו את המאבק בהקמת תחנת הכוח הם מספר תושבים מיישובים סמוכים לירחיב. יעל בנט, תושבת היישוב מתן, מספרת שהקימה את קבוצת המאבק הכוללת 12 תושבים מהאזור, בעקבות פניות של תושבים בתוך ירחיב המתנגדים למהלך. "הממשלה החליטה להילחם במונופול של חברת החשמל, ולכן החליטו להקים תחנת כוח פרטיות. במידה וזה יאושר, יקימו כאן, סמוך לבתים שלנו, כ-100 דונם של מפעל המייצר חשמל מגז ומסולר בהספק של 900 וואט", היא אומרת, "גילינו על ההצבעה הזאת רק ביום שישי בצהריים, מתושבים בירחיב שסיפרו לנו על זה. עד עכשיו פעלנו בפייסבוק וכתבנו את המכתב שאותו גם נחלק לכל בית בירחיב, על מנת להעלות את החששות לסדר היום בקרב התושבים. קיבלנו המון תגובות מתושבי ירחיב המתנגדים למהלך. בהמשך נארגן גם הפגנה".

במכתב אליו מתייחסת בנט, שנשלח לחברי אגודת ירחיב טרם ההחלטה לדחות את ההצבעה, כותבים המתנגדים: "חברי אגודת ירחיב ושכנינו, בשם תושבי האיזור שאין להם זכות הצבעה בוועד הישוב, אך יהיו מושפעים מהחלטתכם לטווח ארוך, לפני קבלת החלטות מסחריות אשר הנזק העלול להיגרם מהן הינו בלתי הפיך ועולה על כל תועלת כלכלית, החלטות אשר עלולות לחרוץ את גורלו של איזור שלם המונה 30 אלף איש בשכנות ישירה, ומאות אלפי אנשים בכפר סבא והוד השרון – אנו פונים אליכם בבקשה לשקול מחדש את כל מערך השיקולים העומדים בבסיס המהלך".

המתנגדים מנו שורה של טענות: "תחנת הכוח, מפעל ייצור חשמל על בסיס גז ומשולבת סולר בהספק של 900 וואט, פי שניים מתחנת רידינג. היא תמוקם על שטח של 100-80 דונם, ותכלול מבנים בגובה 30 מטרים, ארובות שמתנשאות לגובה של יותר מ-70 מטרים, וכמובן זיהום אוויר, רעש וקרינה. התחנה תפלוט מזהמים וחום לאוויר ובכך תגרום לפגיעה קשה בתושבים הנמצאים בקרבתה. תחנות כוח אחרות בארץ נבנות בצמוד לאזורי תעשייה קיימים או בצמוד לתחנות כוח קיימות, לא צמוד כל כך ליישוב ולא בשטחים ירוקים ופתוחים. בנוסף, היא תגרור הקמת תשתיות נוספות, בהן תחנות משנה של חלוקת גז".

השטחים החקלאים במושב ירחיב. צילום זאב שטרן

השטחים החקלאים במושב ירחיב. צילום זאב שטרן

המתנגדים טענו גם כי "תחנת כוח, מפעל לייצור חשמל – תביא תחלואות, עליה במחלות ריאה, אסטמה וסרטן ותמותה ממחלות נוספות. ילדיכם וילדינו לא יסלחו לנו אם נגדל אותם בצל ארובות מזהמות ומסכנות חיים וכל תושבי האיזור יהיו חשופים לכימיקלים ולחומרים מסוכנים". עוד טענו המתנגדים כי הקמת תחנת כוח על שטח של 100 דונם בקרבה של קילומטר אחד מבתי המושב והישובים הסמוכים מתן ונווה ימין, לא תאפשר לממש בעתיד בנייה על הקרקעות, למגורים או למסחר, וכן שהקמת תחנת הכוח תביא לירידת ערך הבתים והנחלות. הם גם הביעו חשש מפגיעה אפשרית של טילים בתחנת הכוח, בשל מיקומה, הסמוך לקו הירוק.

בסופו של המכתב כתבו המתנגדים: "האם קיבלתם חוות דעת מקצועית של מומחים בתחומי איכות הסביבה, קרינה ורעש, מומחים בתחומי הנדל"ן, הכספים והכלכלה, מומחי ביטחון לפני מו"מ וחתימה על הסכמים מול חברה מסחרית, שתספר לכם את המשמעות של בניית תחנת כוח גדולה ואימתנית 1,000 מטר מהבתים של כולנו? הם מייפים את המציאות ומפחיתים את הסיכון בהקמת תחנה כזו בקרבה כל כך גדולה לבתים וישובים…. מעבר לעסקה הכלכלית המונחת על השולחן, הרי שעל כתפיכם רובצת אחריות כבדה. בבואכם לקבל החלטה כבדת משקל זו חשבו היטב על ילדכם, נכדיכם, והימנעו משיקולים נטולי כל אחריות סביבתית וחברתית ותוך בחינת השורה התחתונה בלבד – כדאיות כלכלית".

אמיר רונן, היועץ המשפטי של אגודת ירחיב ומי שמלווה אותה בפרויקט תשתית זה, מסר בתגובה: "הטענות כנגד הקמת תחנת הכוח הן מופרזות. מדובר בתחנת כוח הפועלת על גז והיא איננה מזהמת. מדובר בפרויקט תשתית לאומי, חיוני לכלל תושבי המדינה. מדינת ישראל בחרה להוליך את הגז הטבעי מדרום לצפון בקו הולכה שנמצא צמוד לכביש 6 (נתג"ז) וברור שתחנת הכוח חייבת לקום לאורך התוואי. ידוע לנו כי ככל הנראה תוקם תחנה בסמיכות לאותו המקום, בין אם זה על קרקע של מושב ירחיב ובין אם בצמידות אליה על קרקע שאינה שייכת למושב. נציגי המושב קיבלו הסבר מפורטעל אופן ייצור החשמל וגם ביקרו בתחנת הכוח 'דליה' שפועלת בדרום, והתרשמו מאוד מתחנה 'ירוקה' זאת. נראה שהמתנגדים היו שמחים מאוד ליהנות מהתועלת המרובה שבאספקת חשמל נקי, זול ובלבד שהתחנה הייתה ממוקמת בצמידות ליישוב אחר. לנוכח העובדה שמדובר בפרויקט כה חשוב שאיננו פוגע בסביבה, ושיש לו תרומה כל כך רבה לכלל תושבי המדינה, היה מצופה שהמתנגדים היו מסירים א התנגדותם, והמושב מקווה שכך אכן יהיה בסופו של דבר".

מחברת דליה אנרגיה נמסר בתגובה: "חברת אור אנרגיה פועלת לפתיחת תחרות במשק החשמל במטרה לספק חשמל נקי במחיר מוזל. הקמת תחנת כוח אשר תפעל על בסיס גז טבעי ותחליף את התחנות הפחמיות המזהמות שבחדרה כפופה להליכי תכנון שבמסגרתם ייערכו כל הבחינות הנדרשות על פי חוק לרבות סקרים סביבתיים. בשלב זה פועלת אור אנרגיה לאיתור קרקע לצורך תחילת הליכי תכנון. הסכמה של בעלי קרקע להחכירה לצורך הקמת תחנת כוח הינה שלב מקדמי בדרך ארוכה. במסגרת הליכי התכנון, ועדת התכנון הלאומית שבה חברים גם נציגי המשרד להגנת הסביבה יבחנו את החלופות השונות ויישמעו התנגדויות מצד כל גורם המעונין בכך, לרבות נציגי רשויות מקומיות, תושבים וכל גורם אחר.

"יובהר ויודגש כי התחנה המתוכננת לקום באזור ירחיב תפעל על בסיס גז טבעי, בסטנדרט הגבוה ביותר תוך ניטור הפליטות המזעריות הכרוכות בייצור. תחנות מסוג זה אינן מהוות מקור לקרינה, תחלואה, זיהום אוויר או רעש. טענות המתנגדים בנושא נובעות מבורות במקרה הטוב וניסיון הטעיה והפחדה במקרה הרע. לא בכדי תחנות מסוג זה פועלות ברחבי העולם בלב אזורי מגורים עירוניים וכפריים. מאחר והמתנגדים הזכירו את תחנת רידינג נוסיף ונציין שמדובר בתחנה מתקדמת פי כמה מתחנת רידינג אשר כידוע פועלת בלב תל אביב במרכז מגורים ובילוי. כך או אחרת, המתנגדים יוכלו להשמיע את כל טענותיהם בפני הרשויות במסגרת הליכי התכנון".

מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא מתנגדת נחרצות להקמת תחנות כוח מבוססות גז טבעי באזורה בכלל, ובפרט להקמת התחנה במפגש השלום. בחודשים האחרונים הועברו פניות בכתב למזכיר הממשלה ולשר לתשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. כמו כן, התקיימה פגישה עם החברה היזמית, ריינדיר אנרגיה בע"מ, ומ"מ וסגן ראש העיר, צביקה צרפתי, אף נכח בדיון הוועדה לתשתיות לאומיות, הציג את התנגדות העירייה למהלך ואליהם העביר מסמך מפורט. לאחרונה, אושרה בקשת העירייה לדחיית דיון הועדה לתשתיות לאומיות ולקבלת חומרים מפורטים מריינדיר אנרגיה, ביניהם: בחינת החלופות שערכה ותסקיר השפעה על הסביבה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יהודה ברונר

    הצטרפו אלינו למאבק הראשוני על הקמת אסדת הגז סמוך לחופי המדינה ומניעת הזרמת קונדנסט. נצליח למנוע את הקמת האסדה ומרבית הצרות הפטרוכימיות יימנעו. חפשו בפייסבוק שומרי מישור החוף ופנו אלי.

  2. אילנה עמר זכרון יעקב

    בוקר טוב תתעוררו אנחנו בהפגנות חצי שנה, מחר יש שיירת מכוניות שעולה לירושליים, ביום שלישי ביבי קיבל אחלה קבלת פנים כשהגיע לישוב לאזכרת שרה אהרונסון… ועוד ישינו נטויה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל המדינה תחת מתקפת תחנות כח בגז.
    משקרים שמדובר באנרגיה לא מזהמת. שקר !
    גז מזהם 30% פחות ממזוט ו 40% פחות מפחם.
    מישהו החליט להפוך את מדינת ישראל לתא גזים אחד גדול.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר