רון פרנץ והפרס. צילום פרטי
רון פרנץ והפרס. צילום פרטי

המתקן שיאפשר ניתוחי עיניים בשדה הקרב: פרסים יוקרתיים לרון פרנץ בסינגפור

פרנץ זכה בשני פרסי רד דוט היוקרתיים על עיצוב מתקן לביצוע ניתוחי רשתית מרחוק ועל מצלמה תלת מימדית תת מימית. צפו

פורסם בתאריך: 2.11.17 15:41

יליד כפר סבא רון פרנץ, מעצב בוגר שנקר, בנו של תושב העיר ומנהל יחידת הרשתית בבית החולים מאיר ד"ר יוסי פרנץ, זכה בימים האחרונים בשני פרסים יוקרתיים מטעם מכון רד דוט בסינגפור לעיצוב תעשייתי: האחד על עיצוב מתקן לביצוע ניתוחי רשתית מרחוק, והשני על עיצוב מצלמה תלת מימדית תת מימית הנשלטת מרחוק. פרנץ, שעלה לבמה פעמיים כדי לקבל את שני הפרסים, זכה למחמאות רבות מראשי המכון, בטקס שהתקיים בסינגפור בהשתתפות בכירים בתעשייה הסינגפורית ובעולם העיצוב שלה.

פרנץ, בן 28, חובש כיפה, בן כפר סבא, הוא בוגר בהצטיינות של המחלקה לעיצוב במכללת שנקר ולומד היום בישיבה בירושלים. הוא למד ביסודי בכפר סבא, והמשיך לתיכון מיתרים ברעננה בו לומדים תלמידים חילוניים ודתיים כאחד. הוא שירת בחיל האוויר ואחר כך עבר למקהלת הרבנות הצבאית כנגן סקסופון, אהבתו השלישית אחרי לימוד תורה ועיצוב.

המתקן שעיצב רון פרנץ. צילום פרטי

המתקן שעיצב רון פרנץ. צילום פרטי

על העיצוב שלו למתקן לביצוע ניתוחי רשתית מרחוק, שפיתח תוך שהוא נועץ באביו, זכה בנובמבר בשנה שעברה בפרס סיסטמטיקס לעיצוב תעשייתי חדשני תלת-ממדי, בטקס שהתקיים בתל אביב. מדובר ברובוט רפואי לניתוח טרנס-אטלנטי, חוצה גבולות, שמטרתו לחבר בין מנתחי רשתית מיומנים לבין חולים או פצועים הנדרשים לניתוח מיידי כזה, אך נמצאים במרחק פיזי רב מאותם מנתחים. המנותחים נמצאים בדרך כלל בפריפריה, רחוק ממרכזי הערים, או בשדות קרב, כשמנתח כזה אינו בסביבה. במקרים של קרע או היפרדות רשתית, אם הנפגע אינו מנותח מיידית, הוא מאבד תוך זמן קצר את הראייה.

 

"בכל רגע נתון כל מנתח, בכל מקום, יכול להתחבר בזמן הנדרש למערכת ובו זמנית לבצע את הניתוח אצל המטופל בקצה השני של הגלובוס", אמר אז פרנץ והוסיף: "צריך להבין את הצדדים הפסיכולוגיים של העניין. המטופל 'מאוים' על ידי זרועות רובוטיות מבעיתות, והוא גם סובל מהיעדר קשר אישי עם המנתח האנושי. סיטואציה זו עלולה להביא לחרדתיות ופחדים. לשם כך, עיצבתי את המתקן, שמידותיו 170 על 190 סנטימטר, בצורה כזו שהזרועות בעצם נסתרות עד לרגע בו הן מתקרבות אל העין. החוויה האסתטית הייתה בפירוש אלמנט עיקרי בקונספט העיצובי שלי. נרשמה כבר התעניינות מצד כמה משקיעים ויזמים, למשל מחברת IDEO האמריקאית, אולם שלב ההגשמה הוא רחוק, שכן נדרשת השקעה של מיליוני דולרים כדי לתרגם את החזון לשפת המציאות".

דוקטור יוסי פרנץ. צילום פרטי

דוקטור יוסי פרנץ. צילום פרטי

המדען הראשי של משרד המדע וצוותו, כבר יצרו קשר עם רון ויוסי פרנץ כדי לקדם מעשית את בניית המתקן, שעשוי להיות פורץ דרך וחלוצי בעולם הרפואי, בארץ ובעולם.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר