שריפת פסולת בקלקיליה. צילום עמותת אזרחים למען אוויר נקי
שריפת פסולת בקלקיליה. צילום עמותת אזרחים למען אוויר נקי

מארבים ודחפורים: כך נלחמים בשריפות הפסולת מעבר לקו הירוק

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה חושף את תוכנית המשרד לטיפול בשריפות הפסולת בשטחים שממזרח לכפר סבא, שכוללת שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות הפלסטיניות, וגם עם צה"ל

פורסם בתאריך: 22.11.17 18:43

בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בין נציגי ועד הפעולה אזרחים למען אוויר נקי, לבין מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר, נציגי המשרד וראשי ערים ומועצות מהשרון ומהשומרון, הציגו דנציגר וגורמי איכות הסביבה במנהל האזרחי את טיוטת תוכניתם לטיפול בשריפות הפסולת שממזרח לקו הירוק. התוכנית כוללת מארבים של יחידת הפיקוח של המינהל האזרחי, שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות הפלסטיניות, וגם את הצבא.

"באזורים החקלאיים הקרובים לכפר סבא יש שריפות פסולת משני צידי הקו הירוק", אומר דנציגר, "מדובר בפסולת ביתית שלא נאספת ונשרפת, או בפסולת חקלאית שכוללת בדרך כלל ניילונים, טפטפות או פסולת צמחית. שריפת פסולת ייחודית אחרת היא שריפת פסולת אלקטרונית. מלבד מטרדי הריח, מדובר בזיהום אוויר שפוגע בבריאות התושבים. לכן, לצד תוכנית ארוכת טווח, שכוללת שינויי חקיקה והקמת יחידות יעודיות, הכנו גם תוכניות לטווח קצר שכוללות הגברת הפיקוח והאכיפה, והגברת היכולת להיות מסוגלים להגיב מהר.

 

"בכל הקשור בטיפול בשריפות ממזרח לקו הירוק, יש בפנינו מספר אתגרים: יש את אתר הפסולת של קלקיליה, הר זבל גדול שבוער מדי פעם ואנחנו צריכים לראות איך מטפלים בו. יש כספים מועטים לשיקום שלו, וצריך לשים שם כסף כדי לכבות את האתר אחת ולתמיד. זה נושא שנמצא בשיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית. המטרה היא לוודא שתחנת המעבר עובדת בתנאים הנדרשים ובצורה סדירה, ושלא יתבצעו שם הבערות פסולת".

לא זו הבעיה העיקרית.

"נכון. רוב העשן שמגיע לתושבי כפר סבא ממזרח לקו הירוק, מגיע מאזורים אחרים, בשטחים פתוחים, שבהם מבעירים גם פסולת חקלאית וגם אלקטרונית. לכן, יחידת הפיקוח במינהל האזרחי החלה בפעולות לתפיסת מבעירי הפסולת, והם עושים מארבים כדי לאתר את המבעירים. זו פעילות שהיחידה לא עסקה בה לפני כן. במינהל האזרחי עובדים גם מול הרשויות המקומיות הפלסטיניות כדי להגביר את הפיקוח ואכיפה. בנוסף, המינהל האזרחי ארגן קבלנים עם דחפורים שיכולים להגיב מיידית ברגע שיש שריפת פסולת ולכבות אותה, מה שאומר פחות זיהום אוויר לתושבים. בתוך כך, אנחנו מתחילים בתהליך של עירוב הצבא בפעילות, כך שכוחות ביטחון שוטף שנמצאים בשטח יטפלו במפגעי השריפות. גם הם יכולים לעשות מארבים, להגיע למוקד השריפה ולהפעיל את הקבלנים. אנחנו בוחנים גם אפשרויות שונות לסייע לרשויות הפלסטיניות לפנות את הפסולת הביתית. כך, במקום שהפסולת תושלך בוואדיות או בצידי הדרכים ואז תובער, נממן קבלנים פלסטינים שיפנו אותה באופן מסודר. אני מקווה שהדברים שאנחנו עושים ישפרו את המצב. זו מכת מדינה שדורשת עבודה משמעותית כדי להגיע לשיפור משמעותי. זה לא יקרה ביום אחד".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר