חברי מטה המאבק של השכונות המזרחיות בכפר סבא. צילום עזרא לוי
חברי מטה המאבק של השכונות המזרחיות בכפר סבא. צילום עזרא לוי

"השכונות המזרחיות של כפר סבא הן לא החצר האחורית של השרון"

כ־150 תושבים ממזרח העיר הגישו התנגדויות לתוכנית המתאר, לפיה באזור התעסוקה המזרחי החדש יתאפשרו ייצור פסולת רעילה ואחסנת חומרים מסוכנים. העירייה: "נתנגד לכך"

פורסם בתאריך: 7.5.17 11:19

כ־150 תושבים מהשכונות המזרחיות בכפר סבא, הגישו ביום רביעי התנגדויות לתוכנית המתאר החדשה של העיר. לפי התוכנית, שפורסמה להפקדה בראשית חודש פברואר, מוגדר אזור התעסוקה החדש 50, מרחק כ־400 מטרים ממזרח לשכונת יוספטל, כאזור תעסוקה 2. ההגדרה מאפשרת להקים באזור כזה מפעל שיכול לאצור וליצור פסולת רעילה, אחסנת חומרים מסוכנים, ופליטת ריחות רעים עד לגבולות אזור התעסוקה. כמו כן, מתוכננת לקום באזור התעסוקה תחנת מעבר פסולת. על ההתנגדויות חתומים בסך הכל כ־053 תושבים.
בצאת יום העצמאות וכן ביום שישי שעבר יצאו חברי מטה המאבק של התושבים המתנגדים לתוכנית לרחובות השכונה והחתימו תושבים נגד התוכנית. התושבים טוענים שנחשפו לתוכנית רק בשבוע שעבר ובמקביל, הגיש ביום חמישי שעבר תושב שכונת קפלן, עו”ד דורון פריאנטה, המלווה את פעילי המאבק בהתנדבות, בקשה להארכת המועד האחרון להגשת התנגדויות לתוכנית שתם השבוע, ב־60 ימים, כדי שתושבים נוספים יוכלו להגיש התנגדויות לתוכנית.
אזור התעסוקה מוגדר בשטח שבין השטחים של קיבוץ ניר אליהו מצפון ומושב נווה ימין בדרום, כביש 6 ממזרח וכביש 55 ממערב. גבולו המערבי מרוחק כ־400 מטרים בקו אווירי מקו הבתים הראשון של שכונת יוספטל.
תושבת שכונת קפלן, פעילה מרכזית במטה המאבק נגד התוכנית, מירית שקד ברק, הגישה השבוע לועדה המחוזית לתכנון ובנייה התנגדות לתוכנית ועליה כ־051 חתימות של תושבים. “השכונות המזרחיות הן לא החצר האחורית של השרון”, אומרת שקד ברק, “עיריית כפר סבא צריכה ללמוד מעיריית רעננה. העיר שלנו ממתגת את עצמה כעיר ירוקה, והעתיד הוא טכנולוגיה מתקדמת ולא מפעלים מזהמים. העיר צריכה להגדיר את אזור התעסוקה כאזור תעסוקה א’ – אזור שבו המגבלות על אשפה ומזהמים מחמירות יותר, ואוסרות פליטת ריחות מחוץ לגבול העסק, ולא מחוץ לגבולות האזור, ואוסרות על אצירת פסולת רעילה. העירייה צריכה להשקיע בשיווק ולעודד יזמות כדי למשוך עסקים לעשייה במתחם הזה. שתלמד מהשכנה שלה רעננה ותראה איך היא הביאה את ההייטק לעיר במקום שהתושבים בשכונות יצטרכו לצאת ולעבוד מחוץ לעיר”.
בנוסף, לפי התוכנית מתוכננות בשכונות המזרחיות, המתאפיינות בבתים צמודי קרקע, בנייה חדשה עד לגובה של שבע קומות וגג מעל קומת קרקע. באזורים מסויימים בשכונת יוספטל תותר בנייה לגובה של עד 22 קומות. בנוסף, מתוכננת הקמה של קווי מערכת תחבורה עתירת נוסעים לאורך רחוב בן יהודה, ובהמשך מזרחה לאורך כביש 5504, עד לתחנת הרכבת המתוכננת על כביש 6 וגם באמצעות חיבור נוסף לכביש 55.

אזור התעשייה 50 במזרח כפר סבא. צילום עזרא לוי

אזור התעשייה 50 במזרח כפר סבא. צילום עזרא לוי

בהתנגדות שהגישה שקד ברק נכתב בין השאר כי “לא מן הנמנע שיהיו גם מפעלים מסוכנים בריאותית ואף ביטחונית, משום שסוגי השימושים האמורים מאפשרים פעילות מזהמת בתחומי הכימיה, חומרים מסוכנים וכיוצ”ב. לעניין זה גם אספקט בטחוני לאור מיקומו בצמידות לקלקיליה ולגדר ההפרדה”.
היא גם מתייחסת לשינויים בתחבורה הציבורית שמציעה התוכנית. “התוכנית המוצעת הופכת למעשה את שכונת קפלן, יוספטל ובנה ביתך לנתיבי תחבורה ציבורית עמוסים. מרקם הדרכים, הכבישים, אופי הבנייה הקיימת והצפיפות איננו מאפשר היקף תחבורה כפי שמייעדת התוכנית לצירים אלה ובהכרח תביא לסתימת הצירים והכבישים”. בנוסף, היא מתייחסת גם להיקף הבנייה בתוכנית בשכונות אלו: “הצפיפות המיועדת איננה הולמת את אופי המקום, היותו שכונת בתים פרטיים כפרית ושקטה. היקף וציפוף הבנייה המיועדת איננה הולמת את התשתיות הקיימות בשכונה ובסביבותיה”.
בהתנגדותה, התייחסה שקד ברק גם לחשדות נגד ראש העירייה לקבלת שוחד וביקשה לדחות את המועד להגשת התנגדויות עד למיצוי החקירה. “בימים אלו מתנהלת חקירת שחיתות המקיפה את ראש העיר ונוספים הקשורים באזור התעשייה ולכאורה אופיו של איזור התעשייה קשור בקשרים וטובות הנאה של המעורבים בחקירה….בגלל החשדות החמורים בשחיתות, שוחד וקבלת טובות הנאה לכאורה נגד גורמים שונים המעורבים הן בעירייה והן באזור התעשייה המדובר, חשוב לוודא שהפרטים לא קשורים וכרוכים בעניינים נשוא התוכנית”.
ביום ראשון השבוע הקימו התושבים עמוד פייסבוק ייעודי למאבק. הם צירפו טופס התנגדות, אותו יכולים התושבים להדפיס, למלא ולחתום ובכך להגיש התנגדות לתוכנית. “בשקט בשקט עיריית כפר סבא מקדמת את תכנית ‘מתאר מקומית כוללנית כפר סבא כס/2035’, שיש לה השלכות מרחיקות לכת על חיי אלפי תושבי השכונות המזרחיות וכל תושבי העיר כפר סבא: אזור תעשייה מזהם ומצחין, כניסה נוספת לעיר וצירי תחבורה סואנים, בנייה מאסיבית לגובה, תחנת כוח לחשמל ועוד”, כותבים הפעילים בדף.
המועד האחרון להגשת התנגדויות לוועדה המחוזית ברמלה היה ביום רביעי האחרון, ולכן הזדרזו במטה המאבק להחתים עד הרגע האחרון תושבים על התנגדות לתוכנית במוקדים שונים בעיר, בין השאר במרכז דוד, מחוץ לבית הספר הדמוקרטי ומחוץ לבית הספר אופירה נבון בשכונת קפלן. ביום חמישי שעבר הגיש לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ברמלה עו”ד דורון פריאנטה, בקשה להארכת המועד האחרון להגשת התנגדויות ב־60 ימים נוספים. את הבקשה הוא הגיש בשם תושבי שכונת קפלן ושכונת הדרים. הוא טוען שם שהתושבים לא ידעו על התוכנית. במטה המאבק טוענים כי בחיפוש באתר העירייה לא מצאו את התוכנית, אלא רק באתר מועצה אזורית דרום השרון. “אופיה הרחב והמקיף של התוכנית, הן בהיותה תוכנית כוללנית, העוסקת בכלל העיר כפר סבא, סביבתה המיידית, ובעיקר תוכניות להרחבתה ממזרח ופנימה, לרבות בנושאי תעסוקה, דרכים, תחבורה, בינוי וכיוצ”ב, והן באספקט התקופה, בהיותה תוכנית לשנים לעתיד, מעלים פנים רבות שצריכים להיבדק וכפועל יוצא להילמד לצורך גיבוש עמדה והגשת התנגדויות מלומדות, ככל שתהיינה רלוונטיות”. עוד הוא כותב: “יוצא אפוא, שבמצב הנתון, כשישה ימים לפני תום המועד להגשת התנגדויות, שמתוכם ארבעה ימים הם ימי שבתון וחג, סוף שבוע וחג העצמאות, ברי המבקשים ואף עשרות ומאות תושבים נוספים שלהם פוטנציאל פגיעה משמעותי מהתוכנית לא ידעו אודות הגשתה, פרסומה להתנגדויות, ולא יעלה בידם לגבש עמדה מושכלת ולהגיש עמדתם והתנגדותם במועד”.
שקד ברק: “כשהעירייה רוצה לפרסם משהו היא יודעת טוב מאוד לעשות זאת. בכל פעם נשלחות חוברות מפוארות הביתה על הנעשה בעירייה. למה הם לא שלחו מכתב על התוכנית? לא מגיע לנו, לתושבים, לדעת על תוכנית כזו גרנדיוזית שמאושרת מתחת לאף שלנו? מדוע לא אספו את התושבים והסבירו על התוכנית? יש כאן גל מחאה ענק. דבר כזה יכול להביא למהפכה בעיר. אנחנו עדיין לא מבינים את מלוא המשמעויות של התוכנית, ואלפים עדיין בכלל לא יודעים על קיומה”.
ביום שלישי השבוע התגייסו למאמץ מטה המאבק גם 11 חברי מועצה מהאופוזיציה והקואליציה, ושלחו מכתב לוועדה המחוזית, בו ביקשו להשיב את תוכנית המתאר לדיון חוזר במליאת תכנון ובנייה בעירייה. לטענתם, בימים האחרונים נודעו להם פרטים מהותיים בתוכנית שלא ידעו במועד בו אישרו את התוכנית בישיבת המליאה לתכנון ובנייה, ושבאותה ישיבה שנקבעה כשבוע מראש, ניתנה להם סקירה קצרה בלבד לגבי התוכנית ללא פירוט טרם ההצבעה.
תגובת העירייה: "כשם שראש העירייה יהודה בן חמו התנגד בעבר והודיע נחרצות כי לא יקום במקום אתר פסולת, כך גם היום. לא היה ולא יהיה. הנושא הינו בסמכות הוועדה המחוזית, ולכן ההתנגדות תוגש בדיוני הועדה המחוזית. יש לציין כי התכנית הוגשה ואושרה על ידי הוועדה המקומית כבר לפני יותר מ־02 שנה ואין בסמכות העירייה לשנות את ייעודי הקרקע ולהוציאה מתוכנית המתאר. עם זאת, בכוונת הועדה המקומית לפעול לשינוי הייעוד. אנו התנגדנו לכך בעבר, נמשיך להתנגד גם היום ונילחם על כך במסגרת דיוני הועדה המחוזית. בנושא תחנת הכוח, מדובר בתחנה של חברת החשמל אשר אינה בשטח כפר סבא אלא בשטח המועצה האזורית דרום השרון ועיריית כפר סבא כבר הבהירה לכל הגורמים שתפעיל את כל כובד משקלה ותתנגד לאלתר.
תגובת הוועדה המחוזית לא התקבלה עד מועד סגירת הגליון.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר