צילום אילוסטרציה: מישל גבינט
צילום אילוסטרציה: מישל גבינט

גנים מרוחקים ובלי חברים: העירייה פתחה "קו פתוח" לשיבוצי הגנים, וקיבלה מבול של תלונות

העירייה: "לראשונה יש השנה ירידה במספר הפניות, אנחנו משבצים 5,000 ילדים". וגם: למה פעילה של רפי סער הכעיסה את ועד ההורים

פורסם בתאריך: 4.7.18 08:33

עיריית כפר סבא פתחה בימים האחרונים "קו פתוח" בדף הפייסבוק העירוני, בו משיבה מנהלת מחלקת הגנים, אביבה מורדקוביץ, על שאלות ההורים בנושא השיבוץ לגני הילדים בעיר. עם פתיחתו, הוצף הדף בתלונות רבות של הורים. חלקם טוענים כי שיבצו את ילדיהם בגן המרוחק ממקום מגוריהם, אחרים טוענים כי השיבוץ לא תואם אף אחת משלוש הבחירות שנתנו. היו גם מי שטענו שילדים הזקוקים להנגשה שובצו בגנים בהם אין את האפשרות הזו והיו תלונות נוספות. מעיון בתשובות עולה כי מעט מאוד הורים קיבלו תשובות קונקרטיות לבעיות שהציפו, רובם התבקשו לשלוח מידע נוסף באופן פרטי כדי שתלונתם תיבדק.

"יש מהומה גדולה בעניין השיבוצים לגנים", אומר גורם בוועד הגנים, "אפשר היה לחשוב שהשנה, עם הצגת התוכנית האסטרטגית והעובדה שבעירייה הביאו פרופסור כדי שיפתח אלגוריתם שיסייע בשיבוץ הילדים, המצב יהיה טוב יותר מאשר בשנה שעברה, אבל לא כך המצב. גם העובדה שניתנו השנה שלושה גנים לבחירה, מה שאמור היה לגרום להורים להיות מרוצים, לא עזרה. הרעש הגדול בפייסבוק לא מתחיל לשקף את תמונת המצב האמיתית".

בהודעה לעיתונות שפרסמה העירייה נכתב כך: "השנה, לראשונה, שכרה העירייה את שירותיו של פרופ' כפיר אליעז, מומחה לכלכלה התנהגותית ולתורת המשחקים, מאוניברסיטת תל אביב שיצר אלגוריתם ייחודי לכפר סבא, ועל בסיסו נבנים שיבוצי הילדים לגנים. אלגוריתם זה נבנה על מנת להפחית את מספר הערעורים המוגשים בכל שנה. כמו כן, בשונה משנים קודמות, התאפשרה השנה בחירה של שלושה גנים אופציונאליים. במסגרת הליך השיבוץ הייתה התחשבות בפרמטרים מקצועיים וביניהם: בקשת הורים, גיל הילד ואזור מגורים".

"הקו הפתוח" שפתחה העירייה בפייסבוק מרכז במקום אחד, חשוף לעיני כל, את תלונות ההורים. "אני רוצה לשתף אותך בתחושות הקשות שעורר בי השיבוץ", כותבת אחת האימהות. "הילדה שלי עולה לטרום חובה, ברישום ניתנו לנו שלוש אופציות. כשפתחתי את השיבוץ גיליתי לזוועת עיניי שהיא שובצה בגן רחוק מהבית, ללא חבריה מהגן, ומה עוד שזה גן שמיועד להיות ניסוי טרום חובה בלבד. אני הולכת לערער ומרגישה, לראשונה כתושבת כפר סבא, שממש אכזבו אותי".

אם נוספת טוענת כי בנה שובץ לבדו בגן אחר. "אחרי שנה אחת בגן כינור, הבן שלי שובץ לבד לגן צליל", היא כותבת, "כל חבריו שובצו או בגן מנגינה או נשארו בכינור. לקחת ילד שעבד במשך שנה שלמה על יצירת חברויות בגן – כולל עם כמה ילדים שגרים אתנו בשכנות ולשבץ אותו לגן בלי אף אחד מחבריו? אפילו לא אחד?! אין לי ספק שמדובר בטעות… איך אפשר בבקשה לתקן את העיוות הזה?".

ואם אחרת כותבת: "בתנו שובצה לגן אפיק למרות שאינו כלל באזור מגורינו ואינו ברשימת הגנים שבקשנו. השנה הקרובה מאתגרת משום שכל ילדינו מתחילים מסגרות חדשות. הגן שבקשנו הינו גן שבננו האמצעי היה בו, ולכן בתנו הצעירה מכירה את הגן ואת הצוות מרגע הולדתה. כמו כן, הגן נמצא מתחת לביתנו ורצינו שילדינו יוכלו לאסוף את בתנו הצעירה מהגן ללא מעבר כביש מסוכן… אודה מאד להתייחסותך".

והנה עוד הורה שטוען כי לא קיבל אף אחד מהשיבוצים שבחר. "שיבצו את הבן שלנו במרחק של חצי שעה הליכה מהבית לגן", הוא כותב. "אשתי בהריון ואמורה ללדת באותו הזמן, אין לנו היכולת ללכת לכל כיוון חצי שעה פעמיים ביום. בחרנו שלוש אופציות שהיו קרובות לבית שלנו ולא קיבלנו אף אחת מהן. זה קריטי עבורנו לעבור לגן יותר קרוב".

אביבה מורדוקוביץ: "מחלקת גני הילדים בעירייה נערכה מבעוד מועד בכל הקשור לשיבוצי ילדי הגנים. אנו עושים הכל על מנת להיטיב עם ההורים ובמטרה להביא לשיבוץ אופטימלי של הילד. אני מזמינה את ההורים לפנות אלינו על מנת לקבל תשובות לכל השאלות שלהם ואני אחכה להם בדף הפייסבוק של עיריית כפר סבא".

תגובת עיריית כפר סבא: "השנה, לראשונה בתולדות העיר, אנו רואים כבר בשלב זה של פרסום נתוני השיבוצים ירידה בכל הקשור לפניות הורים על אי שביעת רצון מהתהליך. יש לזכור כי עיריית כפר סבא משבצת כ-5000 ילדי גנים בשנה, ועושה הכל על מנת לקדם שיבוץ מיטבי שיענה על צורכי הילדים וההורים כאחד. השנה התבצע שימוש באלגוריתם ייחודי וטכנולוגיה חדישה, שמטרתם להפחית את כמות הערעורים המוגשים, והתאפשרה להורים בחירה של שלושה גנים אופציונאליים. אנו לומדים ומפיקים לקחים גם מהשימוש באמצעי מתקדם זה. בנוסף, פתיחתו של הקו הפתוח בדף הפייסבוק העירוני הינה חלק משיפור השירות לתושבי העיר וחלק מהמדיניות העירונית להנגשת השירות לתושבים ופתיחת ערוץ תקשורת נוסף עם גורמי המקצוע בעירייה, מדיניות שמיושמת בכלל אגפי העירייה. חשוב לציין כי הורים שיהיו מעוניינים לערער על השיבוץ יוכלו לעשות זאת באמצעות האתר העירוני החל מה- 5.7.18 ולמשך עשרה ימים, וכל ערעור ייבדק באופן מסודר ומעמיק".

מוועד הורי הגנים נמסר: "עם פרסום השיבוצים החלו להגיע אלינו תלונות לגבי חוסר שביעות רצון של הורים מהשיבוץ שקיבלו. קשה לאמוד את היקף התלונות, אך יש טענות חוזרות אודות מספר נושאים: שיוך לחתך גילאים שאינו מתאים, מיקום הגן יחסית לכתובת המגורים, הפרדה של קבוצת גילאים בגן למספר רב של גנים. אנו לומדים את הנושא, ונדרוש להבין את השינויים אשר נעשו באלגוריתם השיבוצים, את אחוזי ההיענות לבקשות ההורים ואת מספר הערעורים שהוגשו וטיבם, זאת על- נת להבין אם יש מקום לתיקונים כלליים. כמו כן, נשמח לקבל מוועדי הגנים נתונים על המתרחש בגנים שלהם. אנו מזכירים, כי ההורים יכולים לממש את זכותם לערער על השיבוץ ואנו במקביל נסייע ככל הנדרש לאחר שנקבל את מלוא הנתונים".

בתוך כך, התעוררה אמש (ג') סערה כאשר פעילה של המתמודד לראשות העירייה, רפי סער, פתחה קבוצת ווטסאפ בשם "שיבוץ גני הילדים בכפר סבא". הפעילה, פאני רבינוביץ', סיפרה להורים כי בכוונתם להחתים מאות הורים על עצומה, לכתוב מסמך כוונות ולערוך מפגש עם ראשי אגף החינוך למציאת פתרון לנושא. רבינוביץ' אמנם הסבירה מראש כי היא פועלת בשם סער, אך הרוחות התלהטו מהר מאוד.

רפי סער

רפי סער

"אז זו עוד הצהרת מועמד למסמך כוונות של שקל וחצי בשביל לקבל עוד כמה קולות", כתבה אחת האמהות, "חשבתי שזה כבר מישהו מוך העיריה שבאמת יכול לעזור לי עם השיבוץ". "רפי כיהן פעמיים כמנכ"ל עירייה ונרתם לנושא. מה רע לקבל את כל הסיוע שאפשר", טענה רבינוביץ'. חברת ועד ההורים אורית דומינסקי השיבה: "אנחנו כוועד לא ישנים מיום ראשון וכל היום בטלפונים, פגישות, הודעות לתקשורת, אימיילים. לא מבינה את הקטע שמישהי רוצה כבר עכשיו לסכסך את ועד ההורים עם הפוליטיקאים". "אף אחד לא מסכסך, הזדהתי מראש", השיבה רבינוביץ'.

הדיון בקבוצת הווטסאפ נמשך ונמשך תוך שהאחת מאיימת להוציא את השנייה מהקבוצה. כאן התערבה יו"ר וועד הגנים המשותפת (עם ערן ורנר) אורה דוד מרגלית: "הניסיון לקחת את הנושא הזה ולמנף אותו באופן הזה מהווה טעם לפגם ובפועל, כיוון שלא נעשה כל ניסיון לשוחח עם מי מאתנו, גם מזלזל בעבודת ועד הורי הגנים". "הניסיון לעשות מחטף ולהשמיץ הוא שלכן", כתבה רבינוביץ' שלא נשארה חייבת. "בושה שנושאי תפקיד מתנהגים כך. מה גם שחלק מכן מזוהות גם מזוהות פוליטית, ואין בכן את היושרה להצהיר על כך מראש".

"הועד לא סתם התמרמר כי הוא הרי הגוף המייצג הנבחר, כי מדובר בפוליטיקה על הילדים וענייני שיבוצים", אומרת חברת ועד ההורים לצומת השרון, "זה לא איזה תחום עם תוכנית סדורה – זו הבטחה בלי תוכן, בשעה שבוועד כבר יושבים עם העירייה, פתחו סקר שביעות רצון מול ההורים, קבעו פגישה עם מחלקת החינוך כדי להבין את הפערים ואת השיבוצים שאינם במסגרת בחירת ההורים ועוד".

ממטה הבחירות של רפי סער נמסר בתגובה: ״סער התבקש על ידי תושבים שמכירים את ניסיוניו המוניציפאלי העשיר ויכולותיו, לסייע על מנת לפתור את הנושא בטרם העירייה תצא לחופשה מרוכזת. רפי לא מתכוון להמתין עד לחודש אוקטובר ומציע לסייע כבר כעת בכל הנושאים העומדים על הפרק: האסון הכלכלי לעסקים המתרחש העסקים ברחוב ויצמן, בעיית שיבוץ בגנים, הניהול העקום של כספי הציבור ועוד״.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. עובר מפה בקרוב תודה לאל

    הגוורדיה של בן חמו… הכל רקוב וגם הילדים שלנו הם חלק מן הבוץ הדביק והמסריח הזה. פקטור פי חוגג בעיר שפעם היתה כיפית ומשכה אנשים. מילה שקיפות בעיריה נשמעת כמו איום ממשי ומוחשי. תקראו תשובות בקו הפתוח ותבינו שרק הקו הוא פתוח פה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה צריך את כל המעברים האלה? ילדים צריכים להתחיל בגן טטח ולהמשיך ביחד עד הכניסה לבית הספר. כל המעברים האלה מיותרים.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר