תלמידים באוטובוס של מטרופולין, השבוע. צילום שהעלה לפייסבוק יותם לוין

בלגן בהסעות בשבוע הראשון ללימודים: מאות תלמידים איחרו לבית הספר מדי בוקר

אוטובוסים מפוצצים, כאלה שבכלל לא מגיעים, תלמידים שלוקחים מונית כדי לא לאחר לבית הספר ומאות הורים מיואשים. שנת הלימודים בכפר סבא נפתחה בלי בעיות חדשות, אבל עם בעיה אחת גדולה שחוזרת מדי שנה

פורסם בתאריך: 5.9.19 08:58

שנת הלימודים בכפר סבא נפתחה השבוע כמעט בלי בעיות מיוחדות, או יותר נכון בלי בעיות חדשות. במהלך השבוע, בימים הראשונים של שנת הלימודים החדשה, הגיעו לוועד ההורים העירוני תלונות רבות של הורים על בעיות במערך ההסעות לתלמידים בעיר. הבעיה הזו אינה חדשה, ועולה מדי שנה. הכעס הגדול של ההורים הוא על כך שמזה שנים לא מצליחות הרשויות להפעיל בעיר מערך הסעות לבתי הספר שיתפקד בצורה נורמלית.

“אין מספיק קווים, יש צפיפות רבה באוטובוסים, אוטובוסים לא עוצרים כי הם מלאים, קווי מטרופולין הציבוריים לא מגיעים בזמן, לפעמים אין בכלל אוטובוס בזמן שאמור להגיע וילדים מאחרים לבית הספר”, אומרת השבוע יו”ר הנהגת ההורים סיגל קוצ’מן לצומת השרון, “היה מקרה, שהורה שילם למונית לילד כי האוטובוס לא עצר והילד חשש לאחר. התרענו על כך טרם פתיחת השנה, ביקשנו מהעירייה להציג לנו נתונים, כפי שהיה בשנתיים האחרונות, וכל מה שאמרו לנו זה שהעירייה ערוכה. המציאות בשטח מוכיחה שההיערכות כנראה לא הייתה טובה. במכתב ששלחנו השבוע לראש העירייה ביקשנו את התערבותו. יש לטפל בנושא באופן יסודי ומעמיק, הן מול חברת מטרופולין והן ברמה היישובית על מנת לתת מענה לתלמידים כדי שיגיעו לבית הספר בזמן ובבטחה”.

במכתב של קוצ’מן לראש העירייה רפי סער היא כותבת כי “חברי ועדת הסעות של הנהגת ההורים העירונית, מנהלים שיח במשך שלוש שנים עם הגורמים השונים בעירייה במטרה לשפר את שירות מערך ההסעות לתלמידים בעיר". היא הוסיפה כי "אוטובוסים לא מגיעים בזמן או לא מגיעים כלל בשעה היעודה וילדים מאחרים לבית הספר. ילדים מחכים בתחנה למעלה מחצי שעה לאוטובוס, כל אוטובוס שמגיע לא עוצר כי הוא מלא. אין מספיק קווי הסעות לתת מענה למספר הילדים שמגיעים לחטיבות ולתיכונים מכל אזורי העיר, בעיקר מהשכונות המזרחיות והמערביות. התנהגות הנהגים כלפי הילדים (לא כולם כמובן), אינה ראויה. הורים נאלצים להסיע את ילדם במקרה הטוב ולעמוד חסרי אונים לנוכח מצוקתם במקרה הפחות טוב, או לחילופין, משלמים למונית עבור ילדם כי האוטובוס לא הגיע, והם פחדו לאחר לבית הספר. ילדי החינוך המיוחד, מוסעים בקבוצות גדולות בהסעות, מה שגורם לאיסוף ארוך וילדים בני שלוש וארבע שנמצאים בהסעות יותר משעה עד שמגיעים לגן בבוקר ולצהרונים".

מכתב ברוח דומה שלחה לראש העירייה גם יו”ר ועד שכונת 80 לאה מנסור, בו התלוננה כי לא בוצעו שינויים בקווי הסעות התלמידים לעומת השנה שעברה וכי הוועד מקבל עשרות תלונות על צפיפות באוטובוסים מלאים ועל טיב השירות של חברת מטרופולין.

אוטובוסים של מטרופולין. צילום: עזרא לוי

אוטובוסים של מטרופולין. צילום: עזרא לוי

תושבת כפר סבא, אורית ברקאי, מספרת שילדיה לקחו מונית לבית הספר לאחר שהאוטובוס לא הגיע. “כבר כמה שנים שאנשים מנסים להזיז את נושא ההסעות ושום דבר לא משתנה”, אומרת ברקאי. “שני הילדים שלי, בכיתות ח’ ו-י”א, המתינו ביום שני בבוקר לקווים 5 ו-10 בקאנטרי כפר סבא בבן יהודה מהשעה 7:20 ועד 8:00. הגיע אוטובוס מלא ולא עצר. שניהם היו צריכים להגיע לאזור התיכונים והחטיבות כי האחת לומדת בהרצוג והשני ברמון. בסוף הם נאלצו לקחת מונית”.

ברקאי פנתה למחזיק תיק התחבורה בעירייה, סגן ראש העירייה עילאי הרסגור-הנדין, וטענה כי מבדיקה שערכה עיריית כפר סבא הוסיפה קווי תחבורה אותם מתפעלת חברת ההסעות הפרטית רן-שי, אולם לא בשכונות המזרחיות אלא רק בשכונות 80 ו-60 אל קריית החטיבות והתיכונים ובחזרה. “יש פה אבסורד”, היא כותבת, “איך ייתכן כי השכונות הירוקות מקבלות תגבור של הסעות ללא עלות והשכונות המזרחיות לא מקבלות תגבור כלל. קו זה יכול לעזור לנו בבעיה האמיתית – מחסור בקו אוטובוס בשעה 7:15 לערך מתחנת הקאנטרי אל אזור התיכונים כדי שהילדים יגיעו עד 8:00 לבית הספר”.

בתשובתו כתב הרסגור-הנדין כי פנה לסמנכ”ל חברת מטרופולין שתיחקר את הי הגעת האוטובוס וכי הוא “מבין את חומרת העניין”, כלשונו. “יש לזכור כי הסמכות לבחור את מפעילי התחבורה הציבורית, לקבוע את הקווים, התדירות והמפעילים היא בידי משרד התחבורה”, כתב לה הרסגור, “אני וצוותי עושים מאמצים רבים על מנת להביא בסופו של דבר לשינוי גדול בתחום, וכבר עכשיו אנחנו מתכננים עם אנשי המשרד וחברת נתיבי איילון תוספת של מאות אחוזים בשירות בשנים הבאות. הבעיה היא בטווח הקצר. השירות כיום אינו טוב. מצב בו תלמידים מאחרים לבתי הספר בגלל שירות אוטובוסים לקוי הוא בלתי נסבל, ולכן טענותיך מוצדקות. אבקש לשלוח לי את חשבונית הנסיעה במונית בכל פעם בו האוטובוס לבית הספר מתעכב מעל ל-20 דקות. אשלח אותה לחברת מטרופולין ואבקש שהיא תישא בעלויות. אני לא יכול להתחייב בשם החברה, אך מבחינתי לאיחורים יש מחיר ואתעקש על כך”.

הרסגור הוסיף כי ביקש ממשרד התחבורה לשנות את חלוקת הקווים כך שיהיו להם רק קווים בתשלום ושיוכלו להפנות את האוטובוסים של “רן שי” לשכונות המזרחיות. תשובה אמורה להינתן בימים הקרובים.

עילאי הרסגור הנדין צילום עזרא לוי

אבל זו לא התלונה היחידה. “הבן שלי חזר אתמול הביתה אחרי ששני אוטובוסים לא הסכימו להעלות אותם”, כתבה אם בפוסט בפייסבוק העוסק בטענות ההורים בנושא, “באוטובוס השלישי כולם עלו, איזה 60 ילדים או יותר שרוצים לחזור הביתה, והוא אומר שזה היה סיוט. הם נדחסו עד אפס מקום ובכל עצירה כולם עפו קדימה. עיריית כפר סבא ביזיון! אני הייתי בישיבה כזו על הסעות תלמידים כשהייתי בוועד ההורים. רון קוגמן (סמנכ”ל שירות והסברה דאז, א”א) הודה שהם נכשלו בנושא ושהם לא יודעים מה לעשות. מאז עברו כמה שנים. את מי זה בדיוק מעניין שם?”.

אם אחרת כתבה: “חברת מטרופולין ועיריית כפר סבא משחקות בחיים של הילדים שלנו. במקום לתגבר בבוקר קווי אוטובוס לבתי הספר מהשכונה הירוקה הן מעדיפות לעבור את החוק, למלא את האוטובוס עד אפס מקום ולסכן חיים. זה פשוט טירוף”.

“פעמיים קו 14 לא הגיע היום בסביבות השעה 13:00”, כתבה אם אחרת, “לוחות הזמנים של האוטובוסים לא תואמים את זמני הסיום בתיכון וכל עניין האוטובוסים שוב לא מאורגן, כמו כל שנה… ממש דוחפים את הילדים לעבור לאופניים חשמליים”.

לוועד ההורים הגיעו תלונות נוספות: “הבוקר יצאו במקום שלושה אוטובוסים רק שניים מהמסוף בקפלן, כשעשרות ילדי חטיבות עומדים בתחנות בשכונת קפלן, תשלו”ז, אוניברסיטה ועל בן יהודה”, כותבת אחת האמהות לוועד, “פשוט לא הגיוני שכל שנה, כמו שעון, אין אוטובוסים שמגיעים בזמן לתיכונים ולחטיבות. הבנות שלי הגיעו לתחנה בבוקר בשכונת האוניברסיטה בשעה 07:22 ובשעה 07:48 , כשהאוטובוס הגיע באיחור מטורף, הוא היה מפוצץ ולא העלה תלמידים. איך מצפים שיגיעו בזמן לבית הספר אם את המינימום העירייה לא דואגת לספק תחבורה ציבורית סבירה?”.

“תחנות אוניברסיטה ותשלו”ז ב-7:40 מפוצצות”, נכתב לוועד, “קו 5 שעבר היה מפוצץ. לא העלה יותר נוסעים. משמע – כל מי שממתין לקו הזה מתשלו”ז והלאה לא יכול לעלות. השעה הייתה 7:45”.

היו גם הורים שקראו להשבית את החטיבות והתיכונים עד שהשירות ישתפר.

חבר ועדת התחבורה העירונית מסיעת כפר סבא מתקדמת בראשות הדר לביא (וחבר בארגון התחבורה "בדרך שלנו"), אלן טנמן טוען שברעננה ובערים נוספות ברחבי הארץ משרד התחבורה נותן אישור לתפעול עצמי של העיריות של מערך ההסעות, שם ההסעות הועברו למפעילים ייעודיים, ומנגד בוטלו קווי ההסעות של מטרופולין. טנמן אמר שיבדוק את האפשרות להעלות את הנושא לדיון בוועדת התחבורה העירונית.

ביום רביעי בבוקר נפגש הרסגור עם מנכ"ל מטרופולין לורנס מועלם וצוותו במשרדי החברה. בהודעה שהוציא הרסגור-הנדין כתב כי: "ישנה הסכמה שהשירות הקיים אינו עומד בסטנדרטים שהיינו רוצים להיות בהם… בפגישה סיכמנו על כמה צעדים על מנת להביא לשיפור משמעותי ברמת השירות: הפעלת מנגנון תגמול לנהגים, שיכלול גם בונוסים וגם קנסות במקרים של שירות בניגוד להוראות. כך לא ישתלם לנהגים לדלג על תחנות ולהתייחס באופן בלתי הולם לנוסעים.. תדירות הקווים אינה בסמכות מטרופולין, אלא כפופה להחלטת משרד התחבורה. הוסכם שעיריית כפר סבא תפעיל לחץ בנושא במנותק מסוגיית השירות. אנחנו כבר עובדים על כך מול המשרד".

הוא הוסיף: "תהיה כאן בסוף התהליך תחבורה ציבורית מעולה. אנחנו רק בתחילת הדרך. זה לא מנחם את תושבי העיר שעמדו הבוקר זמן רב בתחנות, אבל בעיות יש לפתור מהשורש ולא רק לכבות שריפות ממקרה למקרה. במקביל נפתור חלק מהבעיות גם בטווח הקצר".

בהודעה שהוציאה במקביל החברה נמסר מהמנכ"ל מועלם: "אנו קשובים לציבור ולתלונות המגיעות אלינו לאחרונה, ופועלים על אף האתגרים השונים לשפר ולייעל, ולעשות כל שניתן על מנת לצמצם אותן באופן משמעותי. אנו בטוחים כי השיפור יורגש כבר בקרוב, ומקווים כי הנוסעים ישובו ליהנות מתחבורה ציבורית איכותית, זמינה ויעילה".

תגובת העירייה: "עיריית כפר סבא מייחסת חשיבות רבה למערך הסעות התלמידים ופועלת רבות בנושא, כדי שתלמידות ותלמידי העיר יזכו לתחבורה ציבורית יעילה וזמינה. כל התלונות המתקבלות באשר לקווי חברת מטרופולין מרוכזות בעירייה ונמצאות בטיפול מול החברה ומול גורמי הפיקוח במשרד התחבורה. חשוב להדגיש, כי שינויים בקווים הוא נושא הנמצא בסמכותו הבלעדית של משרד התחבורה. למרות זאת, עיריית כפר סבא התגייסה לנושא, במטרה למצוא פתרון דחוף עבור כלל תלמידות ותלמידי העיר. כמו כן, גם נושא תגבור מערך ההסעות בשכונות המזרחיות נבחן בימים אלו ויטופל בהתאם לצורך".

תגובת מטרופולין: "קווי השירות המשרתים את התלמידים נקבעים ומתוכננים על ידי משרד התחבורה. כל תוספת שירות או תוספת קווים הינה באחריותו ובסמכותו של המשרד".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר