פארק כפר סבא, היום

יום הבחירות בכפר סבא: סיבוב בויצמן, בשוק ובפארק וגם בתור שלא נגמר ב"קלפי הקורונה"

הפארקים והקניונים היו מלאים בתושבים שיצאו לבלות. בקלפי המיוחדת באצטדיון העירוני שלט הייאוש. והתושבים בקלפיות שרק רוצים הכרעה. סיבוב בחירות בכפר סבא

פורסם בתאריך: 2.3.20 07:16

18:00 – בניגוד לשתי מערכות הבחירות הקודמות השנה, הפעם נראה כי תושבי כפר סבא השתחררו ולבשו חג. רחוב ויצמן, הפארקים והקניונים היו מלאים בתושבים שיצאו לבלות וגם להצביע – כך על פי שיעור ההצבעה הארצי הגבוה מזה שבע שנים שחשפו בסביבות השעה 17:00 חברי ועדת הבחירות – 38.1 אחוז.

מבלים בשוק. צילום אריה אברמזון

בשוק בכפר סבא היו המסעדות מלאות הורים וילדים. גם בעלי הדוכנים נהנו מהתנועה. "אני מאמינה שאחרי הצהריים יגיעו אפילו יותר אנשים", אומרת אליס מדוכן הירוקים, "יש פה יותר ילדים ואנשים מאשר ביום רגיל, אבל לא בצורה לא יוצאת דופן ליום הבחירות לדעתי. אבל בסך הכל האווירה נעימה וכיף לראות את התנועה".

אורלי זהר, יו"ר ועדת הקלפי בגן הילדים הסמוך לשוק, מספרת לנו כי בסך הכל האווירה רגועה ולא מתוחה ושיעור ההצבעה נראה קצת יותר גבוה מהרגיל. אברהם סאקה, סוחר ירקות בשוק, בדיוק יוצא מאחורי הפרגוד אחרי ומשלשל את הפתק לתיבה. "בפעם שעברה הצבעתי לבנט והפעם אני אצביע לליכוד", הוא אומר, "אני רוצה שאנשים ידעו שצריך להצביע ליכוד כי אחרת גנץ ישב עם הרשימה המשותפת והם יבקשו תמורה כבדה בעד זה. אני רואה יותר אנשים בדוכנים בשוק, כולם מכל גווני הקשת הפוליטית, רוצים להכריע את הבחירות האלה הפעם. יש מודעות לצאת להצביע ואני מאמין שהפעם הבחירות יוכרעו – או לפה או לפה".

הקלפי סמוך לשוק. צילום אריה אברמזון

יעל טרחנוב, בת 18, פעילת מרצ יושבת בסניף רשימת העבודה-גשר-מרצ בשוק. הסניף המאוחד פועל לראשונה יחד. "אנחנו משתפים לראשונה פעולה עם אנשים שאנחנו לא מכירים, אבל זה הולך מצוין", היא אומרת, "ברגע אחד כולם התחברו כי יש מטרה אחת והיום זה בית פוליטי אחד. יש לנו פה פעילים שיושבים כל היום ועושים טלפונים לאנשים שיצאו להצביע. יש לנו קלפיות של מרצ ושל העבודה שהמתנדבים שלנו מסתובבים בניהן, אנחנו עוזרים למי שצריך הסעה לקלפיות. אני מאוד מקווה שיהיה מהפך. אני שואפת ל-12 מנדטים לסיעה שלנו כדי שכל האנשים הטובים ברשימה ייכנסו".

יעל טרחנוב

משם המשכנו לשכונת עלייה. סמוך לבית לזרוס יושבת ציפורה אהרון בדוכן של ש"ס ומשכנעת אנשים להצביע. "אני פעילה כבר כמה מערכות בחירות ונראה לי שהאווירה דומה לזו שהיתה במערכות הבחירות הקודמות. אולי זה בגלל שאני יושבת כאן בשכונה ולא במרכז העיר. בסוף אני מאמינה שביבי יקח את הבחירות. כל מי שבא לפה אומר אין כמו ביבי. נכון שזו עיר לא של ביבי, אבל פה בעלייה רק ביבי. כל האשכנזים בוחרים גנץ".

ציפורה אהרון

"לא מה פתאום", חותך אותה שאול בעזה, פעיל הליכוד בדוכן הסמוך. "אין גזענות. כל אחד מביא את הדעה הפוליטית שלו לבד בלי קשר למוצא שלו".

איך נראה לך הבחירות עד עכשיו?

בעזה: "עד עכשיו נראה לי שהבחירות היו הוגנות. אני מצביע לנתניהו כי אני ליכודניק. מאז בגין אני מצביע ליכוד וזה לא ישתנה. מה שאומרים על ביבי זה שקרים כדי להוריד אותו מהשלטון. הוא לא הורשע בבית המשפט".

לפתע מגיע למקום חבר המועצה מהליכוד אורן כהן מלווה בשר הכלכלה אלי כהן. יחד עם פעילים נוספים ויו"ר מטה הבחירות של הליכוד אלי חיון הם מתייצבים לתמונה משותפת. אחד הפעילים שולף מצלמה ומתחיל להקליט את השר בווידאו. "אני יודע שבמהלך השבועות האחרונים הפעילים פה עבדו ועשו את הכל – אבל זו השעה הקובעת. אנחנו מדינה דמוקרטית, זה תלוי בידיים שלנו. אנחנו רוצים הלילה ממשלה ימנית של הליכוד עם נתניהו שתמשיך להוביל את המדינה להישגים. לפני עשרה חודשים היו חסרים 1,400 קולות. במעוזי השמאל שיעורי ההצבעה גבוהים. לכן, צאו להצביע".

משם הגענו לפארק כפר סבא. עשרות משפחות וחברים עושים על האש. ילדים מתרוצצים שמחים ומשחקים. הרבה מהאנשים ששוחחנו עמם כבר יצאו להצביע. פגשנו את הפעילה החברתית ומנהלת קבוצת מאמות בכפר סבא נועה אזוגי. "יש פה המון אנשים במתחם המנגלים בפארק. האווירה מעולה, יש פה כמה מצביעי ליכוד בודדים – הרוב בוחרים פה גנץ", היא אומרת.

פארק כפר סבא. צילום אריה אברמזון

נועה אזוגי. צילום אריה אברמזון

ממתחם הפארק ניתן לראות את הקלפי המיוחדת עבור מי נמצאים בבידוד בשל הקורונה. עשרות עומדים שם עדיין בתור. למקום הגיעו נציגי ועדת הקלפי כדי להקים אוהל נוסף בשל העומס. "רק שנצא בריאים", אומר מישהו שעומד בסמוך. "ראש ממשלה בא והולך, בסוף אנחנו צריכים להמשיך בחיים שלנו. יאללה, בואו נאסוף את הדברים ונלך הביתה".

16:30 – בגלל העומס ועדת הבחירות מקימה אוהל נוסף להצבעה באצטדיון העירוני עבור מבודדי הקורונה. שעות פעילות הקלפיות המיוחדות הוארכו לשעה 19:00.

15:30 – בדקות האחרונות החלו הפעילים בקלפי למבודדי הקורונה באצטדיון בכפר סבא לחלק למצביעים המחכים בתור מספרים ולארגן את התור. במקום ממתינים בערך כ-100 אנשים להצביע, חלקם נמצאים במקום משעות הבוקר. המספרים לממתינים חולקו אחרי רגעים ארוכים שבהם ההצבעה נעצרה בגלל מהומה שפרצה במקום. "יש כאן אנשים שעדיין מחכים בתור להצביע, עוד מאז שאני הייתי כאן בשעות הבוקר", מספרת תושבת כוכב יאיר מירי שליטין שעזבה את הקלפי בסביבות השעה 12:00 מבלי להצביע אחרי שהתייאשה מהתור הארוך וחזרה שוב למקום כדי אולי להצליח הפעם לממש את זכות ההצבעה שלה.

12:30 – תלונות על תורים ארוכים במיוחד בקלפי האזורית באצטדיון העירוני בכפר סבא המיועדת לאנשים הנמצאים בבידוד ביתי בגלל החשש שנדבקו בקורונה. מצביעים שהיו במקום מספרים על המתנה של כשלוש שעות. "אם אתם בבידוד, אל תלכו להצביע", כתב בפייסבוק אחד התושבים, גד שיפר, "אלא אם כן חשקה נפשכם להיות במוקד הבא של התפשטות המגיפה – מאה האנשים המצטופפים ליד שער מתחם ההצבעה, ולבלות שם כשלוש שעות, בערך רבע שעה לכל מצביע".

תושבת כוכב יאיר, מירי שליטין, כתבה: "ממש הזוי. קלפי למבודדים. התור ענקי ומה עשינו עם זה? פשוט הזוי במדינה מתוקנת. אם לא נדבקנו אז עכשיו זה יקרה".

לצומת השרון אומרת שליטין: "אנחנו כולנו חזרנו הביתה. מה שהולך שם קטסטרופה. אני והשכנים שלי חזרנו הביתה בלי להצביע. ראשית כל אין סדר, אין מקומות חניה וצריך ללכת. אנשים עומדים ולא יודעים מי ראשון ומי אחרון. לוקח זמן עד שמישהו נכנס. עומדים שם המוני אנשים. אם לא נדבקת עד עכשיו – אז הנה האפשרות להידבק. חלקם הורידו את המסכות. אני מקווה שהתקשורת תראה תמונת מצב נהדרת. אני יודעת שיש כאלה שאמרו שילכו להצביע בקלפי רגילה וזהו. אין ארגון. אפילו לא מספרים. שאלתי מי אחרון – ואף אחד לא יודע. זה עצוב מאוד. אמרתי שאולי אחזור לקראת הערב, אבל אני לא יודעת אם המצב ישתפר. חיכינו שלושת רבעי שעה והתור לא זז אפילו באחד. זה אומר שהיו לנו לפחות שעתיים לעמוד שם. זה לא חכם להעמיד ככה אנשים בבידוד, במיוחד כשיש שם אנשים שנכנסים לפארק. איך יכול להיות שמארגנים דברים כאלה בלי סדר?".

יו"ר ועדת הבחירות בכפר סבא, גיורא פורדיס, אמר בתגובה כי "הקלפיות הייעודיות נפתחו כולן בשעה 10:00 לפי המתוכנן. תהליך ההצבעה שם יותר איטי מאחר ויש צורך בחיטוי ידיים וכדומה, דבר שלא קורה בקלפיות רגילות".

הקלפי באצטדיון בכפר סבא. צילום גד שיפר

הקלפי באצטדיון בכפר סבא. צילום גד שיפר

11:00 – תושבת כפר סבא חברת הכנסת אורלי פרומן הצביעה הבוקר בקלפי בבית הספר גולדה.

9:00 – תושב כפר סבא, חבר הכנסת גבי אשכנזי מכחול-לבן, ואשתו רונית, הצביעו הבוקר בקלפי ברחוב המייסדים 31. "אני קורא לכולם ללכת ולהצביע, זו שעה גורלית למדינת ישראל, זה מאבק על דמותה של המדינה", אמר.

צילום אבישי פינקלשטיין

7:00 – הקלפיות בכפר סבא נפתחו. 80,780 בעלי זכות בחירה בעיר יצאו היום להצביע ולבחור את חברי הכנסת ה-23 והמצביעים יבחרו בין לא פחות מ-29 מפלגות. ברחבי כפר סבא פזורות 137 קלפיות, מתוכן 34 קלפיות נגישות, 21 נגישות מיוחדות וגם קלפי אחת באצטדיון לויטה המיועדת לכל תושבי האזור שנמצאים בבידוד ביתי מחשש שנדבקו בנגיף הקורונה.

הקלפיות יסגרו בשעה 22:00. על פי נהלי משרד הפנים אין צורך להביא את הודעת הבוחר שקיבלתם בדואר אל הקלפי. הזדהות בקלפי תתבצע באמצעות תעודת זהות או רישיון נהיגה או דרכון בתוקף או תעודת חוגר או תעודת שוטר. ניתן לברר באיזו קלפי אתם מצביעים בטלפון 1-800-222-290, או בשליחת מסרון למספר 050-8085500 עם מספר הזהות ותאריך הנפקת תעודת הזהות או באתר משרד הפנים.

בבחירות האחרונות, בספטמבר 2019, ניצלו 72 אחוזים מהתושבים בכפר סבא את זכות ההצבעה שלהם. המפלגה שזכתה אז במספר הקולות הגדול ביותר בקרב תושבי כפר סבא הייתה כחול לבן, עם 46.44 אחוז מהקולות. אחריה מפלגת הליכוד עם 23.21 אחוז ואחריה, לפי מספר המצביעים, המחנה הדמוקרטי, העבודה-גשר, ישראל ביתנו, ימינה וש”ס.

בהתפלגות ההצבעות לפי שכונות עולה כי בבחירות בספטמבר רק בשכונות המזרחיות בכפר סבא, קפלן ויוספטל, הצביעו רוב התושבים למפלגת הליכוד. ביתר השכונות בעיר קיבלה מפלגת כחול לבן את מירב קולות התושבים. אחרי כחול לבן והליכוד, היו העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי הרשימות הדומיננטיות בעיר, פרט לשכונות תקומה, הראשונים, גאולים, כיסופים, הדרים ושכונת הפארק, שבהן קיבלו ישראל ביתנו וימינה קולות לא מעטים.

התפלגות ההצבעה לפי שכונות בספטמבר 2019: השכונה הירוקה: כחול לבן 44 אחוז, הליכוד 29 ואחריהן העבודה והמחנה הדמוקרטי; שכונת עלייה: כחול לבן 44 אחוז, הליכוד 29 ואחריהן העבודה והמחנה הדמוקרטי; סירקין-סביוני הכפר: כחול לבן 59 אחוז, הליכוד 17 ואחריהן המחנה הדמוקרטי והעבודה; שיכון ותיקים: כחול לבן 59 אחוז, הליכוד 17 ואחריהן המחנה הדמוקרטי והעבודה; שכונת הפרחים: כחול לבן 55 אחוז, הליכוד 17 ואחריהן העבודה והמחנה הדמוקרטי; דרום מרכז העיר: כחול לבן 49 אחוז, הליכוד 20 ואחריהן המחנה הדמוקרטי והעבודה; תקומה-הראשונים: כחול לבן 43 אחוז, הליכוד 24 ואחריהן ישראל ביתנו והעבודה; גאולים: כחול לבן 48 אחוז, הליכוד 23 ואחריהן ישראל ביתנו והמחנה הדמוקרטי; שכונת הפארק: כחול לבן 36 אחוז, הליכוד 24 ואחריהן ימינה והמחנה הדמוקרטי; כיסופים: כחול לבן 40 אחוז, הליכוד 26 ואחריהן ימינה והעבודה; מרכז העיר: כחול לבן 46-44 אחוז, הליכוד 22 ואחריהן העבודה והמחנה הדמוקרטי; הדרים: כחול לבן 45 אחוז, הליכוד 25 אחוז ואחריהן ישראל ביתנו והמחנה הדמוקרטי; יוספטל-גבעת אשכול: הליכוד 35 אחוז, כחול לבן 26 ואחריהן ישראל ביתנו וש"ס; קפלן-בית ונוף: הליכוד 44 אחוז, כחול לבן 27 ואחריהן ש"ס והעבודה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר