שבוע דיבור חדש בכפר סבא
שבוע דיבור חדש בכפר סבא

בקרוב בכפר סבא: שבוע דיבור חדש בסימן שיח ולכידות, בהובלת מרכז הגישור והדיאלוג בקהילה

נקלעתם לסכסוך שכנים? קיימת מחלוקת בתוך המשפחה ואתם לא יודעים מה לעשות? מרכז הגישור והדיאלוג בקהילה של עיריית כפר סבא מזמין את תושבות ותושבי העיר לסיוע במרכז הגישור והדיאלוג בקהילה לקבל. עו"ד ומגשרת אורלי אגמי, המנהלת את המרכז: "מרכז הגישור נותן מענה במגוון תחומים ומהווה אבן שואבת של ידע וניסיון בנושא יישוב סכסוכים ומחלוקות". וגם: הפעילות המיוחדת מאז תחילת המלחמה

פורסם בתאריך: 24.8.23 13:47

לפני כשנה וחצי, הוקם בכפר סבא מרכז הגישור והדיאלוג בקהילה, שמטפל ומגשר במחלוקות שונות בעיר. המרכז מקיים סדנאות והרצאות, מכשיר מגשרים צעירים ומסייע לתושבים בזמן המלחמה, שנפתחה בשבת ה-7 באוקטובר. ביום ראשון ה- 11/2/2024 יקיים המרכז, באגף שירותים חברתיים-קהילתיים , את "שבוע דיבור חדש" – יוזמה ארצית לשינוי השיח הציבורי ומתן מגוון כלים והיכרות עם מרכז הגישור.

"סכסוכים, מחלקות ואי הסכמות, הם חלק בלתי נפרד מחיינו – במשפחה, בעסקים, במקום עבודה או בין שכנים", מסבירה עו"ד ומגשרת אורלי אגמי, המנהלת את המרכז. "לעיתים ניתן ליישב את המחלוקות ללא התערבות של גורם שלישי, אך לא פעם נדרש תיווך וסיוע כדי לצלוח את הסערה. תחום הגישור מסייע לאנשים פרטיים וארגונים ליישב סכסוכים ולהגיע לפתרונות לפני מעורבות משפטית וגם אחרי".

בעיריית כפר סבא, הבינו היטב את הצורך בשילוב תחום הגישור. בברכת ראש העיר רפי סער וביוזמת אגף שירותים חברתיים-קהילתיים ועוזרת ראש העיר, מעיין גלוזברג, הוקם המרכז, במטרה לקדם את הטמעת השפה הגישורית בעיר, את השיח המכבד וההידברות, באמצעות מתן שירותי גישור פרטניים וקהילתיים.

מרכז הגישור יצא לדרך בספטמבר 2022 והוא מהווה גוף מקצועי ליישוב סכסוכים ומניעתם, תוך שהוא מציע שירות לכלל תושבי העיר בעלות סמלית. "מרכז הגישור נותן מענה במגוון תחומים ומהווה אבן שואבת של ידע וניסיון בנושא יישוב סכסוכים ומחלוקות", מסבירה עו"ד אגמי. "ניתן להתייעץ איתנו בנושאים מגוונים ואנחנו נתאים את השירות לצורך שעולה – לאנשים פרטיים, לעסקים ולקהילות בעיר".

עוד מציינת עו"ד אגמי: "בפן הקהילתי, למשל, מרכז הגישור פועל מול בתי הספר בעיר, יש שיתופי פעולה רבים עם קהילות שונות, ובמקביל ניתנים שירותים גם לתושבים ולתושבות שזקוקים לסיוע בפתרון סכסוכים. בנוסף, מועברים תכנים במטרה לחשוף את הקהל הרחב לכלים להתמודדות עם מצבים קונפליקטואליים. פעילות מרכז הגישור מבוססת על מניפה רחבה של עשייה ויצירת אדוות השפעה קהילתיות, מתהליכים בין אנשים בחדר הגישור ועד תהליכים רוחביים, באמצעות פעילויות מגוונות ובניית הסכמות".

עו"ד אגמי מוסיפה, כי בשנת הפעילות הקרובה, מרכז הגישור צפוי להמשיך בפעילותו במגוון תחומים ושיתופי פעולה – התחדשות עירונית, בתי ספר תיכונים בעיר, קהילת העסקים של כפר סבא ופעילויות במרחב העירוני המשותף.

מגשרים שסיימו קורס של מרכז הגישור, צילום עיריית כפר סבא

מרכז הגישור – גם במלחמה

כבר בימים הראשונים למלחמה, וכחלק מפעילות המחלקה למשאבי קהילה והתנדבות באגף שירותים חברתיים קהילתיים, יזם מרכז הגישור בשיתוף עם תרבות הדיור, פרויקט יצירת קשר עם ועדי הבתים. במסגרת הפרויקט, התקשרו מתנדבות ומתנדבים לנציגי ועדי הבתים, במטרה ליצר חיבורי שכנות בימי חירום, להעניק מידע על קו החירום למענה נפשי שהופעל באגף וליצור שיח ועזרה ככל הניתן. כמו כן, הצטרף המרכז לפעילות של חיבור משפחות המפונים למשפחות מארחות בעיר. "היה לנו ברור שמרכז הגישור יכול לסייע בהיבטים של הקשבה וקידום פתרונות", משתפת עו"ד אגמי. "בעקבות הפרויקט, הגיע למרכז מקרה בו תושבים חשבו שחדר בבניין המגורים, יכול לשמש כמקלט ובפועל הסתבר שהוא לא עומד בתקן של פיקוד העורף. מרבית הדיירים קיבלו את השינוי לנוכח קיומו של מקלט ציבורי בסמיכות לבניין. דייר אחד, שעבר פרוצדורה רפואית, התנגד לחלופה, מפאת ריחוק המקלט. בשיח מאפשר הקשבה, הסברנו על הסכנות וחשבנו איתו על פתרונות. בסיום הוא הודה לנו והבין את חשיבות אי השימוש בחדר הקיים, וכן בחר באחת האופציות שהגיעו בעקבות השיח איתנו. בעצם היינו מקור להתייעצות וסיוע בהעברת מסרים, בצורה שמאפשרת קידום פתרונות."

גישור קהילתי – גם בבית הספר

עד המלחמה, פעל מרכז הגישור בקידום ובהטמעת השיח הגישורי, תוך מתן שירותי גישור מקצועיים. אחד התחומים המשמעותיים בהם פועל המרכז הוא חינוך לשפת הגישור במסגרות פורמליות ובלתי פורמליות. במהלך השנה שעברה, הסתיים קורס גישור לתלמידים ולתלמידות בבית הספר לאה גולדברג כחלק מתוכנית לימוד, שכלל התייחסות לקשרים בקהילת בית הספר בין הצוות החינוכי לבין התלמידים והתלמידות והורי בית הספר. בסיום הקורס, הפכו 20 תלמידות ותלמידי שכבות ד'-ה' למגשרים צעירים, אשר מסייעים במחלוקות בבית הספר.

"תוכנית המגשרים היא תוכנית מדהימה", סיפרה אחת האימהות בסיום הקורס, "עצם הרעיון לבנות תוכנית כזו, כאשר סוכני השינוי להוביל לחברה מיטיבה ובריאה הם הילדים עצמם, זה קסם גדול. מדובר בתוכנית ששמה את הילדים במרכז, מקנה להם כלים ומיומנויות להוביל ערכים שלצערי נשכחו בימים אלה, כמו הידברות, סובלנות, ראיית האחר ויכולת תמיד לתקן. זה דבר אדיר שאין שני לו – בין אדם לחברו אין חשוב מזה".

גישור כדרך חיים

לצד הפעילות בבתי הספר, מתקיימות באמצעות מרכז הגישור פעילויות מגוונות לציבור הרחב: סדנאות, הרצאות ופעילויות קהילתיות. כך למשל, התקיימו בשנה החולפת פעילויות לנציגות התחדשות עירונית, מפגש שיח לגיל הרך, מפגש גישור למנהיגי קהילה, שיח "אקטיביזם לסובלנות" עם מועצת הנוער העירונית, הרצאה להורים עצמאיים, הכשרות לעובדים ועוד.

לאחרונה הסתיים קורס גישור שני במספרו לעובדי העירייה בשיתוף עם אגף משאבי אנוש בעירייה, שמטרתו להעניק לעובדות ולעובדים כלים נוספים בעבודתם, וכן לרתום אותם להפצת המסר של שיח ודיאלוג בעיר. בקרוב ייפתח קורס גישור שלישי וסדנה ייחודית במסגרת שבוע דיבור חדש.

"הקורס נתן לנו הזדמנות להרכיב משקפיים שמאפשרות מבט אישי של מכלול התפקידים שמבצעים בעבודה וגם במרחב האישי המשפחתי", סיפר אחד העובדים בסיום הקורס. עובדת אחרת אמרה: "היכרות עם השפה הגישורית מאפשרת להבין ולהכיר בזווית הראייה של האחר". עובדת נוספת ציינה: "המחברת שכתבתי בה את התכנים היא מקור לידע, שאעשה בו שימוש בכל תחומי התוכן בחיי".

בנוסף לפעילות הקהילתית, מרכז הגישור מעניק שירותי גישור פרטניים לכלל תושבי העיר ומקבל פניות רבות בנושאים מגוונים. לאחרונה, קיבל מרכז הגישור אישור לקיים גישורים בתיקי תביעות קטנות שהוגשו בבית המשפט, במטרה לפתוח ערוץ הידברות לצדדים והגעה להסדר גישור בעל תוקף של פסק דין.

במרכז מתנדבים 13 מגשרים מקצועיים, שרובם מקרב תושבי העיר: אורי מלצר, אילה פולק משה, איריס שיפמן ליפשיץ, אסתי מטסס, בריאן דונר, בשמת רוה פרינץ, הילה שאול, טלי שקד, ליאת אברמסקי בראון, מיכל יוספן, ניצן ענבר, ספי כלפון ושי פרי. המגשרים והמגשרות בעלי הכשרות נדרשות לקיום הליכי גישור ומדי חודש נפגשים להכשרות עומק, למידת עמיתים וגיבוש פעילויות קהילתיות נוספות.

"צוות מגשרי המרכז פועל בהתנדבות, מתוך תחושת שליחות לקידום השפה הגישורית בקהילה והנגשת השימוש בתהליכי גישור במגוון תחומים", מסבירה עו"ד אגמי, שמוסיפה: "תהליך הגישור ותוצאותיו תלויים ברצון ובנכונות הצדדים, תוך ניהול שיח במרחב מכבד ושמירה על סודיות וחיסיון ההליך, במטרה לסייע לצדדים להגיע לפתרונות מוסכמים ולשמר מערכות יחסים מכל מיני סוגים".

את יכולה לשתף אותנו בדוגמאות לגישורים מוצלחים?
"אחד המקרים, היה סכסוך שכנות בן שנים רבות, שכנים שבעבר היו במערכת יחסים טובה, אך בעקבות אירוע בו חצרו של אחד השכנים נפגעה, הוגשה תלונה במשטרה על ידי השכן השני וכן נעשתה בקשה לפיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לו. עוד בטרם פנייה לערכאות משפטיות, פנה השכן שהתבקש לפצות למרכז הגישור, מתוך רצון לנהל שיח על שאירע, תוך הבעת חשש מהגשת תלונה במשטרה נגדו. בעקבות הפניה, מרכז הגישור יצר קשר עם השכן המתלונן וקיבל את הסכמתו לקחת חלק בתהליך גישור. השניים השתתפו בתהליך, תוך שהביעו ספקות לגבי הצלחתו ומהאפשרות לקיים שיח שיוביל לפתרון מתאים. לאחר תהליך גישור עם שני מגשרים מקצועיים, הגיעו הצדדים להסכמות משותפות וסיימו בלחיצת יד".

בנוסף למחלוקות במרחב המשותף, מרכז הגישור מקבל פניות בנושאים משפחתיים בין-דוריים. כך למשל, בסיום הליך גישור כתבה למרכז הגישור אחת התושבות: "החוויה שלי הייתה כזו של אמון ותחושה שמבינים אותי, גם כשהיה לי קושי לבטא את עצמי בנסיבות שהיו". כמו כן היא הוסיפה: "המרכז הוא הכרחי וטוב שקיים, כי כשאפשר לדבר על הדברים ונוצר הגשר הראשוני, אפשר גם להגיע לפתרון".

דברים דומים ניתן לשמוע ממגושר שכתב בסיום גישור עסקי: "יצאתי בתחושת הישג שלא צפיתי אותה. המרכז הזה הכרחי, כי הוא מאפשר לקבל סיוע גם כשיש מחלוקת קשה. המגשרות הצליחו לראות אותי ולהעביר את המסרים שלי לצד השני. אני מודה למרכז על האכפתיות, ההקשבה והיכולת לסייע גם כשהרוחות סוערות מאוד".

שבוע דיבור חדש 2024

מדי שנה בחודש פברואר מתקיים שבוע דיבור חדש הארצי, וגם השנה יקיים מרכז הגישור פעילויות למגוון של קהלים במסגרת שבוע זה, הפעם בסימן של קידום שיח ולכידות, והקהל הרחב מוזמן להגיע ולהשתתף. אירועי השבוע ייפתחו במפגש לזכרו של המגשר ניר תל-פז ז"ל שנפטר לאחרונה, בנוכחות בני משפחתו.

ביום ראשון – 11/2/2024 יתקיים המפגש הפותח את השבוע בנושא "גשר לזוגיות בימי מלחמה", בסגנון הרצאות טד שיועברו ע"י עו"ד ומגשרת אגמי, מנהלת המרכז והמתנדבת עו"ד והמגשרת בשמת רוה פרינץ . המפגש יתקיים בשעה 20:00 בבר Tree House בעיר. המפגש פתוח לקהל הרחב ובתשלום סמלי.

ביום שני – 12/2/2024 תתקיים הרצאה בנושא "גישור כדרך חיים" למתנדבי ולמתנדבות העיר, ההרצאה תועבר על ידי המתנדב בריאן דונר ובה ידובר על האפשרות לשנות את זווית הראייה שלנו בשעת מחלוקת וכיצד שילוב השפה הגישורית בחיינו מסייעת בצמתי קבלת החלטות. המפגש יתקיים בשעה 10:00 במרכז ההתנדבות העירוני ע"ש הדסה שיינפיין. המפגש בהרשמה ומספר המקומות מוגבל.

ביום רביעי – 14/2/2024 תתקיים סדנת יצירה ותקשורת משפחתית בין הורים לילדיהם בשיתוף עם מרכז קיפו"ד. הסדנה תועבר בהנחיית רכזת מרכז הגישור ליאת עופר ומגשרות מרכז הגישור, מיכל יוספן ואסתי מטסס. בסיומה יצאו המשפחות עם בקבוק אור וטיפים להקשבה הדדית. המפגש יתקיים בשעה 17:00 במרכז קיפו"ד המפגש בתשלום סמלי.

ביום שישי – 16/2/2024 תתקיים סדנת כתיבה עם הסופרת מרסל מוסרי, בעלת חמישה רבי מכר, עיתונאית במעריב ובעלת תוכנית רדיו, בנושא "שיח מחבר בזמן משבר". הפעילות תתקיים בספרייה העירונית בשעה 9:30. במהלך הסדנה יקבלו המשתתפים כלים לבניית דמות, כתיבה אותנטית ועוד. המפגש בתשלום סמלי.

מנהלת האגף לשירותים חברתיים-קהילתיים, רוזי נוימן: "האגף לשירותים חברתיים-קהילתיים מעניק שירותים במגוון תחומים לכלל תושבי ותושבות העיר והיה זה אך טבעי להוסיף לסל את שירותי מרכז הגישור, כחלק ממדיניות העירייה והאגף לחיזוק החוסן הקהילתי. בשנת פעילותו הראשונה, יצר מרכז הגישור מענים ושירותים רבים, מהנגשת הכלים הגישוריים ועידוד של שיח מכבד, ועד קיומם של תהליכי הגישור הלכה למעשה, המאפשרים הגעה להסכמות גם בעת מחלוקות. אני מזמינה את התושבים והתושבות לפנות למרכז הגישור בשעת מחלוקת וגם הרבה לפניה".

לוז פעילות שבוע הדיבור

לוז פעילות שבוע הדיבור

מוזמנים ומוזמנות להירשם לפעילות שבוע דיבור חדש בלינק המצורף: https://www.kfar-saba.muni.il/events/3599/

אם נתקלתם במחלוקת, סכסוך או אי הבנה, מוזמנים ומוזמנות לפנות ולהפנות למרכז הגישור לשיחת התייעצות.

ליצירת קשר עם מרכז הגישור: 09-7641149 |  [email protected]

פנייה מקוונת: https://forms.kfar-saba.muni.il/1962/

פרטים נוספים על מרכז הגישור: https://www.kfar-saba.muni.il/2627/

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר