מבחן
צילום: אילן אסייג

משרד החינוך יאמץ תחליף לבחינות המיצ"ב. יו"ר הנהגת ההורים בכפר סבא: "עולות שאלות רבות בנוגע ליישום"

משרד החינוך הודיע על ביטול מבחני המיצ"ב ועל מודל הערכה חדש שיחל לפעול בשנה הבאה. יו"ר הנהגת ההורים סיגל קוצ'מן: "עצם החשיבה המחודשת זו התחלה"

פורסם בתאריך: 29.10.19 14:22

משרד החינוך הודיע אתמול (שני) על ביטול מבחני המיצ"ב, והחליט כי החל מהשנה הבאה יוחל מודל הערכה חדש במערכת החינוך במקום מבחני המיצ"ב שהיו עד כה. מהמשרד נמסר כי מינה צוות מקצועי שבחן וגיבש מודל הערכה חלופי למיצ"ב, לאחר היוועצות רחבת היקף שקיים המשרד עם הציבור בישראל – הורים, מורים, מנהלים, מפקחים, מנהלי מחלקות חינוך ותלמידים וקול קורא שהתפרסם למומחי הערכה שבו השתתפו כ-20 מומחים.

נזכיר כי מודל זה גובש על רקע הקולות שקראו לבחינה מחודשת של המיצ"ב, בין השאר בעקבות ההשלכות של הפרסום הפומבי של תוצאות המבחן שגרמו להכנות אינטנסיביות לקראת מבחני המיצ"ב בבתי הספר ופגיעה בשגרת הלמידה. גם הנהגת ההורים בכפר סבא הצטרפה בחודש מאי השנה למחאת ההורים נגד המבחן.

לפי המודל החדש שגיבש משרד החינוך, כלל התלמידים בכיתות ד' ו-ח' ייבחנו בכל שנה בתחום השפה. בנוסף, כל בתי הספר ייבחנו מדי שנה בנושא משתנה שיימסר לבתי הספר שבועיים לפני מועד הבחינה. הנושאים המשתנים בבתי הספר היסודיים הם מתמטיקה, שפת אם ואנגלית, ובתי הספר יידעו רק לפני הבחינה אם כיתות ה' או ו' ישתתפו בה. הנושאים בחטיבת הביניים הם שפת אם, מתמטיקה, אנגלית או מדעים, ורק שבועיים לפני הבחינה ייאמר לבתי הספר אם ייבחנו כיתות ח' או ט' ובאיזה נושא. לדברי מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, במבחנים החדשים יושם דגש על מיומנויות כמו חשיבה ביקורתית ויצירתית. משמעות המודל החדש היא הגדלה משמעותית של תדירות הבחינה החיצונית בבתי הספר. בעבר, בתי הספר נבחנו בבחינה החיצונית מדי שלוש שנים בלבד. כעת כלל בתי הספר ייבחנו מדי שנה בשתי בחינות חיצוניות.

המודל יוטמע באופן הדרגתי כדי לאפשר למערכת להיערך באופן מיטבי. כך, בשנת הלימודים הנוכחית תש"פ, בתי הספר יקיימו הערכה פנימית בלבד ולא תתקיים הערכה חיצונית של הישגים לימודיים. מבחני המיצ"ב הפנימי יישלחו לבתי הספר המעוניינים בכך. החל משנת תשפ"א, מבחני מיצ"ב קודמים וכן מבחנים מסכמים נוספים שייגזרו מתוך ההערכה החיצונית יועמדו לרשות בתי הספר כחלק ממאגר הכלים הפנימיים, לצורך הערכה פנימית. כמו כן, סקרי אקלים וסביבה פדגוגית יועברו במתכונת חיצונית על פי המחזוריות הקודמת, אחת לשלוש שנים.

סיגל קוצ'מן. צילום אריה אברמזון

סיגל קוצ'מן. צילום אריה אברמזון

יו"ר הנהגת ההורים העירונית, סיגל קוצ'מן, מסרה: "אנחנו מברכים על כך שמשרד החינוך נענה לקריאת ציבור ההורים לעשות חשיבה מחודשת על מתכונת המיצבים. יחד עם זאת, מהמתווה החדש שפורסם על ידי המשרד, עולות שאלות רבות בנוגע ליישום בפועל, למשאבים הנדרשים ליישום וכן שאלות הנוגעות לתוכן המתווה. עצם החשיבה המחודשת זו התחלה. כעת יש להעמיק את החשיבה על התוכן והיישום. זאת כמובן עם כל השותפים – מורים , מנהלים והנהגת ההורים הארצית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר