סנ"צ שרון מנור, מפקד משטרת כפר סבא, צילום דוברות המשטרה
סנ"צ שרון מנור, מפקד משטרת כפר סבא, צילום דוברות המשטרה

הסוכן, הכנופיות, הנהגים ושכר השוטרים: מפקד משטרת כפר סבא מדבר על הכל

הוא מסביר למה יש עלייה בגניבות רכב, מדבר על הצלחה במאבק נגד מלחמת הכנופיות, על העבירות הכי שכיחות בכבישים, ומודאג משכר השוטרים. ראיון מרתק עם סנ"צ שרון מנור

פורסם בתאריך: 23.9.22 09:05

בדיוק לפני שנתיים, בספטמבר 2020, נכנס לתפקידו כמפקד משטרת כפר סבא סנ"צ שרון מנור, ששימש עד אז כמפקד תחנת המשטרה ברחובות. קודם לכן מילא מספר תפקידים מבצעיים במשמר הגבול. תחנת המשטרה בכפר סבא חולשת על הערים כפר סבא, הוד השרון ורעננה ועל חלק מהיישובים במועצה האזורית דרום השרון. האיזור עובר תקופה סוערת של אירועי ירי, מטענים, רימונים והצתות על רקע מלחמת כנופיות שמתנהלת. סנ"צ מנור בן ה-51, המתגורר באזור השרון ואב לנער בן 16, מספר בראיון מיוחד על האתגרים בתחנת המשטרה, ההצלחות וגם על הדברים שצריך לשנות.

אל רצף האירועים הפליליים הוא מתייחס דוורא כאשר הוא נשאל על ההצלחות של המשטרה באיזור. "אני יכול לומר לך שאם לפני מספר חודשים היינו באירועי אלימות במלחמות בכנופיות של משפחות הפשע, הצלחנו להוריד לאפס את האירועים", אומר סנ"צ מנור, "הן באמצעות סוכן, הן באמצעות מעצר של גורמים משפיעים, הן באמצעות של פעילות כלכלית במספר מישורים. כרגע אנחנו מזהים אפס אירועי אלימות וזה היה יעד של מפקד המחוז והצלחנו בזה. עוד הצלחה זה הורדת מספר תאונות הדרכים. אנחנו עושים רבות בתחום, אנחנו גם נכנסים לאכיפה ברעננה ובכפר סבא כנגד רוכבי האופניים החשמליים".

מה האתגרים הגדולים שיש לכם בנקודת הזמן הזו?
"יש מספר אתגרים, האתגר הפלילי בתחום הפשיעה והאתגר התעבורתי בתחום התנועה. כשאני אומר תנועה אני מתכוון גם לכל הקורקינטים והאופניים החשמליים שמגיעים כבר למהירויות מטורפות. אנחנו רואים סוג של עלייה בהתנהגות הנהג. יש לא מעט פסולי נהיגה שאנחנו עוצרים ויש לא מעט עבירות תעבורה כשהעבירה השכיחה היא פלאפון ביד. ביממה או במבצע אנחנו תופסים עשרות נהגים שמדברים בטלפון וזה הסיכון הגדול ביותר למשתמש הדרך, כי אם הוא מדבר הוא מאבד ריכוז ואם הוא מסמס הוא בכלל מאבד ריכוז ואנחנו רואים לא מעט תאונות בגלל עבירות נהג כאלה".

מה אתם עושים בנושא?

"באתגר התעבורתי אנחנו עושים מבצעי אכיפה נגד אותם עברייני תנועה כשהאכיפה היא אכיפה איכותית. כלומר, לא אוכפים אדום לבן או וינקר או חגורה, אנחנו אוכפים מהירויות, ודגש על מהירויות גבוהות, אנחנו אוכפים על סיכון אדם בנתיב תעבורה, אנחנו אוכפים על קווים לבנים רצופים, אנחנו אוכפים על פלאפונים, על נסיעה עם כמות נוסעים מעל המותר, נהגים לא מורשים או רכבים שהורדו מהכביש זה מבחינתנו האכיפה המרכזית בתחום התנועה".

איזו השפעה יש לקירבה לקו התפר?

"באתגר הפלילי אנחנו מבינים שהאתגר הגדול ביותר הוא היעדר גדר והיעדר גדר גורם לעשרות ומאות שוהים בלתי חוקיים להסתובב בערים כפר סבא, הוד השרון ורעננה. אנחנו מתעסקים לא מעט עם הסיפור הזה, גם אנחנו וגם הצבא, אבל אי אפשר להיות 24 שעות על הגדרות, יש לנו עוד נושאים לטפל בהם".

יש תופעה רחבה של גניבות רכב, תופעה שהפכה למסוכנת יותר לאור דיווחים של תושבים על גנבי רכב שמגיעים לשכונת עם סכינים. 
"אני לא יודע אם לומר מסוכנת, אני כן יודע שהאמצעים שיש היום לגנבים הם אמצעים מאוד מתוחכמים ומתקדמים שבאמצעותם הם מצליחים להתגבר על מערכות ההגנה. אנחנו באמת מתמודדים עם כמויות של גניבות רכב. אחת הבעיות שאנחנו פוגשים בזירה היא שאנחנו מזהים עליה מאוד חדה של גנבי רכב צעירים. אנחנו רואים שימוש בנערים בני 16-17 ואני מזכיר ששוטר שלי נרצח על ידי צעיר כזה בלי רישיון. גניבות הרכבים מתקיימות בגלל ביקוש – אין כלי רכב בשוק, לכן כמות גניבת הרכב עולה בהלימה, גם בגלל שאין ייצור רכיבים בעולם. אני יכול לומר בבטחה ש-99 אחוז מהעצורים לגבי גניבות רכב הם תושבי הרשות הפלסטינית".

מה קורה בתחום ההתפרצויות לדירות?

"אנחנו בירידה מאוד גדולה של כמעט 45 אחוזים בכפר סבא בהתפרצויות לדירה, שזאת העבירה המסוכנת יותר. למה מסוכנת? כי בגניבת רכב אין את הקונטקט בין הגנב לבין בעל הרכב, הוא יורד מהבית ורואה ברוב המקרים שאין לו רכב. בהתפרצות לדירה יש אנשים שנמצאים בבית, שישנים בבית, גרים בבית, ולכן האירוע יכול להסתיים אחרת. כנ"ל לגבי פריצות לעסקים. תראי, אם בעבר היו גונבים רכבים בלילה היום זה על כל שעות היממה, אנחנו מזהים שאין שעות, ארבע אחר הצהריים, שבע בבוקר וגם שתיים ושלוש בלילה. אבל עירנות של אזרחים או במקומות שראשי ערים קראו להקים משמר שכונה לאו דווקא חמוש כשאתה יורד באחת בלילה עם הכלב ואתה רואה רכב חשוד או אדם חשוד אתה מדווח למשטרה וזה מה שאנחנו רוצים לראות, את הסיוע הזה. הניידות שלי יודעות להגיע הכי מהר שאפשר. כשיש דיווח הניידות מגיעות מהר מאוד ויש לא מעט הצלחות. זה לגבי גניבות הרכב.

 

יש היערכות מיוחדת לחגים?

"אנחנו בחגים נמשיך לעבוד. בזמן שהמוני ישראל יחגגו השוטרים שלי ימשיכו לעבוד וישתדלו לתת מענה לכל בית ישראל גם בפן התעבורתי וגם בפן הבטחוני. שאנחנו מתחילים את ההערכויות שלנו מאוד מוקדם בערב החג, באמצעות מחסומי,ם באמצעות סיורי בט"ש, באמצעות הגברת הצוותים והניידות בשטח, על מנת שניתן ביטחון לתושבי מדינת ישראל ותושבי הערים בשרון – כפר סבא, רעננה והוד השרון, שאני אחראי עליהן".

מה אתה יכול להגיד לאנשים שאומרים שתחושת הביטחון שלהם ירדה בעקבות גניבות הרכבים?
"אני לא יכול להתמודד עם תחושות של אנשים או עם הרגשות של אנשים, אבל אני כן יכול לומר שכל אירועי שאזרח יחייג מאה הניידות יגיעו ויגיעו במהרה, השוטרים שלי כמו קפיץ על כל אירוע של אדם חשוד, רכב חשוד או תנועה חשודה. אני עושים הכל כדי שהרחובות יהיו בטוחים, כמו שהיה עם כנופיות הפשע בכפר סבא ורעננה, הפעלנו סוכן שיעצור את כל הפעילות הזאת".

דיברת על אכיפת קורקינטים ואופניים חשמליים, אתה מרגיש שיש לכם מספיק כלים להתמודד עם זה?
"תראי, אני יודע שיש הצעת חוק למספר על ידי לוחית זיהוי את הקורקינט או האופניים החשמליים, זה יקל עלינו מאוד. אבל פה חשובה גם אחריות ההורים, למשל כשהילד יוצא מהבית עם אופניים ללא קסדה ונוסע במקומות לא לו. יש כאן גם אחריות הורית".

מה האתגר שהיה משמח אותך להתגבר עליו?
"זה לא אתגר שתלוי בי אבל הייתי שמח שישמעו את זעקת השוטרים בנושא השכר שלהם, כמו שזעקו את זעקת המורים במרכז. לנו אין מי שיזעק את זעקתם ואני כן מזהה עזיבה וכוונות עזיבה אך ורק בגלל תנאי השכר. השוטרים חדורי מוטיבציה, השוטרים מדהימים, השוטרים אוהבים את העבודה שלהם אבל מאוד קשה לשוטר שבסוף החודש הוא מביא הבייתה 8,000 שקלים ו-9,000 שקלים בסוף החודש. ואני אומר לך, יש לי שני שוטרים, חיים בן חמו ז"ל וברק משולם ז"ל, שניהם נהרגו בפעילות מבצעית, אחד אחרי מרדף שפרצו לבתים, שני אחרי גניבת רכב ושניהם נלחמו, מה שנקרא מסרו את נפשם למען ההגנה. השוטרים אומרים אני מסכן את החיים שלי, ואין שום הלימה בין השעות לבין הסיכון לבין העשייה שלי לבין השכר. אז אין דבר שישמח אותי יותר מאשר שהשוטרים שלי יחזרו הביתה עם שכר הולם. שיהיה שינוי מהותי בשכר השוטרים. אין לשוטרים יפה בן דוד, אין ועד לשוטרים ואני אכן מזהה מגמת עזיבה בגלל הדברים האלה".

אתה מרגיש שמעמד השוטר בציבור ירד?
אני לא יודע אם ירד, אבל החיכוך עם האזרח הנורמטיבי בתקופת הקורונה לא הוסיף לנו. עמדנו במחסומים ולא מעט סיפורים ומעשיות היו מספרים לשוטרים שלי, אכפנו באמצעות דוחות אנשים שהיו צריכים להיות בבידוד והתרחקו מהבתים אבל לכל זה הייתה מטרה, להוריד את מספר החולים מהדשבורד. בעיני, בזווית הראיה שלי, זה לא הוסיף לנו".

אתה רואה הבדל בין רעננה לכפר סבא מבחינת העבודה שלך והעבירות?
"רעננה יותר רחוקה מקו התפר ולכן כמות העבירות בה יותר נמוכה. כפר סבא יותר קרובה לקו התפר והעבירות רבות יותר ביחס לרעננה, אבל אנחנו עושים פגישות עם ראש העיר, זה משהו שמדיר שינה מעיניו, והוא אומר לי כל הצעה או כל רעיון שתתנו – אנחנו נעשה. אני יודע שהוא פנה מספר פעמים לגורמים במשרד הביטחון. יש לנו שני שיטורים עירוניים מאוד חזקים בערים כפר סבא ורעננה שנותנים מענה מצוין לתושבים. עברנו שנה עם ראש ממשלה שנה ושבועיים התחנה הייתה עסוקה בלא מעט תהלוכות, הפגנות ואבטחת בית רוה"מ ברעננה, שזו פעם ראשונה שיש סוג של בלפור באמצע עיר. זה היה אתגר מאוד משמעותי לתחנה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר