לינדה לוי וניצול השואה שלמה אדלר
לינדה לוי וניצול השואה שלמה אדלר

המלאך של השורדים: כך הצליחה לינדה לוי להחזיר 12 מיליון שקל לניצולי שואה מכפ"ס

תוך ארבע שנים הצליחה לינדה לוי מעמותת אביב להחזיר לניצולים מיליוני שקלים שלא ידעו שהם זכאים להם: "הסיפוק הוא גדול, כי אני יודעת שאני משנה חיים לאנשים"

פורסם בתאריך: 31.5.18 09:22

קבלו את המספר המדהים הבא: בארבע השנים שבהם היא מסייעת לניצולי שואה למצות את זכויותיהם, במסגרת עמותת אביב שבה היא מתנדבת ושזה עיקר פעילותה, הצליחה לינדה לוי להשיב לניצולי שואה תושבי כפר סבא לא פחות מכ-12 מיליון שקלים. לוי, בת 59, נשואה פלוס ילדים ונכדים ותושבת הוד השרון, שעלתה לישראל מלונדון ומתנדבת במשך שמונה שנים עם ניצולי שואה תוך גיוס מיליוני שקלים עבור השורדים. היא קיבלה לאחרונה, על פעילותה ב"נקודת זכות" שמפעילה העמותה בכפר סבא בשיתוף המחלקה לאוכלוסייה המבוגרת באגף הרווחה בעירייה, מגן הוקרה מעיריית כפר סבא. "אין לי קשר לשואה, לא דרך המשפחה שלי וגם לא דרך משפחתו של בעלי", היא מספרת, "אבל זה לא משנה אם יש לי קשר אישי, רציתי לעשות משהו עבור הניצולים".

איך התחלת להתנדב?

"זה קרה לפני שמונה שנים, לאחר שצפיתי בעוד תוכנית שדיברה על מצבם העגום של ניצולי השואה בישראל, ובמיוחד על אלו שלא מקבלים את מה שמגיע להם. החלטתי לא רק לקטר בנושא אלא גם לעשות מעשה. רציתי להתנדב ולעשות משהו עבור ניצולי שואה שלא מקבלים את הכסף שמגיע להם וחיים בעוני, ומצאתי איך להיות חלק מהמאמץ לעזור להם. בהתחלה עוד המשכתי לעבוד בתחום שבו עסקתי, עיצוב פנים, אבל בשנה האחרונה אני כבר לא מתנדבת אלא ממש עובדת בתחום הסיוע לניצולים".

מה בדיוק את עושה?

"אני עוזרת לניצולים לקבל את הזכויות שלהם. למדתי ועברתי קורס הכשרה לאחר שהגעתי להתנדב לפני שמונה שנים בקרן לרווחה לניצולי שואה בתל אביב, שמנוהלת כיום על ידי לימור ליבנת. אחרי ההכשרה הייתי מגיעה לבתיהם של ניצולים ומסבירה להם מה הזכויות שלהם ואם מגיע להם משהו, איך להגיש את הבקשה. התגובות היו מדהימות. הם מאוד שמחו שמישהו בא לעזור להם. התנדבתי בקרן הזו במשך שנתיים ואז עברתי להתנדב בעמותת אביב, כי קרן הרווחה מטפלת רק בזכויות שאפשר לקבל דרכה ואילו עמותת אביב מטפלת בזכויות מול כל הגופים, כולל מול גרמניה, פולין וישראל. לפני ארבע שנים התחלתי לעבוד בעיריית כפר סבא כחלק מהעמותה".

מה התפקיד שלך כולל?

"כיום אני עובדת במסגרת נקודת זכות, שהיא חלק מכמה נקודות שפזורות בארץ, לרוב בעיריות שרוצות לעשות שיתוף פעולה עם העמותה. אני כבר לא מתנדבת ובשנה וחצי האחרונות אני מקבלת שכר מהעמותה, וזו העבודה שלי, כולל סיוע לקו ייעוץ טלפוני מהבית לניצולי שואה. חשוב לי לציין שאנחנו, וגם המתנדבים, עושים את כל התהליך – החל מבירור המידע, דרך שליחת הבקשות ועד המעקב שהכסף מגיע לבנק – ללא תשלום ואנחנו לא מקבלים אחוזים מהכסף שמתקבל. כיום אני מקבלת קהל במחלקת הרווחה בעיריית כפר סבא. בכפר סבא יש בסביבות אלף ניצולים, ובארבע השנים האחרונות הצלחתי לגייס סכום של 12 מליון שקלים".

זה סכום מאוד גבוה, איך עשית את זה?

"לניצולי השואה יש המון זכויות שלא מנוצלות. למשל, רק לאחרונה ניצול שואה מבוגר קיבל 98 אלף יורו על עבודה בגטו מגרמניה. הוא לא ידע שהוא זכאי לכסף הזה והגשנו בקשה בספטמבר ותוך חצי שנה הוא קיבל את הכסף. אני מנסה לעזור להם ולזרז את התשלום עבורם. מילאתי עבורו את הטפסים והשגתי את האישורים, ושלחנו אותם לגרמניה והוא קיבל את הכסף".

יש זכויות נוספות שהניצולים לא מודעים אליהן?

"יש ניצולים שלא ידעו שיש להם זכות לקבל כסף על עבודה בגטו מגרמניה, יש אנשים שלא יודעים שהם זכאים לקבל את הרנטה של בני הזוג שנפטרו. יש נושאים כמו מיצוי זכויות של השלמת הכנסה מול האוצר, או עזרה בסיוע והגדלת התשלום למי שמצבו הרפואי הוחמר. ויש גם שינויים והטבות ממשרד האוצר שהרבה ניצולים לא יודעים עליהן. וגם עזרה לניצולים מרומניה, לוב ואפילו מרוקו. אנחנו עושים דברים מהסוג הזה".

איך הקשר שלך עם הניצולים?

יש לנו קשר קרוב. וגם אחרי שהם קיבלו את הסיוע הם עדין שומרים על קשר בעיקר בחגים, מגיעים מדי פעם לשאול מה נשמע".

ומה הלאה?

"טוב לי פה והסיפוק הוא גדול, כי אני יודעת שאני משנה חיים לאנשים. הניצולים הם דור המייסדים שלנו והם צריכים לחיות בכבוד ולא צריכים לקבל עזרה מהילדים שלהם. אני רוצה להגיע לכל ניצולי השואה בכפר סבא ולכן אני אמשיך לעסוק בתחום הזה. אני לא יכולה להבטיח הרים וגבעות אבל יש ניצולים שכן ניתן לעזור להם ולהגדיל את התשלומים שלהם. הם מוזמנים ליצור קשר עם העמותה, כולם, גם ניצולי שואה מלוב או טוניסיה שיש להם זכויות מלאות כמו ניצולי פולין, וגם ממרוקו, שהם פחות מודעים לזכויות שלהם. אני יושבת במחלקת הרווחה ברחוב הכרמל 43, ואני מסייעת לניצולים גם דרך הטלפון".

מנהלת המחלקה לטיפול באוכלוסייה המבוגרת בעיריית כפר סבא, שוש דרימר, מוסיפה: "אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא וארוך שנים יחד עם עמותת 'אביב', ושמחים שנפלה בחלקנו הזכות להכיר את לינדה לוי, שכל יכולותיה האנושיות והמקצועיות מכוונות למען ניצולי השואה החיים בנינו. לינדה עובדת סביב השעון ונלחמת על כל סיכוי, כל בקשה וכל פנייה והכל למען שורדי השואה בכפר סבא ובני משפחותיהם. אני מודה לה על עשייתה המבורכת".

ד"ר דבורה (דבי) שני, המשנה לראש העיר ויו"ר הוועדה לעניין שורדי השואה, ומי שהעניקה ללינדה לוי את מגן ראש העיר על פעילותה, מסרה: "במהלך כהונתי כחברת מועצה הקמתי ומיסדתי את ועדת ההיגוי העירונית לעניין שורדי השואה. כך התוודעתי לפעילותה הברוכה של לינדה לוי בעמותת אביב – 'נקודת זכות'. מצאתי לנכון להעניק ללינדה את מגן ראש העיר ולציין את תרומתה הנכבדה בפני חברי מועצה ותושבי העיר בפתיחת ישיבת מועצת העיר שהתקיימה בחודש שעבר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. Shlomo Adler

    לינדה! כל הכבוד.
    סוף סוף קלטו איזה אוצר מסתובב בנינו.
    לינדה לוי זה מלאך ללא כנפיים. היא מזמן הייתה צריכה לקבל אות אשת השנה.
    תמשיכי להיות כמו שאת לעוד 50 שנה לפחות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר